to88he Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Legger ved 2 bilder der det ene er tatt med tamron 17-50 F/2,8 (ikke IS) og det andre er tatt med canon 55-250mm IS. Begge bildene er tatt med følgende innstillinger: - blender 5,6 - Lukkertid 1/2 sek - ISO 100 - Mirror lockup - Self timer 10 sec - Stativ - WB: tungsten light - AF: midtre punkt (one shot) For meg virker det som om canonen er skarpere enn tamronen. Det ser ut som om tamronen bakfokuserer. Jeg hadde trodd at tamronen skulle være skarpere enn canon objektivet, siden det er et mye dyrere objektiv. Sprayflaska er i midten av bildet. Jeg er klar over at dette er to vidt forskjellige objektiver, og at den ene slutter der den andre starter, men jeg er fortsatt skuffet over tamronen. Tamron til venstre 50mm, canon til høyre 55mm Endret 6. februar 2010 av to88he Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 50mm vs 55mm, forskjellig utsnitt: dette var ikke noe genial sammenligning. DOF blir forskjellig og fokuspunktet er helt klart ikke på samme sted. Sammenligning må gjøres med likt utgangspunkt, ellers blir verdien liten eller ingen. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 Hvordan får du likt utsnitt når du cropper da? jeg brukte bare zoom browser som fulgte med, mulig at utsnittet er forskjellig, men fokuspunktet er på samme sted. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Sammenligning mellom 50mm og 55mm (som er det nærmeste man kommer på disse 2 kandidatene) kan umulig gi likt utsnitt eller DOF. Du kan kompansere for de 5 mm i forskjell på brennvidde ved å flytte avstand (bruk DOF kalkulator), men utgangspunktet blir fortsatt ikke likt. Anbefaler at du tar bildet av et objekt som står langt fra bakgrunn slik at ikke bakgrunn påvirker oppfattelsen av skarphet. Dra alltid fokus helt ut før du kjører AF på objektet igjen. Pass også på at du ikke har en avstand som er i grenseland for nærmeste fokusavstand for noen av objektivene, da dette kan påvirke skarphet. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 ok, takk skal du ha. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Bildet fra Tamron'n er jo rimelig skarp på bakgrunnen, så hvis du har brukt senter fokuspunkt så bakfokuserer kamera ditt på det objektivet. Da må du prøve om du kan justere det med Micro Adjustment på kamera. Bildet fra Canon objektivet er jo ikke skarpt i det hele tatt. Begge bildene har bevegelse uskarphet så jeg regner med at du ikke har prøvet å gjøre dette håndholdt, og lukkertid ser jeg av exif er 0,5 sek. Derfor blir egentlig testen din verdiløs på det forholdet alene. Prøv å ta bildene i godt dagslys med minimum lukkertid på 1/250. Bruk kamera med bare senterfokuspunkt aktivert. Da vil du nok få et helt annet resultat. Sjekker du fokus chart tester av Tamron'n så vil du se at den er skarpest på 17mm selv med f/2.8 og blir mer "kontrastløst" mot andre enden. Sjekk denne hvor begge objektivene er innstilt til 50&55mm f/4.0. Juster så Tamron'n i linken til 17mm f/2.8 så vil du ha et mer målbart utgangspunkt til å vurdere din egen Tamron opp mot Canon objektivet. http://www.the-digital-picture.com/Reviews...FLI=3&API=2 Det finnes noen "sur sitron" eksemplarer av Tamron'n, men før du går til det "drastiske skrittet" å klager til butikk så må du forsikre deg om at det ikke er brukerfeil som i denne testen som er grunnen til misnøyen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå