Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hva er liberalismen? FAQ

107 stemmer

1. 1. Hvor liberalistisk er du?

• Overhodet ikke liberalistisk
      15
    • I svært liten grad liberalistisk
      17
    • Litt liberalistisk
      13
    • Ganske liberalistisk
      15
    • I betydelig grad liberalistisk
      11
    • Svært liberalistisk
      19
    • Gjennomført liberalistisk
      17

Anbefalte innlegg

Hvorfor er nordmenn rike? Nei, ikke pga utjevningspolitikk, men pga at vi er et vestlig land(relativt stor respekt for individer ol.) og at vi har fått muligheten til å selge olje/gass til priser som ligger langt over kostpris, og så la inntektene(fruktene av utlendingers arbeid) gå til nordmenn sin velferd/overflod, fremfor å utvikle teknologi til å erstatte de fossile brenslene, eller la kjøperne beholde deres egen verdiskapning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://forum.dlf.info/viewtopic.php?f=5&t=3767

Vel i dagens samfunn så initieres det vold/tvang ol. for at visse grupper skal få fordeler på andre sin bekostning. Sikret "utdanning", og hva er utdanning, man kan vel se på offentlig utdanning, som indoktrinering, så barn/innbyggere godtar systemet/makthaverne? Mulighetene til hva? Muligheter for hvem av verdens befolkning?

Hva er grunnleggende rettigheter? Hva kontrolleres når man har kontroll på samfunn/institusjoner? Er det bedre å være avhengig av ransutbytte, fremfor gavmildhet/lån?

Så vidt jeg har forstått, så forfekter du kollektivisme/sentralstyring/"rettferdig" fordeling av det som kan skaffes til veie i samfunnet/at medfødte ulikheter bør kompenseres for ved hjelp av omfordeling/kvotering ol. så derfor spør jeg hvordan du/dine meningsfeller vil sørge for at 6 800 000 000 mennesker får tilgang til utdanningen/velferden man "behøver", dvs det høres veldig flott ut når du vil gi alle alt de trenger, men jeg forstår ikke hvordan sånt skal gjennomføres i praksis, uten at noen blir sittende igjen med større fordeler, enn noen ville gjort i et liberalistisk samfunn, pga av mulighetene statens voldsmonopol/omfordeling/særlovgivning ol. gir særinteresser, og hvordan maktovergrep mot individer skal kunne unngås, dvs hvordan vil du få 6 800 000 000 til å danse etter din pipe, uten å ta i bruk tvilsomme metoder.

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar

Marxisten: Hvor mye av din inntekt ville du betalt i skatt i ditt liberale samfunn?

Rundt 19 000 i året.

Og hvor mye tid og penger ville du bidratt med for å hjelpe de svake i samfunnet (syke, uføre, arbeidsledige osv).

Syke: 0

Uføre: 1000 kr

Arbeidsledige: 0

Du?

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare med konkrete tall, for det er helt umulig for meg å se for meg hvordan et slikt samfunn ville fungert. Ville jeg i det hele tatt jobb selv i et slikt samfunn, eller ville jeg vært en av dem som må leve på almisser? Ville det vært så mange fattige at jeg hadde vært nødt å sette foten ned og bare prioritere min egen familie? Men jeg hadde gjort som i dag - brukt en del av min inntekt på de som trenger det. Jeg har ikke bestemt noe beløp eller prosent.

Lenke til kommentar

Har du jobb i dag, vil du kunne jobbe i et liberalistisk samfunn.

Jeg trengte to store operasjoner som baby for å i det hele tatt overleve. Jeg kommer fra en arbeiderklasse-familie som ikke hadde hatt råd til dyre helseforsikringer, så i det liberalistiske samfunnet er det ikke sikkert jeg hadde overlevd det første året. ;)

Lenke til kommentar

Ok, jeg har et spørsmål.

Sett at den menneskeskapte globale oppvarmingen ble 100% bevist. Ville likevel ingen reguleringer angående co2-utslipp blitt innført?

Takk for spørsmål.

Bare dersom skadevirkningene også ble bevist.

Har du jobb i dag, vil du kunne jobbe i et liberalistisk samfunn.

Jeg trengte to store operasjoner som baby for å i det hele tatt overleve. Jeg kommer fra en arbeiderklasse-familie som ikke hadde hatt råd til dyre helseforsikringer, så i det liberalistiske samfunnet er det ikke sikkert jeg hadde overlevd det første året. ;)

Helseforsikringer vil ikke være dyre i et fritt samfunn.

Lenke til kommentar

Nei. Det favoriserer store partier, og gjør det vanskeligere for nisjegrupper å bli hørt. Mange maser om at småpartiene er udemokratiske, det er selvfølgelig bare vås, jo flere små partier vi har, jo bedre representerer vi stemmene.

Om man vil stille til valg bør det ikke være noen særlige grenser. I verste fall blir det litt mange postkort-ark å velge mellom i valgboden, og det syns jeg vi kan påkoste oss.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...