T34 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Hei. Har nå et Canon 50mm f/1.4. Det syntes å være i utmerket stand, men ved nærmere ettersyn var det en løs del. Man hører noe bevege seg. Det nekter å ta bilde med autofokus på en meter eller mindre. På MF går ikke ringen lenger helt rundt, men fra infinity til 1, der den stopper opp. Hva har skjedd, noen som vet? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Minimal fokusavstand = 0.45meter for dette objektivet. At man får litt lyd i et objektiv når man snur og vender på det er helt normalt. Edit: Fokusring bør gå fint fra ene ytterpunkt til andre ytterpunkt så lenge man har satt det på MF. Kjenner ikke til Canon-objektiv så godt, så aner ikke hvordan dette fungerer på akkurat dette obektivet, men helt klart skal man få tilgang til alle fokusavstandene tilgjengelig. Endret 6. februar 2010 av TGB Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 På mitt 50/1,4 så er det ingen lyder annet enn at man hører fokusmotoren om AF er på. Mener du at noe er løst om du rister lett på den? Det er ikke noe lyd fra mitt da heller. Fokusringen kan dreies fra 0,45 til uendelig, og så kan man ikke dreie mer. Da har man tatt litt over en halv "runde". Det kan ikke være at du gjorde som jeg gjorde en gang, og lot en nyskjerrig kar kikke på kameraet mens AF var på og kameraet sto på følgefokus? Også trykka han halvt inn og ville zoome. Heldigvis tok ikke mitt skade av det, men det kom noen høye knakkelyder da han vred på fokusringen. Han var rask å gi kameraet tilbake. Etter det så setter jeg alltid kameraet til Oneshot-AF før jeg stiller objektivet til MF om jeg lar noen kikke på det. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 På mitt 50/1,4 så er det ingen lyder annet enn at man hører fokusmotoren om AF er på. Mener du at noe er løst om du rister lett på den? Det er ikke noe lyd fra mitt da heller. Fokusringen kan dreies fra 0,45 til uendelig, og så kan man ikke dreie mer. Da har man tatt litt over en halv "runde". Det kan ikke være at du gjorde som jeg gjorde en gang, og lot en nyskjerrig kar kikke på kameraet mens AF var på og kameraet sto på følgefokus? Også trykka han halvt inn og ville zoome. Heldigvis tok ikke mitt skade av det, men det kom noen høye knakkelyder da han vred på fokusringen. Han var rask å gi kameraet tilbake. Etter det så setter jeg alltid kameraet til Oneshot-AF før jeg stiller objektivet til MF om jeg lar noen kikke på det. Dette hørtes ut som en plausibel forklaring. Samme styr man får med gamle AF-D nikon objektiv om man har dem på AF og prøver å vri på fokusringen (den blir tung, men aldri hatt problem med at noe blir ødelagt eller man får rare lyder). Heldigvis er dette problemet borte på nyere objektiv hvor fokusring kan benyttes for å overstyre AF uten at kamerahus/objektiv får anfall Lenke til kommentar
ventle Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 fuck me if wrong, men er ikke dette ett USM-objektiv som fint skal tåle at man kombinerer manuell og automatisk fokus? Lenke til kommentar
fledsbo Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Hei. Har nå et Canon 50mm f/1.4. Det syntes å være i utmerket stand, men ved nærmere ettersyn var det en løs del. Man hører noe bevege seg. Det nekter å ta bilde med autofokus på en meter eller mindre. På MF går ikke ringen lenger helt rundt, men fra infinity til 1, der den stopper opp. Hva har skjedd, noen som vet? Jeg hadde akkurat samme feil på mitt, og har hørt i andre forum om andre som har hatt samme problem på samme objektiv. Jeg tror det er et slitasje problem som er spesifikt for dette objektivet. De reparerte det gratis for meg, dersom det er innenfor reklamasjons-tiden bør det ikke være noe problem å få det reparert. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) fuck me if wrong, men er ikke dette ett USM-objektiv som fint skal tåle at man kombinerer manuell og automatisk fokus? Jo, det skal tåle det. Og som på andre USM med fulltidsmanuell fokus så står det i papirene som følger med at kameraet da skal stå i OneShot-AF. Om det er fordi kameraet allikevel vil fokusere tilbake selv om kameraet er stilt til følgefokus,eller objektivet ikke tåler det vet jeg ikke. Det er jo bare å prøve det om du har et USM-objektiv. ---- tilføyd Endret 6. februar 2010 av B@L2 Lenke til kommentar
T34 Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 Jeg har knapt brukt dette objektivet, kjøpte det nettopp brukt per postordre. Noe er åpenbart løst inne i objektivet. Derfor beveger ytterpunktet seg når man beveger på kameraet. Kan det skyldes at det har fått et slag i posten? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Det er jo bare å prøve det om du har et USM-objektiv. Prøvde nå nettopp. Ingen problemer på 70-200 2.8L, selv om det selvfølgelig er ganske meningsløst å forsøke å fokusere manuelt når kameraet står i AI Servo... Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 EF 50mm 1.4 har micro USM mens 70-200 har ring-type USM. Om det er noen forskjell mtp dette vet jeg ikke. Litt om begge Lenke til kommentar
ventle Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Det står jo også at 50 1.4 skal ha full time manual focusing, så det burde i hvertfall ikke bli ødelagt av sånn (mis)bruk Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Det er jo bare å prøve det om du har et USM-objektiv. Prøvde nå nettopp. Ingen problemer på 70-200 2.8L, selv om det selvfølgelig er ganske meningsløst å forsøke å fokusere manuelt når kameraet står i AI Servo... Egentlig ikke, for egen del skjer det hyppig at jeg kjører AF (holder AF-knapp inne), gjør mindre justeringer så tar bilde. Dette for å slippe å bytte fokuspunkt eller fokusere på nytt for så å komponere bilde på nytt med AF-knapp trykket ned. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Jeg klarer ikke å manuelt overstyre løpende kontinuerlig AF hverken på Canon eller Nikon-kameraet mitt når autofokusen er aktiv (enten med utløseren halvtrykket eller AF-ON inntrykket), begge motarbeider alle bevegelser på fokusringen (begge er USM/HSM-objektiver med full time manual focusing), så for min del er det ganske meningsløst... (ja, jeg vet jo at jeg kan slippe utløseren eller AF-ON, men det var ikke det det var snakk om her) Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Ifølge denne flickr diskusjonen er visst 50 1.4 et objektiv som kan ødelegges bare av å legges fra seg om man da legger det med fronten ned. Og det anbefales at man alltid har på solblenderen. Ditt (TS) sitt problem er også nevnt i tråden. Lenke til kommentar
T34 Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Alt jeg ser i den tråden er diskusjon omkring AF'en. Problemet mitt er ikke AF, den fungerer, men at objektivet har fått en eller annen form for (fysisk) skade som gjørt at det ikke vil fokusere på mindre enn 1meter. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Å ja.. sorry, hengte meg opp i det at fokusringen ikke gikk helt som den skal ved manuelt. Det var nevnt i den tråden om jeg ikke misforstår det som står der. It tends to be stuck between 1.5 and 3 meters (5 and 10 ft). Not even manual focus works it doesn't pass the mark in between 1.5 and 3 meters. Lenke til kommentar
-.- - .- Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Fleire som har liknande problem. Sjå innlegget til 2plus2isfive og el_comicastro i Flickr-diskusjonen. (Eg har vaskedag i kollektivet og difor ekstremt låg terskel for å lese meg bort i forumdiskusjonar som eigentleg er uinteressante for meg framfor å vaske) Det er forresten ikkje noko problem å vri på fokusring på eit Pentax DA Limited-objektiv i vanleg AF-modus. Det er berre å gripe fokusringen for å korrigere som eg vil. Med kontinuerleg AF går det like fint, viss me ser bort frå at kameraet riv fokusringen laus frå fingeren min for å fokusere på ny viss eg dreg det ut av fokus. Er det annleis på Canon? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 viss me ser bort frå at kameraet riv fokusringen laus frå fingeren min for å fokusere på ny viss eg dreg det ut av fokus. Er det annleis på Canon? Nei, det er akkurat som du beskriver, jeg klarer alltids å vri fokusringen, men kameraet drar bestandig objektivet tilbake dit det vil ha fokus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå