Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

shg.no er konkurs, har jeg noe krav mot shg.dk for reklamasjon?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enkelte land har lovpålagte garantiperioder.

Og hva har det å si når SHG trolig kjøpte direkte fra produsenten Samsung?

SHG var på enkelte modeller tusenvis av kroner billigere enn Norges billigste nettbutikk, at de da kjøpte gjennom enn annen importør som betyr ett ledd til med kostnader er LITE sannsynlig.

Spesielt når muligheten for å kjøpe direkte fra Samsung som produsent er mulig.

Uansett OM de gjorde gjelder andre regler for privatkjøp enn for virksomhet og når SHG handler er det en virksomhet, ikke sant?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Enkelte land har lovpålagte garantiperioder.

Og hva har det å si når SHG trolig kjøpte direkte fra produsenten Samsung?

Om SHG f.eks. kjøpte fra Samsung Tyrkia for å få gode priser kan det ha mye å si for TS. Særlig om du har rett i at Samsung gir global garanti. Eller er ikke garantien så global som du hevder å vite at den er?

Lenke til kommentar
Kjøptstiden var rundt 1.nov 2007 hvis det hjelper. Det er vel sikkert 2 års garanti på slike TVer vil jeg tippe, så da faller jeg i så fall akkurat litt på feil side av den i så fall...

-Stigma

Har du hørt med elesco?

Nei, ikke enda. Jeg prøver i første omgang å samle informasjon og forstå situasjonen bedre. Jeg spurte Samsung norge via email hva garntiperioden var just in case dog, og fikk tilbake svar med at det var 2 år slik som jeg regnet med at det var.

-Stigma

Lenke til kommentar
Om SHG f.eks. kjøpte fra Samsung Tyrkia for å få gode priser kan det ha mye å si for TS. Særlig om du har rett i at Samsung gir global garanti. Eller er ikke garantien så global som du hevder å vite at den er?

Hvordan har det noe å si på den internasjonale garantien, den er jo den samme?

Hvis ett britisk firma hadde kjøpt fra Samsung Norge, tror du virkelig at de hadde nytt god fra den norske kjøpsloven?

Nei slik er det nok ikke...

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Hvordan har det noe å si på den internasjonale garantien, den er jo den samme?

Hvis ett britisk firma hadde kjøpt fra Samsung Norge, tror du virkelig at de hadde nytt god fra den norske kjøpsloven?

Nei slik er det nok ikke...

Så Samsung operer altså med ulike garantiperioder lokalt og internasjonalt? Siden jeg ikke finner noen standard informasjon hos Samsung om global garanti,f.eks. Samsung USA gir ikke noe slikt, heller ikke Samsung UK, så blir det litt vanskelig å forholde seg til at du mener de har internasjonal garanti uten å vite hvor produktet kommer fra. De to eksemplene jeg nevnte her gir faktisk bare 12 måneder garanti, altså ikke 2 år som Samsung Norge svarte TS.

Du må skille mellom reklamasjon etter norsk lov og garanti. De to er helt ulike. Som jeg sa tidligere, finnes det land både i Europa og andre steder i verden hvor man har garanti som er fastsatt i lov og som gir en pålagt garantiperiode på minst 3 år. Dersom SHG har kjøpt fra et av disse landene, kan TS ta kontakt med Samsung i det landet og kreve garantiservice. Det er ikke sikkert at han kan ta det med Samsung Norge dersom den internasjonale garantien er kortere enn lokal garanti i landet SHG har importert fra, men det er fortsatt mulig at han faktisk kan kreve garantiservice.

Reklamasjon kan han glemme, men det er ikke dermed sagt at alt håp er ute.

Lenke til kommentar
Kjøptstiden var rundt 1.nov 2007 hvis det hjelper. Det er vel sikkert 2 års garanti på slike TVer vil jeg tippe, så da faller jeg i så fall akkurat litt på feil side av den i så fall...

-Stigma

Har du hørt med elesco?

Nei, ikke enda. Jeg prøver i første omgang å samle informasjon og forstå situasjonen bedre. Jeg spurte Samsung norge via email hva garntiperioden var just in case dog, og fikk tilbake svar med at det var 2 år slik som jeg regnet med at det var.

-Stigma

Greit å samle informasjon,men hvorfor ikke bare registrere en retur og få det unnagjort,det er enten eller.

Å lag en lang diskusjon ut av dette uten å foreta seg noe blir bare tull,men det er nå meg....

Er det 100% sikkert at den TVen du har er paralellimporter?

Det er jo noe du og finner ut ved å søke retur..vist du ikke har funnet ut det før da...

Endret av taz
Lenke til kommentar
Så Samsung operer altså med ulike garantiperioder lokalt og internasjonalt?

Nei det gjør de ikke men hvis man som firma kjøper fra en importør i ett annet land kan man ikke påberope seg lokal kjøpslov, da er det den internasjonale garantien som gjelder.

Du må skille mellom reklamasjon etter norsk lov og garanti.

Er vel du som ikke skiller disse helt, ikke jeg.

Vær så snill å les gjennom innleggene våre en gang til.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

-Stigma

Har du hørt med elesco?

-Stigma

Greit å samle informasjon,men hvorfor ikke bare registrere en retur og få det unnagjort,det er enten eller.

Å lag en lang diskusjon ut av dette uten å foreta seg noe blir bare tull,men det er nå meg....

Er det 100% sikkert at den TVen du har er paralellimporter?

Det er jo noe du og finner ut ved å søke retur..vist du ikke har funnet ut det før da...

Helt enig med deg i grunn, og jeg tror jeg har fått svar på det jeg skulle (så langt noen kunne gi meg konkrete svar på ting). Det var ikke min intensjon at vi skulle diskutere dette opp og ned i mente, og som du sikkert ser så har jeg ikke akkurat pushet tråden videre, det har andre brukere gjort.

Jeg vet ikke noe om paralellimport. Jeg bare vet at jeg kjøpte den fra shg.no. Sånn sett er det jo litt surt om jeg har mistet noen rettigheter uten å vite om det (eller ha blitt godt nok informert i så fall), men sånn er livet av og til, og når de eneste jeg evt. kunne klaget til er konkurs så er det kanskje ikk så mye å gjøre med det.

Jeg får se om jeg prøver et forsøk mot elesco eller noe sånt som var forslått tidligere. Det jeg selvfølgelig vil unngå mest av alt er en situasjon der jeg sender inn TVen etter å ha meldt en retur som tilsynelatende ble godtatt, for deretter å få en melding tilbake 2 uker senere om at jeg ikke har krav på hjelp likevel og nå må betale masse omkostninger, frakt, og bruke mye tid og krefter for ingenting. Det er derfor jeg ville være grundig og spørre her på forumet først :)

Takk for hjelpen til alle som har kommet med innlegg så langt.

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg får se om jeg prøver et forsøk mot elesco eller noe sånt som var forslått tidligere. Det jeg selvfølgelig vil unngå mest av alt er en situasjon der jeg sender inn TVen etter å ha meldt en retur som tilsynelatende ble godtatt, for deretter å få en melding tilbake 2 uker senere om at jeg ikke har krav på hjelp likevel og nå må betale masse omkostninger, frakt, og bruke mye tid og krefter for ingenting. Det er derfor jeg ville være grundig og spørre her på forumet først :)

Takk for hjelpen til alle som har kommet med innlegg så langt.

-Stigma

Jeg ville sjekket med Samsung/elesco først. En evt parallellimport avslører de garantert men det kan likevel være håp. Dersom tv'n har en kjennt produksjonsfeil og du er rammet av denne kan det godt være produsent utvider garanti. Ref. Honda MC VF modeller man fikk gratis deler til i mer enn ti år etter at de var gått ut av produksjon grunnet feilkonstruksjon av oljeledninger og kammer som derfor ble utslitt.

Enkelte produsenter mener at det er viktig å holde en viss kvalitet og tar da også konsekvensen av sine engene feil. De er ikke mange men noen er det, kanskje Samsung er en av dem.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar
Så Samsung operer altså med ulike garantiperioder lokalt og internasjonalt?

Nei det gjør de ikke men hvis man som firma kjøper fra en importør i ett annet land kan man ikke påberope seg lokal kjøpslov, da er det den internasjonale garantien som gjelder.

Så vidt jeg vet, er ikke TS et firma. Om han kontakter Samsung lokalt hvor SHG handlet produktet fra, kan han forsøke å få garanti derfra, om den fortsatt gjelder.

Dersom den internasjonale og den lokale garantien ikke er forskjellig, hvorfor varierer garantiperioden etter hvilket land man sjekker? USA og UK sier 12 måneder, Norge sier 24 måneder, andre land er lovpålagt å gi 3 år. Så hvor lenge varer den internasjonale garantien da?

Hverken Kjøpsloven eller Forbrukerkjøpsloven kan hjelpe TS, så bare dropp å trekke inn at han ikke kan benytte dem mot utenlandske aktører hele tiden. Det er en selvfølge at han ikke kan det, og har absolutt ingenting med det jeg sier om lovpålagt garanti å gjøre. Siden du tydeligvis ikke vet hva jeg mener med lovpålagt garanti kan du kanskje bare svare på spørsmålet om internasjonal garanti?

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet, er ikke TS et firma

Misforstår du med vilje nå?

Nei, jeg lurer på om du gjør. TS ønsker, om mulig å få en gratis service. Siden TS er en privatperson skjønner jeg ikke hvorfor du driver og blander inn Kjøpsloven.

Det er allerede klart at reklamasjon ikke vil være et alternativ. Den internasjonale garantien er tydeligvis ikke mye verdt siden Samsung operer med ulike garantiperioder ut fra hvilket land produktet er solgt fra. TS sitt håp vil derfor være at produktet kommer fra et land som gir mer enn 2 års garanti.

Det er ikke så veldig komplisert, med mindre du insisterer på å blande inn en haug av faktorer som ikke har noe som helst med mulighetene til TS å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...