varus Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Trenger litt tips. Har akkurat blitt ferdig med ingeniør-utdannelsen, og sitter uten noen inntekt. Har vært arbeidsløs i noen måneder nå, har fått sendt en ca 10 søknader og fått avslag på 3 stk uten å ha vært på intervju. Vil bare legge til at i klassen min har bare 1 av 12 fått jobb siden mai ifjor, så det virker som om det kommer til å ta lenger tid enn jeg trodde. Problemet mitt er penger, og har allerede prøvd disse alternativene: *registrere meg hos nav *få meg en "strøjobb", kassa på rimi etc. *få ingeniørjobb *studere videre Har ikke rett til arbeidsledighetstrygd siden jeg har vært student så kan stryke den. Mange av ingeniørbedriftene jeg har ringt har ansettelses-stopp, noen av "human resource"-folka ga tilbakemelding på at søknaden og CV`en så interressant ut, men vil heller ansette folk med lengre ansinnitet. Å studere videre har jeg ingen motivasjon til siden jeg har vært svært usikker på om ingeniør-yrket har vært noe for meg, og i tillegg dårlig erfaring med det studiet med tanke på studiemiljøet og det faglige. Hva skal jeg gjøre? Har prøvd å få meg småjobber på supern og sånn, og i tillegg kontaktet diverse rekrutteringsbyråer, men det har vist seg å være vanskelig å få en slik jobb pga høyt søkerantall til slike jobber, har hørt det er mest på grunn av svenske gjestearbeidere og mange videregående skoleelever i området jeg bor i. Tenker nå på å gjøre noe fort siden jeg er lite interressert i å flytte tilbake til mamma, og dele 6 kvadratmeter med vann-skilpaddene mine. Endret 6. februar 2010 av varus Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Trur ikke du har noe annen mulighet enn og gå på sosialtrygd, og fortsette og være jobbsøker. Snakk med nav? Lenke til kommentar
varus Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 Trur ikke du har noe annen mulighet enn og gå på sosialtrygd, og fortsette og være jobbsøker. Snakk med nav? Jeg vet, men har forsøkt men har ikke rett på arbeidsledighetstrygd når man har vært student. Man må ha et visst antall år i jobb for å ha rett til trygd. Problemet mitt er at de jobbene som ikke krever utdannelse ikke er interressert i å ansette en som kan forsvinne når som helst i en ingeniørjobb, mens de søknadene jeg har inne i ingeniør-stillinger tar mye lengre tid enn jeg hadde antatt. De resource-folka jeg ringer sier at jeg må smøre meg med tålmodighet, men har gjort det nå i 4 måneder og blir ikke akkurat rik av det. Fins det etter eller annet sted i verden som skriker etter folk? Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Har du vurdert å søke på jobber i Troms eller Finnmark? Ofte er det en mangel på kvalifiserte søkere på jobbe i disse fylkene, slik at folk uten erfaring ofte stiller sterkt for å få jobb. I tillegg er arbeidsgiver ofte hjelpsomme med å skaffe folk bolig, det er lavere skatt og generelt lave bokostnader. I tillegg får du ca 30.000,- i året i nedskriving av studielån hvis du bor i nordtroms eller Finnmark. Dersom alternativet er å stå uten jobb bør du vurdere å flytte på deg til litt mindre sentrale steder slik at du får erfaring, og dermed blir mer attraktiv i arbeidsmarkedet i sentrale steder. Lenke til kommentar
ellenhar Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Er i akkurat same situasjon som deg:/ Var ferdig med bachelorgrada for 1 1/2 år sida og har berre hatt eit par korte engasjement. Om du har mulegheit til å flytte på deg trur eg det er det luraste slik du får arbeidserfaring. Eg hadde det i planane, men det vart dessverre ikkje ei mulegheit (grunna jobben til samboar). Eg har vore ein del i samtale med nav og dei kan vere litt til hjelp: 1. Du har rett på sosial trygd (økonomisk støtte), søknadskjema får du hos nav. Trur ein kan få rundt 7000 i støtte. Eg har ikkje benytta meg av dette før no, sidan eg trudde eg ikkje hadde rett på sidan eg har samboar. Heldigvis har eg ein grei samboar som har støtta meg når eg trengte det, men det er ikkje akkurat ein god følelse å ikkje ha eiga inntekt sjølv og tenke kor mykje ein tapar ved å gå arbeidsledig. 2. Eit alternativ er å få deg arbeidspraksis i samarbeid med nav, men ein får berre 290? kr pr. dag av nav. Derimot kan du kanskje klare å kome innanfor firmaet eller vertfall få deg arbeidserfaring. Ein må sjølv finne ein praksisplass og det kan vere lurt å ta med seg informasjon om kva samarbeidet med nav vil seie sidan ikkje alle har kjennskap til det. Eg har ikkje funne meg praksisplass enda, men har kanskje eit par bedrifte eg kan høyre med. 3. Eit anna alternativ er at du får deg arbeid i eit firmaet og nav støttar firmaet med den hensikt at du får deg fast arbeid etter ei viss tid. 4. Du kan gå avklaringskurs/jobbklubb hos nav. Kurset vare 4-6 veke og då får du 290 kr dagen og får då trening i å skrive søknad, cv og intervjuteknikk. Eg gjekk dette, fekk ikkje so mykje ut av det sidan eg kunne å skrive søknad og var godt vand med intervjuprosessen. Kanskje du kjenner til disse alternativa. Snakk med nav om du syns noko av dette kan vere aktuelt:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå