jornboss Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Forslag fra Dustinhome: ACER EXTENSA 5630EZ PD 2.1 2GB 2790,- Bæreveske 139,- Skriver HP DESKJET D2660 469,- Fantastisk av Dustin å legge ut den PCen jeg foreslo som Nyhet til pris 3599,-. Nyheten bestod i å legge på 800,- kr. DustinHome imponerte til å begynne med, men nå har nedturen startet. Masse feil og rot på sidene, og heller ikke billig mer. Jeg håper at trådstarter slo til på PCen da jeg la ut forslaget Lenke til kommentar
samerk Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Fikk 3300 (skrev feil) jeg har vell ikke akurat søkt om og få tilskudd men har søkt om å få DEKT pc av NAV... Hei markus, Det du bør gjøre, er å klage på vedtaket til kontoret som fattet det slik at de får mulighet til å vurdere saken på nytt. Endret 8. februar 2010 av samerk Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 http://www.elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=42175 1999,- for en bra PC til ditt bruk! Da har du masse til overs og kan kjøpe både sekk, skriver og eventuelt ekstern mus.. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Jeg ville nok ha gått for en nettpc, selv om disse er svak har du en pc du faktisk kan bruke på batteri en hel skoledag, kjekt? eh Selv om ytelsen er svak får du faktisk skrevet i word, oppdatert facebook statusen din og hørt på musikk. Og en bilig skriver er jo bare en 300 spenn for. Jeg husker jeg selv fikk 4000kr for pc og skriver, da var vi trosalt i 2001, ja var ikke rare greiene man fikk for 4000 da, men jeg fikk nå kjøpt meg det ustyret jeg trengte, og jeg brukte det ut hele vidergående uten problemer Hadde jeg hatt valge i en netpc som vi har i dag hadde jeg vært glad. For i 2001 var det ikke hver dag vi var i klasserom med så mye strømuttak.... Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) COMPAQ MINI 311C, HDMI, kan spille av HD-video - 11.6" - God batteritid. IP2600 3178 totalt. LENOVO IdeaPad S12, 12.1" TFT WXGA , Intel Atom N270, 1GB, 160GB, BT, Webcam, 6cell, Windows XP Home, 1.6 kg, Hvit (M19K7NO) Endret 8. februar 2010 av ^fmj Lenke til kommentar
anbar Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Nå har jeg brukt asus eee 1000h hver dag på universitet og på utveksling var det også hovedmaskinen. Flott batteri som holdt lenge, spotify for musikk og streaming av filmer (ikke hd) om jeg absolutt skulle kaste bort tiden min... Det er fullt ut levlig med 10 tommer. Jeg ville ikke foretrukket det idag, men studentens pengebok er ikke akkurat full og man ble vant til begrensningene. En netbook tar seg av alle dine elev/studentbehov. * lett (alt rundt 1 kg er super mye mer mobilt enn 3) * liten (veske/Bag/sekk, no stress... * lang batteritid * greit tastatur (92% -> 100%) til notater og tekstbehandling. * sjekke facebook og youtube... Vil du ha mer så får du betale for mer... Du går ikke til staten for å kjøpe ferrari når du trenger transport til sykehuset... Du sa forresten at du hadde en grei gamerpc som stasjonær. En netbook er en grei pc nummer to.. Så kan du heller ta med kameratene med hjem for å vise dem et spill. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Dere glemmer jo at PCen skal vare i 4 år, og at den skal kunne takle mer og mer resurskrevende programvare. PCen min fra 2003 brukte god tid på å starte dagens Office, og den hadde litt bedre tall enn det de netbookene som blir nevnt i denne tråden. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Det er ønskelig at man tilfører noe fornuftig til debatten, en post slettet grunnet mangel på sådan.. Minner om denne. Poster som ikke hjelper trådstarter med å finne seg en pc, eller går på person er og vil bli slettet. MVH KVTL Lenke til kommentar
anbar Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Dere glemmer jo at PCen skal vare i 4 år, og at den skal kunne takle mer og mer resurskrevende programvare. PCen min fra 2003 brukte god tid på å starte dagens Office, og den hadde litt bedre tall enn det de netbookene som blir nevnt i denne tråden. jeg forstår ikke helt resonnementet ditt... Open office/ star office som følger med asus eee starter opp onthefly. Microsoft office 2003/2007 kan sikkert hende bruker lenger tid, men works kjører etter rundt 10-15 sekunders venting, samme gjelder ppt's. Hvor trengende vil elevens behov være for et nytt og mer avansert notatprogram /tekstredigeringsprogram være. Isåfall, hvor ytelsekrevende vil dette være iforhold til maskinvaren idag? Jeg tror på utvikling, men innen tekstredigering tror jeg ikke vi vil se noe revolusjonerende nytt en pc idag ikke kan takle om 4 år. Om du har fulgt utviklingen så gikk vi fra "raske" xp til ressurskrevende vista -> lettere w7. Atom cpu klarer sikkert helt fint å kjøre samme open office/microsoft office idag som imorgen... Også oppdateringer av disse... Det er notater pcen skal bruker til, ikke spill eller annet. På min eee 1000h har jeg jobbet med spss, eurobarometer databasen, og utført større regneoperasjoner. Dette gikk relativt tregt, alt fra 5 til 20 minutter... Men jeg tviler på at denne unge, og kravstore, forfatteren av denne tråd noensinne kommer til å bruke slike programmer på ungdomskolen/videregående... Det beste tipset, som dyslektiker til en annen. Kjøp deg en digitalpenn, "tren" den opp til skriften din og konverter notatene til word når du kommer hjem på din "gamerrigg". Da ser du feilene dine mye fortere, og du har notatene analogt og digitalt... Og for å være helt ærlig... Hvem her tror at en en 6000kroners laptop kommer til å vare så mye lengre enn en netbook. Om 4 år er uansett maskinen avleggs og utslitt av enhver skoleelev. Forstår jeg også forfatterens utgangspunkt riktig så kommer ikke strømadapteret til å overleve sine første 2 år, viftene til å overleve 3, og batteriet vil opphøre å lade minuttet før pcen fløy gjennom luften og landet i veggen med knust skjerm. Og ny søknad om stønad vil garantert komme. Forstå meg ikke feil, alt pcutstyr bør behandles pent. Men det man ikke har jobbet hardt for pleier som regel ikke å være det som holder ut i lengden. Egen erfaring. Lenke til kommentar
SubstansPrime Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Dere glemmer jo at PCen skal vare i 4 år, og at den skal kunne takle mer og mer resurskrevende programvare. PCen min fra 2003 brukte god tid på å starte dagens Office, og den hadde litt bedre tall enn det de netbookene som blir nevnt i denne tråden. Det skal nok gå fint for trådstarter. Jeg sitter selv med en 5 år gammel Toshiba som ikke akkurat var en toppmodell når jeg kjøpte den. Maskinen blir brukt til mine studier på Høyskolen i Oslo, og kjører fint med Office 2003 og Windows XP. Har Office 2007 og Windows 7 liggende hjemme (til min stasjonære) men kjører selvfølgelig det som gjør maskinen raskest mulig. Så dette skal nok gå veldig greit, bare å ikke kjøre nyeste programvare, men den som forlenger levetiden til maskinen. Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Hei. Har en smule dysleksia, og søkte dermed om tilskudd til pc i starten av 2010 (for andre gang søkte i august men fikk aldri noe svar) På fredagen fikk jeg brev fra NAV der det står "Du får tilskudd til bærbart standard datautstyr." -1- en stk skriver -1- en stk bærbar datamaskin, inkludert veske, med ordinær ytelse i henhold til beskrivelse neden for. Mvh Lars m Jeg har vært i kontakt med NAV/Trygdekontoret i mange år pga en store fysiske skade, jeg har fått mange type " tilskudd " som betyr at de er villige å bidra med en vist beløp. ( jeg søkte og fekk siste tilbud om å bygge om min nye bil/gasspedal venstre ben bruk til kr 8500 billigste/dårligste løsning etter en anbudsrunde. de beste løsning kostet kr 15.000 som jeg har hatt i min gamle bil i 15 år. de sa at jeg var nødt å godtar deres løsning ellers betale hele beløpet kr 15.000 selv )som jeg nektet å godta og anket. da bestemte trygderetten et halvt år seinere at en kan velge selv bedre løsninger og betale mellomlegget ) Dette tilskudd til kr 3500 er de villige å betale for en standard pc og når du vil ha en bedre maskin, da må du betale mellomlegget selv, som jeg synes er rimelig. når du snakker om en " smule dysleksia " så tror jeg nok ikke at du kan forvente deg all-verdens tilskudd. dette bestemmes av søknaden, legeerklæring blablabla men men lykke til Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Mening med tilskudd ligger i ordet, resten må man dekke selv hvis man ønsker seg en bedre maskin. Lenke til kommentar
Extantitus Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Her var det mye underholdene lesning. Unge håpefulle som nettopp har oppdaget hva skatt er, og tenker på hvor mye mer de kunne hatt i pengpungen (eller var det bingen) om det ikke var for disse hersens syke og gamle som stjel.... ehm... trenger pengene deres. For å ikke snakke om andre tullete ting. "Hva har jeg med alle disse andre menneskene å gjøre? Eg, individet!" Huttetu og hehe. Eller den mer voksne garden: "før så kalte vi de for lømler.. neida, nå heter det adhd" Felles for mange av disse er kanskje at de selv ikke har kommet i klemma, fått alvorlig sykdom eller kjenner noen av disse? Ikke vet jeg. Det eneste jeg vet er jeg alltid har betalt skatt med glede. Og skatt over tid er gjerne proporsjonal med lønn. Men det er jo riktig så trendmessig. Så lenge det gjør dere lykkelige. Eller som en kompis av meg sa en gang i tiden: "bare vent til du virkelig begynner å betale skatt". Han mente tydeligvis at hans større lønnslipp ga ham større rett enn meg til mene noe om skatt. Merklig nok var både bilen, huset og "100-tommern" hans proporsjonal med skatten hans, hehe. Anyway... Trådstarter har min fulle støtte på generelt grunnlag, og skal selvfølgelig få støtte til en diagnostisert lidelse, uansett hva noen halvvoksne bedrevitere her måtte mene. Og i mine ører er det samme sak å klage over trådstarters frustrasjon over ulikhet, og samtidig proklamere at for sine problemer fikk de ingen støtte. Jeg har utmerket forståelse for at unge mennesker blir frustrert over noe som oppleves som ulik behandling. Sier meg også enig i at dette var en smule beskjeden sum, selv om det burde la seg gjøre å finne noe. Dårlige hjelpemidler kan ofte fremkalle flere nye problemer enn å redusere de eksisterende. Gjøre seriøst arbeid på en netbook? Jaggu! Advarte nylig svigerinnen mot å kjøpe seg en netbook for arbeid/videreutdanning. Men neida, trendy måtte det jo være. Prøv å gjett hva som resulterte i ikke bare en ny større laptop, men også briller. Jaja. Tviler på at noen som faktisk har råd til hva som helst annet enn en netbook, kjøper nettopp en slik, hvis de setter pris på gode arbeidsforhold. Et godt arbeidsverktøy må ikke nødvendigvis ha siste gpu og hdmi, men en tullete netbook kan knapt kalles et slikt :-). Jeg hadde nektet mine unger en slik til arbeid. Om jeg skulle gi trådstarter et råd måtte det være å lese gjennom hva han har skrevet (ikke hvordan ). Gå en tur rundt huset og omformulere seg, før man poster. Det hjelper skjelden å være sint, og det maner frem "godtfolk" som vi har sett her i kveld, i stedet for konkrete råd. Kjøp deg noe med god skjerm og en viss størrelse (15,4" f.eks) og godt tastatur. Det er det viktigste i min bok. Tata @komakino: @osse: Spot on! Endret 8. februar 2010 av Extantitus Lenke til kommentar
fredrik-fyksen Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Her var det mye underholdene lesning. Unge håpefulle som nettopp har oppdaget hva skatt er, og tenker på hvor mye mer de kunne hatt i pengpungen (eller var det bingen) om det ikke var for disse hersens syke og gamle som stjel.... ehm... trenger pengene deres. For å ikke snakke om andre tullete ting. "Hva har jeg med alle disse andre menneskene å gjøre? Eg, individet!" Huttetu og hehe..... Tata @komakino: @osse: Spot on! Først og fremst, kjempebra og saklig innlegg. Second: Jeg er totalt uenig. Og jobbe seriøst på skolen med en netbook har aldri vært noe problem. Jeg hadde den tidligste utgaven av asus eee (7", uten æøå) og kom meg igjennom de 2 første årene på vgs med den. Nå får du jo 10" med nesten fulltastatur 90% størrelse og selvfølgelig uten numpad. Delen med at han skal ha den i 4 år er sagt flere ganger her: skriveprogram blir ikke tyngre og kjøre. Og gjør det det, det finnes det lettere alternativ.. Når/om han starter på vgs. vil han sansynligvis få tilbud om bærbar pc der også. - Det med at vi som "klager" på vedkommende kommer ikke av at han bruker skattepengene "våre", men heller at han kan ta imot en så stor sum, og fortsatt klage. I mine øyne har han fått alt han trenger (merk TRENGER, ikke vil ha). Synes trådstarter lider av en kjent sykdom som heter: -------- Mye vil ha mere. Lenke til kommentar
anbar Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 godt sagt fredrik-fyksen. Lenge siden trådstarter har svart her nå, gikk du for tilbudet som var listet opp fra dustin eller blir det en netbook? Lenke til kommentar
olesaue Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Sitter her med en 10,1" laptop som jeg betalte 2995,- for på Elkjøp. Funker helt fint, fin hastighet, 150gig harddisk og er like kraftig som min stasjonære jeg betalte nesten 5000,- for tre år siden. Har brukt denne siden fredag, da min stasjonære er ødelagt. Har ikke hatt noe problem.. Skriver helt fint med den og Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 ... det vell ikke så ofte at mødre sitter og gamer eller sitter på youtube og surfer? ... da kjenner ikke du morra mi. Og hun har ikke fått penger fra NAV ...eller noen andre, for den saks skyld. Og hun er enke og har 11 onger å forsørge.. og hus og bil å betale. Og 70" TV på avbetaling. For ikke å snakke om Mercen og Porsjen... H.. NAV! EDIT; Sorry, ble litt usaklig her kjenner ikke morra di nei.. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Er nok ikke meninga du skal ha råd til den feteste Alienware-gamer laptopen heller. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Om laptoppen til moren din blir for varm etter 1 time, så er den nokk full av støv. få den renset. Har selv en Asus EEE 1008HA, og kan spille av youtube uten problemer. blir ikke varmere enn 40 grader heller. Den kostet meg 2500kr, og har nokk krutt i massevis for skrivearbeid å lignende. Endret 9. februar 2010 av Complexity Lenke til kommentar
anbar Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 og der ble open office raskere.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå