Gå til innhold

Digital-TV uten NRK?

Anbefalte innlegg

Hei hei,

har akkurat fått TV med innebygd dekoder. Skal funke på gratiskanalene til NRK.

Men etter å ha kjørt auto-søk finner den bare betalkanaler: Canal+, Eurosport, National, osv. + noen 'radiokanaler' P4, radio Oslo. Samtlige gir kun 'forvrengt signal' på skjermen som jeg tolker som 'kodet'. Men ingen spor etter NRK.

TV-en klarer fint å finne informasjon om hva som vises på de forskjellige kanalene, når det starter, TekstTV er oppe, signalstyrke ligger på 31%, BER ligger på 6-7 (ingen aning i forhold til hva).

Noen som har noen gode råd, eller ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri for gammelt til å lære noe nytt, multiplexene er noe nytt for meg i denne sammenhengen, men jeg for følelsen at jeg allerede veit mer enn 'supportfolkene' til Elkjøp. Samsung og RiksTV. Og de kunne ikke fortelle noe annet enn at NRK skal mottas på kanal 32, og der er det ikke noe å finne. Multiplex er en slags delsignal som må settes sammen med flere for å oppnå fullstendig signal?

Det er digatalt bakkenet. Før kunne vi motta TV2 analogt og da skulle DTV ikke være noe problem heller. Men vi har ikke hatt TV siden digitaliseringen, så kanhende en av antennene har blitt for dårlig/dårlig kontakt.

Da får jeg ta en tur ut og opp og sjekke alle kontaktene.

EDIT:

Nå har jeg tatt meg en tur og fundert litt.

Betalkanale jeg mottar inneholder bl.a. en del Canal+-kanaler, men de sender vel ikke via et bakkenett? RiksTV distribuerer vel heller ikke Canal+-greier. Så hvordan klarer jeg å motta Canal+ via antenne? Bor ikke akkurat i boligfelt, men trur nesten at det må være noen som har Canal+ og parabol som interfererer på en eller annen måte med strømnettet slik at jeg kan plukke opp disse signalene. På den andre siden; i diagnosemode oppgir TV-en det jeg trur må være kilden og da dukker det opp 'Oslo og Akershus.....' og ID3402 (skiller satelitt mellom fylkene?). Kan det da være mulig at signalene stammer fra en reléstasjon (er et radio/TV-tårn halv mil unna)?

Uansett, hvis signalene stammer fra noe annet enn et bakkenett så betyr det vel at jeg egentlig ikke tar inn NRK/RiksTV signaler i det hele tatt. Da får jeg trekke ny kabel fra antenna ned til TV-en imorgen.

Eller, hvis jeg leser bruksanvisningen på nettet så står det i Plug&Play om et valg mellom antenne og kabel. Finner ikke dette valget i P&P-menuen, men kan det være mulig at TV-en er stilt inn på kabel og at jeg må endre dette til antenna. Betyr dette i så fall at TV-en har både DTV-T og DTV-C-dekoder?

Endret av plestikk
Lenke til kommentar
Betalkanale jeg mottar inneholder bl.a. en del Canal+-kanaler, men de sender vel ikke via et bakkenett? RiksTV distribuerer vel heller ikke Canal+-greier.

Joda, det gjør de. Det koster 230 kr i måneden, og man må ha Rikspakke først for å få kjøpe pakke tre kanaler fra Canal+.

Så om du får inn kryptert Canal+ First, Hits og Sport1, så får du dem mye sannsynlig fra bakkenettet.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Bakkenettet sender på høyere frekvenser enn det gamle analoge TV-nettet. Du bør derfor bytte til en Riks-TV antenne, koster noen 100-lapper.

Interfarens med parabol er nok utelukket siden de benytter helt andre frekvenser, og ikke kan plukkes opp av en "vanlig" TV antenne. Du vil heller ikke kunne plukke slikt via strømnettet.

Lenke til kommentar
Bakkenettet sender på høyere frekvenser enn det gamle analoge TV-nettet. Du bør derfor bytte til en Riks-TV antenne, koster noen 100-lapper.

Det digitale bakkenettet sender stort sett i samme frekvensområde som TV2, NRK2 og eventuell lokal-TV ble sendt på i det analoge bakkenettet, nemlig UHF. NRK1 ble stort sett sendt på lavere frekvenser i VHF-båndet. Tommelfingerregelen er at har man fått inn TV2 analogt med bra kvalitet, har man riktig antenne for det digitale bakkenettet.

Men, det kan selvsagt være tilfeller der det lønner seg å bytte til en ny antenne, hvis den gamle er sliten og irret og har dårlige kontakter, eller hvis man kan trenge en antenne med innebygget forsterker, f.eks.

Lenke til kommentar

Det digitale bakkenettet sender stort sett i samme frekvensområde som TV2, NRK2 og eventuell lokal-TV ble sendt på i det analoge bakkenettet, nemlig UHF. NRK1 ble stort sett sendt på lavere frekvenser i VHF-båndet. Tommelfingerregelen er at har man fått inn TV2 analogt med bra kvalitet, har man riktig antenne for det digitale bakkenettet.

Men, det kan selvsagt være tilfeller der det lønner seg å bytte til en ny antenne, hvis den gamle er sliten og irret og har dårlige kontakter, eller hvis man kan trenge en antenne med innebygget forsterker, f.eks.

Det du sier om det gamle analoge nettet er i og for seg riktig, men konklusjonen din er ikke like riktig. De gamle antennene skulle dekke både VHF og UHF, og er dermed ikke like optimalt tunet for UHF båndet alene.

Lenke til kommentar
De gamle antennene skulle dekke både VHF og UHF, og er dermed ikke like optimalt tunet for UHF båndet alene.

Det kan muligens stemme for noen gamle kombiantenner, men det er like vanlig å ha en VHF-antenne, kort (nær kvadratisk) med få lange pinner, og en UHF-antenne, avlang med mange korte pinner, en halvmeter eller mer fra hverandre på samme vegg eller mast i mønet. Da er den avlange antenna optimalisert for UHF og digitalt bakkenett, og det er ingen grunn til å bytte den med noen "Riks-TV antenne" hvis UHJ-antenna man har virker som den skal.

Hva slags antenne trådstarter har, vet vi ikke. Med bare 33% signalstyrke bør noe gjøres får å doble styrken.

Her er noen ting som kan prøves:

- justere retningen på antenna så den peker rett mot senderen eller mot en bygning eller fjellvegg som reflekterer signalet, hvis det finnes noe sånt i nabolaget.

- rense irrede overganger mellom antennekabel og antenne, og mellom kabel og kontakt inne.

- fjerne VHF-antenne hvis man har begge og de sitter for tett og forstyrrer hverandre, eller sammenkoplingen mellom dem er dårlig

- bytte kabel mellom antenne og TV hvis den er dårlig/skadet

- montere antenneforsterker nær antenna

- bytte til ny antenne, gjerne større eller med innebygget forsterker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...