Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forbenning vs. næringsopptak

Myo

Anbefalte innlegg

Jeg kunne sikkert googlet rundt, men velger å ta en runde her først.

Det sies at tynne mennesker, som kan spise nær sagt hva de vil uten å legge på seg, har en høy forbrenning. Alle har vel hørt noen si "heldig som har så høy forbrenning og kan spise hva du vil, jeg legger på meg bare jeg ser på en sjokolade". Jeg tror dette er en allmenn oppfatning. At slike tynne personer har en enorm forbrenning. Dette har man ofte hørt ernæringsfolk også si, både i blader og på TV.

Jeg tror dette er helt feil. Først vil jeg si at jeg ikke tror det er de som lett legger på seg det er noe galt med. Jeg sier ikke dette fordi jeg selv er overvektig, tvert i mot. Men fra naturens side er evnen til å lagre energi verdifull. Slike individer vil klare seg bedre i tøffe perioder. Dette gjelder en lang rekke pattedyr.

Jeg heller mer i retning av at det er de "tynne" som ikke er helt idéelt laget. Men i dagens samfunn, med mer enn nok mat, så blir trenden snudd på hodet. Det er de tynne som får kred fordi det er inn å være slank. Idelalet er tynt og slankt. Før var det stikk motsatt. Var du lubben viste det at du hadde råd til mat og dette ga status.

Rent fysiologisk har jeg ofte sett at de tynne som er slik, det er faktisk ikke alt for mange av dem, har visse fellestrekk. Det virker som de veldig fort får lavt blodsukker. Får de ikke mat jevnlig blir de fort sure og irritable. De får fort hodepine og blir slappe, og klarer ikke prestere.

Slik jeg tenker tror jeg dette kommer av at kroppen deres ikke har samme evne til å ta til seg næring. Saken er den at om de virkelig hadde hatt en så stor forbrenning av de kan forbrenne en hel middag, en flaske cola, pose potetgull og en sjokolade på en gang, så hadde de vært varme som fyringsovner. Det er enormt med kjemisk energi i mat, en snickers har mer kjemisk energi enn en dunamittkubbe på 100g. At deres system via forbrenningen/stoffskiftet skal omsette all denne energien betyr at den må ut et sted, enten i form av varme eller økt arbeid ELLER fett. Ettersom det ikke blit fett av det, og ettersom de ikke får feber og ikke jobber noe hardere, vil jeg anta at mye av energien i maten de spiser rett og slett går til spille. Og at de derfor er avhengig av mer regelmessige måltider for å holde koken.

Noen som er enig/uenig eller har andre synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hva du tenker på men tror jeg har hatt lignende tankegang selv.

Hvis 2 personer spiser 1000 kcal hver tror jeg ikke kroppen til disse to faktisk tar opp like mye av disse kcal som de spiser og jeg tror det var omtrent den tanken du var inne på.

Å si at kroppen klarer å ta opp alle caloriene vil jo si at kroppen har en virkningsgrad på 100%.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Du må huske på at mange er overvektige fordi kroppen lagrer toksiner i fettvevet for å beskytte personen, bare spør overvektige personer som har prøvd nesten alt for å gå ned i vekt. Høy eller lav forbrenning har ulike årsaker som f.eks genetikk, stort kaloriinntak (noe som gjør at kroppen begynner å produsere mer varme for å få ned blodsukkeret), trening og altså toksiner. Det er også forskellige matvarer som gjør kroppen varm og kald. Vannmelon gjør deg f.eks kald mens pekannøtter er veldig varmende.

Lenke til kommentar

Du nevner at en del er feite fordi kroppen lagrer toksiner i fettvevet. Dette er jeg ikke kjent med. Tenker du at kroppen produserer mer fett fordi det stadig kommer mer toksiner, for å kompensere på en måte?

Jeg er kjent med at en del mennesker har fett som sitter "hardt", men de også skal lett kunne gå ned om de klarer å følge et regime. Har man et daglig kaloriinntak som er lavere enn forbruket er man nødt til å gå ned.

Lenke til kommentar

Det høres i utgangspunktet logisk ut, men i praksis viser det seg noe annet.

Det er også forsket en del på dette og det er der jeg har det fra.

Noen er genetisk disponert og/eller de blir mer eller mindre programmert p.g.a av f.eks lav næring under svangerskapet som igjen gjør at kroppen jobber effektivt og holder på mest mulig kalorier som fett. Så har du jo rett og slett stress, dårlige spisevaner og matvareallergi samt organsvakhet og dysbiose som kan lage trøbbel for folk.

Lenke til kommentar
Det høres i utgangspunktet logisk ut, men i praksis viser det seg noe annet.

Det er også forsket en del på dette og det er der jeg har det fra.

Noen er genetisk disponert og/eller de blir mer eller mindre programmert p.g.a av f.eks lav næring under svangerskapet som igjen gjør at kroppen jobber effektivt og holder på mest mulig kalorier som fett. Så har du jo rett og slett stress, dårlige spisevaner og matvareallergi samt organsvakhet og dysbiose som kan lage trøbbel for folk.

Da er det vel greit å linke til denne forskningen slik at vi andre også får lese om det.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

De tynne overlevde lengre i fangeleire (Auswitch o.a.) enn tykke. Synes det taler for seg. I tillegg er dyr og mennesker som har tvungne eller frivillige fasteperioder i løpet av året lengerlevende enn dyr og mennesker som har kontinuerlig tilgang på mat.

Lenke til kommentar

Jeg vil i alle fall legge til at folk har vel sjeldent forskjellig forbrenning, alt går går på den termodynamiske lov, energi inn = energi ut.

EDIT: Leste ikke alt, så om dette er presisert så beklager jeg. :)

Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar

Det er ikke så enkelt.

Det kommer an på hvor mye av energien inn som kroppen nyttegjør seg eller lagrer og ikke bare sender ut igjen.

Kroppen er ikke et lukket system tross alt.

Tynne mennesker "som kan spise hva som helst uten å legge på seg" sender åpenbart mye av energien de spiser ut igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...