nomore Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Hei, Har søkt i over en time nå uten å få tak i det eg er på jakt etter. Forstår ikke at det skal være så vanskelig Eg sitter og leker med tanken på å lage et adgangssystem i leiligheten min hvor det er mulig å styre låser i fra nettverket/server. Ei dør skal da for eks kunne være åpen(alle kan åpne den), låst(kun åpen fra innsiden) eller kontrollert(låst, og må ha tilgang til rommet for å kunne åpne). Til nå har eg funnet elektroniske dørmotorer, som blir for dyre, og elektroniske sluttstykker, som blir for lite fleksible. Men eg ser støtt og stadig billige kodelåser eller fingeravtrykkslåser til kr 1000-2000. Disse har et håndtak som ikke fungerer med mindre den rette koden eller fingen tastes inn. Dette er det eg trenger, men uten kodelåsen/fingerleseren. Noen som vet hvor eg får tak i dette? Har funnet denne http://www.onity.com/products/electronic-l...ystem-features/. Om eg bare kan kjøpe selve håndtaket der så er eg i mål(tror eg) Tips? Ideer? Forslag? Eg er åpen! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Eg sitter og leker med tanken på å lage et adgangssystem i leiligheten min hvor det er mulig å styre låser i fra nettverket/server. Ei dør skal da for eks kunne være åpen(alle kan åpne den), låst(kun åpen fra innsiden) eller kontrollert(låst, og må ha tilgang til rommet for å kunne åpne). Catch 22? du får kun opp døra vis du allerede har tilgang på rommet med døra låst? det finnes dør systemer som baserer seg på elektronisk gjennkjenning av. f.eks kort som du bare "viser" forran scanneren så låser den opp. men det vil ikke du ha? du vil ha et rom som kan låses/låses opp fra innsiden vanlig mens fra utsiden så har du kun tilgang vis døren er oppe? dvs ingen lås elektronisk eller mekanisk som kan åpne låsen så døren går kan åpnes? eller tenker du at du skal ha tilgang på en server som har tilkobling til styrekretsen og du åpner den med pcen din? du er klar over faren med et slikt system ikke sant? en glitch i serveren, eller en feil kobling/programering så blir døra låst og den er konstant låst fordi du var ikke i rommet og det er ingen nøkkel for å åpne låsen. de fleste elektroniske systemer som jeg har sett har fungert slik at det er en "klaff" som ved elektronisk åpning av døren løser seg ut så du bare dytter opp døren, når døren lukkes så er klaffen lukket og en bolt har festet den fast. vis døren åpnes med nøkkel så drar du inn slåen som kommer ut av døra. så det du vel strengt da trenger er en smekklås med slik elektrisk/elektronisk styrt slåe i dørkarmen Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Den låsen du nevner med klaff er det som heter elektronisk sluttstykke. Men, tanken min er at det alltid skal være mulig å komme seg ut av rommet fra innsiden. Alltid. Men i låst modus så kan man ikke komme seg fra utsiden og inn. Samme når det gjelder kontrollert modus. Da blir det mer som en adgangskontroll hvor alle som skal inn må ha tilgang til rommet(styrt sentralt). Når det gjelder sikkerheten så løses mye via at det alltid er mulig å komme seg ut fra innsiden. Men i tillegg så er planen at dørlåsen skal automatisk gå i åpen stilling dersom strømmen kuttes. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Den låsen du nevner med klaff er det som heter elektronisk sluttstykke. Do*h, det burde jeg ha husket Men, tanken min er at det alltid skal være mulig å komme seg ut av rommet fra innsiden. Alltid. Men i låst modus så kan man ikke komme seg fra utsiden og inn. Samme når det gjelder kontrollert modus. Da blir det mer som en adgangskontroll hvor alle som skal inn må ha tilgang til rommet(styrt sentralt). Når det gjelder sikkerheten så løses mye via at det alltid er mulig å komme seg ut fra innsiden. Men i tillegg så er planen at dørlåsen skal automatisk gå i åpen stilling dersom strømmen kuttes. jeg skjønner åssen det funker med at du kommer ut av rommet mens det er åpent, låst og i kontrollert modus. men poenget med dette er vel å hindre folk i å komme inn. og er det alltid noen i rommet? hvis ikke så er det en glitch så kommer ingen inn. vis døren NO så er det jo ingen sikkerhet i den er jo bare å ta sikringen/skape en jordfeil(vis jordfeilbryter), du kan jo selvfølgelig sette PSU på systemet det vil iallefall sikre mot kortere strømbrudd og "sabotasje" og at du bare kan da strømmen for å komme inn i rommet hvis noe går galt. ikke glem å koble annlegget til brannalarmen forresten, kjipt å brenne inne fordi redningsmannskapet ikke kom til deg fort nok. Endret 7. februar 2010 av stich_it Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Dette skal være i et vanlig hjem, så sikkerheten trenger ikke å være bedre enn hva vanlige dørlåser tilbyr. Alt som skal til for å åpne en vanlig innendørslås er tross alt en bøyd spiker eller hårnål. Og samme med om det brenner. Hva gjør brannmenn om noen har låst seg inne på badet da det startet å brenne for eks hvor det er en vanlig lås? Hadde det vært fokus på sikkerhet så hadde eg kombinert motorisert dørlås med elektrisk sluttstykke. Og det er det godt mulig eg gjør på ytterdøren. Men på resten av innedørene er det det praktiske og nerdefaktoren eg vil fokusere på På et soverom så skal man kunne låse døren innenfra. Det er da alltid mulig å komme seg ut av rommet, mens vedkommende som bor på rommet alltid har mulighet for å komme seg inn(selv om det er låst), uavhengig av om det er noen på rommet eller ikke. På badet for eks så skal låsen kun låses/åpnes fra innsiden. Mens på et hobbyrom eller vaskerom for eks så har kun de voksne tilgang. Alltid. Osv. Endret 7. februar 2010 av nomore Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 hvordan skal du åpne de låste dørene fra utsiden? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Tanken var å montere en RFID leser i nærheten av dørlåsen som var koblet til en mikroprosessor, som igjen styrte selve dørlåsen/håndtaket. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 har du forsøkt å kontakte en bedrift som driver med slikt? f.eks. YIT Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Nei ikke enda. Tidligere har det bare vært en lekeide. Konkretiseringen begynte over ei øl på fredag Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Spennende ide. Tenkt såvidt på det selv, men har så masse annet som må foregå først. Det er essensielt at RFID-leserene er koblet til serveren, slik at du kan oppdatere hvilke kort som skal slippe inn, og på hvilke dører de har tilgang fra et samlet grensesnitt. Og så lar serveren åpne døren. www.seeedstudio.com har billige RFIDlesere Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Tanken min var at systemet skal kunne kjøre så uavhengig av server som mulig, men godkjenning av en person må foregå via en server, ja. Tenkte faktisk på å integrere det med LDAP-serveren eg allerede har gående Dørlåsen skal kunne låses og åpnes lokalt. Dette skal foregå uavhengig av server. Dersom ei dør låses tenkte eg å lagre ID'en til vedkommende som låste den i minnet på mikrokontrollene så godkjenning av opplåsning kan gjøres uten å måtte kontakte serveren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå