Bruno Mars Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Lurer på om det finnes noen gode tips til å stille inn på spilleren slik at lyden blir best mulig. Gjelder alt fra bass, EQ, treble, loudness osv. Blir jo individuelt i forskjellige biler/spiller/høytalere, men om det er noen slike generelle tips så hadde det vært fint. Bil: Hyundai Coupe RD, 1999 Spiller: Pioneer DEH-P4100SD Frontsett: Rockford Fosgate Prime R1653 (6,5") Sett bak: Kicker KS6930 (6x9) Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Frontsett foran, og sub bak gir et veldig riktig lydbilde da... Mange som har fortalt meg at bass boost, loudness, osv. er "fyfy" Lenke til kommentar
go4life Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Som carisma sier! Prøv å få til så nærme orginal instillinger som mulig mener jeg, du kan alltids trekke fra eller legge til et hakk på bass og diskant på spilleren, du får høre hva du synes høres best ut selv der. Loudness er som regel fyfy, men kan kanskje funke noen ganger. Du vil jo få veldig mye mer bass ut av det, så hvis du er rånetypen som liker masse bass, så for all del! Hvordan man liker lyden er jo i og for seg ganske forskjellig, så hør på det, prøv de forskjellige instillingene, å se hvordan det blir! Ikke ha på bass boost på forsterkeren til subben hvertfall. Ta vekk de kicker 6x9 høytalerne, de vil bare ødelegge lydbildet ditt. Prøv selv uten å sitte bak, man trenger faktisk bare et riktig vinklet frontsett forran! have fun Endret 7. februar 2010 av go4life Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Ta vekk de kicker 6x9 høytalerne, de vil bare ødelegge lydbildet ditt. Prøv selv uten å sitte bak, man trenger faktisk bare et riktig vinklet frontsett forran! Du likte lyden i baksetet da du satt i Carismaen min ell? (selv da var jo mellomtone bare satt i originale dørhull) Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Kicker- høyttalerne er kommet for å bli. Syntes ikke de ødelegger noe. Er iallefall 10 ganger bedre enn de jeg hadde. Har ingen sub eller forsterker, og har neppe planer om å skaffe det til denne bilen uansett. Men er det ingen gode tips på hvordan man liksom kan kalibrere lyden på best måte? En god rekkefølge på innstillinger. Type musikk jeg hører på er forskjellig men mest hip-hop, og deretter litt techno og rock. Bass/dyp tone er bra, så lenge ikke dører og vinder rister fra hverandre. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Du kan kanskje stille inn de kicker-greiene bak til å ta seg av det meste av bass? Jeg ville fadet dem ned så de ikke høres foran. Musikken din er jo ment til å spille på et stereoanlegg (venstre og høyre), ikke "firkantanlegg" med fire høytalere... Men du mener tydeligvis ikke "riktig lydbilde", men riktige innstillinger for lyden? For hvis du er ute etter korrekt lydbilde så bør du bruke frontsett + sub. Ikke mer Edit: Har lært dette av folk på forumet, og de hadde helt rett. Jeg hadde også 6x9'ere bak før, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg fjerna dem... Lyden ble bedre, OGSÅ for de i baksetet Endret 7. februar 2010 av Carisma'03 Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Riktig lyd innstillinger/lyd- kalibrering er det jeg snakker om ja. Det utstyret jeg har nå er det jeg tenkte å bruke i denna bilen. Når jeg får meg en råere bil så blir lyden like så. Er stort sett bare jeg som er i bilen, har aldri hatt noen i baksete, så det eneste som er viktig er hvordan jeg som sjåfør opplever lyden. Om Kicker høyttalerene sender det meste av bassen så er det sikkert bra, men for at jeg skal få til slikt så må vel en forsterker inn i bilde? Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Riktig lyd innstillinger/lyd- kalibrering er det jeg snakker om ja. Det utstyret jeg har nå er det jeg tenkte å bruke i denna bilen. Når jeg får meg en råere bil så blir lyden like så. Er stort sett bare jeg som er i bilen, har aldri hatt noen i baksete, så det eneste som er viktig er hvordan jeg som sjåfør opplever lyden. Om Kicker høyttalerene sender det meste av bassen så er det sikkert bra, men for at jeg skal få til slikt så må vel en forsterker inn i bilde? Ja du bør vel det. Og det hjelper veldig uansett med ekstern forsterker... Kan du ikke kjøpe deg en brukt 4-kanaler i det minste a?? 6x9 høytalene dine kan jo spille ned i 30hz, da kunne du f.eks. stilt de inn til å spille 30-100hz og frontsettet kunne du stilt inn til å spille alt over 100hz... Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Forsterker kan det jo hende at jeg kan skaffe etterhvert, men nye felger og sommerdekk står først på lista, og for en student så kan det ta tid før neste punkt på lista blir oppfylt. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Jeg er også student, går faktisk VG3. Jeg ga 800,- for min 4/3/2-kanaler Funka greit på 4 høytalere før (4x 40w), men nå er den brokobla til 2x 100w RMS Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Sidan du ikkje har subwoofer setter du alle høgtalere til å spele heile registeret. For å sentrere lydbiletet til førarsetet kan du legge volumet litt over på høgre side eit par hakk. Høgtalarane bak kan du gjerne skru litt ned sånn at frontsettet blir dominant. Equalizer setter du heilt flatt. Treble og bass kan du lytte til og justere etter behov. Bassboost lar du være avslått. Skal du ha forsterkar så prioriter du frontsettet. Høgtalarane bak egnar seg ikkje til å ta området til ein subwoofer, difor bør du la frontsettet spele alt. Vil du ha subwoofer så kjøper du ein og ein forsterkar. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Sidan du ikkje har subwoofer setter du alle høgtalere til å spele heile registeret. For å sentrere lydbiletet til førarsetet kan du legge volumet litt over på høgre side eit par hakk. Høgtalarane bak kan du gjerne skru litt ned sånn at frontsettet blir dominant. Equalizer setter du heilt flatt. Treble og bass kan du lytte til og justere etter behov. Bassboost lar du være avslått. Skal du ha forsterkar så prioriter du frontsettet. Høgtalarane bak egnar seg ikkje til å ta området til ein subwoofer, difor bør du la frontsettet spele alt. Vil du ha subwoofer så kjøper du ein og ein forsterkar. Mye nyttig info her. Visste ikke helt hvordan det var med hz og 6x9'ere sorry. Men han kan f.eks. starte med 2-kanaler foran, så spare til sub og monoblokk? Dette burde være en billig og bra start?: Alpine Jeg har samme type, bare i 4-kanaler da egentlig. Dog tror jeg ikke den gir 2x90w RMS, men litt mindre... Edit: Er fornøyd med Alpine-forsterkere, ingenting å klage på Endret 7. februar 2010 av Carisma'03 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Det vil eg anbefale ja. Frontsettet er utan tvil den viktigaste delen, i lag med spelaren. Å ha høgtalere bak er greit, men eg ville ikkje prioritert å få forsterkar på dei før subwoofer. Om du vil legge meir i dette anlegget så er forsterkar til frontsettet første prioritet. Spelaren klarer å drive dei, men langt frå like godt som ein forsterkar. Det fine med å ha fokus på frontsettet er at det gjer behovet for subwoofer mindre. Jo betre og klarare lyd ein får frå elementene som spelar 80Hz og oppover, jo mindre behov er det for subwoofer som tar det under 80Hz. I dårlege anlegg vil folk skru opp subwooferen for å maskere dårleg lyd i resten av registeret. Eg veit ikkje kor god plass du har, men det er sikkert kurant å få plass til ein 2-kanals forsterkar over beina på passasjersetet framme. Det finnes forsterkarar som er ganske små i størrelse. Då er jobben straks mykje lettare og du slepp kjøpe så mykje kabel. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Er ikke det beste egentlig 4 kanals hvor jeg kan stille inn på alle høytalere manuelt, eller kanskje 2- kanals med brokobling..? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Høgtalarane kan du stille på spelaren. Brukopla 2-kanals gjev ein kanal. Endret 7. februar 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Frontsett er nok første-pri ja. Er ikke uten grunn jeg har Polk Audio SR der Men sub er også bra for å "fylle ut" de nedre frekvensene i musikken du hører på Da får du også mye mer lyd i hele bilen, uten at det blir som vanlige høytalere foran & bak Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Høgtalarane kan du stille på spelaren. Brukopla 2-kanals gjev ein kanal. Jo, men jeg kan ikke stille inn at de bak skal ta dype toner, mens de foran skal ta de lyse. Kan jo bare stille høyre/venstre og foran/bak. Vet at brokobling gir en kanal ja. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Eg vil ikkje anbefale å bruke 6x9-elementene som subwoofer. Det er betre å la frontsettet ta heile registeret. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Da er det jo ikke noe vits i å ha de 6x9'erne der... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Kan være greit når det er passasjerer i baksetet, men eg synest ikkje det er noko poeng i høgtalere bak i ein bil for føraren si skuld nei. Du kan jo sjølvsagt justere volumet sånn at du høyrer dei bak like mykje som dei framme, det er sjølvsagt opp til kvar enkelte kva ein liker best. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå