Gå til innhold

3500 kr fra NAV/hjelpemiddel sentralen.

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjerp dere nå folkens. Hvis man har et handicap så har man rett til å få dekket noe av det utstyret som bidrar til at hverdagen blir lettere.

Hvis dere skal syte over noe så kan dere tenke på at skattepengene også går til dildoer, gogo-barer i Thailand samt en drøss med unyttig pengebruk fra den Norske stats side.

Hvis NAV mener at trådstarter har rett på 3500kr i støtte så har han sikkert det. Hvor mye han velger å klage over dette er han/hennes problem.

Husk det at selv om noen av oss betaler skatt så betyr ikke det at vi skal blande oss inn i livene til de som mottar ytelser av ymse slag. Uføretrygdede, arbeidsløse og stort sett alle som mottar ytelser fra NAV betaler også skatt. Dessuten er det ikke noen skarve skattekroner som får landet til å gå rundt, selv om enkelte tydeligvis tror at hele dritten står og faller på deres lille bidrag.

Lenke til kommentar

Huff, det her er bare skammelig tåpelig. 3.5k holder til å skaffe seg en bærbar PC man kan skrive på + en printer. Hva den kan og ikke kan ellers er irrelevant. At slike PCer går varmt er helt fjernt og en elendig dekkhistorie i et forsøk på å få mer penger. Ærlig talt, klappe kjeften igjen og legge i stedet inn litt penger selv hvis du bare MÅ ha en bedre PC (tilskudd er tross alt bare et bidrag, ikke full dekning). NAV/Staten skal ikke betale for at du sitter og ser på youtube eller spiller spill på skolen. Vær i stedet glad for at du faktisk får støtte i motsetning til mange andre i Norge som ikke får det, men allikevel har rett til støtte for div. ting.

PS: Hadde du vært riktig uheldig hadde vel NAV lånt deg en PC i stedet for å gi deg tilskudd.

PPS: Er ikke høyeste sats for tilskudd til bærbar PC etter 1. januar 3350 kr? Isåfall har du jo fått mer enn du har krav på ...

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Snakker ikke om å få en gamerPC tenkte jeg kunne få d samme som alle de andre jeg kjenner fikk... (gamer pc har jeg selv)

Sier ikke at alle billige bærbare pcer går varm men en god del gjør det, F eks har mor mi en Asus bærbare som før ikke taklet og være på mer en MAX 1 time før den gikk varm, å da er det vell ikke så ofte at mødre sitter og gamer eller sitter på youtube og surfer?

Lenke til kommentar
... det vell ikke så ofte at mødre sitter og gamer eller sitter på youtube og surfer?

... da kjenner ikke du morra mi. Og hun har ikke fått penger fra NAV ...eller noen andre, for den saks skyld.

Og hun er enke og har 11 onger å forsørge.. og hus og bil å betale. Og 70" TV på avbetaling. For ikke å snakke om Mercen og Porsjen...

H.. NAV!

EDIT;

Sorry, ble litt usaklig her

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Edit:

F eks har mor mi en Asus bærbare som før ikke taklet og være på mer en MAX 1 time før den gikk varm, å da er det vell ikke så ofte at mødre sitter og gamer eller sitter på youtube og surfer?

Da er det en feil med PC-en, har INGENTING med hvor mye den koster.

Edit2:

Skulle egentlig være en edit men ble en quote av meg selv :p

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Innlegget ditt øverst er rett og slett noe av det mest idiotiske jeg noen sinne har lest. Hvorfor skal du få noen ting som helst gratis bare fordi du har problemer med å lese og skrive? Og så når du får penger, så klager du fordi du helst ville ha hatt mer?

Det er jeg, og mange andre, som har betalt deg penger, ikke staten. Penger som er jobbet for, og det vrenger seg inni meg når jeg tenker på at det er slikt de går til.

Makan til møkkainnstilling, skjerp deg. Jeg har forøvrig lagret det geniale innlegget ditt for fremtidig referanse så jeg alltid husker på hva som er galt med landet vårt.

Jeg (og sikkert de fleste andre) synes det er helt greit at vi kan støtte de som har blitt født med problemer som de ikke kan noe for slik som dysleksi, slik at de kan få tilrettelagt bedre for sin utdanning. Problemet her i mine øyne er at det virker som OP har en instilling som om dette er noe som skal melkes for alt det er verdt, og om han får vektøyet han trenger for å stille likt med andre ikke er like viktig som at han får like mye som en annen. Denne tråden er godt bevis på at den summen han har fått utbetalt er mer enn nok til å dekke det behovet han faktisk har, plus at man i praksis kan få mye annen glede utifra samme maskinen utover behovet i forhold til dysleksi.

Folk som "melker" støtteordninger som dette irriterer meg mest fordi slik grådighet går utover andre som faktisk har legitime behov. Pengene kommer som du sier ikke ut fra intet, men fra skatten som vi alle innbetaler (før eller siden ihvertfall).

Vær glad for at din (OP) tilstand er noe som er offentlig godtatt for å motta støtte du. Selv har jeg et problem med at jeg ikke klarer å skrive raskt for hånd, noe som går utover alle prøver siden alt må skrives for hånd (til og med ting som programmering, hvilket er virkelig idiotisk), men sånt kan du desverre bare glømme å få noen støtte eller tilrettelegging for...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke han surver over at vennen får mer, men at NAV tydeligvis gjør forskjell på dem. Jeg skjønner at han synes at dette er urettferdig.

