Larsenio Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Heisann, jeg lurer på om det er fornuftig å kjøpe et stk batterigrep på Ebay til 26$ når det originale koster 2195 uten frakt i Norge? Kan det ha samme nytten, eller er det lite lurt å kjøpe uoriginalt/kopi.. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Har en sånn Ebay sak te K20d som funke helt greit, alle knapper virker som de skal! Men det er ikke sikkert du får det med pakning på! Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Bare en liten sidekommentar som egentlig er fullstendig OT. Argumentet for Pentax er ofte liten og praktisk størrelse og lav vekt, da forundrer det meg at de samme menneskene ønsker å dytte på et batterigrep som gjør både kamera større og tyngre. Ønsker man større og tyngre kamera grunnet stabilitet, hvorfor ikke heller kjøpe en modell som fysisk er større og tyngre? Jeg bare undrer meg rundt dette temaet, da jeg ser det er en gjenganger. Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Bare en liten sidekommentar som egentlig er fullstendig OT. Argumentet for Pentax er ofte liten og praktisk størrelse og lav vekt, da forundrer det meg at de samme menneskene ønsker å dytte på et batterigrep som gjør både kamera større og tyngre. Ønsker man større og tyngre kamera grunnet stabilitet, hvorfor ikke heller kjøpe en modell som fysisk er større og tyngre? Jeg bare undrer meg rundt dette temaet, da jeg ser det er en gjenganger. Kanskje man synes en større modell blir for stor med batterigrep... Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Poenget mitt var vel heller, hvorfor ønsker man kamera med batterigrep overhode? Canon 1D-serien og Nikon D3 har integrert vertikalgrep og uten tvil veien å gå om det er formålet. (Finnes mange strøkne 1D mkII på bruktmarkedet som koster veldig lite, samme for Nikon D2-serien). Kjenner ikke til Pentax så godt, men muligens det finnes modeller fra dem også med innebygd vertikalgrep? Har forøvrig aldri hatt behov for batterigrep for batterikapasiteten, har heller et batteri i lomma. Jeg har vært like "lur" tidligere jeg også, kjøpte MB-D10 til Nikon D300/D700, men hele formålet med kamera endte jo i en klump som var større og mindre ergonomisk enn D3; så for min del ble konklusjonen: kjøp D3 heller. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Grep gir potensielt en del fleksibilitet. Hadde jeg kjøpt de største og tyngste objektivene til Pentax ville jeg ikke orket å dra på de hele tiden – men de gangene en velger å gjøre det kan et batterigrep hjelpe for å få bedre balanse i kameraet; K20D blir ganske fortungt med f/2.8-zoom ... Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Poenget mitt var vel heller, hvorfor ønsker man kamera med batterigrep overhode? Canon 1D-serien og Nikon D3 har integrert vertikalgrep og uten tvil veien å gå om det er formålet. (Finnes mange strøkne 1D mkII på bruktmarkedet som koster veldig lite, samme for Nikon D2-serien). Kjenner ikke til Pentax så godt, men muligens det finnes modeller fra dem også med innebygd vertikalgrep? Har forøvrig aldri hatt behov for batterigrep for batterikapasiteten, har heller et batteri i lomma. Jeg har vært like "lur" tidligere jeg også, kjøpte MB-D10 til Nikon D300/D700, men hele formålet med kamera endte jo i en klump som var større og mindre ergonomisk enn D3; så for min del ble konklusjonen: kjøp D3 heller. Vet du hva jeg synes er enda rarere... det er at visse folk IKKE klarer å se at andre har ett annet behov og bruksmønster enn det man selv har. Har selv batterigrep på min Nikon D90 noe som jeg synes er for stort i mange tilfeller derfor tar jeg det ofte av. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Var ikke ment som noe fasit for alle mennesker på denne planeten, mer et spørsmål hva argumentene var. Helt klart det er et marked for batterigrep/vertikalgrep da det finnes og selges. Edit: Stiller meg fortsatt undrende til argument om kamera skal være lite og lett, så skrur man på et vertikal/batterigrep etterpå. Ser en form for konflikt mellom disse 2, muligens bare meg. Endret 6. februar 2010 av TGB Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Var ikke ment som noe fasit for alle mennesker på denne planeten, mer et spørsmål hva argumentene var. Helt klart det er et marked for batterigrep/vertikalgrep da det finnes og selges. Edit: Stiller meg fortsatt undrende til argument om kamera skal være lite og lett, så skrur man på et vertikal/batterigrep etterpå. Ser en form for konflikt mellom disse 2, muligens bare meg. Synes du argumenterer i løse luften... her er ihvertfall hvordan jeg bruker mitt kamera. Til vanlig har kamera i en sekk som rommer kamera m/batterigrep + utstyr men ofte skal jeg på turer der vekt spiller en rolle. Enten vil jeg ha med annet enn kamerautstyr og andre ganger vil jeg gjerne kun ha med en liten slinshot som ikke har plass til kamera med batterigrep. Andre igjen bryr seg kanskje ikke om størrelsen men tar mye bilder i portrett... Er slike ting vanskelig å forstå? ...muligens bare meg. