Gå til innhold

Hva er liberalismen? FAQ

107 stemmer

1. 1. Hvor liberalistisk er du?

• Overhodet ikke liberalistisk
      15
    • I svært liten grad liberalistisk
      17
    • Litt liberalistisk
      13
    • Ganske liberalistisk
      15
    • I betydelig grad liberalistisk
      11
    • Svært liberalistisk
      19
    • Gjennomført liberalistisk
      17

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et spørsmål: kan jeg selge min fremtidige baby`?

Hvorfor skulle du ikke kunne gjøre det? Du kan jo la barnet ditt dø av sult i Marxisten sitt samfunn.

Hvis et barn i Norge dør av sult er det ikke Marxisten sin feil, men vår. Det MÅ ikke være mamman og pappan som mater barnet.

Endret av toro2
Lenke til kommentar

Ja, hehe, det står jo i FAQen. "Da kan man finne seg jobb et annet sted"

Nei, vent litt. Misfornøyde arbeidere kan jo bare true sjefen på livet så får du stempla ut "til tiden", uansett. Men igjen, hvis det ikke er noe politi, trenger jeg ikke jobb i første omgang.. Eks-sjefen har mye rart man kan dra nytte av..

Endret av toro2
Lenke til kommentar
Men hvorfor skulle nordmenn tolerere barnearbeid? Er det tillatt i DLF?
Det kommer an på hva "barnearbeidet" går ut på.

Fra DLF sine hjemmesider:

"En rettighet er bare retten til å handle, det er ikke en rett til å kreve goder fra andre mennesker eller fra staten. Barn har dog krav på beskyttelse og underhold fra sine foreldre. Når mennesker setter barn til verden påtar de seg derfor et stort ansvar som de er forpliktet til å følge opp frem til barnet er blitt et voksent individ i stand til å ta vare på seg selv." -- http://stemdlf.no/prinsipprogram

"Å oppdra og forsørge for barn er foreldrenes ansvar. Dersom foreldrene svikter i dette, skal barnevernet som siste utvei kunne ta barnet fra familien og plassere det i et omsorgshjem. " -- http://stemdlf.no/stortingsprogram#SECTION...000000000000000

For å ta mine egne meninger:

Et altomfattende forbud mot "barnearbeid" er ikke i tråd med liberalisme. Det er for eksempel galt å la et fattig barn sulte fordi en velfødd rik nordmann synes "barnearbeid" er galt uansett omstendigheter.

Når det gjelder barns rolle generelt i et fritt samfunn så ser jeg ingen lettvinte løsninger. Barn er ikke er i stand til å ta ansvar for seg selv. Mange liberalister vil si at siden noen må styre over barnas liv er det rimelig at foreldrene, som kjenner dem best og antakelig elsker dem, gjør det. Men jeg synes ikke det er rimelig å behandle barn som eiendom, så jeg kan akseptere at foreldre som mishandler barn straffes (gjerne med sterilisering for min del) og mister foreldreretten. Det er ikke lett å finne en klar grense her.

Lenke til kommentar
Hvordan skal barnevernet finansieres da? Det kan ikke privatiseres, for da vil de ikke ha noe makt til å barn fra noen, eller? Er det frivillige donasjoner her også?

Det virker som en problemstilling.. Litt naive disse DLF folka?

Ståle Nordlie trekker ut ting fra programmet som høres utrolig logisk og riktig ut, dog.

Endret av toro2
Lenke til kommentar

De svake blir svakere, og de sterke blir sterkere? Nei, sånn vil jeg ikke ha det.

Synd det skal stå så mye annet bra der.. Det fins ikke noen mellomting? Enten skal det være helt fritt, eller så skal det være nazi som det er idag?

Endret av toro2
Lenke til kommentar

Det er circa tusenogni ting jeg kan nevne, men eiendomsretten har blitt nevnt i tråden. Jeg finner det absurd at staten f.eks kan ta tomta di. Husker ALDRI det ordet, propriasjon eller no.. Jeg vil kalle det rimelig nazi.

Ekspropriasjon heter det.

Endret av toro2
Lenke til kommentar

Nåja, det er en rett som staten har for god grunn da. Om du hadde eid en stripe av norge på sitt tynneste, og nektet staten å bygge vei der så hadde du jo kuttet norge i 2. Det er fullstendig i statens rett å ta noens eiendom i mange tilfeller, om de gir dem en tilsvarende tilbake.

Lenke til kommentar

Sjeldent man eier en slik stripe, som regel er det vel mindre eiendommer som blir tatt? Og er det ikke slik at tilbudet du får er heller dårlig? Jeg valgte nå et eksempel jeg ikke har særlig greie på, det fins godt med tilfeller der staten bestemmer ting de ikke har noe med..

Landet vårt er helt konge, det, men det er mye å sette fingeren på.

Lenke til kommentar
Nåja, det er en rett som staten har for god grunn da. Om du hadde eid en stripe av norge på sitt tynneste, og nektet staten å bygge vei der så hadde du jo kuttet norge i 2. Det er fullstendig i statens rett å ta noens eiendom i mange tilfeller, om de gir dem en tilsvarende tilbake.

Dette eksempelet er ikke særlig reelt. Ekspropriasjon blir brukt blant annet for å kutte kostnader ved utbygging av veinettet.

Jeg tror heller ikke at staten er forpliktet til å gi en tilsvarende eiendom tilbake til grunneieren; kun markedspris (og knapt nok det).

Endret av Spenol
Lenke til kommentar
Ståle Nordlie trekker ut ting fra programmet som høres utrolig logisk og riktig ut, dog.

Veldig mye av DLF's program er ganske riktig - og mer moderat enn den teoretiske liberalismen som Rothbard/Marxisten presenterer.

Men, det sagt, så er det også en del "friheter" i det som går helt på tvers av det man forventer av normal folkeskikk.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...