Ms.Rabbit Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Min samboer og jeg hentet hjem vår nå 9 uker gamle valp sist onsdag. Valpen er et produkt av min svigermors oppdrett, hvor min samboer av naturlige årsaker har tilbragt vesentlig mer tid enn meg siden kullet kom til. Han har derfor tilbragt veldig mye tid med tispa vår, som han valgte ut ved første møte. Mitt problem, er at hun foretrekker min samboer fremfor meg! Det er ikke noe problem i seg selv, man kan ikke alltid vinne en popularitetskonkurranse. Men det har allerede rukket å bli påfallende slitsomt. Går han på do, står hun utenfor døren og hyler etter ham. Jeg kan avlede henne med lek, men det går jo ikke an i lengden. Nå er han for første gang uten av leiligheten mens vi jentene er igjen hjemme. Jeg skjønte at dette kunne by på problemer, og satte meg ned på gulvet for å avlede henne med lek allerede før han dro. Og dette virket, som vanlig. Problemet var i det øyeblikket jeg ikke hadde fokuset på henne, da tisset hun på gulvet. Hun er overraskende smart, og har i løpet av den tiden hun har vært her tisset inne kanskje to ganger. Hun skjønner at hun skal gjøre fra seg ute. Jeg tok henne sporenstreks opp og tok henne med utenfor døren, hvor hun bruker å gjøre fra seg. Vanligvis går hun inn igjen med en gang (hun liker ikke snøen :!: ), men denne gangen var hun tydelig stresset og ville ikke være med inn igjen. Vel inne igjen skjedde akkurat det samme. Vi lekte, og i det øyeblikket jeg mistet fokuset, var hun kjapp til å gjøre fra seg. Ut, samme stresset, og inn igjen. Det samme skjedde igjen! Denne gangen ble jeg så frustrert at jeg kjeftet litt på henne, og istedenfor å ta henne med ut, overså jeg henne totalt. Dette var selvsagt dumt, men når hun i løpet av en halvtime med meg tisser inne flere ganger enn hun har gjort flere dager med sambo... Da kjenner man frustrasjonen. Nå ligger hun bare og furter inni buret sitt, og det har hun gjort den siste halvtimen. Imorgen skulle hun egentlig være med min samboer på jobb, noe hun skal til vanlig. Men pga den manglende bondingen mellom oss, kommer jeg til å ha henne hjemme sammen med meg imorgen. Frykter at det kan bli de samme problemene da også. Er det noen som har noen gode råd å komme med? Ikke bare for morgendagens del, men som kanskje kan hjelpe meg til å få en slutt på dette? At hun liker min samboer bedre enn meg får så være, men når hun piper når han er borte og tisser på gulvet hvert tiende minutt... Da blir det ikke kjekt for meg å være hjemme alene med henne i de kommende årene... Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Du har bare hatt henne noen dager knapt. Gi det litt tid. Tålmodighet er alfa omega Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Ting tar tid. Lær henne opp til å tisse på en avis/tisselaken hvis det blir mye tissing framover. Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 det jeg gjorde med min dachsvalp var å holde den i bur hvis den ikke har vært på do på en stund. rett ut av buret og ut, og så leke noen timer, så inn i buret igjen til du går ut neste gang. ser du hun gjør fra seg, dytter du henne litt hard og bestemt med snuten ned i tisset og sier FY, og så bærer du henne RETT ut i nakkeskinnet. rince and repeat until she gets it. kan ta litt tid da dachser ikke er de smarteste hundene, og blandt de staeste ( litt vanskelig å avgjøre hva som er stahet og hva som er dumhet), men med tiden får hun det nok inn. Husk å rose MYE når hun gjør fra seg ute. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 det jeg gjorde med min dachsvalp var å holde den i bur hvis den ikke har vært på do på en stund. rett ut av buret og ut, og så leke noen timer, så inn i buret igjen til du går ut neste gang. ser du hun gjør fra seg, dytter du henne litt hard og bestemt med snuten ned i tisset og sier FY, og så bærer du henne RETT ut i nakkeskinnet. rince and repeat until she gets it. kan ta litt tid da dachser ikke er de smarteste hundene, og blandt de staeste ( litt vanskelig å avgjøre hva som er stahet og hva som er dumhet), men med tiden får hun det nok inn. Husk å rose MYE når hun gjør fra seg ute. Nei, nei, nei! Luft heller ofte! Etter soving, lek, etter måltid, hvis det har gått en stund siden sist osv. Hvis du begynner å straffe hunden for at den har gjort fra seg inne vil den begynne å gjemme seg å tisse så du ikke ser det. Valpen er liten og den tisser når den må. Og det er eierens ansvar å lufte den nok så den tisser ute og ikke inne. Det er heller ikke vits å rose MYE når hunden har gjort fra seg. Det vil bare distrahere hunden. Si heller "flink jente" eller noe i den duren så hun etter hvert skjønner at hun har gjort en bra jobb. Hunder kan ikke norsk..... Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 det jeg gjorde med min dachsvalp var å holde den i bur hvis den ikke har vært på do på en stund. rett ut av buret og ut, og så leke noen timer, så inn i buret igjen til du går ut neste gang. ser du hun gjør fra seg, dytter du henne litt hard og bestemt med snuten ned i tisset og sier FY, og så bærer du henne RETT ut i nakkeskinnet. rince and repeat until she gets it. kan ta litt tid da dachser ikke er de smarteste hundene, og blandt de staeste ( litt vanskelig å avgjøre hva som er stahet og hva som er dumhet), men med tiden får hun det nok inn. Husk å rose MYE når hun gjør fra seg ute. Nei, nei, nei! Luft heller ofte! Etter soving, lek, etter måltid, hvis det har gått en stund siden sist osv. Hvis du begynner å straffe hunden for at den har gjort fra seg inne vil den begynne å gjemme seg å tisse så du ikke ser det. Valpen er liten og den tisser når den må. Og det er eierens ansvar å lufte den nok så den tisser ute og ikke inne. Det er heller ikke vits å rose MYE når hunden har gjort fra seg. Det vil bare distrahere hunden. Si heller "flink jente" eller noe i den duren så hun etter hvert skjønner at hun har gjort en bra jobb. Hunder kan ikke norsk..... Var kanskje litt krass i mine meninger her, nå som jeg har fått sove på det. Har selv aldri straffet min hund på den måten, jeg har gjort som du foreskriver... Jeg tenkte bare "desperate times calls for desperate measures " Er forøvrig enig i antagelsen om at hunder ikke skjønner norsk.. hehe Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Var kanskje litt krass i mine meninger her, nå som jeg har fått sove på det. Har selv aldri straffet min hund på den måten, jeg har gjort som du foreskriver... Jeg tenkte bare "desperate times calls for desperate measures " Er forøvrig enig i antagelsen om at hunder ikke skjønner norsk.. hehe Da er vi enig. Jeg har syndet ofte på at hunder ikke kan norsk. Spes. i begynnelsen! Tipper de har lært seg å blokke ut all pjattinga fra meg. :!: Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 jeg snakker som en retardert baby til bikkja mi, så du er ikke alene... =p glad ingen hører meg hehe.. Lenke til kommentar
dosk101 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Med en gang valpen vokner tar du den med ut en liten tur. ros for kvar gong den går på do. Vår hund Har ALDRI tisset eller bæsjet inne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå