Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan få rett/bra lydbilde?

Anbefalte innlegg

Ta vekk de kicker 6x9 høytalerne, de vil bare ødelegge lydbildet ditt. Prøv selv uten å sitte bak, man trenger faktisk bare et riktig vinklet frontsett forran!

Du likte lyden i baksetet da du satt i Carismaen min ell? :D

(selv da var jo mellomtone bare satt i originale dørhull)

Ja var absolutt fint :D hehehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta vekk de kicker 6x9 høytalerne, de vil bare ødelegge lydbildet ditt. Prøv selv uten å sitte bak, man trenger faktisk bare et riktig vinklet frontsett forran!

Du likte lyden i baksetet da du satt i Carismaen min ell? :D

(selv da var jo mellomtone bare satt i originale dørhull)

Ja var absolutt fint :D hehehe

Skjønte det :D Testa jo det selv, og med 6x9-høytalere bak huet ble det liksom litt feil.

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar

Det med frontsett og baksett og hele den sullamitten.

En kompis av meg hadde et godt ordtak som jeg synes flerne burde følge

"Du står ikke med ryggen til en konsert"

Så hadde det vært meg ville jeg kutta ut 6x9 tomsa også satsa heller på å få ren lyd på frontsettet

Lenke til kommentar

Det er ikke så vanlig på vanlig rockekonserter at det er høytalere bak publikum??

Det sa jeg før også, men fant ut at det ble like mye "surround" med en sub bak isteden :)

Men med BARE frontsett blir det en helt annen sak seff. Subwooferen er et must...

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar

Men Zeph, subwooferen (etter min mening) dekker en viktig del av frekvensområdet. derimot hvis du får tak i et bra frontsett så vil dette kunne spille di viktige frekvensområdene.

Å ha dyp å god bass (ikke overdreven) er etter min mening en viktig del av lydaspektet.

Å kunne hørre bassstrengene i rock er etter min mening vitkig.

EDIT: kan også nevnes at stort sett de fleste høytalere, uavhengig av størelse "klarer" å spille alle frekvens, spørsmålet er bare hvor høgt den klarer å spille frekvensområdet. feks en tweeter vil ikke klare å spille lave frekvenser på høyere volumer og vice versa

Endret av tmolberg
Lenke til kommentar

Sjølvsagt er det viktig å høyre heile lydbiletet, aldri påstått noko anna eg. Poenget er at eit godt frontsett fint kan ta seg av den delen og. Har aldri vore meiningen at ein tweeter skal spele noko anna enn høge frekvensar.

Om nokon hadde gitt meg 10 000 kroner til anlegg i dag ville eg brukt det på frontsett, 2-kanals forsterkar og spelar. Jo meir eg brukar på ein subwoofer, jo mindre har eg å bruke på dei viktigaste komponentane. Ein subwoofer må ha forsterkar, då kan fort 1/3 av budsjettet gå med til ein subwoofer.

Men folk er forskjellige, eg har aldri vore noko bassfantast. Har meir glede av det på film enn musikk. Eg har sjølvsagt anlegg som dekker heile frekvensområdet, men eg vil ikkje ha så mykje bass at den skjuler høgare frekvensar.

Lenke til kommentar

Isolering er veldig bra. "Gadd" ikke å gjøre det med denne bilen... Venter til jeg finner den rette (bilen). :?

Men hvordan er det man kommer fram til rett lyd, med det jeg har? Er det liksom noen instrumenter annet enn ørene man kan bruke? Er det noen lydspor som kan hjelpe å kalibrere? Har faktisk en cd med noen bass- tester, men vet liksom ikke hvordan man skal gå fram... Er det kanskje en god rekkefølge man skal gjøre innstillingene på?

Lenke til kommentar

Alle har som regel et budsjett, og hvis du skal kjøpe frontsett og bakhøyttalere så blir det mindre penger på frontsett. Ergo dårligere frontsett, som igjen gir deg dårligere lyd.

Hva angår bass, så er det ganske enkelt at de fleste forventer at et bra og dyrt bilstereo skal klare å gjengi de dypeste notene man finner. Hvis man har lyst på ren og fin lyd så kan man kjøpe seg en DAB radio... Bass er etter min mening like viktig som et godt frontsett. Du kan ikke ha det ene uten det andre.

Skal du ha et riktig lydbilde så mener _jeg_ at man gå inn for et dyrt og bra frontsett, minst 3000kr helst opp i 5000kr klassen eller mer. (norske priser) og en bra subwoofer som klarer å gjengi de dypeste notene og som samtidig gir fra seg fin lyd. Her er det faktisk en del folk som bruker subwoofere helt opp til 18".

Skal du ha et skikkelig bra lydkvalitets stereo så må du gjøre dette:

Kjøpe en DSP (Digital signal processing) spiller som Pioneer DP88RS2 som også har lyd korreksjon. Et annet lurt valg er å kjøpe en 4 kanals forsterker og en 2 kanals forsterker slik at du kan kjøre et 3-veis frontsett aktivt uten å bruke det delefilteret som følger med og foreta alle justering og delefrekvenser i cd spilleren.

Cd spiller, høyttalere, høyttalerforsterker1, høyttalerforsterker2, sub og bassforsterker kommer på ca 25000kr hvis du kjøper fra statene. Så må du nok bruke rundt 10000kr på kabler, batteri, lyddemping og installasjon. Så for 35.000kr kan du ha etter mange timer med justeringer et bilstereo som kan konkurrere i SQ konkurranser.

Men for Ola Nordmann, så holder det med en god 2 kanals forsterker, bra cd spiller, godt frontsett, en fin sub og forsterker til den. Lyddemping koster ikke så forferdelig mye og det hjelper en god del på lyden. For et slik anlegg så koster det ca 10.000-12.000kr.

Men ja ble litt off topic, kom litt in i kjøpe humør, nå vet jeg åssen kvinnene har det i kjøpe sentrer... *humre-humre*

Angående innstillinger, du kan kjøpe en god mikrofon og et program til en bærbar pc og så justere deretter. Du må ut med ca 500kr for dette hvis du får nedlastet programmet.

Du kan også ta det på feelingen som man sier, justerer alt til default og så kan du lese mer her: http://www.carstereo.com/help/tweak.cfm

edit: en tråd som omhandler et slikt program og mikrofon til det: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?...hlight=mikrofon

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...