Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

shg.no er konkurs, har jeg noe krav mot shg.dk for reklamasjon?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg kjøpte for en tid siden en HDTV fra shg.no som har begynnt å få visuelle problemer (sansynligvis noe med backlightene som lager svarte vertikale søyler på skjermen som er plagsomme).

shg.no gikk konkurs for en stund tilbake. Spørsmålet er om jeg har noen rettigheter i forhold til shg.dk som fremdeles eksisterer og eide shg.no i forhold til dette?

Jeg har ikke sjekket den nøyaktige kjøpsdatoen, men jeg mistenker at jeg er utenfor garantiperioden for TVen, så da ville jeg vanligvis støttet meg på reklamasjonsretten, men har shg.dk lovlig isolert seg mot slike krav ved at shg.no nå er konkurs, eller har jeg noen rettigheter i forhold til dette?

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det letteste er vel å kjøre reklamasjon direkte mot produsenten av TVen? De fleste produsenter har en form for reklamasjon / RMA

Men jeg har vel ikke noe direkte krav mot produsenten utenom evt. garanti? Er det ikke bare selgeren som står annsvarlig ved evt. reklamasjon? Eller sier du at jeg kan bruke 5 års reklamasjonsrett mot samsung norge direkte? Hvis så er tilfelle så var jeg ikke klar over dette.

-Stigma

Lenke til kommentar
Men jeg har vel ikke noe direkte krav mot produsenten utenom evt. garanti? Er det ikke bare selgeren som står annsvarlig ved evt. reklamasjon? Eller sier du at jeg kan bruke 5 års reklamasjonsrett mot samsung norge direkte? Hvis så er tilfelle så var jeg ikke klar over dette.

-Stigma

Samsung Norge har ikke noe med dette å gjøre da SHG parallellimporterte, da må du bruke garantien til Samsung som nok kun er ett eller to år.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Kontakt http://www.elesco.no/ her http://www.elesco.no/index.jsp?ref=plugin/elesco/service.

Eneste som kan skje ar at di ikke vil godta reklamasjon på den..

Har selv kjøpt paralellimport varmepumpe (Panasonic),montert den selv og fått ny utedel og rep av innedel av Panasonic 2 år etterpå.Selger var gått konk,så derfra var det ingen hjelp å finne.

Så helt håpløst er det kanskje ikke..

Endret av taz
Lenke til kommentar
Kontakt http://www.elesco.no/ her http://www.elesco.no/index.jsp?ref=plugin/elesco/service.

Eneste som kan skje ar at di ikke vil godta reklamasjon på den..

Har selv kjøpt paralellimport varmepumpe (Panasonic),montert den selv og fått ny utedel og rep av innedel av Panasonic 2 år etterpå.Selger var gått konk,så derfra var det ingen hjelp å finne.

Så helt håpløst er det kanskje ikke..

Hmm, ok, men hvordan er elesco forbundet med enten SHG eller Samsung da? Altså, hvordan skal jeg henvende meg? :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Sjekk ut komplett,der har du en god oversikt over hvem som har service\reklamasjon for div. produsenter.

Samsung feks.

http://www.komplett.no/k/k.aspx?action=cus...c=retur-samsung

Enten ring eller fyll ut skjemaet og skriv reklamasjon\garanti under "Andre opplysninger:"

Skriv kun det som er nødvendig,ikke skriv en hel story.

Vist di trenger å vite mere så spør di..

Endret av taz
Lenke til kommentar
Sjekk ut komplett,der har du en god oversikt over hvem som har service\reklamasjon for div. produsenter.

Samsung feks.

http://www.komplett.no/k/k.aspx?action=cus...c=retur-samsung

Enten ring eller fyll ut skjemaet og skriv reklamasjon\garanti under "Andre opplysninger:"

Skriv kun det som er nødvendig,ikke skriv en hel story.

Vist di trenger å vite mere så spør di..

Det blir vel litt feil siden det er kontaktinformasjon til Samsung Norge.

Edit:

Kanskje er det håp like vel?

Hva skjer hvis jeg har kjøpt produktet i utlandet?

SAMSUNG Electronics Nordic AB gir en begrenset garanti på produkter som er kjøpt utenlands, så fremt det følger med et blått "Original Warranty Card" (originalt garantikort), utferdighet av SAMSUNG Electronics. På forsiden skal det være angitt "SAMSUNG European bloc warranty", samt at de nordiske landene må være oppført.

Vær oppmerksom på at denne garantien er begrenset. Det betyr at den f.eks. ikke gjelder for programvare i mobiltelefoner.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Ok takk for gode råd - dette skal jeg undersøke videre.

Men TVen må vel regnes som å ha blitt kjøpt i Norge i uansett tilfelle, for den er jo kjøpt via en norsk nettbutikk. Om selskapet bak den butikken har valgt å imortere så burde det vel ikke kunne påvirke mine rettigheter?

-Stigma

Lenke til kommentar
Ok takk for gode råd - dette skal jeg undersøke videre.

Men TVen må vel regnes som å ha blitt kjøpt i Norge i uansett tilfelle, for den er jo kjøpt via en norsk nettbutikk. Om selskapet bak den butikken har valgt å imortere så burde det vel ikke kunne påvirke mine rettigheter?

-Stigma

Desverre gjør det nok det på en slags måte. Rettighetene dine er ovenfor selger.

Når selger er gått konkurs skal man rette kravet mot importør, men i dette tilfellet er selgeren også importøren.

Etter dette må man rette kravet mot produsent men da har man gått utenfor landegrensene og da er det produsentens garanti som gjelder og ikke den norske forbrukekjøpsloven.

Samsung Norge importerer varer, legger ved norsk bruksanvisning, legger til norske menyer hvis det ikke er fra før og må holde seg til Norsk forbrukerkjøpslov.

Alt dette koster og det må man ta ekstra betalt for derfor tar de ikke ansvar for parallellimporterte produkter uansett om du selv har kjøpt det i ut landet eller om det er ett firma som driver parallellimport.

Fordelen er vel at parallellimporterte produkter ofte er billigere, man kan jo ikke få i både pose og sekk.

Lenke til kommentar

Men jeg vil anta at TS har handlet den i god tro om at det var en norsk modell? Det skal vel vanskelig gjøres for motpart å bevise at den var tilstrekkelig merket på nettbutikken som paralellimportert med tilhørende garantier da nettbutikken er borte?

Det er jo ikke alle forunt å vite alle forskjellige modeller på tv-markedet hvis man ikke jobber med det daglig, og det er jo stort sett kun et siffer som skiller norske modeller fra europeiske hvis jeg husker riktig.

Verste som kan skje, er jo at du får et nei? Jeg hadde forsøkt å reklamere mot produsent.

-Øivind-

Lenke til kommentar
Men jeg vil anta at TS har handlet den i god tro om at det var en norsk modell? Det skal vel vanskelig gjøres for motpart å bevise at den var tilstrekkelig merket på nettbutikken som paralellimportert med tilhørende garantier da nettbutikken er borte?

Motpart, altså Samsung, vil ikke ha noen problemer med å vise at modellen ikke har blitt solgt av deres norske avdeling eller noen av deres norske grossister.

Lenke til kommentar

Motpart, altså Samsung, vil ikke ha noen problemer med å vise at modellen ikke har blitt solgt av deres norske avdeling eller noen av deres norske grossister.

Det er jeg enig i. Dette fremgår jo av loggen fra samsung sin side hvilken modeller dette er. Jeg mente at det må jo telle til kundens fordel, om TV'en TS kjøpte fra nettbutikken ikke var merket som utenlandsk modell på noen måte? Og det var kun dette jeg mente samsung ville ha problem med å bevise, merkingen på nettsiden TS handlet fra.

Lenke til kommentar
Det er jeg enig i. Dette fremgår jo av loggen fra samsung sin side hvilken modeller dette er. Jeg mente at det må jo telle til kundens fordel, om TV'en TS kjøpte fra nettbutikken ikke var merket som utenlandsk modell på noen måte? Og det var kun dette jeg mente samsung ville ha problem med å bevise, merkingen på nettsiden TS handlet fra.

Hvorfor skulle Samsung bry seg om merkingen hos SHG? Hvordan SHG har merket produktet på sine nettsider har ikke Samsung noe solidarisk ansvar for. Så lenge de ikke kan regnes som tidligere salgsledd stopper alt ansvar for Samsung Norge.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal Samsung Nordic, og norske forbrukere som kjøper norske modeller straffes fordi kunder handler parallellimporterte produkter på billigste nettbutikk som går konk etter et par år? Har svært liten tro på at trådstarter får noe som helst gjennomslag hos Samsung Nordic eller FTU. Dersom han skal gjøre et krav gjeldende får han rette krav mot leverandøren av TVen. Noe som blir Samsung Frankrike, Samsung Polen, Samsung whatever.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Dersom han skal gjøre et krav gjeldende får han rette krav mot leverandøren av TVen. Noe som blir Samsung Frankrike, Samsung Polen, Samsung whatever.

Det kan være verdt å undersøke. Dersom den kommer fra et EU-land har han minst 2 års reklamasjonsfrist fra kjøpsdato i hht. til EUs gjeldende forbrukerdirektiv. Reklamasjonsretten etter EU-direktiv gjelder kun mot selger, men siden selger har gått konkurs stiller han likevel erfaringsmessig sterkt i en sak mot produsenten.

Samsungs support for det landet TVen egentlig stammer fra kan gjøre seg vanskelige, men det kommer mest an på hvor mye de gidder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...