Gå til innhold

Amd phenom II x4 black, smeltet fast i cpu-vifte!

snodre93

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg en pc for 5 dager siden. Hatt den oppe å gående i 3 dager eller noe sånt. I dag skulle jeg feste skjermkortet bedre med en skrue, og den spratt vekk, så jeg trodde den spratt inn i cpu-kjøleren. Derfor tok jeg av kjøleren. Jeg oppdaget at cpu-en hadde smeltet fast i viften. Jeg husker klart og tydelig at jeg tok av plastbeskyttelsen forann kjølepastaen som allerede var på viften da jeg kjøpte den. Så mitt spørsmål er som følger: Hvordan kan det ha skjedd? Sjekket med speedfan ofte når jeg spilte og temperaturene var ikke høyere enn 50 grader celsius. Er dette noe jeg kan få igjen på garanti.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor godt har du prøvd å dra kjøler og cpu fra hverandre? Er ikke unaturlig at kjølepastaen gjør at kjøler og cpu henger godt sammen. Det du kan gjøre er å prøve å la pcen stå på en stund før du skrur den av og prøver å løsne kjøler med en gang, da er kjølepastaen varm og løsner enklere.

Lenke til kommentar

Den er ikke smeltet fast nei, så varmt blir det ikke engang av Core i7 med 130W TDP.

Derimot kan du få en CPU til å "Sveise" seg fast i CPU sokkelen... Men da må du ha flytende helium som kjølemedium og en SINNSYK til Vcore :p

I ditt tilfelle kan jeg garantere deg at det er kjølepastaen som holder den fast.

Trikset jeg har brukt i slike tilfeller er å rotere kjøleren til den løsner, funket toppers på Socket A plattformen i allefall, har ikke sett det fenomenet på hverken 775 eller 1366 dog.

Lenke til kommentar
Ville det vært dumt å tvinge prosessoren av viften med et skrujern? Jeg var også så uheldig og dum at jeg prøvde å sette den på plass, derfor klarte jeg å bøye to pins. Er det mulig? Ville jeg fått det på garantien?

Ja.

Prøv å varme den med f.eks. ein hårfønar.

Lenke til kommentar

Du skal være ytterst forsiktig med å bruke en srujern til å tvinge de fra hverandre. Prøv heller å varm den opp enten ved å gjøre slik som jeg sa i forrige post, du kan også prøve en hårføner etc.

Det at du klarte å bøye to pins må du nok ta på din egen kappe, dette er selvforskyldt og du får dermed ikke dekket dette på garanti.

Endret av 2mmy91
Lenke til kommentar

AMD stock kjøler har thermal PAD.

Disse "pads" limer seg utrolig fast når det blir kalt.

Er nok PAD som er problemet her (ikke kjøle pasta) .

Edit:

Ikke bruk skrutrekker eller annet av metall for å få det fra hverandre (du riper/skraper opp kontaktflaten under kjøleren - det blir ikke bra).

Du kan forsiktig benytte deg av en hårføner for å varme det opp litt for deretter forsiktig prøve å få det fra hverandre med noe ala et kredittkort e.l.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...