Stigma Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Høres da ut som du har det ritkig koblet.Om ruteren står i brige eller rutermodus vil være totalt usynlig for leddet over i nettverket, så at det skal fungere eller ikke fungere basert på det finner jeg absolutt ingen logikk i. Jeg ville logget meg inn på trådløs ruteren og sjekket status-siden der for å se at den har fått tildelt IP der. Altså, ikke hva din IP er på PCen, men sjekke at trådløsruteren har fått kontakt med modemet. Det kan jo fint være der problemet ligger. -Stigma Okey. Noen erfaring med hvordan jeg sjekker dette? Jeg har logget meg inn på ruteren og gått igjennom Quick Setup som det heter og valgt PPPoE. Dette fungerte som sagt ikke. Men en ting jeg synes er veldig merkelig er at interfacet i ruterinnstillingene lastes, for å si det mildt, forferdelig sakte. For meg virker dette veldig unormalt. Blir jo gal av å sitte å vente på at en simpel html side med et simpelt script bruker 10 minutt for å lastes inn. Du skal IKKE bruke PPPoE på ruteren, kun ren DHCP-tildelt IP. Modemet har alerede tatt seg av håndteringen av PPPoE, og det som kommer ut på andre siden er bare rent LAN nettverk, så ruteren skal ikke prøve å behandle det noe videre. Normalt kommer alle rutere med DHCP-tildelt IP på som standard da det er det som er mest normalt, men om du hra rotet i settingene etterpå og satt den til å bruke PPPoE så vil ikke ruteren din spørre etter IPadresse fra modemet lenger - og da vil det jo ikke opprettes noen kontakt mellom modemet og trådløsruteren. Prøv å ta en resett på ruteren din du, for å få den tilbake til standard oppsett. Det kan gjøres enten fra webgrensesnittet eller ved å bruke den fysiske resett knappen på baksiden. -Stigma Endret 6. februar 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Kobler man to routere i serie med nøyaktig samme ipadresse (192.168.0.1 her) så vil det ikke fungere. Jeg mener det er hele problemet her. Det stemmer bare ikke... Den eneste måten du kan få noe sånt til å skje er om du låser fast WAN IPen på ruter #2 til samme ip som moderruterens LAN ip. Jeg tror du roter og blander samme WAN og LAN iper her. Ruterens LAN ip er fastsatt ja, men aldri WAN ipen (ikke som standard ihvertfall). Du kan ikke få konflikt mellom LAN ipene til to rutere når de står på rekke og rad fordi LAN IPene aldri ligger i samme nett. Har du 3 rutere etterhverandre så ser det slik ut: -WAN1-(ruter1)-LAN1-WAN2-(ruter2)-LAN2-WAN3-(ruter3)-LAN3- Selv om alle ruterenes LAN IPer er de samme så vil det aldri oppstå noen konflikt her, ved mindre du låser fast WAN IPene til adresser som kolliderer med overstående ruters LAN IP, men det finnes ingen rutere som kommer med slik oppsett som standard. -Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Du har rett i at det ikke blir samme ip. :-) Det blir hvertfall samme subnett på WAN og LAN (192.168.0.x). Etter min erfaring fører dette til at router nr 2 ikke fungerer normalt. Det blir noe krøll når man får ip på router til samme ip som gateway foran. Endret 6. februar 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
samerk Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Kobler man to routere i serie med nøyaktig samme ipadresse (192.168.0.1 her) så vil det ikke fungere. Jeg mener det er hele problemet her. Det stemmer! Har vært bort i et slikt problem tidligere. Etter å ha ringt Linksys var løsningen å forandre ip-adressen (Default Gateway) til aksesspunktet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Forøvrig så er det ikke nødvendig å slå av DHCP på ruteren som TL foreslår. Det er verken nødvendig eller annbefalt om du ikke har andre rutere i nettverket fra før. -Stigma Er ikke du litt vel rask til både å komme med råd her samt konklusjoner.. igjen? (Ref annen tråd der du må disclaime hvert innlegg til å vise til siste innlegg). En gang til: DC-"modemet" er nok ikke bare ett modem utifra det trådstarter skriver her. Det er modem/router/DHCP-server. (Slik det meste er fra ISP'er for tiden). Da er det *tull* å ha en router til. Eller har du faktisk testet opplegget du viser til med Router-Router-Router via WAN<->LAN kobling. Det trodde jeg ikke funket i det hele tatt. Du kan koble ut router/DHCP-server og bruke switch-funksjonaliteten til en router for å koble mer utstyr. La *en* enhet ta seg av routing/DHCP-server. Som la7dfa.com antyder er det ikke akkurat plankekjøring å sett opp flere routere som skal "kommunisere". Da er man normalt ute etter å sette opp flere subnett. Gjerne også via to ISP'er (WAN). Endret 6. februar 2010 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Forøvrig så er det ikke nødvendig å slå av DHCP på ruteren som TL foreslår. Det er verken nødvendig eller annbefalt om du ikke har andre rutere i nettverket fra før. -Stigma Er ikke du litt vel rask til både å komme med råd her samt konklusjoner.. igjen? (Ref annen tråd der du må disclaime hvert innlegg til å vise til siste innlegg). En gang til: DC-"modemet" er nok ikke bare ett modem utifra det trådstarter skriver her. Det er modem/router/DHCP-server. (Slik det meste er fra ISP'er for tiden). Da er det *tull* å ha en router til. Eller har du faktisk testet opplegget du viser til med Router-Router-Router via WAN<->LAN kobling. Det trodde jeg ikke funket i det hele tatt. Du kan koble ut router/DHCP-server og bruke switch-funksjonaliteten til en router for å koble mer utstyr. La *en* enhet ta seg av routing/DHCP-server. Som la7dfa.com antyder er det ikke akkurat plankekjøring å sett opp flere routere som skal "kommunisere". Da er man normalt ute etter å sette opp flere subnett. Gjerne også via to ISP'er (WAN). Ja, fra det jeg forstår så er dette et rutermodem, ikke rent modem, men det er forsovidt ikke viktig i den sammenhengen. Det vil fungere fint med eller uten ruter#2 i rutermodus. Jeg er enig i at det vil være et mer elegant oppsett å sette opp ruter#2 som aksesspunkt, fordi mer enn èn ruter er "tull" som du også påpeker - men det er på ingen måte nødvendig for at det skal fungere. Har jeg testet dette? selvfølgeig. Sikkert 90% av folk som sitter rundti norge med ADSL og har kjøpt seg trådløs ruter i etterkant på egen initiativ sitter med denne løsningen, dvs. rutermodem fra ISP + egen trådløs ruter (i standard modus som ruter). Det er helt uproblematisk og fungerer fint. Det er klart du kan ha flere subnett innover i nettverket på denne måten. Det sagt så er det jo ikke nødvendigvis veldig oversiktlig eller enkelt å administrere slik, men det er jo noe annet... Det eneste jeg ikke kan si med 100% sikkerhet å ha testet i praksis selv er dette med kjeding av rutere som bruker samme LAN ip. Jeg vil tro at jeg har det på ett eller annet tidspunkt, men når jeg ikke har spesifikt lagt merke til det der og da så er det litt vanskelig å si med 100% sikkerhet langt i etterkant I teorien er det ihvertfall ingen kobling mellom LAN og WAN grensesnittet, så dette skulle ikke kunne føre til noen konflikt. Det vil ihvertfall ikke medføre noe skade å endre LAN IPen til ruteren for å være på sikre siden, men hvis man først vil endre på standardinstillingene på ruteren så ville jeg heller bare satt den i aksesspunkt modus siden denne ruteren har så enkelt oppsett for dette uansett, så unngår du hele problemstillingen totalt siden det bare vil være en aktiv DHCP på nettverket. -Stigma Endret 6. februar 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Det er nok med en router her ja. Hvis trådstarter setter opp Jensenrouter som aksesspunkt er saken løst. Det beste er å sette den opp med fast IP, slik at han har tilgang til kryptering og kanalvalg i ettertid. Den kan f.eks settes opp med: IP 192.168.0.2 Maske: 255.255.255.0 Gateway: 192.168.0.1 Slå så av DHCP på LAN. Koble nettverkskabel fra "modem" i en av lanportene på Jensenrouteren. Nå er begge routerne tilgjengelig og har felles nettverk. Lenke til kommentar
birgeru Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Det er nok med en router her ja.Hvis trådstarter setter opp Jensenrouter som aksesspunkt er saken løst. Det beste er å sette den opp med fast IP, slik at han har tilgang til kryptering og kanalvalg i ettertid. Den kan f.eks settes opp med: IP 192.168.0.2 Maske: 255.255.255.0 Gateway: 192.168.0.1 Slå så av DHCP på LAN. Koble nettverkskabel fra "modem" i en av lanportene på Jensenrouteren. Nå er begge routerne tilgjengelig og har felles nettverk. Her er den beste løysinga, ja. Har sjøl dette oppsettet på mitt radiobaserte breiband, og det fungerer bra. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Det er nok med en router her ja.Hvis trådstarter setter opp Jensenrouter som aksesspunkt er saken løst. Det beste er å sette den opp med fast IP, slik at han har tilgang til kryptering og kanalvalg i ettertid. Den kan f.eks settes opp med: IP 192.168.0.2 Maske: 255.255.255.0 Gateway: 192.168.0.1 Slå så av DHCP på LAN. Koble nettverkskabel fra "modem" i en av lanportene på Jensenrouteren. Nå er begge routerne tilgjengelig og har felles nettverk. Enig i at dette er den optimale løsningen så lenge brukeren har nok teknisk innsikt til å sette det opp slik, men det burde også fungere med default settings med all sansynlighet. -Stigma Lenke til kommentar
martingee Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Det er nok med en router her ja.Hvis trådstarter setter opp Jensenrouter som aksesspunkt er saken løst. Det beste er å sette den opp med fast IP, slik at han har tilgang til kryptering og kanalvalg i ettertid. Den kan f.eks settes opp med: IP 192.168.0.2 Maske: 255.255.255.0 Gateway: 192.168.0.1 Slå så av DHCP på LAN. Koble nettverkskabel fra "modem" i en av lanportene på Jensenrouteren. Nå er begge routerne tilgjengelig og har felles nettverk. Skal jeg koble nettverkskabeleb fra modemet i en av LAN-portene eller mente du WAN-porten? Men det kan da ikke være riktig at interfacet i router-innstillingene lastes så forferdelig sakte? Tar jo år og dag bare å navigere seg rundt... Lenke til kommentar
troari Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Nei fra modemet skal in i WAN port. Fra PC inn i Lan. Når du går inn på router fra Browser, så skjer dette via PC netværkskort til Router. Lenke til kommentar
martingee Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Nei fra modemet skal in i WAN port. Fra PC inn i Lan. Når du går inn på router fra Browser, så skjer dette via PC netværkskort til Router. Skulle dette liksom forklare hvorfor interfacet ikke finnes responsivt? Lenke til kommentar
troari Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Nei fra modemet skal in i WAN port. Fra PC inn i Lan. Når du går inn på router fra Browser, så skjer dette via PC netværkskort til Router. Skulle dette liksom forklare hvorfor interfacet ikke finnes responsivt? Nei ikke nødevndigvis. Men mener riktig koplinger en en god begynnenelse. Lenke til kommentar
martingee Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Det er nok med en router her ja.Hvis trådstarter setter opp Jensenrouter som aksesspunkt er saken løst. Det beste er å sette den opp med fast IP, slik at han har tilgang til kryptering og kanalvalg i ettertid. Den kan f.eks settes opp med: IP 192.168.0.2 Maske: 255.255.255.0 Gateway: 192.168.0.1 Slå så av DHCP på LAN. Koble nettverkskabel fra "modem" i en av lanportene på Jensenrouteren. Nå er begge routerne tilgjengelig og har felles nettverk. Her er den beste løysinga, ja. Har sjøl dette oppsettet på mitt radiobaserte breiband, og det fungerer bra. Har satt opp routeren som aksesspunkt nå. DHCP/NAT er deaktivert i routeren, er det noen andre steder jeg skal deaktivere DHCP? Men hvordan gjør jeg resten? Skifte IP, maske, gateway osv? Når routeren er satt opp som aksesspunkt uten å ha gjort noe mer får jeg fortsatt kun lokalt nettverk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Nei fra modemet skal in i WAN port. Fra PC inn i Lan. Når du går inn på router fra Browser, så skjer dette via PC netværkskort til Router. Det er positivt *feil* sålenge "modem" også er en *router*(og DHCP-server). Det er *kun* når "modem" er *modem* (eller modem/router/DHCP-server satt i bridge) at du skal koble til WAN-port på "router". Linksys'en skal nå være ett aksesspunkt=DHCP-klient og skal da kobles til via LAN-port. @Trådstarter: Kan du nå lese nøye igjennom manualen dersom du ikke forstår hva la7dfa.com detaljert forklarer deg. Du har noen timer på det nå, før du evt må be din far søke hjelp fra noen som kan nettverk. Lenke til kommentar
martingee Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Woho! Der funka det. Blir flau over å tenke på hvor enkelt det egentlig var Gikk inn i router-innstillingene og satte den i trådløst aksesspunkt-modus, koblet modemkabelen i LAN-port 1 og kabel til pc fra LAN-port 2. Og det trådløse nettverket fungerer selvsagt perfekt! Vil bare si tusen takk til alle som har hjulpet meg. Da slipper jeg å få "juling" før jeg reiser hjem Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Woho! Der funka det. Blir flau over å tenke på hvor enkelt det egentlig var Gikk inn i router-innstillingene og satte den i trådløst aksesspunkt-modus, koblet modemkabelen i LAN-port 1 og kabel til pc fra LAN-port 2. Og det trådløse nettverket fungerer selvsagt perfekt! Vil bare si tusen takk til alle som har hjulpet meg. Da slipper jeg å få "juling" før jeg reiser hjem Juhu!! Bra gamlingen slapp å banke kid'en sin. Flott at du "delte" dette med oss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå