Gå til innhold

Hvem kan hjelpe meg med språk?

Mika80

Anbefalte innlegg

Jeg har problem med norsk språk. Jeg bor i Norge cirka 2 år men... det er ikke lett å lære norsk. Jeg begynte å lese norsk bøker men det er så mange uttrykk som jeg kan ikke forstå. Og jeg håper at kanskje er noen som kan hjelpe meg. For eksempel - jeg har problem med "sur som en potte". Jeg har ingen anelse hva det betyr. Jeg skal være takknemlig hvis noen kan hjelpe meg med norsk.

Monika

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har problem med norsk språk. Jeg bor i Norge cirka 2 år men... det er ikke lett å lære norsk. Jeg begynte å lese norsk bøker men det er så mange uttrykk som jeg kan ikke forstå. Og jeg håper at kanskje er noen som kan hjelpe meg. For eksempel - jeg har problem med "sur som en potte". Jeg har ingen anelse hva det betyr. Jeg skal være takknemlig hvis noen kan hjelpe meg med norsk.

Monika

Hei

Jeg kjenner ikke til uttrykkets opprinnelse, men jeg kan forsøke å innbille meg hvor det kommer fra. Jeg tror at mitt eksempel, korrekt eller ikke, vil vær egnet til å gi deg en forståelse av hva uttrykket betyr i praksis.

I gamle dager, før man fikk innlagt vann og avløp i husene sine, hadde folk ofte en potte stående på soverommet i tilfelle de måtte tisse (urinere) i løpet av natten. Dersom man ikke tømmer en potte med urin, vil det ganske snart utvikle seg en sur lukt. Det vil da lukte surt av potta.

Uttrykket "sur som en potte" brukes i dagliglivet riktignok ikke om ting som lukter surt, men som regel om personer som er sure eller på annen måte ufyselige i sin væremåte. For eksempel: "den nye sjefen min sier aldri noe hyggelig, han er sur som en potte".

Håper det var til hjelp. Hvis noen andre kjenner uttrykkets opprinnelse og/eller er i stand til å gi en bedre forklaring, er det bare å henge seg på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...