Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pipelyd i brems MB 230E

Paul_R

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt meg en 1989 MB 230 E for en liten stund siden. Til nå fornøyd over nydelig bil (om en litt rust her og der..:) Men har i de siste dagene fått et problem med bremsene, eller høyre bakbrems for å være mer eksakt.. Det har nå begynt å pipe fra bremseskiva/klossen (rytmiske pipelyder som følger bilens hastighet/ forsvinner under bremsing). Pipelyden blir særlig markant ved svinging til høyre samt når skiva blir varm. -Er dette lett å fikse eller har jeg en dyr og større reparasjon foran meg?

Takk for hjelp hilsen Paul.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta av hjulet og sjekk over klossene og skivene. Hvis disse er i orden, så ta ut klossene og rengjør/puss flatene de skal gli på, samt smør opp de rengjorte flatene med kobberpasta e.l. slik at klossene glir lett.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

hper du ikke mener å smøre kontaktflata mellom skive og kloss med kopperpasta vel?

koperpasta skal jo brukes på glidepinner og stempelet vell.

men hva med å sjekke at du ikke er nede på metalet på klossen?

den pipingen kan være så mangt, mercedesene rundt den årgangen er notorisk plaget med piping fra bremsene.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode og raske svar :-)! Hadde bilen på verksted for en time siden og mekanikeren sa mye av det dere nevner her. Han skulle i første gang sjekke calipere, klosser og skiver og se om det holder å smøre slik dere nevner, så er det bare å krysse fingra for at det holder..:-)

Endret av Paul_R
Lenke til kommentar
hper du ikke mener å smøre kontaktflata mellom skive og kloss med kopperpasta vel?

koperpasta skal jo brukes på glidepinner og stempelet vell.

men hva med å sjekke at du ikke er nede på metalet på klossen?

den pipingen kan være så mangt, mercedesene rundt den årgangen er notorisk plaget med piping fra bremsene.

Selvfølgelig mener jeg ikke mellom kontaktflatene på skiva og klossene! Som nevnt, så mente jeg flaten som klossene skal gli på. Smøring kombinert med pussing av rust vil forebygge at klossene ruster fast og at de kiler seg fast, samt forhindre piping.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...