Paul_R Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Hei. Har kjøpt meg en 1989 MB 230 E for en liten stund siden. Til nå fornøyd over nydelig bil (om en litt rust her og der.. Men har i de siste dagene fått et problem med bremsene, eller høyre bakbrems for å være mer eksakt.. Det har nå begynt å pipe fra bremseskiva/klossen (rytmiske pipelyder som følger bilens hastighet/ forsvinner under bremsing). Pipelyden blir særlig markant ved svinging til høyre samt når skiva blir varm. -Er dette lett å fikse eller har jeg en dyr og større reparasjon foran meg? Takk for hjelp hilsen Paul. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) Ta av hjulet og sjekk over klossene og skivene. Hvis disse er i orden, så ta ut klossene og rengjør/puss flatene de skal gli på, samt smør opp de rengjorte flatene med kobberpasta e.l. slik at klossene glir lett. Endret 5. februar 2010 av LiamH Lenke til kommentar
oyvjak Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Hadde noe lignende på min bil. Endte med nye skiver og klosser. Lyden kom fra at klossene kom borti skivene selv når bremsene ikke ble brukt. Hvis skiver og klosser er i god stand er det nok bare en justering/rens som trengs. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 hper du ikke mener å smøre kontaktflata mellom skive og kloss med kopperpasta vel? koperpasta skal jo brukes på glidepinner og stempelet vell. men hva med å sjekke at du ikke er nede på metalet på klossen? den pipingen kan være så mangt, mercedesene rundt den årgangen er notorisk plaget med piping fra bremsene. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Sjekk at alt er som det skal, sjekk at kalipper ikke henger, og smør opp om nødvendig. Ville uansett gått over alle bremsene på en så gammel bil, og smurt opp med kobberpasta! Lenke til kommentar
Paul_R Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Takk for mange gode og raske svar :-)! Hadde bilen på verksted for en time siden og mekanikeren sa mye av det dere nevner her. Han skulle i første gang sjekke calipere, klosser og skiver og se om det holder å smøre slik dere nevner, så er det bare å krysse fingra for at det holder..:-) Endret 8. februar 2010 av Paul_R Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 hper du ikke mener å smøre kontaktflata mellom skive og kloss med kopperpasta vel?koperpasta skal jo brukes på glidepinner og stempelet vell. men hva med å sjekke at du ikke er nede på metalet på klossen? den pipingen kan være så mangt, mercedesene rundt den årgangen er notorisk plaget med piping fra bremsene. Selvfølgelig mener jeg ikke mellom kontaktflatene på skiva og klossene! Som nevnt, så mente jeg flaten som klossene skal gli på. Smøring kombinert med pussing av rust vil forebygge at klossene ruster fast og at de kiler seg fast, samt forhindre piping. Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 En ting er jo alltids at det kan pipe litt om det er fuktighet på rett plassene. Men har vært borti det at piping i bremsene er et tegn på at det er på tide å skifte bremseklossene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå