Gå til innhold

Når er det greit å ta betalt for bilder?

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk.

Det jeg sitter å lurer på står i tittelen. Jeg har drevet med foto som en seriøs hobby nå i over 2 år. Bare den siste uken har jeg fått 2 forespørsler på om bildene mine kan bli brukt til flyers og til avisartikler. Jeg har vell ikke fått navnet mitt noe særlig ut, er jo ingen kjent fotograf akkurat.. Hva tenker dere om dette å ta betalt for bilder? Og hvor mye burde jeg evnt. ta betalt per bilde?

Dere kan også legge til hva dere gjør og hvor mye dere tar når dere selger deres bilder.

Takker på forhånd for alle svar :)

Endret av LaviX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Synes du skal ta betalt.

Er ingen fotograf, og har ikke peiling.

Be om tilbud. Spør avisen hva de bruker å betale for lignende.

Får du navnet ditt under eller i tilknytning til bildet?

Ville sagt det kommer an på hvor mange kopier avisen/flyers skal ut i.

Skrive kontrakt som sier at du beholder retten til ditt bilde men at de får bruke det for en sum, eventuelt tidsrom.

Kommer jo an på hvor stort bildet er og hvor det publiseres.

Kanskje en fast pris + pris per flyer/avis. F.ex 100 kr + 10 øre/stk?

Eventuelt spørre hvor mange de skal lage, og så avtale en fast pris for så mange.

http://www.bono.no/spoersmal_og_svar/

Eller se der.

Endret av Erigon
Lenke til kommentar

Er du en dugende amatørfotograf synes jeg ikke du bør gi bort bilder til en kommersiell avis. Hvor mye du bør få betalt er vanskelig å si – standarden er å sitere frilanssatsene uten videre, men jeg vet ikke om det alltid gir særlig mye mening. Bruk på flyers synes jeg personlig avhenger av hva det er – om det var en lokal forening som ønsket å rekruttere medlemmer ville jeg gladelig gitt bort bilder, er det en butikk som skal selge noe ville jeg selvsagt kreve betaling.

Det finnes mange lignende tråder her hvis du søker litt rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...