Inkognito Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Er det bare jeg som blir imponert over folks kunnskapsrikdom og hengivenhet til stoffet her? Slike jenter/gutter vil gamle Norge ha Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 atrax: Du må ikke tro alt du leser på nettet.. Har sett endel dokumentarer om Hindenburg og der ble det slått fast at Hydrogen var en medvirkene årsak til den voldsomme branne. For å ta dette i en liten skala: Fyll opp en ballong med helium. Fyll opp en annen ballong med hydrogen. Plasser en lighter under helium ballongen. Ballongen sprekker og flammen fra lighteren blåses ut av helium. Plasser en ligher under hydrogen ballongen. Ballongen eksploderer med et helsikens smell så ørene dine ligger klistret inntil hodet ditt. Å påstå at hydrogen fylt ballong ikke har noe å si for brannsikkerheten er sludder. Det er billigere å produsere hydrogen enn helium. ( spalte vann ). Hvorfor brukes det idag kun helium i luftskip ? En god grunn til det.. :-D Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Plasser en ligher under hydrogen ballongen. Ballongen eksploderer med et helsikens smell så ørene dine ligger klistret inntil hodet ditt. Jeg er fullstendig enig med deg i det du skriver*. Man skal ikke tro på alt man leser. og Hydrogen har nok bidratt vesentlig til brannutviklingen. Men at hydrogen smeller som du beskriver er jeg litt uenig i. Morsomt eksempel forresten siden jeg har prøvd det samme selv bak huset når jeg gikk i 8. klasse i 1989. (man skal vel tidlig krøkes) Jeg hadde en skjøteledning inn i huset, en trafo, en likeretter, ledninger, grafittelektroder (blyantbly), en balje, vann med en håndfull Kaustisk soda (NaOH), noen 1,5L flasker, ballonger og godt med tolmodighet. Poenget er at jeg spaltet vann og lagde flere ballonger med hydrogen og oksygen. Når jeg fyrte på ballongen med hydrogen så ble det hull i balolongen og en liten rakettflamme ut som drev den 10-20 meter av gårde. Gjorde jeg det samme med knallgass (Oksygen og Hydrogen) så smallt det kraftig. Grunnen til forskjellen er at hydrogenet måtte ut av ballongen og blandes med luft for å ta fyr, mens knallgassen allerede hadde oksygen og kunne forbrenne momentant inni ballongen. Hydrogenballongen sprakk ikke fordi fyrstikken kun lager et rundt hull og ikke en revne. Ballongen med knallgass sprakk fordi forbrenningsgassene utvider seg med ca 10 ganger og dette var selvfølgelig for mye for ballongen. Jeg kan også føye til at 1,5L flasker med 80% volumprosent hydrogen og 20% oksygen blir flotte "raketter" som flyr godt over hustakhøyde. PS. Don't try this at home kids.. Jeg gikk en måned uten øyebryner og pannelugg på grunn av eksperimentene :oops: Lenke til kommentar
durabit Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 atrax: Du må ikke tro alt du leser på nettet..Plasser en ligher under hydrogen ballongen. Ballongen eksploderer med et helsikens smell så ørene dine ligger klistret inntil hodet ditt. Det skulle jeg gjerne sett Ellers gutter og jenter. lytt til Simen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 atrax: Du må ikke tro alt du leser på nettet..Plasser en ligher under hydrogen ballongen. Ballongen eksploderer med et helsikens smell så ørene dine ligger klistret inntil hodet ditt. Det skulle jeg gjerne sett Ellers gutter og jenter. lytt til Simen. Vel, tusen takk for tilliten, men som jeg skrev jeg er enig i det Hondaen skriver. Han kan mye om forbrenning, kjemi og varme. Det eneste unntaket var konsekvensen av å fyre på en ballong med hydrogen. Men som jeg sa der også: Han tenkte sikkert bare på knallgass når han skrev det. (For de uinnvidde: Knallgass er en blanding av hydrogen og oksygen.) Lenke til kommentar
atrax Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Ikke for å rokke ved deres ståltro på dere selv, men denne rapporten ble ikke diktet opp! Et raskt søk på Google på forfatternavnene avslører at den ene var forsker ansatt i NASA! Google søkeresultat-sitat: "Addison Bain is a former NASA scientist and an expert in the behavior and many uses of hydrogen." Den andre forfatteren, Dr. rer. nat. Ulrich Schmidtchen, jobber ved "Die Bundesanstalt für Materialforschung und -prüfung" ("Forbundsinstituttet for materialforskning og -testing", Tyskland). IKKE kom her og si at de fabulerer! Disse folka vet hva de snakker om. Når det i tillegg er "Norsk Hydrogenforum" som linker til rapporten, og "Deutscher Wasserstoff Verband" som hoster den, så gir det absolutt et inntrykk av seriøsitet! Jeg vet naturligvis ikke særlig om hva slags info dere sitter inne med, Hondaen og Simen1, men dere synser litt vel mye etter min smak. Dere kan nok deres ting, men bøy hodet for dem som kan mer! Embrace the facts! Lenke til kommentar
Josten Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Skal ikke uttale meg så mye om hidenburg ulykken, men når det gjelder hydrogen og helium så er det et faktum at helium ikke brenner, mens hydrogen er meget brennbart Utdrag fra denne siden som sier en del om heliums egenskaper: "Dessuten er helium hverken brennbar eller eksplosjonsfarlig. På 1930-tallet hadde U.S.A. så å si monopol på heliumproduksjon, og da det hydrogenfylte luftskipet Hindenburg brant opp i 1937 ble de klandret fordi de ikke ville selge helium til nazi-Tyskland. Siden viste det seg at det var et impregneringsmiddel i duken som egentlig var brannårsaken, selv om hydrogenet trolig forsterket den, et faktum som ble underslått av tyskerne." Litt om hydrogen: Anvendelse: Hydrogen benyttes sammen med oksygen til lodding, sammen med argon til plasmasveising og -skjæring, til enkelte raffineringsprosesser i petrokjemisk industri, og til hydrering (herding) i næringsmiddelindustrien. Egenskaper: Hydrogen er en meget brennbar gass. Eksplosjonsområdet i luft er 4 - 75% H2. Fra denne siden Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Hmm, er ikke dette en real avsporing, så vet ikke jeg? Men greit nok; Man har da i det minste tilegnet seg viten(?) om diverse gasser, og disse´s egenskaper. Men tilbake til utgangspunktet: Vann er og blir det beste kjølemediet, i den forstand som man tar for seg de vanligste forekommende fludium. Banker man til med kvikksølv e.ln. som forslag, så er dette så langt fra vår vanlige hverdag som man egentlig kan komme. Hvem har egentlig tilgang til slike ekstreme midler, enn si å utnytte disse? Det er bokstavelig talt de færreste gitt, og forhåpentligivis vil også disse skjære klar av slike ytterligheter. Vann, + "diverse" additiver vil i alle fall for de fleste fremstå som det ultimate kjølemediet, uansett. Så "pøs på" med vann i systemet, for sikkerhets skyld. Hydrogen og helium hører garantert hjemme i en heelt annen verden! Den / de som ikke har forstått det, svever bokstavelig talt i høyde med en viss zeppeliner! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Jepp, luftskipene var en real avsporing, men tilbake til temaet igjen. I dag kom jeg over en artikel hos PimpRig der det er en som buker olje til kjøling av systemet sitt. Dvs. der hovedkort, CPU, ram, og strømforsyning er neddykket i et kar med olje. Tenkte det passet seg å poste linken i denne tråden: Non-ConDUCKtive Fluid Lenke til kommentar
Izex Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Hva er det slags kjølevæske som pøses på metall når det blir freset/dreiet? Den type kjølevæske tror nå jeg ville funket fett Hvis du nå skal ha 96% anyway, når og hvor skal du på LAN party neste gang? Du vet du trenger sikkert en 5L dunk med "kjølevæske" og jeg kan godt passe PC'n din Og BTW det er veldig kjekkt med sånn kartong vin tapperkran for å sjekke kvaliteten av og til. For de som nevner olje i kjølings systemet, hmm olje er mere tykkflytende og holder nok mere på varmen enn noe annet. Prøv å varme en dl olje til 100 grader og koke en dl vann og helle på handa så kan dere jo selv fort finne ut hva som var varmt lengst Skal søke på heat resistant fluid og se hva som dukker opp nå... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Akkurat. Jeg våger meg uansett på en liten konklusjon: Vann er og blir det beste kjølemedium i et normalt kjølesystem. La gå at man eksperimenterer med olje som i tråden Simen1 la inn, men det blir jo fryktelig upraktisk og sølete da! For ikke å snakke om hvilke problemer man antagelig vil støte på, i det øyeblikk man f.eks. ønsker å bytte skjermkort? AGP-porten er jo ikke akkurat kjent for å være spesielt robust, hva kontaktene angår! Og en oljeskvett nedi der vil neppe gjøre saker og ting bedre. Uansett; Jeg vil tro at deimos (som startet tråden), antageligvis er blitt en god del klokere nå? Og vil sannsynligvis velge noe så ordinært og banalt som VANN, i kjølesystemet sitt. Om han fremdeles henger med her da? Heey, se nå på min nyetablerte avatar da! Takk til el_diablo_21, som viste vei! Lenke til kommentar
formann Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 off topic som så mye annet her..menmen. For de som er glade i smell av forskjellige slag, og er lei av butan+oxygen eller hydrogen+oxygen så burde dere prøve Acetylen.. når vi prøvde dette så begynte vi med en vanlig bærepose.. så gikk vi over til en søplesekk som vi fylte halvfull. Vi prøvde oss litt frem med blandingen, men når vi kom til 4 eller 5 deler oxygen og 1 del acetylen så turde vi ikke mer. Smellet dette fremkaller er HELT VANVITTIG kraftig. Vi sto på god avstand ~30 meter, og trykkbølgen som kom slo pusten ut av oss. Gøy for de som er dumme nok til å finne sånt.. men for de som ikke vet hva konsekvensene er, eller de som ikke skjønner farene og skade potensialet HOLD DERE LANGT UNNA.. IKKE PRØV DETTE. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 LOL! Nå drar det avgårde igjen! Men skitt au, litt moro skal man jo ha det! Og formann; Jeg tillater meg å si at jeg vet "ALT" om akkurat det der! I min fagre(?) ungdom, jobbet jeg i en tid i et verksted på Bekkelagskaia, nær sagt vegg i vegg med olje/bensinanlegget på Sjursøya litt syd for Oslo. Og ethvert verksted med respekt for seg selv, har selvsagt både Acetylengass og annen "moro" tilgjengelig, som seg hør og bør. Innledningsvis eksperimenterte vi med å fylle en passende blanding i 1/2-liters melkekartonger, som vi deretter pælma i vår brennende søppeltønne, et tohundreliters oljefat. Og det smalt faktisk ganske friskt ja! Verre ble det den dagen vi fylte en tjue-liters plastkanne, som deretter fant veien opp i den stadigvekk brennende søppeltønna. Vi må ha truffet usannsynlig bra med blandinga. For maken til brak har jeg faktisk aldri hørt hverken før eller siden, og søppeltønna sprakk faktisk i tre deler, og stod der som en avblomstret tulipan! Samtlige levende vesener i kontorbrakka til OCS hvor jeg jobbet, (Oslo Container Stevedor) myldret ut som erter av en sekk, for å sjekke hva som var hendt. Etter noen minutter ulte det i sirener. Det viste seg etterhvert at en eller annen (hysterisk?) funksjonær i oljeanlegget hadde slått katastrofealarm, og tilkalt brannvesenet! Om vi fikk kjeft? Gjett om! Hr. direktør Per Egil Jensen dro frem storslegga, og det var faktisk nære på at jeg fikk sparken. Men det hele roet seg heldigvis. Og en annen ting som var minst like "heldig"; Brannvesenet fant aldri ut av hva / hvor smellet kom fra! etter den opplevelsen ble "gass og sur" kun brukt til sveising, forståelig nok! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Hva er det slags kjølevæske som pøses på metall når det blir freset/dreiet? Den type kjølevæske tror nå jeg ville funket fett. Det er vel stort sett vann som brukes da? (muligens med noe anitkorrosiv og antibakterie tilsats.) For de som nevner olje i kjølings systemet, hmm olje er mere tykkflytende og holder nok mere på varmen enn noe annet. Prøv å varme en dl olje til 100 grader og koke en dl vann og helle på handa så kan dere jo selv fort finne ut hva som var varmt lengst Skal søke på heat resistant fluid og se hva som dukker opp nå... "Holder på varme" .. Du mener sikkert den spesifikke varmekapasiteten (Cp). Jeg tipper du brenner deg mye mer av vannet på 100'C enn av olja. To grunner til det: * Vann har høyere spesifikk varmekapasitet har har dermed et større "varmelager". * Vann har lavere viskositet og leder den lagrede varmen lettere til hånda. Problemet med varm olje er mer relatert til at det ikke koker ved 100'C og kan godt bli opp i 300'C. (hypotetisk sett vil flytende vann ha vært ennå værre å brenne seg på om det var flytende ved 300'C) Søke på heat resistant fluid? Altså væsker som tåler høyer temperaturer? Jeg ser ikke helt poenget med det. Vann tåler jo helt opp mot 100'C, og skal kjølevannet ditt ha høyere temperatur enn dette så vil jeg si det er noe alvorlig galt med kjølkingen i systemet ditt. Eller mente du varmeisolerende væske? I så fall så er jo det det motsatte av det alle andre vil: nemlig å kjøle mere. Akkurat. Jeg våger meg uansett på en liten konklusjon: Vann er og blir det beste kjølemedium i et normalt kjølesystem. Det er en god konklusjon jeg støtter 100%. Det nok ikke uten grunn at vann brukes til kjøling i: PC'er, bilmotorer, dreiebenker, høytemperaturovner, brannslokking og til at vann brukes som varmeledende medium i: vannbåren varme, vegg-radiatorer, kasseroller osv. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Litt Offtopic, men vil du noensinne komme inn på et alkoholfritt lan med kassa full av alkohol da? btw. Tenk på DEN muligheten til å smugle alkohol over grensa da! Nei. Det er VANN i pc'en min herr Toller. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Huffda, Acetylen er farlige saker. Er man bare littegrann uforsiktig så får man gjerne så ørene og fingrene flagrer. Jeg hørte om noen ungdommer i Oslo som hadde fått tak i en liten acetylenflaske (de ca 60cm høye), nesten full. De hadde dradd den med seg til en gammel bunker i bærum en plass. Inni den hadde de stablet opp en mengde søppel og ved. På toppen lå Acetylen-flaska og bålet ble tent på. Guttene stakk selvfølgelig av og lå i skogen noen hundre meter unna og ventet tolmodig. Etter mye mye venting skjedde det store: Et vanvittig smell som fikk bakken til å riste. Ut fra alle åpninger i bunkeren sto det stikkflammer som man ellers bare ser på TV bak romferger. Jeg aner ikke konsekvensen av det hele, men guttene hadde lagt på sprang med hjertet i halsen og turte ikke nærme deg stedet på ukesvis i frykt for å bli satt i sammenheng med smellet. Personlig har jeg ikke gjort noe mer spennende enn å legge en porpan-boks (sånn liten en for primuser) på bålet. Det smalt ganske "dumpt" men flamme-soppen på 3-4 meter i diameter som rullet oppover var et ganske imponerende syn. Vi to som så på satt rundt 100 meter unna. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Litt Offtopic, men vil du noensinne komme inn på et alkoholfritt lan med kassa full av alkohol da? btw. Tenk på DEN muligheten til å smugle alkohol over grensa da! Nei. Det er VANN i pc'en min herr Toller. Hmm.. 96% er jo ikke helt bra å ta med over grensa. (går under loven om narko-smugling og ikke loven om alko-smugling) så man bør i unngå å ha mer enn 60%. Men fyll den med øl, og peltierkjølt sugerør fra systemet for å få kald øl.. Kan jo hende du får litt rare blikk om du sitter på lan og det stinker alkis av PC'n din. Neppe noen som vil misstenke DEN for å ha promille.. Lenke til kommentar
bokperm Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 ...så begynte vi med en vanlig bærepose.. så gikk vi over til en søplesekk som vi fylte halvfull. Til dere som tilfeldigvis har lyst til å prøve dette, må i allefall fylle sekken/posen godt med vann og skylle ut for å fjerne ALL statisk elektrisitet. For ellers.... :o Lenke til kommentar
Izex Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Mener etter det jeg har lest på søkeresultater at halvsynt/helsynt kjølevæske er best, det er (desvere) somregel en god del vann som skal tilsettes i, men det er bare å finne en type som er innenfor de temperaturene du skal bruke det til...Det kjøles fort ned og gir jevn sirkulasjon og det er "tryggest" å bruke. Vil tro du hadde trengt noe kraftigere motor og sånnt om du skulle hadd "kjøle olje" hehe og rørlegging...hørtes ut som en god del mere jobb og styr. Lenke til kommentar
Izex Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 ...så begynte vi med en vanlig bærepose.. så gikk vi over til en søplesekk som vi fylte halvfull. Til dere som tilfeldigvis har lyst til å prøve dette, må i allefall fylle sekken/posen godt med vann og skylle ut for å fjerne ALL statisk elektrisitet. For ellers.... :o Og så var det å lure en snørrunge til å løpe bort å tenne på da muhahaha...eeeh hvor bor dere folkens? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå