Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

To dlink dir 655 (Router og ekstra aksesspunkt)

Anbefalte innlegg

Hei!

Har følgende nettverksoppsett fra før:

Internett fra Telenor -- > Modem -- > Router (dlink dir-655) -- > pcer via wifi og kablet

Prøver å få lagt til en dlink dir 655 etter den første routeren for å si det sånn:

Internett fra Telenor -- > Modem -- > Router (dlink dir-655) -- > Router (som aksesspunkt, dlink dir 655) | pcer via wifi og kablet.

Har følgende innstillinger på router nummer 1 (den som er hovedrouteren, brukes for routing og aksesspunkt. routerens ip-adresse: 192.168.0.1)

post-135947-1265416106_thumb.jpg

DHCP på, UPnP på. Bildet er av WiFi innstillingene.

Router nummer to (ekstra aksesspunkt. ipadresse: 192.168.0.2)

post-135947-1265416122_thumb.jpg

Bildet av wifi innstillinger.

DHCP av, UPnP av.

Følgende er tilfelle under følgende kriterier:

Via WiFi router nr 1

Gå på 192.168.0.1 for å redigere innstillinger på router nr 1.

Kan IKKE gå på 192.168.0.2 for å redigere innstillinger på router nr 2.

Gå på alle internettsider.

Får ingen feilmeldinger i Windows 7.

Via WiFi router nr 2

Kan IKKE gå på 192.168.0.1 for å redigere innstillinger på router nr 1.

Kan gå på 192.168.0.2 for å redigere innstillinger på router nr 2.

Ingen nettsider fungerer.

Feilmeldinger i Windows 7: Ingen internett tilgang. Uidentifisert nettverk.

Via trådbundet til router nr 2

Kan gå på 192.168.0.1 for å redigere innstillinger på router nr 1.

Ingen feilmeldinger i W7.

Via trådbundet til router nr 1

Vet ikke om det hadde fungert å fått tilgang til router nr 2 på denne måten, bruker den kabelen for å teste med PCen akkurat nå.

Ingen feilmeldinger i W7.

Jeg satte WiFi oppsettet sånn for å få 30 MHz i forskjell på de to trådløse aksesspunktene. Blir dette riktig å gjøre? Var ikke noe bedre før jeg gjorde dette.

Virker som om jeg har problemer med kommunikasjonen den ene veien (Fra R2 til R1).

Noen som har litt peiling på hva som er feil?

Endret av glennib
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker kun LAN-portene fra før. WAN-porten står tom.

Har jo ingen problemer å kommunisere med alle nettverkene, så lenge jeg bruker trådbundet kabel fra PC til Router.

Er kun når jeg bruker WiFi at det oppstår problemer.

Takk for tipset om SSID!

Har fremdeles det samme problemet da.

Noen flere tips?

Lenke til kommentar

Er rimelig sikker på at DIR-655 ikke har støtte for WDS, så det du prøver på er ikke mulig.

Hadde du hatt en linksys eller noen av buffalo og netgear-produktene kunne du ha oppdatert den med en egen firmware som heter dd-wrt som støtter WDS.

Du kan søke på nettbutikkene og kjøpe deg en wireless repeater. Den vil fungere på måten du vil.

Evt kan du kjøpe ett sett med homeplugs og koble de to routerene sammen slik (Eller så MÅ du bruke vanlig nettverkskabel mellom de). Da må en av de være i bridge-modus, ha samme SSID og kryptering, og helst bør kanalene være i fra hverandre (kanal 1 og 6 for eksempel).

Endret av shabador
Lenke til kommentar
Er rimelig sikker på at DIR-655 ikke har støtte for WDS, så det du prøver på er ikke mulig.

Hadde du hatt en linksys eller noen av buffalo og netgear-produktene kunne du ha oppdatert den med en egen firmware som heter dd-wrt som støtter WDS.

Du kan søke på nettbutikkene og kjøpe deg en wireless repeater. Den vil fungere på måten du vil.

Evt kan du kjøpe ett sett med homeplugs og koble de to routerene sammen slik (Eller så MÅ du bruke vanlig nettverkskabel mellom de). Da må en av de være i bridge-modus, ha samme SSID og kryptering, og helst bør kanalene være i fra hverandre (kanal 1 og 6 for eksempel).

Jeg har jo satt den ene i bridge (deaktiverer DHCP). Så jeg må bare passe på at de har samme ssid?

Lenke til kommentar

Jeg har lest helt feil. Du skal koble routerene med tråd mellom seg ja. :)

Ja, da kobler du fra modem til wan-port på router 1. Deretter kabel fra en lan-port på router 1 til en lan-port på router 2.

Router 2 slår du av DHCP, NAT-forwarding og brannmur på, samt setter den til fast IP som er ulik router 1.

Begge må ha samme SSID og samme kryptering. Kanalene bør som sagt være 1 og 6 eller 1 og 12.

EDIT: Hva er det forresten du skal gjøre? Skal du bare ha en større trådløs sone? Eller skal du dele opp nettet?

Endret av shabador
Lenke til kommentar

Nå har jeg gjort alt det. Får fremdeles ikke tilgang til internett, ruter nr 1, og har fremdeles de samme feilmeldingene i windows. "Ingen Internett-tilgang"

Hva jeg skal gjøre: Skal ha ruter nr 2 til å fungere som en repeater + at jeg kan bruke lan portene til å koble til den stasjonære i kjelleren.

Lenke til kommentar

Lik SSID spiller forsåvidt ingen rolle når det gjelder problemet med forbindelse mellom routerne.

Kanskje en ide å sjekke at du har oppdatert firmware (1.21 eller nyere).

Kan også være en ide å prøve med reset av begge.

Slik du har stilt inn trådløst nå, så "burde" det fungere like bra som fra en av lanportene på nettverket.

Hvilke brannmurinnstillinger etc du har på router 2 spiller ikke noen rolle siden du bare bruker LAN/WLAN på den.

Lenke til kommentar

Sett opp følgene på den nye routeren.

My internett connection: Static ip

IP: 192.168.0.2 (den andre er da 192.168.0.1)

Gateway:192.168.0.1

DNS:192.168.0.1

Skru av dhcp,eventuelt velg "forward dhcp" vist du har det valget.

Fjern "Enable DNS Relay:"(muligens ikke nødvendig) og skru av brannveggen,holde med at brannvegge påslått i den andre routeren siden all trafikk ut på internett vil gå via den.

Sett opp samme passord,ssid og kanal på wlan.

Da skal det funke fint så lenge du har kabel mellom routerene.

Endret av taz
Lenke til kommentar

My internett connection: Static ip

IP: 192.168.0.2 (den andre er da 192.168.0.1)

Gateway:192.168.0.1

DNS:192.168.0.1

Alle disse er på samme side..

står :default gateway.

primary dns server

bare jeg som ikke orka å skrive alt...

Endret av taz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...