Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fravær og anmerkning for samme time

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et spørsmål rundt mine elevrettigheter ved skolen jeg går på.

Jeg går på en videregående skole, og er ikke helt sikker på hvordan reglene rundt anmerkning og fravær er(Om de er lokale eller nasjonale).

Uansett har jeg et problem med en lærer.

Jeg kommer noen ganger for sent til en time. Alt fra en halv time til 10 minutter for sent.

Læreren gir meg både fravær og anmerkning for samme time. Blir ikke dette dobeltsanksjonering?

Da kunne jeg egentlig bare ventet til slutten av timen, og ikke være der i heletatt, for da får jeg jo ikke anmerkning?

Har tenkt til å skrive en skriflig klage til læreren om lover og regler er på min side, men. Er de det?

Kan noen komme med noen forklaring eller hjelp til min sak? :-) Gjerne med vedlagte kilder.

Jeg må jo ha rett her? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta det med inspektør eller rektor.

? Det er ingenting å ta opp.

Det skader aldri å komme med et høflig spørsmål om det brukes rett fremgangsmåt.

Jeg understreker høflig.

En har alt å tape på annen oppførsel.

Det er lenge siden jeg gikk på videregående og dermed kjenner jeg ikke reglene, men to reaksjone på samme forseelse virker direkte ulogisk.

En som stadig kommer for sent uten grunn har ikke annet å gjøre enn å skjerpe seg.

Fremtidige arbeidsgivere ser like mye på fravær som på karakterer.

Endret av SamBell
Lenke til kommentar

Sånne "Unnskyld meg så meget, men la meg påpeke at jeg kan regelverket mye bedre enn deg og vennligst vil informere deg om at du ikke kan gjøre ditt og datt"-brev til enkelte lærere er en dårlig idé, trust me.

Gjør heller som det har blitt sagt tidligere, kom med en høflig forespørsel.

Men for meg høres det også ut som om det bare er å si at du var syk første time. Når du kommer si 30 min for sent, skal du ha fravær for den timen (på min skole er det hvertfall slik, 15 min for sent og fravær hele timen). Når du attpåtil kommer for sent til timen, bør du jo få anmerkning for det. Da er det vel greiere å bare smelle sammen en eller annen løgn om sykdom, tannlege eller hva det måtte være?

Endret av RainbowLady
Lenke til kommentar

Å komme 10- 30 minutter for seint der ein normaltime blir rekna som 45min er ganske mykje av undervisningstida som er gått vekk.

Men om det skal føres både anmerkning (som går på ordenskarakteren) og fravær som går på vitnemålet er eit godt spørsmål.

5-10 min = anmerkning

20-30 min = fravær

Lenke til kommentar
Nei det er ikkje eit godt spørsmål, det er allerede besvart. "Fravær" er ikkje ei straff, det er ei notering av at du var fraværande.

Og hvordan kan du få anmerkning for en time du var fraværende?

Da jeg gikk på skolen og dette var et tema, var det i alle fall aldri snakk om å få både anmerkning og fravær.

Lenke til kommentar
Nei det er ikkje eit godt spørsmål, det er allerede besvart. "Fravær" er ikkje ei straff, det er ei notering av at du var fraværande.

Og hvordan kan du få anmerkning for en time du var fraværende?

Da jeg gikk på skolen og dette var et tema, var det i alle fall aldri snakk om å få både anmerkning og fravær.

Anmerkinga er straffa for skulk, korleis meiner du at ein ellers skal skille mellom gyldig og ugyldig fråvær?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...