Pug Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Jeg har lyst til å lage meg en enkel og oversiktlig hjemmeside... Hvordan starter jeg? Jeg har lest om html på hjemmesideskolen og lest flere andre guider, men jeg har ikke funnet ut hvordan jeg f.eks. lager en enkel side-meny. Vet at det greieste er å bruke tables, men hvordan lage en meny med bakrunnsbilde ? Kan ikke å bruke photoshop eller noen slike programmer heller... Finnes det sider med en slags type mal eller lignende? Jeg vet knapt hva tables er, og kan bare det grunnleggende, altså hovrdan lage linker & font colors... Noen som har tips? Hvilken webhost er enklest å bruke? All hjelp tas i mot med takk! Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Det letteste er vel å begynne med FrontPage.. Da bruker du bare programmet til å lage det du vil ha.. (Veldig selvforklarende..) All koding tar frontpage seg av.. Det skal dog sies at Frontpage er enkelt, men desverre ikke alltid like bra. Det genererer til tider mye rar kode.. Skal du opp et nivå, bør du vurdere program som DreamWeaver.. Det er etter min mening det beste programmet til å lage hjemmesider med.. Men det skal sies at det er lurt med i alle fall litt forkunnskaper.. Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 når det gjelder hosting, så fungerer vel home.no bra.. Da får du adressen home.no/ditt_brukernavn 20mb lagringsplass, og opplastning via ftp. Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 OK. Nå skal jeg lage en side for deg, steg for steg. bare du gjør det jeg skriver. 1. Lag en mappe som du kaller Hjemmeside. Lag en så en mappe i hjemmeside mappen som du kaller sider. Opprett en fil som du kaller index.php i rot mappa (hjemmesider/) 2. Åpne index.php i notepad og skriv dette inn: <p align="center"><b>Meny:</b><br> <a href="index.php">Hovedsiden</a> | <a href="index.php?side=meg">Om meg</a><br><br> <php if (isset($side)){ include(sider/$side.php); } else { echo("Hei og velkommen til hjemmesiden min!"); } ?></p> 3. Lagre og lukk index.php. Så går du inn i mappen du lagde istad, sider/. Der lager du en fil som du kaller meg.php 4. Åpne meg.php og skriv: Stephen er soet! 5. Lagre og lukk dokumentet. 6. Last opp alle filene dine til ditt webområde (som støtter PHP) Håper det er en start ihvertfall. Har du ingen hjemmsideplass med støtte for PHP? klikk her PHP Guide 1 PHP Guide 2 :-) Lenke til kommentar
Pug Skrevet 5. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2003 1. Lag en mappe som du kaller Hjemmeside. Lag en så en mappe i hjemmeside mappen som du kaller sider. Opprett en fil som du kaller index.php i rot mappa (hjemmesider/) Eh... hvordan oppretter jeg en hvilken om helst fil? Skal jeg åpne notepad der, å skrive inn koden der? Og skal jeg lagre den fila i mappen Hjemmeside, eller i mappen sider? Lenke til kommentar
lmoxness Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Shorty^^ driver nokk og kødder med deg nå, tror ikke du skal prøve deg på PHP enda Pug.. Satse på dreamweaver du... Jeg syns d er greit og bruke.. Lenke til kommentar
insider Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Macromedia Dreamweaver - er et meget bra program å lage hjemmesider med .. ganske lett å Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Det finnes flere ferdige templates ute på nettet som du kan bruke. Da er det bare å legge inn innhold. Latskapen lenge leve... Lenke til kommentar
TCK Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Lenge leve DreamWeaver. DreamWeaver er best! Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 dreamweaver, frontpage og annet møl er bare til å kaste i bosset. kan man html til fingerspissene, går det mye fortere å kode for hånd. det beste tipset jeg kan gi, er å finne en helt enkel og grei side med noen tables (ikke noe voldsomt), lagre den på hd'en din, åpne med notepad, forandre litt her og der, og se hva som skjer når du forandrer på diverse verdier (font size, td width, etc..). bytt ut grafikk med din egen, og etterhvert bør du kunne nok til å bygge opp din egen side fra bunnen. lær deg å krype før du begynner å løpe.. Lenke til kommentar
TCK Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Ja, men DreamWeaver er veldig bra til å lære seg HTML Lenke til kommentar
enden Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 trenker du noen gang litt mer info om hva du kan fikle med på en gtml-tag så ta deg en tur til www.w3schools.org og klikk på html reference i menyen til høyre. Tror de har noen grunnleggende tutorials der og. Fordelen er at du får opp faktisk kode som du kan tukle litt med og se resultatene selv online Lenke til kommentar
DaRe_deVIl Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Det finnes flere ferdige templates ute på nettet som du kan bruke. Da er det bare å legge inn innhold. Latskapen lenge leve... ja.. gå inn på www.dot.tkJeg har en side som kalles www.cilre.tk har ikke fiksa no' på den ennå Lenke til kommentar
umy Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 jeg mekka faktisk en slik guide for en stund siden. http://home.no/metherical/egenmekka/artikl...ml/larhtml.html håper du har nytte av den, den tar seg av det grunnleggende. Lenke til kommentar
olais Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Rent konkret.... Hvordan overfører man det man har laget i Dreamweaver til serveren det skal ligge på? Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Rent konkret.... Hvordan overfører man det man har laget i Dreamweaver til serveren det skal ligge på? Vanligvis med en ftp klient (SmartFTP f.eks, eller FlashFXP) Lenke til kommentar
olais Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Jeg trodde Dreamweaver hadde noen form for innebygd funksjon til dette men klarte ikke å finne ut av det. Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Shorty^^ driver nokk og kødder med deg nå, tror ikke du skal prøve deg på PHP enda Pug.. Satse på dreamweaver du... Jeg syns d er greit og bruke.. haha ^^ Det er faktisk ikke så vanskelig som enkelte skal ha det til. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Er vel litt dumt å si at du lærer html bedre i dreamweaver enn å kode helt fra starten av? I så fall, her er et glimrende htmlkurs for nybegynnere. Forklarer alt fra start til slutt http://www.cd-bildeler.no/iren/Kurs_i_HTML.htm Lenke til kommentar
lmoxness Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Shorty^^ driver nokk og kødder med deg nå, tror ikke du skal prøve deg på PHP enda Pug.. Satse på dreamweaver du... Jeg syns d er greit og bruke.. haha ^^ Det er faktisk ikke så vanskelig som enkelte skal ha det til. Kan godt hende, har ikke sett så mye på PHP, d jeg har sett har jeg ikke skjønt noe av. Har ikke lest noen tutorialer eller lignende da. Har ikke så veldi my intresse for det heller.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå