Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

shg.no er konkurs, har jeg noe krav mot shg.dk for reklamasjon?


Anbefalte innlegg

Men jeg vil anta at TS har handlet den i god tro om at det var en norsk modell?

Blir vel som å handle en falsk IPod som du tror er ekte... når du finner ut den er falsk kan du ikke kreve en ny fra Apple.

Nei det blir det ikke, for dette er ikke et kopiprodukt. Det er produsert av Samsung.

 

Men situasjonen er i utgangspunktet enkel. Om ett ledd har gått konkurs, kontakter du forrige ledd. Om tv`en er importert av SHG fra Samsung Uganda, så tar du kontakt med Samsung i Uganda. I følge Forbrukerkjøpsloven kan krav gjøres gjeldende mot tidligere ledd i kanalen. Norge/Nordic har ingen ting med denne tv`en å gjøre. Du må følge distribusjonskanalen som din tv fulgte.

Fordelen ved å kjøpe gråimport: pris.

Ulempen ved å kjøpe gråimport: situasjonen som TS har havnet i :)

Endret av mistercartman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei det blir det ikke, for dette er ikke et kopiprodukt. Det er produsert av Samsung.

Blir jo det samme... eneste "forskjellen" er at du ikke har fått det produktet du har kjøpt mens i det andre tilfellet har du ikke fått den retten du trodde du hadde.

 

I eksempelet mitt er Apple en helt uskyldig 3. part som ikke har noe med det å gjøre. I TS problemstilling er den Norske importøren en 3. part som ikke har noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Men situasjonen er i utgangspunktet enkel. Om ett ledd har gått konkurs, kontakter du forrige ledd. Om tv`en er importert av SHG fra Samsung Uganda, så tar du kontakt med Samsung i Uganda.

Og de skulle bry seg om den norske reklamasjonsretten fordi?

Lenke til kommentar
Men situasjonen er i utgangspunktet enkel. Om ett ledd har gått konkurs, kontakter du forrige ledd. Om tv`en er importert av SHG fra Samsung Uganda, så tar du kontakt med Samsung i Uganda.

Og de skulle bry seg om den norske reklamasjonsretten fordi?

Les en gang til...

 

Samsung Uganda var bare noe som mistercartman dro frem som eksempel på en importør noe som i seg selv er rett men nå er vel ikke Samsung Uganda norsk importør i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
shg.no gikk konkurs for en stund tilbake. Spørsmålet er om jeg har noen rettigheter i forhold til shg.dk som fremdeles eksisterer og eide shg.no i forhold til dette?

 

-Stigma

shg.no (Org.nr. 887432732) har aldri vært konkurs. Jeg vet den danske delen ble lagt ned/overtatt av andre, men det norske A/S ble ikke berørt og består som shg.no AS fortsatt;

 

http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=887432732

http://www.norid.no/domenenavnbaser/whois/...1&sok=s%F8k

http://74.125.77.132/search?q=cache:WvXoqw...=en&ct=clnk

 

Så selv om nettbutikk-delen som sådan utad stengte skoddene, vil jeg tippe A/S fortsatt har forpliktelser overfor tidligere kunder, all den tid firmaet fortsatt eksisterer?

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
Samsung Uganda var bare noe som mistercartman dro frem som eksempel på en importør noe som i seg selv er rett men nå er vel ikke Samsung Uganda norsk importør i dette tilfellet.

Helt riktig. Den norske importøren eksisterer ikke lenger, som betyr at TS faktisk ikke har noen å reklamere til. Det mistercartman skriver får det til å virke som at han mener TS skal ha reklamasjonsrett mot den utenlandske grossisten i hht. til norsk Forbrukerkjøpslov.

Lenke til kommentar
Helt riktig. Den norske importøren eksisterer ikke lenger, som betyr at TS faktisk ikke har noen å reklamere til. Det mistercartman skriver får det til å virke som at han mener TS skal ha reklamasjonsrett mot den utenlandske grossisten i hht. til norsk Forbrukerkjøpslov.

Det spørs vel om hvor lenge han har hatt TV-en.

Lenke til kommentar
Dersom SHG importerte fra f.eks. Samsung Uganda, så kan ha hatt TVen en måned uten at de bryr seg. Dersom TVen ikke leveres med global garanti i Uganda vil han ikke ha noen rettigheter.

UANSETT vil man kunne klage direkte til produsent likevel om de enkelte importørene ikke tar ansvar.

 

Så det er ALLTID noen å klage til så lenge det er innenfor produsentens garanti.

 

Derfor blir påstanden du kommer med som jeg quotet nedenfor ikke riktig.

 

Den norske importøren eksisterer ikke lenger, som betyr at TS faktisk ikke har noen å reklamere til.
Lenke til kommentar

Og hvilken lovhjemmel finner du for at TS kan reklamere til da f.eks. Samsung Uganda? Den norske Forbrukerkjøpsloven gjelder for norske salgsledd og salgsledd som henvender direkte til det norske markedet. Siden vi er i forbrukerettsdelen av forumet snakker jeg om reklamasjonsrett etter loven.

 

Så for å fortsette med Uganda-eksemplet. Hvorfor skulle Samsung Uganda bry seg om den norske Forbrukerkjøpsloven? De har ikke henvendt seg til det norske markedet. Det siste norske salgsleddet for TS eksisterer ikke lenger.

 

Samsungs kontor i Norge kan ikke regnes som tidligere salgsledd her.

Lenke til kommentar
Og hvilken lovhjemmel finner du for at TS kan reklamere til da f.eks. Samsung Uganda? Den norske Forbrukerkjøpsloven gjelder for norske salgsledd og salgsledd som henvender direkte til det norske markedet. Siden vi er i forbrukerettsdelen av forumet snakker jeg om reklamasjonsrett etter loven.

 

Så for å fortsette med Uganda-eksemplet. Hvorfor skulle Samsung Uganda bry seg om den norske Forbrukerkjøpsloven? De har ikke henvendt seg til det norske markedet. Det siste norske salgsleddet for TS eksisterer ikke lenger.

 

Samsungs kontor i Norge kan ikke regnes som tidligere salgsledd her.

Samsung som produsent gir deg en garanti uansett hvor i verden du har kjøt produktet, uansett hvilken importør som har importert produktet.

 

Hvis ALLE ledd feiler klager du til produsent.

 

Jeg VET man ikke har norske forbrukerrettigheter men produsentens egen.

 

Ikke for å være frekk men er det vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Samsung som produsent gir deg en garanti uansett hvor i verden du har kjøt produktet, uansett hvilken importør som har importert produktet.

 

Hvis ALLE ledd feiler klager du til produsent.

 

Jeg VET man ikke har norske forbrukerrettigheter men produsentens egen.

 

Ikke for å være frekk men er det vanskelig å forstå?

Siden forutsetningen som ble gitt av TS var at han måtte reklamere, så ser jeg ikke noe poeng i å blande inn garanti. Garanti har ikke så mye med rettighetene dine å gjøre, da det er en frivillig ordning fra produsenten.

 

Nå har forøvrig ikke Samsung noen "world wide warranty", så nei, de gir deg ikke garanti uansett hvor i verden du har kjøpt produktet.

Lenke til kommentar
Siden forutsetningen som ble gitt av TS var at han måtte reklamere, så ser jeg ikke noe poeng i å blande inn garanti. Garanti har ikke så mye med rettighetene dine å gjøre, da det er en frivillig ordning fra produsenten.

 

Nå har forøvrig ikke Samsung noen "world wide warranty", så nei, de gir deg ikke garanti uansett hvor i verden du har kjøpt produktet.

Så lenge dette er en parallellimport der BÅDE selger og importør er konkurs så er det garanti som gjelder og Samsung gir en internasjonal garanti på sine produkter.

Lenke til kommentar

Ut fra TS sitt første innlegg er garantitiden ute.

 

Nå har jeg kun snakket om reklamasjon, som TS snakket om i sitt første innlegg. Det er du som trekker fram at man skal kunne kontakte Samsung sitt kontor på et tilfeldig eksempelsted for å få fikset et produkt som ifølge den informasjonen som er gitt mest sannsynlig ikke har noen garanti lenger.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Om du vet hvilket land SHG fikk den fra vil det være ganske lett å finne ut :)

Er vel det samme siden skjermen ble kjøpt i 2007 og jeg har ALDRI sett en produsents egen garanti til å være mer enn 2 år.

 

Trolig kjøpte ikke SHG fra ett annet lands importør men direkte fra produsent.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
shg.no gikk konkurs for en stund tilbake. Spørsmålet er om jeg har noen rettigheter i forhold til shg.dk som fremdeles eksisterer og eide shg.no i forhold til dette?

 

-Stigma

shg.no (Org.nr. 887432732) har aldri vært konkurs. Jeg vet den danske delen ble lagt ned/overtatt av andre, men det norske A/S ble ikke berørt og består som shg.no AS fortsatt;

 

http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=887432732

 

Så selv om nettbutikk-delen som sådan utad stengte skoddene, vil jeg tippe A/S fortsatt har forpliktelser overfor tidligere kunder, all den tid firmaet fortsatt eksisterer?

 

shg.no ble meldt oppløst. Les i brreg under kunngjøringer:

 

Foretaket er meldt oppløst.

 

Eventuelle krav/innsigelser må meldes foretaket v/avviklingsstyrets leder innen to måneder regnet fra 02.03.2009.

 

Jeg ville stukket over til Jus-forumet og spurt hvordan reglene er ifm. forbrukerkjøpsloven og oppløsing av selskap. Hvis man kan oppløse et selskap og slippe

unna forpliktelser kan man jo spekulere i å selge et stort parti dårlige TVer med ca. 2 års levetid, for deretter å oppløse og slippe reperasjonskostnader.

Lenke til kommentar
shg.no ble meldt oppløst. Les i brreg under kunngjøringer

Jeg så det, men er usikker på om det faktisk er gjennomført? :hmm:

 

Skal ikke selskapet slettes fra foretaksregisteret hvis så hadde skjedd? (men mulig det bare er forsinkelse ute å går her, får ta høyde for det)

 

I allefall har "nåværende" shg.no AS tlf. 22112166 adresse Oslo, samme organisasjonsnummer/mva (887432732) som den tidligere nettbutikken hadde. Skulle/skal de ha det(samme org.nr.) hvis shg.no virkelig var oppløst/nedlagt? :hmm:

 

Uansett, mulig dette som sådan er et "blindspor" for trådstarters sak, er jo ikke lett å få noe ut av aktører når bakteppet er såpass diffust som i tilfellet med shg.no, det innrømmer jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...