Gå til innhold

lagring av login-informasjon til medlemmer

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg holder på med å sette opp en medlemsseksjon på siden min.

Men hvordan oppretter man og lagrer login-informasjonen til brukerene?

Jeg tenker at dette gjøres med phpMySQL-database, altså ved å ha en login-tabell med brukerens:

- Brukernavn/IDnr (statisk)

- Passord (variabelt)

Brukernavnet/logginID'en er forhåndssatt.

Men trenger en løsning hvor brukeren kan definere eget passord. Altså, kunne laste opp og lagre det på vår database. I tabellen sammen med brukerID'en sin.

Noen som kan hjelpe med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann

Jeg holder på med å sette opp en medlemsseksjon på siden min.

Men hvordan oppretter man og lagrer login-informasjonen til brukerene?

Jeg tenker at dette gjøres med phpMySQL-database, altså ved å ha en login-tabell med brukerens:

- Brukernavn/IDnr (statisk)

- Passord (variabelt)

Brukernavnet/logginID'en er forhåndssatt.

Men trenger en løsning hvor brukeren kan definere eget passord. Altså, kunne laste opp og lagre det på vår database. I tabellen sammen med brukerID'en sin.

Noen som kan hjelpe med det?

Det som er ganske vanlig uansett hvilken database du kjører er å ha en bruker tabell med brukerid, brukernavn, passord. Trenger egentlig ikke mer.

Brukerid kan da være autoincrement, slik at den automatisk øker med 1 når det blir lagt til en bruker.

Brukernavnet blir lagret som vanlig tekst

Passordet er det vanlig å kryptere/hashe før det legges i databasen. MD5 hash er vdleig vanlig.

Da kan du for eksempel kjøre en sql kommando ala dette for å sjekke om brukeren finnes i tabellen:

SELECT brukerid 
FROM bruker
WHERE brukernavn = '$brukernavn' AND passord = '$passord'

I php da, så har du en form med et tekst felt og et passordfelt, og du bruker bare md5() funksjonen for å hashe passordet brukeren skriver inn.

Dette er i alle fall en start, les mer på php.net og bruk google.

Lykke til

Lenke til kommentar

Så de er ikke verre enn det nei.

Viste bare ikke om det var flere elemeter som spilte inn i forbindelse med passord. Og det var det jo, med tanke på kryptering av passordet. Som er ganske viktig da.

Men hvordan setter jeg opp en form som lar brukeren definere ett eget passord?

Lenke til kommentar
Så de er ikke verre enn det nei.

Viste bare ikke om det var flere elemeter som spilte inn i forbindelse med passord. Og det var det jo, med tanke på kryptering av passordet. Som er ganske viktig da.

Men hvordan setter jeg opp en form som lar brukeren definere ett eget passord?

For å kunne definere ditt eget passord eller lage en ny bruker, så har du en bytt passord form og/eller opprett bruker HTML form. Søk på nettet etter html form. Du må lese på SELECT, UPDATE og INSERT sql-kommandoer.

Les på det og det meste vil nok gå opp for deg. Søk også på "how to make an login form php" eller noe lignende.

Det finnes mange sikrere måter enn md5 hash av passord, men for deg tror jeg det er det enkleste og begynte med.

Lenke til kommentar

Du trenger ett form for å registrere til databasen.

Etter hvert så kobler du opp til databasen med 'insert' på mysql_query.

mysql_query("insert * into db where brukernavn = '".$brukernavn."' and passord = .'"$passord."'");

Lykke til :)

Endret av qutix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...