Gå til innhold

Hva er liberalismen? FAQ

107 stemmer

1. 1. Hvor liberalistisk er du?

• Overhodet ikke liberalistisk
      15
    • I svært liten grad liberalistisk
      17
    • Litt liberalistisk
      13
    • Ganske liberalistisk
      15
    • I betydelig grad liberalistisk
      11
    • Svært liberalistisk
      19
    • Gjennomført liberalistisk
      17

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ser du ikke feilen i analogien skatt=voldtekt?

Både skat og voldtekt er å benytte seg av andres eiendom uten deres samtykke. Er du uenig i dette?

På wikipedia er følgende definert som voldtekt:

Voldtekt er en forbrytelse og et seksuelt overgrep der noen blir påtvunget seksuell omgang, ofte ved bruk av trusler, vold eller medikamenter.

Klarer ikke å se at dette kan være i nærheten av å kunne sammenlignes med skatt.

Lenke til kommentar
Forresten, hvilke bøker har du lest om liberalismen? Andre bøker du vil anbefale om politisk ideologi da du har et bevisst forhold til dette?

Hvis du er interessert, så fremstiller Robert Nozick et forsvar for samme samfunn som Ayn Rand basert på moral, på en måte som i motsetning til Ayn Rand er akademisk akseptert.

Lenke til kommentar
Gull har da ikke en reell verdi? Det har bruksverdien, men den andre "reelle" verdien er en konstruksjon basert på mengde, som ikke kan støtte opp om et samfunn der produksjonsmengden øker betraktelig.

Derfor blir prisen på mengde gull stadig høyere i antall hundrelapper da det er en bestemt mengde gull i verden, mens det blir stadig flere hundrelapper som skal holde tritt med produksjonsmengden.

Forresten, hvilke bøker har du lest om liberalismen? Andre bøker du vil anbefale om politisk ideologi da du har et bevisst forhold til dette?

Hvis du er interessert, så fremstiller Robert Nozick et forsvar for samme samfunn som Ayn Rand basert på moral, på en måte som i motsetning til Ayn Rand er akademisk akseptert.

Takk, skal søke den opp.

Lenke til kommentar
De folkevalgte er underlagt de samme reglene. Hvis de eier en bil må de også betale avgift. De beholder heller ikke de pengene som kreves inn i avgift selv. Her bør du nok skille mellom staten som en offentlig institusjon og enkeltpersoner.

Så individer har ikke rett på egne penger, men "samfunnet" har rett på dem? Si meg, hvordan kan en gruppe mennesker ha rettigheter enkeltindividene har? Tenker du før du skriver?

De er underlagt det norske lovverk som alle andre!

Lenke til kommentar
Marxisten:

Det er nevnt utallige eksempler i DLF-tråder om friheter som blir overtrukket hos enkeltindividet ved for eksempel forurensing til andre enkeltindividers områder. Men jeg tror en rett og slett aldri vil bli enige om hva frihet er fordi en har ulike oppfatninger alt etter hvilket politisk ståsted en har.

Selvfølgelig vil aldri onde mennesker bli med på at samfunnet bør bygges på negativ frihet, og ikke positiv frihet..

Jeg tolker dette spørsmålet som at du er interessert i å lære mer om frihet, og det er knallbra! Du forstår tydeligvis frihandel (ekte økonomi), så da har du definitivt potensiale til å forstå også verdien av sosial frihet.

Her er noen bøker jeg anbefaler deg å lese:

Libertarianism in One Lesson - David Bergland

The Law - Frederic Bastiat ( http://land.netonecom.net/tlp/ref/the-law1.shtml )

Ain't Nobody's Business If You Do - Peter McWilliams

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar
Jo, men gullets verdi er langt mer stabil enn papir, fordi papir kan trykkes opp. Gull derimot, finnes det en konstant mengde av i naturen. Bobler vil alltid kunne oppstå, men de virkelig store og farlige boblene skyldes statlige inngripener i økonomien.

Hvem skapte de 2 siste økonomiske krisene som har hendt? Og hvordan?

Lenke til kommentar

Marxisten:

Jeg har ikke et spesielt ønske om å lære mer om frihet, da jeg ikke er for et slikt samfunn du forfekter(selv om det har elementer som jeg er for). Men jeg er absolutt for å lære mer om det meste i livet, og se ting fra forskjellige sider.

Takk for bokanbefalinger, skal søke de opp i likhet med McFly sine.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Gull har da ikke en reell verdi? Det har bruksverdien, men den andre "reelle" verdien er en konstruksjon basert på mengde, som ikke kan støtte opp om et samfunn der produksjonsmengden øker betraktelig.

Det du ikke skjønner, er at når ressursene i samfunnet øker, så vil verdien av gull øke, fordi gullet representerer ressursene. Å si at det ikke er nok gull, er derfor tullete.

Lenke til kommentar
Vise dem gullet mitt, og skrive en kontrakt som pålegger meg å returnere gullet når kundene kommer for å hente det.

Hverken du, eller noen andre i Norge har nok gull til å danne en økonomi på det. Kroneverdi per gram blir helt latterlig.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
Men jeg tror en rett og slett aldri vil bli enige om hva frihet er fordi en har ulike oppfatninger alt etter hvilket politisk ståsted en har.

Og ikke minst hvordan man oppfatter hvilket ståsted opponenten sin har.

Det er nokså mange forskjellige meninger til og med på det punktet.

Et voldtektsoffer kaster bort tid ved å forsøke å sette seg inn i voldtektsmannens situasjon. Uansett hvilken situasjon han er i, legitimerer det ikke voldtekten.

ser du ikke feilen i analogien skatt=voldtekt?

Både skat og voldtekt er å benytte seg av andres eiendom uten deres samtykke. Er du uenig i dette?

På wikipedia er følgende definert som voldtekt:

Voldtekt er en forbrytelse og et seksuelt overgrep der noen blir påtvunget seksuell omgang, ofte ved bruk av trusler, vold eller medikamenter.

Klarer ikke å se at dette kan være i nærheten av å kunne sammenlignes med skatt.

Lenke til kommentar
i nåværende form har det ikke blitt utgravd nokk gull til å dekke hele verdens behov!

Behov for hva? Vi har ikke gullstandard i dag. Hvis det en dag blir innført gullstandard skal du se at gullprisen vil skyte fart i været og det plutselig er "nok" gull.

Som et retorisk spørsmål kan en spørre hva oljeprisen var på før bensinmotoren ble oppfunnet?

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
De folkevalgte er underlagt de samme reglene. Hvis de eier en bil må de også betale avgift. De beholder heller ikke de pengene som kreves inn i avgift selv. Her bør du nok skille mellom staten som en offentlig institusjon og enkeltpersoner.

Så individer har ikke rett på egne penger, men "samfunnet" har rett på dem? Si meg, hvordan kan en gruppe mennesker ha rettigheter enkeltindividene har? Tenker du før du skriver?

De er underlagt det norske lovverk som alle andre!

Er loven viktigere enn individer?

Jo, men gullets verdi er langt mer stabil enn papir, fordi papir kan trykkes opp. Gull derimot, finnes det en konstant mengde av i naturen. Bobler vil alltid kunne oppstå, men de virkelig store og farlige boblene skyldes statlige inngripener i økonomien.

Hvem skapte de 2 siste økonomiske krisene som har hendt? Og hvordan?

Sosialistene, ved å blande seg inn i det frie marked.

Lenke til kommentar
Behov for hva? Vi har ikke gullstandard i dag. Hvis det en dag blir innført gullstandard skal du se at gullprisen vil skyte fart i været og det plutselig er "nok" gull.

Hva var oljeprisen på før bensinmotoren ble oppfunnet?

Vi får snart klarifisere om vi snakker om fiktive liberale samfunn eller en mulig ny praktisk verdensordning :p

Hvalolje på sin høyde var dyrere enn råoljen er i dag - og det før bensinmotoren :)

Lenke til kommentar

Hva var oljeprisen på før bensinmotoren ble oppfunnet?

Vi får snart klarifisere om vi snakker om fiktive liberale samfunn eller en mulig ny praktisk verdensordning :p

Hvalolje på sin høyde var dyrere enn råoljen er i dag - og det før bensinmotoren :)

Jeg tror du skjønte tegninga så jeg tar det den som en ironisk bemerkning :)

Lenke til kommentar

Dette er jo et skoleeksempel på dårlig logikk. Fordi noe har en lignende egenskap eller kvalitet så betyr ikke det at det er det samme. Et eksempel:

Et Hus og en stein står begge i ro. Er en stein et hus?

Et annet:

Jeg kan sitte i en stol og i en sofa. Er en stol en sofa?

etc.

Skjønner du hvor logikken feiler?

Lenke til kommentar
Hehe, er det slike dere rekrutterer på Karl Johan? Hvis dere forandrer tilnærming er jeg sikker på at dere klarer å få mer enn de 200 stemmene dere fikk sist.

Vi sier ting rett ut, uten å pakke det inn i bomull. Vi er bastante og erklærer våre fiender ikke bare som feilaktige men som onde. Dette får blant annet Høyrefolk til å flippe totalt ut og stenge igjen totalt for respekt. Det bryr liberalister seg lite om fordi det ikke er Høyrefolk som er vår målgruppe. Vi skal rekruttere unge, intelligente spirer som skal endre Norge gjennom universitetene, gjennom Barne-TV, gjennom skolene.

Før Høyre vet ordet av det er samfunnet blitt formet av DLF og de vil lure på hva slags tog som traff dem. Da vil vi vinne deres respekt, akkurat som Bellona har vunnet Høyres respekt i dag. Liberalister kan gjerne vente 25 år på denne respekten så lenge vi oppnår de samme resultatene som Bellona og miljøbevegelsen.

Lenke til kommentar

Dette er jo et skoleeksempel på dårlig logikk. Fordi noe har en lignende egenskap eller kvalitet så betyr ikke det at det er det samme. Et eksempel:

Et Hus og en stein står begge i ro. Er en stein et hus?

Et annet:

Jeg kan sitte i en stol og i en sofa. Er en stol en sofa?

etc.

Skjønner du hvor logikken feiler?

Jeg sier ikke at det er det samme. Jeg sier at både skatt og voldtekt er å benytte seg av andre eiendom uten deres samtykke. Liberalister mener at dette er galt. Sosialister mener at det er greit.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...