Inaktiv bruker Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Hei, har nå nylig bygget PC for første gang. Allt har forsåvidt gått greit men jeg har et problem. Noen dager etter at jeg hadde bygget PCen merket jeg at det kom en høyfrekvent hvinelyd fra PCen. Fant da ut at den kom fra strømforsyningen og startet å lete etter lignendes problemer på nett. Fant så ut at det kunne være noe som heter "coil whine". Så søkte jeg på YouTube etter "coil whine" og fant videoer med strømforsyninger som lagde slike lyder. Leste at det ikke var noe farlig men bare irriterendes så da bestemte jeg meg for å returnere den til Amentio. Så bestilte jeg samme PSU (Corsair TX650w) hos DustinHome. Ville gi den en ny sjanse. Mottok den i går og PSUen lager samme lyd Ved lett arbeid lager den en jevn og lav høyfrekvent lyd mens når jeg er i spillmenyer så lager den random "elektrisitets-lyder". Faktis så endrer lyden seg i det jeg fører musen over la oss si "options" i Crysis demoen. Også vis jeg legger hodet mitt intill den så hører jeg at den lager korte "bzzz" lyder når jeg scroller ned skjermen på IE. Hva bør jeg gjøre? Leste foresten et sted at vis det var en ny strømforsyning kunne det gå vekk med tiden. Er det slik? At man på en måte "kjører inn" PSUen? På forhånd takk for all hjelp Endret 9. februar 2010 av Improvisor Lenke til kommentar
Inaktiv bruker Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) *slettet* Endret 9. februar 2010 av Improvisor Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Opplevde det ikke med TX650'n jeg hadde i et halvt års tid (solgt til en arb.kollega nå). Ofte er det ikke strømforsyningen alene, men en kombinasjon av PSU og hardware. F.eks spenningsregulatorene på skjermkortet kan skape en slags feedback som resulterer i piping i PSU. (Etter hva jeg fikk vite av en tekniker hos Corsair som hadde eksperimentert med det) Bytte av PSU-type kan gjerne fjerne pipingen, eller i verste fall bare endre karakteren av pipingen. Er vanskelig å si hvilket merke du skal bytte til. Har selv opplevd piping fra PSU med OCZ-strømforsyninger, og ser at folk har hatt problemer med dette og MIST-forsyninger (var en tråd om 1000 watteren og fenomenet). Så det er vel kanskje litt gambling, du får bare velge et merke og se hva som skjer. Bare ikke velg Ace-strømforsyningen de har der. Enten XFX, Cooler Master eller Zalman vil jeg si. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) *slettet* Endret 9. februar 2010 av Improvisor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå