Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Studentbil 50k +/-

Teac

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en billig og helst liten studentbil til 50k +/- Ønsker litt inspill til hva jeg bør se etter og hvilke biler som er mest driftssikre. Når jeg tenker liten bil så ser jeg for meg Peugeot 206, Golf, Polo, Yaris. Noe i den duren. Har ikke lyst på en bil som er eldre enn 99. Har dere noen inspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold deg unna fransk hvis du har lite budsjett. Ofte mye spesialdeler og trangt å skru. Kjøp deg en bil med lett tilgang til deler.

Polo blir kanskje en smule liten, husk at du kan få en i siden eller i fronten. Golf og Yaris høres smart ut. Har du kikket på Yaris Verso? Får de for rundt 40. 000- 50. 000 med grønne skilter, da er det ofte 2000 ++ modell. Med andre ord kan du bygge den ut til neste år. Negativt er at den ser ut som en pizzabil.

Lenke til kommentar
Hold deg unna fransk hvis du har lite budsjett. Ofte mye spesialdeler og trangt å skru. Kjøp deg en bil med lett tilgang til deler.

Polo blir kanskje en smule liten, husk at du kan få en i siden eller i fronten. Golf og Yaris høres smart ut. Har du kikket på Yaris Verso? Får de for rundt 40. 000- 50. 000 med grønne skilter, da er det ofte 2000 ++ modell. Med andre ord kan du bygge den ut til neste år. Negativt er at den ser ut som en pizzabil.

Har hørt det samme som deg med tanke franske biler. Yaris er absolutt en mulig bil.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

I tillegg til at de faktisk kanskje er tidligere pizzabiler :p

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar

Hold deg unna fransk? Litt trangsynt kansje! Ikke ta alle over en kam, er selv mangeårig Peugeot eier og det er det merket jeg har hatt minst tull med.

Lenke til kommentar

Hold deg unna fransk? Litt trangsynt kansje! Ikke ta alle over en kam, er selv mangeårig Peugeot eier og det er det merket jeg har hatt minst tull med.

Det trenger jo ikke å bety at Peugeot har mest feil, men at de ofte er veldig dyre å fikse når ting først skjer. Har hørt noe sånn som at det trengs to verkstedstimer for å skifte lyspære. Såklart skal man ta alle rykter med en klypesalt. Selv synes jeg Peugeot 206 er den fineste bilen man får til en 50k.

Lenke til kommentar

KVTL har faktisk et godt poeng, kjenner flere som også klager over spesialdeler, trangt å skru ("må faen meg ta av hele motoren for å skifte (sett inn en slitedel her)") og ikke minst mye trøbbel med dem.

Kan anbefale deg å kanskje ta en titt på Opel? Astra og Vectra (hvis du absolutt skal ha den tryggheten) er jo nydelige biler med sterke motorer, lite forbruk og ikke minst god plass og komfort. Corsa er jo fine biler det også, men de er små.

Lenke til kommentar

KVTL har faktisk et godt poeng, kjenner flere som også klager over spesialdeler, trangt å skru ("må faen meg ta av hele motoren for å skifte (sett inn en slitedel her)") og ikke minst mye trøbbel med dem.

Kan anbefale deg å kanskje ta en titt på Opel? Astra og Vectra (hvis du absolutt skal ha den tryggheten) er jo nydelige biler med sterke motorer, lite forbruk og ikke minst god plass og komfort. Corsa er jo fine biler det også, men de er små.

Jeg har derimot hørt at det er svært mye rusk ute og går hos Opel også. Onkelen min har eide to Safiraer, og begge har hatt mange turer innom verkstedet. Har også en kompis som kjøpte seg en litt eldre Opel Astra, og fikk etter et halvt år en verkstedregning på rundt 30 000.

Lenke til kommentar

Toyota Yaris Verso vil nok være en fin bil for deg. Disse bilene blir iallfall sjeldent rævkjørt, heller sotkjørt. Er ikke sjeldent at man kjører forbi 4-5 biler i slengen og den som ligger først er en Yaris Verso. Dermed skal det ikke være vanskelig å finne et særdeles fint behandlet eksemplar.

Lenke til kommentar
Toyota Yaris Verso vil nok være en fin bil for deg. Disse bilene blir iallfall sjeldent rævkjørt, heller sotkjørt. Er ikke sjeldent at man kjører forbi 4-5 biler i slengen og den som ligger først er en Yaris Verso. Dermed skal det ikke være vanskelig å finne et særdeles fint behandlet eksemplar.

Yaris Verso er absolutt et bra alternativ. Jeg kan lett ofre setene bak for å få en nyere bil. Sjeldent at jeg kjører med mer enn 2 i bilen. Da har jeg isåfall tilgang på en annen bil.

Vil helst ikke ha en bil som er eldre enn 2000. For eksempel en slik.

Lenke til kommentar

Jeg er også student, og kjøpte meg en '04 Renault Kangoo 4x4 1.6 for 35k kr for drøyt to år siden. Utover vanlig service har jeg ikke bytta annet enn coil og støtdempere. Gunstig forsikring er det også. Starta med 5000,- i året som 18-åring med 12k km kjørelengde og delkasko. 95% av tida har jeg heller ikke brukt for meer enn to seter, og like ofte som jeg har behov for flere seter er det kjekt med stort lasterom.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Jeg er også student, og kjøpte meg en '04 Renault Kangoo 4x4 1.6 for 35k kr for drøyt to år siden. Utover vanlig service har jeg ikke bytta annet enn coil og støtdempere. Gunstig forsikring er det også. Starta med 5000,- i året som 18-åring med 12k km kjørelengde og delkasko. 95% av tida har jeg heller ikke brukt for meer enn to seter, og like ofte som jeg har behov for flere seter er det kjekt med stort lasterom.

Hvor mye har den kosta deg i reparasjon og service? Tror nok jeg setter forsikringa på far min frem til jeg er ferdig med studiene og er ute i full jobb.

Lenke til kommentar

Man kjøper ikke Renault om man skal ha en driftsikker bil. Det er i hvert fall sikkert. Som mange sier, er Toyota en av de mest driftsikre. Selv har jeg Saab, og de er bra de også, men de når ikke helt opp til Toyota. Dog, Toyota er kjedelige biler, men det er jo ikke alle som bryr seg om det.

Lenke til kommentar

Har hatt både Renault og Toyota i familien, og sistnevnte har ikke utmerket seg som noe mer driftsikker. Hverken den andre Kangooen og Lagunaen var det noe problemer med, Corollaen derimot.. Uansett, vedlikehold har mye å si, og det er stor forskjell fra modell til modell. Det ryktes jo at Toyotaene gjennomgår litt mer enn bare det kundene ber om når de er på service/reparasjon også, noe som er grunnen til den høye driftsikkerheten deres. Når det også kommer til Toyota ser man jo hvor bra de er om dagen, både på kvalitet(skontroll) og kundebehandling. ;)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Ja, kanskje du har vært litt "heldigere" en mange andre. Er vel ikke noen vits å skuffe under teppet at Renault har et problem når det gjelder kvalitet. I så si ALLE tester som blir gjort angående driftsikkerhet ligger det utallige Renault modeller på bunn. Og det er dessverre ikke tilfeldig. Er en grunn til at bilene er grisebillige og har et ekstremt stort verditap. (Noe som kanskje kan kan finansiere evt. ekstra verkstedsbesøk) :) Men det er jo selvfølgelig forskjellig hvordan folk opplever bilene, og det er jo selvfølgelig noen som kan vøre heldige og uheldige. Men sett på gjennomsnitt, så er det klasseforskjell på Toyota og Renault. Topp/bunn, stort sprik.

Det du sier med vedlikehold er vesentlig. Det er viktig. Det du sier med at Toyota retter på ting uten å melde fra på statistikken er også riktig. Men det kommer jo kunden tilgode? eller? :)

Endret av -Lasse
Lenke til kommentar
Toyota ligger åpenbart milevis over Renault på statistikkene, men hva slags Toyota får man egentlig for 35k? Det er vel en fra 1994, ikke 2004 – og når Toyotaen er så mye eldre er det kanskje ikke gitt at den er mer driftssikker heller?

Nå skrev jeg 50k +/-. Den som har pekt seg mest ut til nå er Toyota Yaris Verso. For eksempel en slik. Har ikke lyst å kjøpe noe eldre enn 2002 modell. En vanlig Yaris er også mulig, men disse er litt dyrere. Skal følge med fremover og se om jeg kommer over et godt "tilbud". Har ikke hast. Kom over denne artikkelen idag: Toyota regjerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...