Orjanp Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Jeg har tenkt å kjøpe 3Com OC Wireless Gateway. Noen som vet hvor god brannmuren i den er i forhold til Clarkconnect? Har en samba filserver som kjører RedHat for øyeblikket. Har tenkt å bruke den maskinen til å kjøre en webserver, mailserver, ftpserver, samba fil/print server og en (my)sql server. Sql serveren er igrunn det viktigste for øyeblikket. Hvis brannmuren er god nok på 3Com routeren vil jeg bruke den til å koble seg opp mot internett (Telenor adsl). Hvis ikke får jeg sette linux maskinen opp med Clarkconnect og bruke den. Har for øyeblikket ikke eget domene, men det vil komme etterhvert. I og med at jeg ikke har fast ip adresse, må jeg vel bruke en no-ip sak i tilegg. Uansett er det ikke pri en. Har ikke veldig mye erfaring med linux, men ønsker likevel å kjøre linux på serveren. Noen som har noen gode tips som jeg kan ta med meg på veien? Spesiellt med tanke på oppsett av sql serveren siden den er første prioritet. Maskinen som dette skal kjøre på er en P3 450MHz med tilsammen 50GB disk plass og 448 MB ram. Lenke til kommentar
oskar1 Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Jo da, maskinen din vil rocke den... Men, vist du ikke har særlig erfaring med linux (spesielt tekstbasert), så vil jeg bare si at du kommer til å slite... Linux krever endel innsikt og kompetanse. Mitt råd: Begynn å bruk linux, ta deg tid og vær tålmodig. :smile: Bare glemm å bruke den som server foreløbig og konsentrer om å lære og om å forstå linux. Uten grunnleggende kunskaper (det må du jo ha i win2k også) har du desverre ingen sjanse. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 4. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2003 Har noe erfaring med linux. Har satt opp Sambaserveren og Smoothwall. I tillegg har jeg programmert litt med både java, c og assembly i linux. Kjører også dualboot på Thinkpad'en. Skal nok klare meg. Lenke til kommentar
oskar1 Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 OK... Web server: I debian (genialt): apt-get install apache I redhate: finne apache rpm, på cd eller på nett og skriv rpm -i apache.en-eller-annen-versjon.rpm printserver settes opp i smb.conf, finner masse info og howto's på nettet. Mailserver: annbefaler Qmail. Dette er et halvt helvete å sette opp første gangen. Mail er vel en av de vanskeligeste servicene å sette opp. Sql: Har ingen peil, men i debian er det nok bare å skrive apt-get install sql-server eller noe slikt, og konfigurere etter på. Har aldri prøvd. Som sagt søk etter howto's på nettet. I Redhat må du nok finne en sql-server rpm pakke og installere denne. Du kan no også kompilere fra source... Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Installere i RedHat: up2date -i apache/mysql-server eller med apt-rpm (http://apt-freshrpms.net) apt-get install apache/mysql-server Lenke til kommentar
Klette Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 VIl her anbefale Gentoo ( sjokk ) Sjekk på hjemmesidene deres ( www.gentoo.org ), masse fine guider hvordan du setter opp alt det der Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 En fordel med Debian er at du kan laste ned en del gode bøker fritt og printe dem ut. Sjekk http://www.dk.debian.org/doc/#manuals Debian Reference har jeg skrevet ut, den er ganske god. Debian guide er mer newbie-retta. Det er svært få andre distroer som har like mye utfyllende dokumentasjon _fritt_ tilgjengelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå