Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]Trøbbel med router og radiobasert bredbånd

Anbefalte innlegg

Hei!

Litt bakgrunnsinfo:

Holder på å sette opp en router hjemme hos min mor og far.

Pga manglende utbygging av både ADSL og fiber så har kommunen her inngått en avtale med

et selskap ved navn Direct Connect. Teknikere har vært på besøk og satt opp bredbåndet ved å trekke en kabel inn til en router i huset (som jeg ikke har tilgang til) fra en antenne som sitter på taket. En kabel går videre fra denne routeren og ned til en boks som er fastspikret på veggen ved pc'en. Herfra går det en vanlig nettverkskabel inn til selve pc'en. Teknikerne anbefalte å kjøpe en router for å "gjøre huset trådløst". I går gikk min far til innkjøp av en Jensen Air:Link 89300.

Har forsøkt å sette opp denne uten hell dessverre. Radiobredbåndet bruker såkalt PPP over Ethernet som sikkert lyder kjent for noen. Har forsøkt å velge dette i router-oppsettet, men uten hell igjen.

Etter en stund oppdagaget jeg at dette radiobaserte bredbåndet ikke støtter vanlig router-konfigurasjoner og at man må bruke trådløst aksesspunkt. Routeren min far har kjøpt kan brukes til å sette opp dette, men jeg får det ikke til.

Jeg er forøvrig ikke særlig familiær med denne radio-teknologien (ihvertfall ikke når det gjelder bredbånd) derfor føler jeg meg litt hjelpesløs fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal få konfigurert routeren på riktig vis.

Dette er det jeg skal forsøke å fikse (forhåpentligvis med litt ekstern bistand fra forumet):

- Den stasjonære pc'en skal få internett gjennom vanlig nettverkskabel fra routeren.

- Den bærbare pc'en i huset skal kunne koble seg på gjennom trådløst aksesspunkt.

- (Den stasjonære pc'en har i tillegg trådløst nettverkskort, så hvis det er enklere å koble seg til routeren trådløst kan dette også gjennomføres såfremt det ikke går mye utover hastigheten da den stasjonære pc'en blir mest brukt.)

Hvis noe er uklart eller er vanskelig å forstå utifra forklaringen min vennlig si ifra!

Jeg er hjemme på en kort visitt og reiser igjen på mandag morgen så mine foreldre ønsker selvfølgelig at det skal fikses i løpet av søndag ^^

Sånn er det når jeg er den eneste i nærmeste familie som har LITT peiling på datamaskiner :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har jo alerede et rent modem som du fikk instalert med linjen sant? Det modemet tar seg da av hele forbindelsen mot internettt og gir bare vanlig LAN-tilgang derfra. Da er det bare å koble på en hvilken som helst trådløs ruter eller aksesspunkt med kabel bort til modemboksen, så skal det ordne biffen. Du trenger heller ingen spesielle instillinger for PPPoE osv. i den trådløse ruteren/aksesspunktet, for alt det tar modemet seg av, og dermed er det helt transparent for den trådløse ruteren uansett.

Det bør i grunn være ganske enkelt:

modem -(kabel)- trådløsruter -(kabel)- stasjonærPC

og for bærbaren så kan den bare koble seg trådløst til trådløsruteren.

Du skal ikke trenge noen spesielle instillinger heller, bortsett fra å evt. sette opp kryptering på ruteren om du skal bruke det.

Hvis overnevnte ikke fungerer, så vær snill å spesifiser hvorfor eller hva du mener ikke fungerer.

-Stigma

Lenke til kommentar
Koble PC i nettverkskabelen til Direct-Connect.

Sjekk hvilken ipadresse du får.

(Startmeny windows, Kjør..., CMD)

Skriv ipconfig og sjekk hvilken ipadresse og gateway du får.

Hvis du bruke PPPoE i router, så må du sikkert legge inn brukernavn og passord.

IP-adresse: 192.168.0.100

Standard gateway: 192.168.0.1

Har forsøkt å sette opp routeren med PPPoE, men da må jeg ha brukernavn og passord. Dette fikk jeg klar beskjed av Direct Connect at jeg ikke trengte.

Stigma: denne løsningen som vi har fungerer ikke med vanlig router-konfigurasjoner. Det er noe fiksfakserier som må gjøres for at det skal fungere korrekt.

Mener det er merkelig når det faktisk er mulig å bruke routeren som trådløst aksesspunkt. Har forsøkt å satt opp dette, men får fortsatt bare lokal tilgang.

Har ingen problemer med å få til lokalt nettverk, men ut mot internett er det heller dårlig.

Vanskelig å si hva som er feil altså...

Endret av martingee
Lenke til kommentar

Har forsøkt å sette opp routeren med PPPoE, men da må jeg ha brukernavn og passord. Dette fikk jeg klar beskjed av Direct Connect at jeg ikke trengte.

Det er en router innebygd i radioen, som skal dele ut IP-adresser automatisk, i 192.168.0.xxx-området, og routeren har 192.168.0.1 som standard, så alt det ser ut til å stemme. Det er også mulig (må gjøres av DC, ikke av deg) å sette radioen i bridge-modus og i stedet bruke egen router med PPPoE, noe som gjøres om du har bestilt fast IP-adresse (til 49kr ekstra/mnd). Har du kjørt Radio alignment tool-programmet? (Her)

Lenke til kommentar

Det er en router innebygd i radioen, som skal dele ut IP-adresser automatisk, i 192.168.0.xxx-området, og routeren har 192.168.0.1 som standard, så alt det ser ut til å stemme. Det er også mulig (må gjøres av DC, ikke av deg) å sette radioen i bridge-modus og i stedet bruke egen router med PPPoE, noe som gjøres om du har bestilt fast IP-adresse (til 49kr ekstra/mnd). Har du kjørt Radio alignment tool-programmet? (Her)

Har kjørt RAT ja, men der får jeg jo ikke gjort noe annet enn å sjekke kvaliteten på forbindelsen. Verdien er -68dBm ergo god kvalitet.

Jeg fikk beskjed av DC support at jeg kunne sette routeren i bridgemodus. Prøvde dette, men da måtte jeg skrive inn MAC-adressen til router1 og router2. Router1 har jeg jo ikke tilgang til. Står ikke noen MAC-adresse på den lille boksen i veggen dessverre.

Bredbåndet her i huset er tilkoblet en repeater hos en nabo som bor på en topp så vi får jo signaler derfra. I tillegg har vi mulighet for å være repeater-vert for andre naboer.

Har dette noe å si?

Lenke til kommentar
Har kjørt RAT ja, men der får jeg jo ikke gjort noe annet enn å sjekke kvaliteten på forbindelsen. Verdien er -68dBm ergo god kvalitet.

Jeg fikk beskjed av DC support at jeg kunne sette routeren i bridgemodus. Prøvde dette, men da måtte jeg skrive inn MAC-adressen til router1 og router2. Router1 har jeg jo ikke tilgang til. Står ikke noen MAC-adresse på den lille boksen i veggen dessverre.

Bredbåndet her i huset er tilkoblet en repeater hos en nabo som bor på en topp så vi får jo signaler derfra. I tillegg har vi mulighet for å være repeater-vert for andre naboer.

Har dette noe å si?

Det betyr vel at det er forbindelsen mellom deg og naboen som er god (-68dBm), men mangler forbindelse videre på nett, kanskje? Kanskje det mangler en nettverkskabel mellom de to antennene hos naboen, slik at radioen som peker mot deg ikke har kontakt med resten av nettet? Er det flere enn deg som er tilknyttet denne repeateren, og har disse andre nett? Men DC support kan jo se fra sin side om de har kontakt med radioen din eller ikke, og det ville de antakelig ha oppdaget.. Merkelig problem.

Siden du nevner dette med bridge og MAC-adresser har du tydeligvis mulighet til å logge deg inn på DC-routeren? det har nemlig ikke jeg; annen, eldre type antakelig. Kan du i så fall sjekke om routeren får tildelt IP-adresse? (altså på WAN-siden). MAC-adressa står antakelig på selve radio-enheten, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Problemet er at routermodem fra DC og D-link begge bruker 192.168.0.1.

Endre ipadresse i D-link til 192.168.1.1 og du er oppe på nett igjen.

Det er vel en mulig løsning, ja. Mulig jeg har lest tråden litt for dårlig og trodde han ikke fikk nett overhodet, selv med kun kabel fra radio direkte til PC, uten aksesspunktet.. :hmm:

Lenke til kommentar

Det er vel en mulig løsning, ja. Mulig jeg har lest tråden litt for dårlig og trodde han ikke fikk nett overhodet, selv med kun kabel fra radio direkte til PC, uten aksesspunktet.. :hmm:

Jeg ser han ikke har D-link men Jensenrouter, så det går litt for i svingene ;)

Men verd å sjekke evt konflikt hvertfall.

Litt usikker på om trådstarter har nett, men tipper det siden han har ipadresse fra DC routermodem.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Kan hende jeg har glemt å fortelle det ja:p både lokalt og internett fungerer som det skal når jeg kobler kabelen fra DC-modemet rett i pc'en uten router (slik det opprinnelig med innstallert).

Det er gjennom routeren som er cluet her... Btw så er det en Jensen Air:Link og ikke D-link ^^

Prøver å endre IP i routeren for å sjekke om det fungerer.

Lenke til kommentar

OP: La meg spørre deg - får du nett dersom du kobler PCen din direkte inn i modemet, helt utenom den trådløse ruteren?

Dette som diskuteres over med IPkonflikt er ikke relevant pga. alle rutere har en IP både på utsiden og innsiden. Selv om to rutere evt. har samme innside-IP som standard så kan du koble hundre slike etter hverandre uten at det blir noen konflikt, for konflikten må i så fall oppstå mellom en innside IP mot en utside IP, og det kan du ikke få en gang ved mindre du låser ruteren til bare å akseptere en spesifikk utside-IP (normalt blir de tildelt av DHCP av ruteren over).

Jeg tror det er noe mye enklere problem på gang, så derfor er det viktig å først av alt ah svar på første spørsmålet i denne posten.

-Stigma

Lenke til kommentar
OP: La meg spørre deg - får du nett dersom du kobler PCen din direkte inn i modemet, helt utenom den trådløse ruteren?

Dette som diskuteres over med IPkonflikt er ikke relevant pga. alle rutere har en IP både på utsiden og innsiden. Selv om to rutere evt. har samme innside-IP som standard så kan du koble hundre slike etter hverandre uten at det blir noen konflikt, for konflikten må i så fall oppstå mellom en innside IP mot en utside IP, og det kan du ikke få en gang ved mindre du låser ruteren til bare å akseptere en spesifikk utside-IP (normalt blir de tildelt av DHCP av ruteren over).

Jeg tror det er noe mye enklere problem på gang, så derfor er det viktig å først av alt ah svar på første spørsmålet i denne posten.

-Stigma

JA, jeg får nett dersom jeg kobler pc'en direkte inn til modemet, helt utenom den trådløse routeren.

Har du en løsning?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Løsningen er nok å lese manualen for den trådløse routeren. :)

Hint:

Router-funksjonaliteten + DHCP(server) skal deaktiviseres.

Jensen-router skal "lobotomeres" til å være en DHCP-klient/trådløst aksesspunkt.

Mao:

Det hadde vært like greit om "far i huset" leverte tilbake router og plukket med seg ett trådløst aksesspunkt (som kobles til DC-router).

Ihvertfall slik jeg oppfatter "problemstillingen" her.

Link/hint(0.003sek via Google)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

-Stigma

JA, jeg får nett dersom jeg kobler pc'en direkte inn til modemet, helt utenom den trådløse routeren.

Har du en løsning?

Vel, da er det garantert bare rent LAN som spyttes ut fra modemet, altså totalt uavhengig av hvordan internettforbindelsen er og hva instillinger som brukes der.

Det skal bare være å koble til en ruter eller aksesspunkt her. ingen spesielle instillinger trengs. Det eneste du bør være litt obs på er at du bruker korrekt utgang på baksiden av ruteren dog.

- Fortell oss hva slags utganger du har på baksiden av ruteren

- Koble ruteren til med kabel til modemet på den kontakten som er merket WAN (på ruteren)

- Koble PC til med kabel til trådløs ruter

Har du kontakt nå også?

Hvis ikke så er det herfra vi bør begynne å feilsøke.

Forøvrig så er det ikke nødvendig å slå av DHCP på ruteren som TL foreslår. Det er verken nødvendig eller annbefalt om du ikke har andre rutere i nettverket fra før.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

-Stigma

Har du en løsning?

Vel, da er det garantert bare rent LAN som spyttes ut fra modemet, altså totalt uavhengig av hvordan internettforbindelsen er og hva instillinger som brukes der.

Det skal bare være å koble til en ruter eller aksesspunkt her. ingen spesielle instillinger trengs. Det eneste du bør være litt obs på er at du bruker korrekt utgang på baksiden av ruteren dog.

- Fortell oss hva slags utganger du har på baksiden av ruteren

- Koble ruteren til med kabel til modemet på den kontakten du mener er mest logisk

- Koble PC til med kabel til trådløs ruter

Har du kontakt nå også?

Hvis ikke så er det herfra vi bør begynne å feilsøke.

Forøvrig så er det ikke nødvendig å slå av DHCP på ruteren som TL foreslår. Det er verken nødvendig eller annbefalt om du ikke har andre rutere i nettverket fra før.

-Stigma

- På baksiden av ruteren er det 1stk WAN-port og 4stk LAN-porter.

- Har koblet en kabel fra WAN-porten på ruteren og inn i modemet.

- Har koblet en kabel fra LAN-port 1 på ruteren og inn i pc'en.

- Får kontakt, men kun rent LAN (ingen internett)

EDIT: jeg håper alle har fått med seg at det er et radiobasert bredbånd som ikke fungerer "optimalt" med vanlig ruter-konfigurasjoner og at man helst må bruke trådløst aksesspunkt?

Ihvertfall ifølge DC.

Endret av martingee
Lenke til kommentar

Høres da ut som du har det ritkig koblet.

Om ruteren står i brige eller rutermodus vil være totalt usynlig for leddet over i nettverket, så at det skal fungere eller ikke fungere basert på det finner jeg absolutt ingen logikk i.

Jeg ville logget meg inn på trådløs ruteren og sjekket status-siden der for å se at den har fått tildelt IP der. Altså, ikke hva din IP er på PCen, men sjekke at trådløsruteren har fått kontakt med modemet. Det kan jo fint være der problemet ligger.

-Stigma

Lenke til kommentar
Høres da ut som du har det ritkig koblet.

Om ruteren står i brige eller rutermodus vil være totalt usynlig for leddet over i nettverket, så at det skal fungere eller ikke fungere basert på det finner jeg absolutt ingen logikk i.

Jeg ville logget meg inn på trådløs ruteren og sjekket status-siden der for å se at den har fått tildelt IP der. Altså, ikke hva din IP er på PCen, men sjekke at trådløsruteren har fått kontakt med modemet. Det kan jo fint være der problemet ligger.

-Stigma

Okey. Noen erfaring med hvordan jeg sjekker dette? Jeg har logget meg inn på ruteren og gått igjennom Quick Setup som det heter og valgt PPPoE. Dette fungerte som sagt ikke.

Men en ting jeg synes er veldig merkelig er at interfacet i ruterinnstillingene lastes, for å si det mildt, forferdelig sakte. For meg virker dette veldig unormalt. Blir jo gal av å sitte å vente på at en simpel html side med et simpelt script bruker 10 minutt for å lastes inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...