pakprincess13 Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Hei jeg har en prøve i Mat og helse på mandag, kap.3 Mat fra jord og fjord, Mat og livstil i boka , Takk for maten jeg går i 9.klasse målet mitt er en 6 på denne prøven, hvordan øve så best som mulig , sånn at jeg husker alt eller nesten alt og hvordan skal jeg gjøre det, foreksempel:ta stikkord og sammendrag , jeg har problemer med det og er ikke så glad i det heller kom gjerne med hvordan dere øver til prøver , Takk på forhånd! jeg har noen notater fra timen, men det ble ikke så mye og jeg finner ikke boken. Lenke til kommentar
pakprincess13 Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 Hei jeg har en prøve i Mat og helse på mandag, kap.3 Mat fra jord og fjord, Mat og livstil i boka , Takk for matenjeg går i 9.klasse målet mitt er en 6 på denne prøven, hvordan øve så best som mulig , sånn at jeg husker alt eller nesten alt og hvordan skal jeg gjøre det, foreksempel:ta stikkord og sammendrag , jeg har problemer med det og er ikke så glad i det heller kom gjerne med hvordan dere øver til prøver , Takk på forhånd! jeg har noen notater fra timen, men det ble ikke så mye og jeg finner ikke boken. Men her er de notatene fra timen som jeg har tatt Notater til prøve i Mat&forbruk Matproduksjon: • Selvforsynte land= land som produserer nok mat til hele befolkningen • Eksport: selge varer til utlandet • Import: kjøpe varer fra andre land for å selge i eget land • Det meste av maten som importeres til Norge, får et pristillegg på grensen. Dette kaller vi toll. Tollen gjør at varer fra utlandet blir dyrere enn norsk varer. Dette gjør Norge for å beskytte norske varer slik at vi i Norge vil kjøpe norske varer. Kortreist mat: • Kortreist mat er mat som produseres i nærheten av der den som skal bruke den, bor. • Kortreist mat er mer miljøvennlig fordi den slipper å fraktes med bil, fly eller båt. Da blir det mindre CO2 utslipp. • Noen type mat må man importere, f. eks frukt og grønnsaker man ikke kan dyrke i Norge. Etisk mat: (På engelsk heter dette fair trade=rettferdig handel) I fattige land er det bønder som ikke kan leve av å dyrke jorden sin, mest fordi de ikke tjener nok penger på dette. Da må de kanskje jobbe på store plantasjer og får lave lønninger. Noen matvarer som vi kan kjøpe er priset litt høyere og sørger for at de som dyrker jorden selv får nok penger til å leve av. Dette er mer rettferdig overfor bøndene. Et merke som er etisk mat er Max Havelaar. Vi kan kjøpe både bananer, te, kaffe, sjokolade, juice og sukker her i Norge. Etiske varer kan være litt dyrere, men de sørger for mer rettferdighet for de som ønsker å leve av jordbruk i fattige land. Økologisk mat: Er merket med Ø merke som står for økologisk mat. Noen kriterier må oppfylles for å kunne kalle det økologisk mat: • Det kan ikke brukes sprøytemiddel • Det kan ikke brukes kunstgjødsel • Dyrene må være frittgående • Fôret (maten til dyrene) skal være økologisk produsert Målet med å dyrke økologisk mat er balanse i naturen. Man ønsker å ta hensyn til jordas struktur og fruktbarhet ved å dyrke ulike vekster. All kjemisk og syntetisk plantevernmidler er forbudt. Lover og forskrifter: All mat som skal selges i Norge må oppfylle strenge krav. Vi har en matlov som består av: Merkeforskriften: Inneholder hva varen inneholder, holdbarhetsdato, navn på de som har produsert varen og hvilke land varen kommer fra. Deklarasjonsforskriften: sier noe om næringsinnholdet til varen; energi, proteiner, fett og karbohydrat blant annet. Forbrukernes makt: Vi som kjøper varer kan kalle oss forbrukere. Våre rettigheter er styrt av lover og regler. Hvis vi ønsker å klage på varer eller tjenester kan vi gå til tilsynsorganer og forbrukerombudet. Disse jobber for å bedre varene og tjenestene og passer på at produsentene følger lovene. Vi som forbrukere eller land kan bruke boikott som virkemiddel. Boikott betyr at vi kan nekte å kjøpe varer fra spesielle produsenter eller land fordi vi er uenige i måten de driver virksomheten på. F. eks kan man være imot å kjøpe varer fra land der barn må arbeide i fabrikk, varer fra land som driver krig mot andre land, eller varer som kommer fra regnskogen som er utrydningstruet. tror dere det er bra nok? håper på svar Lenke til kommentar
pakprincess13 Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 Kom igjen har ingen noen tips om hvordan jeg kan øve til prøver , vær så snill Lenke til kommentar
OlafMil Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Kom igjen har ingen noen tips om hvordan jeg kan øve til prøver , vær så snill Les gjennom teksten og repeter det. Prøveøving er akkurat som slanking. Det finnes ingen snarveier som ikke innebærer juksing og stor risiko for å mislykkes! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå