badahl91 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Jeg lurer på diverse avgifter i forbindelse med import av øl. Hvilke avgifter må betales, og hvor store er disse avgiftene? Skulle kanskje ha spurt under forumet "mat og drikke", men jeg tenkte dette spørsmålet handler mer om temaet "kjøp og salg" Kom gjerne med en utregning av totalpris på dette eksemplet: 20 liter Fra EU-land Alkohol: 5,2 % Innkjøpspris: 400 NOK Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Privatimport av alkoholholdig drikke 3. Aldersbegrensning For å innføre alkoholholdige drikkevarer må den som skal ha varen være over 18 år. For innførsel av drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent er aldersgrensen 20 år. Dette er de samme alderskravene som gjelder ved salg og skjenking i Norge. 4. Avgifter Ved innførsel av alkohol til privatpersoner skal det som hovedregel betales avgifter i henhold til de til enhver tid gjeldende regler. Det skal per i dag betales alkoholavgift, emballasjeavgifter, matproduksjonsavgift og merverdiavgift. Gjeldende avgiftssatser finnes i de enkelte regelverkene. For nærmere informasjon om avgiftene ta kontakt med tollvesenets infosenter, tlf: 0 30 12 Lenke til kommentar
badahl91 Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Ja, har sett på det der, men jeg synes det er vanskelig å finne alle disse avgiftene.. Også tenkte jeg det kanskje var noen som hadde erfaring her som kunne anslå sånn ca. hvor mye man må betale, slik at jeg slipper ringe i første omgang Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Ja, har sett på det der, men jeg synes det er vanskelig å finne alle disse avgiftene.. Også tenkte jeg det kanskje var noen som hadde erfaring her som kunne anslå sånn ca. hvor mye man må betale, slik at jeg slipper ringe i første omgang det var faktisk sinnsykt enkelt, når jeg bare leste litt på siden jeg linket til fant jeg det innen to klikk og litt skrolling. høyre side av link i min forrige post finner du en boks som heter: "relaterte tema" der er "alkoholholdige drikkevarer" et eget valg. når du så kommer inn på ny side så har du midt på siden en boks som heter "brosjyrer" og i den boksen noe som heter: "Alkohol: privat innførsel av alkohol" på ny side, velg: "Import av alkohol i en forsendelse" og vis dette ikke hjelper deg så se på bunnen av siden: Har du spørsmål, kontakt Tollvesenets informasjonssenter, telefon 0 30 12. Lenke til kommentar
badahl91 Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Ja, har sett der, og alkoholavgiften fant jeg fort. Emballasjeavgiften fant jeg også noen tall på, men ettersom bokser og flasker kan gjenvinnes, er jeg litt usikker på hvor mye det koster. Matproduksjonsavgiften er jeg også usikker på, men mener jeg så et sted at den var ganske liten. Jeg har også funnet et utregningseksempel, men dette eksemplet var bare tatt i grove trekk og med ganske annerledes tall enn det jeg er interessert i. Var bare interessert i å finne ut omtrent hvor mye det vil koste, men jeg tar hintet ditt. Hvis jeg vil vite sikkert er det nok best å ta kontakt med de som virkelig vet helt sikkert Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Ja, har sett der, og alkoholavgiften fant jeg fort. Emballasjeavgiften fant jeg også noen tall på, men ettersom bokser og flasker kan gjenvinnes, er jeg litt usikker på hvor mye det koster. Matproduksjonsavgiften er jeg også usikker på, men mener jeg så et sted at den var ganske liten. Jeg har også funnet et utregningseksempel, men dette eksemplet var bare tatt i grove trekk og med ganske annerledes tall enn det jeg er interessert i. Var bare interessert i å finne ut omtrent hvor mye det vil koste, men jeg tar hintet ditt. Hvis jeg vil vite sikkert er det nok best å ta kontakt med de som virkelig vet helt sikkert du er seriøs med disse siste spørsmålene dine? for jeg kan ikke se at du i det hele tatt har forsøkt å finne svaret. når du googler matproduksjonsavgift så gir først treff deg all infoen du trenger på det. miljøavgiften du ikke finner er tilgjengelig i Avgiftsrundskrivet for alkohol for 2010 som er på siden du finner utregningseksempelene. matproduksjonsavgiften er så utrolig enkel å finne at du burde virkelig ha klart å finne den selv. miljøavgiften for for embalasje var litt værre å få tak idet ska ljeg si meg enig i, men når du leter etter info ang import avgifter på alkohol så må jeg si det er rart du ikke klikker deg inn på avgiftsrundskrivet og leser litt på det. vis du virkelig vil ha et skikkelig nøyaktig svar siden en ca utregning som står i eksempelene ikke er godt nok må du og gi mer informasjon. "embalasjeavgiften" varierer etter hva slags beholder som brukes og mye av den kan sees bortifra vis beholderen er stor nok vis jeg forsto loven riktig Endret 9. februar 2010 av stich_it Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå