Gå til innhold

Hva er liberalismen? FAQ


  

107 stemmer

  1. 1. Hvor liberalistisk er du?

    • Overhodet ikke liberalistisk
      15
    • I svært liten grad liberalistisk
      17
    • Litt liberalistisk
      13
    • Ganske liberalistisk
      15
    • I betydelig grad liberalistisk
      11
    • Svært liberalistisk
      19
    • Gjennomført liberalistisk
      17


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man forsøkte å overlate slikt til veldedige organisasjoner under den store potet-pesten i Irland. Estimatene varierer, men de fleste er enige om at dødstallene var mellom 200 000 og en million mennesker.

17fe5t.jpg

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Famine_(Ireland)

http://mises.org/freemarket_detail.aspx?control=88

 

Staten var tungt innblandet i å skape hungersnøden, i å opprettholde den, og med ineffektiv og upopulær nødhjelp.

Lenke til kommentar

Private kan utmerket vel produsere, distribuere og omsette mat. Men det er en rett å få nok mat til å overleve.

 

Det er heller ingen som vil forby private å drive med helse, så lenge de er kompetente, og det må en jo forutsette at folk som praktiserer medisin er.

 

Edit: Det er forøvrig et interessant spørsmål, i det regulerte samfunnet er det visse juridiske forutsetninger for å praktisere som f.eks. lege.

 

Hvordan ser den liberalistiske staten på det spørsmålet? Har ikke jeg all rett i verden til å praktisere som lege, og om ikke, hvilken rett har du til å nekte meg å praktisere som lege?

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Tror du virkelig det hadde florert av frivillige organisasjoner som ga ut stipender til alle, barnetrygd, rullestoler, betalte deler av drosjeregninger for bevegelseshemmede osv? Hvorfor fantes ingen slike organisasjoner i LF-usa?

 

LF-USA?

USA på 1800-tallet.

 

Tror du virkelig det hadde florert av frivillige organisasjoner som ga ut stipender til alle, barnetrygd, rullestoler, betalte deler av drosjeregninger for bevegelseshemmede osv? Hvorfor fantes ingen slike organisasjoner i LF-usa?

 

LF-USA?

USA på 1800-tallet.

Lenke til kommentar

Hvordan ser den liberalistiske staten på det spørsmålet? Har ikke jeg all rett i verden til å praktisere som lege, og om ikke, hvilken rett har du til å nekte meg å praktisere som lege?

DLF Stortingsprogram 2009

 

14.3 Deregulering av helsevesenet

 

DLF anser at dagens ordning med statlig godkjennelse av helsepersonell fører til at tilbudet på helsemarkedet begrenses, noe som igjen fører til at kostnadene for brukerne blir langt høyere enn de ellers ville ha vært. DLF ønsker frihet også på dette område, dvs. DLFs syn er at staten ikke skal hindre noen i å drive virksomhet som innebærer å helbrede syke. Det skal selvsagt ikke være tillatt for helsearbeidere å opplyse at man har kvalifikasjoner man ikke har, og det skal heller ikke være tillatt å utføre behandlinger man vet er skadelige.

 

Tilsvarende for medisiner: medisiner skal være i fritt salg uten at det skal være noen statlig godkjennelsesordning. DLF er av den oppfatning at de positive sider som finnes ved dagens for det meste skadelige kontrollordninger vil bli ivaretatt av forsikringsselskapene, som kun vil betale for behandling som selskapet finner nyttig og derved har godkjent. Den ordningen som DLF går inn for her vil gjøre tilgjengelig en rekke behandlingsformer innen ulike typer alternativ medisin og naturmedisin, og som det etablerte helsevesen i dag kjemper imot med nebb og klør, og muligens i stor grad med prestisjebetonte motiver.

 

DLF vil

privatisere alle offentlige sykehus

privatisere helseforsikringene

liberalisere helsemarkedet, både mht. personell, behandlingsmetoder og medisiner

fjerne kvakksalverloven

avvikle alle avtaler staten har med ulike grupper helsepersonell

Lenke til kommentar

det er en rett å få nok mat til å overleve.

 

Så det du sier er at jeg skal kunne lene meg tilbake og ikke gjøre en dritt, og gjøre andre til mine slaver ved å kreve de jobber for meg og gir meg mat?

 

Har ikke jeg all rett i verden til å praktisere som lege, og om ikke, hvilken rett har du til å nekte meg å praktisere som lege?

 

For å si det sånn: hvor lenge tror du du ville vært konkurransedyktig i et fritt marked hvor du måtte konkurrere med leger som faktisk har kompetanse?

 

De fleste sosialistiske innvendinger mot liberalismen skyldes at sosialistene ikke har tenkt lenger enn sin egen nesetipp.

 

Hvorfor fantes ingen slike organisasjoner i LF-usa?

 

Stråmann.

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar

For å si det sånn: hvor lenge tror du du ville vært konkurransedyktig i et fritt marked hvor du måtte konkurrere med leger som faktisk har kompetanse?

Det skjer hele tiden at folk som ikke har kompetanse på sykdomsbehandling faktisk utøver det.

Og når klientene faktisk dør pga. feilbehandling så fordrer det en god forklaring foruten at man vil gå ut av konkurransen.....

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar

Hvis noen faktisk er så dumme at de går til en lege uten kompetanse, så får de leve - eller dø - med valget sitt. Forhåpentligvis kan andre lære av denne feilen.

Det viser den fullstendige manglen på kontakt med virkeligheten som du og ideene dine representerer.

 

For det første så lever vi i et samfunn hvor vi forholder oss til så mye ulik informasjon at ingen av oss evner å bli noe særlig flinke på særlig mye.

Å forvente at alle skal ha tilstrekkelig kompetanse på medisinske spørmål fungerer ikke.

 

Dessuten så øker ofte betalingsvilje betraktelig når man opplever å være rammet av en dødlig sykdom. Det gir et godt grunnlag for svindel.

"Faktisk så dumme"? Eller forsøkte bare alt for å redde livet?

 

*edit: det skjer gang på gang på gang. Så at andre fortrinnsvis lærer, skjer jo uansett ikke.

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar

Det viser den fullstendige manglen på kontakt med virkeligheten som du og ideene dine representerer.

 

Tvert imot. Det er sosialistene som ikke har kontakt med virkeligheten, som tror at statlig kontroll vil sikre kvalitet. Kun markedskreftene kan sikre kvalitet!

 

vi lever i et samfunn hvor vi forholder oss til så mye ulik informasjon at ingen av oss evner å bli noe særlig flinke på særlig mye.

 

Feil, samfunnet går i retning av stadig mer spesialisering og effektivisering.

 

å forvente at alle skal ha tilstrekkelig kompetanse på medisinske spørmål fungerer ikke.

 

Riktig, og derfor vil kun de beste overleve i markedet. Dårlige leger som du vil måtte finne seg noe annet å gjøre.

 

Dessuten så øker ofte betalingsvilje betraktelig når man opplever å være rammet av en dødlig sykdom. Det gir et godt grunnlag for svindel.

 

Jeg trodde du hadde fått det med deg, men jeg gjentar: svindel vil straffes hardt i et liberalistisk samfunn. Hvis du utgir produktet ditt for å være noe annet enn det det er, og det får dødelige konsekvenser, kan du vente deg å tilbringe resten av livet ditt i fengsel.

 

Staten må ut av helsesektoren. Det gjelder også de fleste andre sektorer, ikke minst skolesektoren. Alle skolebøker må i dag tilfredsstille den politiske ideologiens krav for å bli godkjent. De fleste medier blir kontrollert av en politisk korrekt ledelse. De fleste institusjoner og organisasjoner blir infiltrert og dominert av folk med partipolitisk tilhørighet. Det er som en kjent politiker sa: folk kan velge fargen på sukkertøyet, men alle sukkertøyene er de samme. Demokratiet har blitt en illusjon. Diktaturet er skjult i måten politikerne styrer folks tanker.

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar

Demokrati=liberalisme

Demokrati=Laissez faire

 

Folkestyre er fraværet av slaver, leilendinger og liknende som blir styrt av andre. Folkestyre er også fraværet av diktatorer som dikterer andre.

 

"Likningen" har kun en løsning: Alle styrer seg selv og ingen andre. Bare liberalistene har løst denne ligningen. Er sosialistene for dumme? Noen er nok det, men mange av dem er rett og slett onde. De stemmer sosialistisk fordi de ønsker at sin vilje skal skje på jorden. De får en god og saftig følelse av muligheten for å pådytte hele verden akkurat SINE verdier.

Lenke til kommentar

A common objection to libertarianism is this: "What if I want to have a nuclear bomb in my basement for protection? Should I be allowed to?"

 

I find this objection rather ridiculous. A nuclear bomb is dangerous to the person who possesses it and of little value for self-defense.

 

Moreover, a libertarian court might very well find that an unstable device, which would obliterate the whole neighborhood upon detonation, constituted a threat of force to surrounding homes. That's where libertarians draw the line - a direct, immediate threat of aggressive force.

Lenke til kommentar

Feil, samfunnet går i retning av stadig mer spesialisering og effektivisering.

....

Riktig, og derfor vil kun de beste overleve i markedet. Dårlige leger som du vil måtte finne seg noe annet å gjøre.

Som jeg påpekte så går vi mot en stadig mer kompleks verden, hvor vi i stadig større grad avhenger å ha tillit til mennesker med annen kompetanse enn oss selv.

En implisitt følge er jo at vi heller ikke evner å stille krtiske spørsmål til det vi ikke kan særlig mye om.

 

Jeg trodde du hadde fått det med deg, men jeg gjentar: svindel vil straffes hardt i et liberalistisk samfunn. Hvis du utgir produktet ditt for å være noe annet enn det det er, og det får dødelige konsekvenser, kan du vente deg å tilbringe resten av livet ditt i fengsel.

Hvem skal da bestemme hva som skal anses som svindel?

Er det mer svindel å betale tusenvis av kroner for kinesiske urter enn å bruke tusenvis av kroner på mer konvensjonell (vestlig) medisin?

Til tross for behandling innen skolemedisinen så dør jo folk like fullt.

Lenke til kommentar

Som jeg påpekte så går vi mot en stadig mer kompleks verden, hvor vi i stadig større grad avhenger å ha tillit til mennesker med annen kompetanse enn oss selv.

 

Ja? Hvem stoler du mest på? Politikere - som lever av å bruke vold mot uskyldige - eller private, som må tilfredsstille kundene sine for å tjene penger?

 

En implisitt følge er jo at vi heller ikke evner å stille krtiske spørsmål til det vi ikke kan særlig mye om.

 

Selv om ikke DU kan mye om det, vil du nyte godt av jobben markedskreftene gjør med å sortere ut de beste. Jeg stoler heller på markedskreftene enn på Kristin Halvorsen når jeg skal velge utdanningsinstitusjon eller lege.

 

Hvem skal da bestemme hva som skal anses som svindel?

 

Høyesterett.

 

Er det mer svindel å betale tusenvis av kroner for kinesiske urter enn å bruke tusenvis av kroner på mer konvensjonell (vestlig) medisin?

 

Svindel er å utgi produktet sitt for å være noe annet enn hva det er.

 

As long as government has the power to regulate business,

corporations will "buy" our legislators at the consumer's expense.

Big business knows this; as a result, most "consumer protection"

legislation is introduced by professional associations, not the

consumers.

 

The only real hope for citizens and consumers is to take away

government's power to regulate business, so that wealthy

corporations can't "buy" that power any more. The consumer then

votes with each purchasing dollar for the business that serves them

best.

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar

Du besvarer ikke, og det du kommer med er en rett frem sort/hvitt vinkling av samfunnet.

Jeg har ingen grunn til å ikke stole på hverken de fleste politikere, uavhengig hvilket parti de kommer fra.

Ofte har jeg en god grunn til å være uenig med dem.

 

Og som regel har jeg ikke noen grunn til å mistro private heller.

Selv om jeg har betydelig større tillit til Kristin Halvorsen enn til Trond Kristoffersen.

 

As long as government has the power to regulate business,

corporations will "buy" our legislators at the consumer's expense.

Big business knows this; as a result, most "consumer protection"

legislation is introduced by professional associations, not the

consumers.

 

The only real hope for citizens and consumers is to take away

government's power to regulate business, so that wealthy

corporations can't "buy" that power any more. The consumer then

votes with each purchasing dollar for the business that serves them

best.

Bevis det!

Lenke til kommentar

betydelig større tillit til Kristin Halvorsen enn til Trond Kristoffersen.

 

Kristoffersen er heldigvis ikke representativ for den jevne kapitalist, men heksa Halvorsen er ond tvers igjennom.

 

Kan du ikkje utvide ordboken din snart med andre ord en ondt? Fårstår du ikkje er glad i ein del ting men og diskutere og argumentere for noko og fortelle da er ondt og hun er ein heks er rett og slett barnsleg.

 

Nivået på denne diskusjonen har blitt dårligere og dårligere. Du bør heller komme med gode argumenter sån at folk er villig til og fårstå og diskutere en og fortelle at heile verden er ein ondt plass.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...