Selv har jeg udokumentert dysleksi, og bare det å skrive dette innlegget uten ordboka i Opera gjør meg veldig sliten. Men NAV vil ikke dekke utgifter til utbedring av diagnose, mens andre jeg kjenner kan valse inn på det lokale NAV-kontoret og få alt de peker på.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke han surver over at vennen får mer, men at NAV tydeligvis gjør forskjell på dem. Jeg skjønner at han synes at dette er urettferdig.

Selv har jeg udokumentert dysleksi, og bare det å skrive dette innlegget uten ordboka i Opera gjør meg veldig sliten. Men NAV vil ikke dekke utgifter til utbedring av diagnose, mens andre jeg kjenner kan valse inn på det lokale NAV-kontoret og få alt de peker på.

Gjør forskjell på dem? Hva veit vi om hvorfor «de andre» har fått PC? Kan det være tilskudd til mer enn PC+skriver? Kan det hende at satsene har vært høyere før (f.eks at det kom nye og lavere satser 1. januar i år)? Faktum er at maks sats er 3350kr.

Lenke til kommentar

Satsene for dette blir regulert hvert år, så nedgang er ikke uvanlig, spesielt ikke nå som prisene på bærbare har "rast".

Du har fått penger etter behov, til skolearbeide er det IKKE behov for ekstreme saker. Selv en snerten netbook på 11,6/12" er bra nok i massevis til dette, det går også ann å høre på musikk og se videoer fra youtube på disse. Hovedsakelig får du PC til skriving.

At PCen blir "full" gjelder absolutt alle andre PCer også, det er bare å droppe nedlastning av diverse ting, evnt reinstallere PCen når den blir "full".

Batterimessig er netbooker fine, de holder ganske lenge, men batteriet blir degradert etterhvert. Netbooken min har stått på i over en måned, så at billige PCer skrur seg av når de blir for varme er bare piss, da er det noe galt med maskinen.

Vær glad at du overhodet fikk støtte til dette, det er ikke alle som får dette. Selv fikk jeg støtte i 2004 til bærbar-PC (etter FIRE søknader), den gang var satsen på 9000kr. I 2002 var satsen på 12,000kr for en bærbar-PC.

~ Mortis

Lenke til kommentar

:), tja her på forumet er det ikke så nøye med dysleksi, hehe. Selv er jeg lei av å rette feil jeg ikke ser at jeg skriver. Men men.

Nytt for 3300 blir vanskelig uten å gå for en netbook med atom. Har du en 5-700 kroner å legge til har du kraftig nok maskin til det meste av Kontorarbeid. Og det er Fakta.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i at trådstarter virker litt utakknemlig med førstepost. 3350,- er ikke masse penger når man skal ha en hel maskin, men til tekstbehandling er det helt greit. Finnes mer enn nok å velge i til den summen. Printere får man vel regelrett kastet etter seg for tiden.

Jeg vil også føye til at jeg har en bror med dysleksi og at han har fått veldig god hjelp til spesialundervisning der han ikke skrev på en PC. Å sitte å jobbe på en PC tror jeg ikke man lærer mye av. Da får man jo hjelp til å skrive riktig av maskinen. Min bror fikk vedtak gjennom PPT på å ha en assistent i timene på skolen og dette tror jeg hjelper mye bedre enn en PC med autokorrektur. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men det skal være mulig å få spesialhjelp i alle klassetrinn.

At du har fått mindre enn en som søkte i fjor henger nok sammen med at i fjor var i fjor og da var satsen en annen. Ingen som gjør noen forskjell på deg og en annen da. Faktum er at bærbare var dyrere for kun kort tid tilbake.

Og nei, det går ikke an å klage inn vedtaket siden du har fått maksstøtte som andre har påpekt.

Jeg synes også at du ikke skal rakke ned på de som mottar arbeidsledighetstrygd uten å kjenne til hvordan de som har denne ytelsen fra NAV har det. De er sikkert glad for å ha et sikkerhetsnett når de mister jobben sin (du får jo bare arb.ledighetstrygd i 104 uker, ikke evig) akkurat som du skulle være glad for at NAV sponser deg med en PC eller et tilskudd til en PC når du har en diagnose som dysleksi. Ja, det er mange som snylter på systemet, men fei for din egen dør før du feier for andres.

Moren din bør muligens fjerne støv fra maskinen sin..

Avslutningsvis vil jeg ønske deg lykke til videre med PC-kjøp og utdannelse og håper at PCen og printeren kjøpt på statens regning fungerer tilfredsstillende i mange år.

Endret av Pondus81
Lenke til kommentar

Dette er ikke likedan som med dysleksi, men likevel.

Da jeg gikk på ungdomskolen (ca 13 år siden) var det første jeg fikk utlevert en gammel skrivemaskin som jeg leverte mine lekser på. Hadde problemer med håndskriften min, og de håndskrevne oppgavan mine ble sjeldent forstått av lærerene. Etter at jeg leverte oppgavene min på skrivemaskinen så jeg nå at læreren satte karakter etter oppgavens besvarelse og ikke hvordan den var skrevet.

Hva jeg vil frem til er at man ikke må klage på det man får gratis. Og heldigvis er verden gått fremover der pc blir så billig at staten/Nav kan gi støtte til så mange som mulig (de som har krav på det).

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar

Slutt å klag er ikke alle undt å få noe som helst hjelp fra Nav på grunn av for høy alder fins knapt tillbud til de over 40 år med denne form for problem.

selv lider jeg av samme tingen men har nå annskafet meg en rimelig bærbar med ofice å da er vell skriveproblemene redda.

legg til et par hundre kroner så får du deg denne som duger i bøtter og spann til skriving

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=140163

Lykke til å slutt å skrik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...