Yawa Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Heisann Jeg holder på med å sette opp en medlemsseksjon på siden min. Men hvordan oppretter man og lagrer login-informasjonen til brukerene? Jeg tenker at dette gjøres med phpMySQL-database, altså ved å ha en login-tabell med brukerens: - Brukernavn/IDnr (statisk) - Passord (variabelt) Brukernavnet/logginID'en er forhåndssatt. Men trenger en løsning hvor brukeren kan definere eget passord. Altså, kunne laste opp og lagre det på vår database. I tabellen sammen med brukerID'en sin. Noen som kan hjelpe med det? Lenke til kommentar
TeisL Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Heisann Jeg holder på med å sette opp en medlemsseksjon på siden min. Men hvordan oppretter man og lagrer login-informasjonen til brukerene? Jeg tenker at dette gjøres med phpMySQL-database, altså ved å ha en login-tabell med brukerens: - Brukernavn/IDnr (statisk) - Passord (variabelt) Brukernavnet/logginID'en er forhåndssatt. Men trenger en løsning hvor brukeren kan definere eget passord. Altså, kunne laste opp og lagre det på vår database. I tabellen sammen med brukerID'en sin. Noen som kan hjelpe med det? Det som er ganske vanlig uansett hvilken database du kjører er å ha en bruker tabell med brukerid, brukernavn, passord. Trenger egentlig ikke mer. Brukerid kan da være autoincrement, slik at den automatisk øker med 1 når det blir lagt til en bruker. Brukernavnet blir lagret som vanlig tekst Passordet er det vanlig å kryptere/hashe før det legges i databasen. MD5 hash er vdleig vanlig. Da kan du for eksempel kjøre en sql kommando ala dette for å sjekke om brukeren finnes i tabellen: SELECT brukerid FROM bruker WHERE brukernavn = '$brukernavn' AND passord = '$passord' I php da, så har du en form med et tekst felt og et passordfelt, og du bruker bare md5() funksjonen for å hashe passordet brukeren skriver inn. Dette er i alle fall en start, les mer på php.net og bruk google. Lykke til Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 Så de er ikke verre enn det nei. Viste bare ikke om det var flere elemeter som spilte inn i forbindelse med passord. Og det var det jo, med tanke på kryptering av passordet. Som er ganske viktig da. Men hvordan setter jeg opp en form som lar brukeren definere ett eget passord? Lenke til kommentar
TeisL Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Så de er ikke verre enn det nei.Viste bare ikke om det var flere elemeter som spilte inn i forbindelse med passord. Og det var det jo, med tanke på kryptering av passordet. Som er ganske viktig da. Men hvordan setter jeg opp en form som lar brukeren definere ett eget passord? For å kunne definere ditt eget passord eller lage en ny bruker, så har du en bytt passord form og/eller opprett bruker HTML form. Søk på nettet etter html form. Du må lese på SELECT, UPDATE og INSERT sql-kommandoer. Les på det og det meste vil nok gå opp for deg. Søk også på "how to make an login form php" eller noe lignende. Det finnes mange sikrere måter enn md5 hash av passord, men for deg tror jeg det er det enkleste og begynte med. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Kan opperette former m/.php til login etc. Var bare UPDATE og INSERT nøkkelordene jeg trengte å høre;) Mange takk... Endret 6. februar 2010 av Yawa Lenke til kommentar
xqus Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 OpenID er en fin båt! Da slipper du å tenke på alt dette, da OpenID tilbyderen gjør det for deg. Du finner eksempel på bruk av OpenID biblioteket som ligger i Zend Framework (som er gratis) her: http://framework.zend.com/manual/en/zend.o...d.consumer.html Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Jeg ville lagd en testeversjon først der du ikke tenker på kryptering. Når du har fått til å lagre/endre passord uten at det ligger kryptert i passord, oppgraderer du til loginsystemet til å kryptere passordene som ligger i databasen. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 takk for gode svar... Jobber med php og mysql jeg... liker å lære meg ting og tang... Lenke til kommentar
qutix Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Du trenger ett form for å registrere til databasen. Etter hvert så kobler du opp til databasen med 'insert' på mysql_query. mysql_query("insert * into db where brukernavn = '".$brukernavn."' and passord = .'"$passord."'"); Lykke til Endret 11. februar 2010 av qutix Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 mange takk, medlemssidene er under opparbeiding... Selve siden er online da... se signatur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå