Opelen Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Hei Kjøpte i 2002 en Sony laptop med XP profesional ny i USA. I 2004 havarerte denne laptoppen og har bare blitt stående. I 2007 kjøpte jeg en Acer 9304 med Vista home premium men denne laptoppen er i det siste blitt svært så treg og jeg er nå dritlei hele Vista. Derfor har jeg lyst til å legge inn XP profesional på Aceren. Jeg har fått en Instalasjon CD med WinXP incl/SP3 og lurte på om noen vet om jeg da kan installere XP på Aceren og bruke Keyen fra min gamle defekte Sony til denne installasjonen. Etter hva jeg forstår er det jo jeg som er eieren av Keyen til XP'en på Sonyen og burde da stå fritt til å bruke denne på en annen PC eller er det noe i veien for dette. Vil Microsoft merke dette når jeg går på nett og aktiverer XP siden keyen nå er i bruk på en annen type PC..? Hvis så, er det bare og kontakte Microsoft og forklare historien slik at de kan validere min XP key på nytt slik at jeg får en ekte og gyldig OS..? XP fan.. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Antaglivis ikke dessverre. Høyst sansynlig så har du en OEM versjon av XP, og du kan ikke overføre OEM til andre PCer. Kort oppsummert er OEM reglene som følger: ¤ En OEM-lisens er maskinbunden, den kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter. ¤ Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som en ny maskin og en ny Windows OEM-lisens kreves. ¤ Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme merke og med tilsvarende spesifikasjoner som oppgitt av produsent, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows-lisens kreves. ¤ Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at det utløser behov for en ny OEM-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Problemet blir med en gang du går online og windows update laster ned "genuine verification tool" (elns). Da flagges du som ugyldig og blir plaget hele tiden. Lenke til kommentar
Opelen Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 Triste greier igrunnen at det skal være slik. Hva om man deaktiverer automatiske oppdateringer og legger inn fremtidige oppgraderinger og servicepakker nedlastet til f.eks minnepenn fra en annen maskin..? Nå som jeg vet dette så føler jeg meg ikke som noen forbryter om jeg skulle prøve å få noe til alikevel med litt "lugubre metoder". Mener jeg har sett en eller annen programvare som virker slik at man ikke bruker av sin key. "Win XP SP2 activator" eller noe slikt heter det muligens. Man bruker dette under installasjonen før man går på nett og må svare nei når maskinen spør om den skal aktivisere XP over nett. Virker slikt mon tro og vil man få være i fred i fremtiden med min ærlig kjøpte lisens..? XP Fan Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Hvis du hadde lest to-tre tråder nedenfor din egen så hadde du funnet denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1200564 Trolig går det helt bra å aktivere den gamle lisensen på en ny pc. Lenke til kommentar
covah Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Triste greier igrunnen at det skal være slik. Hvorfor er det triste greier? En OEM lisens koster jo bare brøkdelen av det en Retail versjon gjør, hvorfor skulle man ha samme rettigheter da? Lenke til kommentar
.... Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Trolig går det helt bra å aktivere den gamle lisensen på en ny pc. Nei. Kort oppsummert er OEM reglene som følger: […] Det er faktisk litt mer innviklet enn som så, ved at aktiveringsalgoritmen vektlegger ulik maskinvare forskjellig, og du får bonuspoeng om du har et gammel nettverkskort.[1] Mine egne erfaringer med OEM og bytting av hovedkort var gode fordi jeg ikke byttet annet enn hovedkortet. Men på en helt annen maskin vil jo ikke dette gå. Hvorfor er det triste greier?En OEM lisens koster jo bare brøkdelen av det en Retail versjon gjør, hvorfor skulle man ha samme rettigheter da? Han får ikke kjøpt hverken OEM- eller Retail-versjon av Windows XP fra Microsoft i disse dager, og mister dermed muligheten til å nedgradere på lovlig vis. (Det er ikke helt lovlig å kjøpe Windows annenhånds, heller.) Det er jo litt trist. Men så klart, Microsoft vil ikke at folk nedgraderer. I 2007 kjøpte jeg en Acer 9304 med Vista home premium men denne laptoppen er i det siste blitt svært så treg og jeg er nå dritlei hele Vista. Spoken like one who has seen the light Endret 3. januar 2012 av .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå