Gå til innhold

Hva er liberalismen? FAQ

107 stemmer

1. 1. Hvor liberalistisk er du?

• Overhodet ikke liberalistisk
      15
    • I svært liten grad liberalistisk
      17
    • Litt liberalistisk
      13
    • Ganske liberalistisk
      15
    • I betydelig grad liberalistisk
      11
    • Svært liberalistisk
      19
    • Gjennomført liberalistisk
      17

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da tror jeg vi kan gå videre til neste problemstilling: hvordan ønsker liberalistene å løse denne voldsproblematikken på?

Liberalister er ikke motstandere av vold. Vi mener bare at vold kun skal brukes til selvforsvar, altså mot reelt kriminelle: mordere, svindlere, tyver osv.

DLF mener også - i alle fall implisitt - at vold skal kunne brukes mot dyr for å maksimere profitt. Partilederen i DLF har nemlig sagt følgende:

Svært mye bruk av dyr idag er helt umoralsk, men dette er utenfor statens domene, selv om det påfører dyr store plager.

Han innrømmer altså at vold mot dyr er umoralsk, men mener likevel at det skal være fullt lovlig. Dette er nok et eksempel på at DLFs moralske fundament i virkeligheten ikke har noe med moral å gjøre, men er kun et sett med spilleregler skreddersydd for fri utveksling av varer og tjenester, uten hensyn til lidelse.

Lenke til kommentar
Den varme poteten i et liberalistisk samfunn er hvordan eiendomsretten skal opprettholdes, bevares og beskytte

Ved at liberalister tar makta.

Et annet åpent spørsmål er hvordan man skal finansiere motorveier og slikt. Det kan virke som om bomringer kan bli et svært vanlig syn i DLF-samfunnet.

Private finansierer veiene, og kundene betaler for bruk av tjenestene.

Lenke til kommentar
Her vil jeg påpeke at det altså er galt å tvinge liberalist x til å betale for hjerteoperasjonen til sosialist y

Ja, det er galt, du har ikke krav på andres tjenester.

, mens det altså ikke er galt å tvinge sosialist x til å betale for å beskytte liberalist x mot overgrep, vold og tyveri.

Jo, det er galt. Noen såkalte "liberalister" sier at dette er greit, men disse er ikke ekte liberalister

Lenke til kommentar
Jeg har enda ikke fått et svar på hvorfor kropp og eiendeler er det samme.

Det er ikke det samme, men kroppen din er en del av eiendommen din.

Og hvorfor avvikere blir straffet noe mer i sosialismen enn i libertarianske samfunnet der avvikere ikke blir sikret retten til liv.

stråmann

Lenke til kommentar
DLF mener også - i alle fall implisitt - at vold skal kunne brukes mot dyr for å maksimere profitt.

Ja, det mener du også. Eller er du vegetarianer?

Han innrømmer altså at vold mot dyr er umoralsk, men mener likevel at det skal være fullt lovlig.

Dyr kan ikke ha rettigheter.

Private finansierer veiene,

Er det her næringslivet selv skal forstå at vi trenger veier for å skape verdier?

ja

Lenke til kommentar
Den varme poteten i et liberalistisk samfunn er hvordan eiendomsretten skal opprettholdes, bevares og beskytte

Ved at liberalister tar makta.

Det er ikke problemstillingen, problemstillingen er hvilken institusjon som skal verne nevnte eiendomsrett. Og det faller under et uavhengig rettsvesen og politi.

Et annet åpent spørsmål er hvordan man skal finansiere motorveier og slikt. Det kan virke som om bomringer kan bli et svært vanlig syn i DLF-samfunnet.

Private finansierer veiene, og kundene betaler for bruk av tjenestene.

Private kan også nekte andre å bruke veiene, og det vil igjen bli svært upraktisk siden veier i motsetning til jernbane ikke er en samferdselsmetode der det er logisk å betale billett i alle tilfeller, det vil være bompengestasjoner over alt.

Rent bortsett fra at et veiprosjekt er så dyrt at det er en investering som ikke vil føre til noen form for inntjening på flere tiår. Det gjør det svært vanskelig å finansiere byggingen av veiene.

Her vil jeg påpeke at det altså er galt å tvinge liberalist x til å betale for hjerteoperasjonen til sosialist y

Ja, det er galt, du har ikke krav på andres tjenester.

, mens det altså ikke er galt å tvinge sosialist x til å betale for å beskytte liberalist x mot overgrep, vold og tyveri.

Jo, det er galt. Noen såkalte "liberalister" sier at dette er greit, men disse er ikke ekte liberalister

Onar Åm sier så vidt jeg kan huske at dette er greit, det er det vi har kommet frem til i tidligere debatter.

Lenke til kommentar

Ok, det er din rett å være vegetarianer.

Hvis vold mot dyr skal være ulovlig, vil du at det skal være ulovlig å slippe katta si ut av huset? Hvis du slipper katta di ut og den dreper en mus, skal du dømmes for uaktsomt drap?

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar
Det er ikke problemstillingen, problemstillingen er hvilken institusjon som skal verne nevnte eiendomsrett. Og det faller under et uavhengig rettsvesen og politi.

Du kan verne den selv, eller kjøpe andres vernetjenester dersom du ikke gidder å stå vakt.

Private kan også nekte andre å bruke veiene

Ja, men hvorfor i svarte helvete skulle de bygge en vei for å nekte andre å bruke den?? Private vil tjene PENGER! Skjønner du!?

veier i motsetning til jernbane ikke er en samferdselsmetode der det er logisk å betale billett i alle tilfeller, det vil være bompengestasjoner over alt.

Hørt om teknologi? Smarte folk kan finne på nye løsninger. I et liberalistisk samfunn har man nemlig innovasjon, og ikke bare stillstand, slik det er i sosialismen.

Rent bortsett fra at et veiprosjekt er så dyrt at det er en investering som ikke vil føre til noen form for inntjening på flere tiår. Det gjør det svært vanskelig å finansiere byggingen av veiene.

Pisspreik/Trolling.

Onar Åm sier så vidt jeg kan huske at dette er greit, det er det vi har kommet frem til i tidligere debatter.

Nei, han sier ikke det.

:!:

LOL

Lenke til kommentar

Takk for gode spørsmål!

Utdanning er ingen rettighet i liberalismen. Bedre at barn jobber enn at familien dør.

Er det tillat med utdanning finansiert av at barnet driver med barnearbeid?

Klart det.

Men: Barnearbeid skjer i dag utelukkende i ikke-kapitalistiske land. Bangladesh for eksempel er en av verdens mest sosialistiske land, og DERFOR er det barnearbeid der. I den grad vestlige selskaper er i disse landene bidrar de til å redusere barnearbeidet og fattigdommen. Å legge skylden på kapitalismen for sosialismens og anti-kapitalismens problemer er grovt urettferdig.

Singapore er meget rikt og har ingen barnearbeid. Hvorfor? Hva er forskjellen? Slik jeg ser det er det åpenbart de INTERNE forholdene i landet som skiller Singapore fra Bangladesh. Bangladesh kunne ha vært like rikt som Singapore i dag hvis det hadde ført en like fri økonomisk politikk.

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar
Du kan verne den selv, eller kjøpe andres vernetjenester dersom du ikke gidder å stå vakt.

Altså vil vi få et bevæpnet kjøpe-politi som ikke opererer etter loven, men opererer etter oppdragsgivers vilje.

Uakseptabelt.

Ja, men hvorfor i svarte helvete skulle de bygge en vei for å nekte andre å bruke den?? Private vil tjene PENGER! Skjønner du!?

Ja. Og en korporasjon kan sikre seg monopol på et marked ved å kjøpe veier, og så å nekte konkurrerende bedrifter å BRUKE veiene.

Hørt om teknologi? Smarte folk kan finne på nye løsninger. I et liberalistisk samfunn har man nemlig innovasjon, og ikke bare stillstand, slik det er i sosialismen.

Ja, de siste hundre årene har fremfor alt vært et eksempel på enestående teknologisk stagnasjon.

Pisspreik/Trolling.

Jeg vil rapportere slike anklager i fremtiden.

Nei, han sier ikke det.

Jeg har debattert liberalisme med Onar Åm i snart tre år. Jeg har ganske godt grep på Åms standpunkt.

Lenke til kommentar

Tar man ifra et menneske muligheten til å få grunnleggende utdanning tar man ifra det en vesentlig frihet. Skal det være lov til å ta ifra barn den friheten?

Skal det være lov å ta ifra et uskyldig barn som enda ikke vet sitt eget beste muligheten til å lese? Har man mulighet til å sende barna på jobb istedet for skole så frykter jeg at mange barn vil ende som analfabeter. Er det ønskelig?

Lenke til kommentar
Altså vil vi få et bevæpnet kjøpe-politi som ikke opererer etter loven, men opererer etter oppdragsgivers vilje.

Uakseptabelt.

Stråmann.

en korporasjon kan sikre seg monopol på et marked ved å kjøpe veier, og så å nekte konkurrerende bedrifter å BRUKE veiene.

Useriøst og fullstendig usannsynlig scenario. Staten kan dessuten gjøre det samme, den kan nekte alle å bruke veiene "sine".

Ja, de siste hundre årene har fremfor alt vært et eksempel på enestående teknologisk stagnasjon.

Latterlig.

Jeg har debattert liberalisme med Onar Åm i snart tre år. Jeg har ganske godt grep på Åms standpunkt.

Det har du tydeligvis ikke. Du lyver, og du veit det selv. Jeg tror nok jeg har litt bedre peiling enn deg på hva Onar mener.

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...