magikern Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 som noen har nevnt start med å lese deg rundt på www.w3schools.com og titt på andre siders kode, hvis du vil bli flink til å lage websider en dag så hopp fort og langt over alt som heter wysiwyg(programmer som frontpage dreamweaver o.l.) de gjør det enkelt ja, men om du i det hele tatt lærer noe koder så lærer du isåfall som regel feil koder(xtra ved bruk av frontpage da den bruker koder fra MS som bryter standarden), jeg vil annbefalle å begynne rett på bruk av xhtml og css av flere grunner 1. det er standarden som mer og mer har begynt å ta over for html 2. det er en mye mer ryddig standard 3. den mye høyere integreringen av css gjør at man kan endre større weber med mange undersider på en mye mer effektiv måte. ...kan sikkert ramse opp mange flere grunner, men dette holder vel til å starte med. ikke tenk på serverside scripting(php, asp, perl o.l.) før du har kommet ordentlig i gang med (x)html og css. (Når man starter på skolen for første gang starter man ikke på høyere universitets utdanning, man starter med å lære å lese og skrive.) Lenke til kommentar
Gizle Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Et utrolig bra program (om man ikke gidder eller har tid til å lære seg html) er Cool Page fra 3Dize . En helt grei demoversion kan du laste ned her: http://www.coolpage.com/ Så er det bare "klipp og lim" :wink: Det beste med dette WYSIWYG-programmet er at du kan få det AKKURAT som du vil ha det...... + innebygd ftp uploader m.m. Gizle Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 PHP ligner veldig på en blanding av pascal og ".bat-filer" språk synes jeg, ser veldig lett ut i mine øyne, selv om jeg kun har laget et par "Celsius til Fahrenheit" programmer og lingende. Den første hjemmesiden jeg lagde var i FrontPage Express, siden det var det jeg synes var enklest å lage i + at det var gratis. Om det er første gang du driver med hjemmesider anbefaler jeg deg å ikke begynne med koding og slikt, det kan ofte bli mye knot. FrontPage express er et WYSIWYG program, som står for What You See Is What You Get, altså at du lager hjemmesiden som om det var et litt avansert tegneprogram. Noe som heter "frames" (rammer) gjør slik at du kan vise flere sider på en side, om du forstår. Altså kan du ha en side til menyen og en til tekst og sånt, og så vises de to sidene samtidig som om det var en side. På den måten kan du lett endre teksten i menyen på en side, så du slipper å gjøre det på alle sidene hver gang du legger til en ny link. Frames støttes ikke av FrontPage Express da, så da må du nok finne deg noe annet. Om du har (S)t(j)eleor Internett abonoment har du antageligvis hjemmeside plass med i det abonomentet. Last ned CuteFTP (brukervenlig program), så taster du inn informationen som trenges og kobler deg opp. Dra sidene dine over, og de vil ligge på nettet! PS: Vanligvis er det slik at den første siden som vises om du skriver inn internett adressen din (eks: http://home.online.no/~sisseeg) heter noe som index.htm(l) eller home.htm(l), bare så du vet det, og ikke behøver å sitte i timer for å finne det ut, slik jeg gjorde. He, he. Ble litt langt dette, så håper at det hjelper. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 det beste er vel å sette seg ned med notepad, tutorials og surfe rundt og se på koden til andre sine sider.. vil tro læringskurven er brattest da, hvis noe av målet er å lære seg noe da :-? eller om det er å bare lage en side, punktum-finale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå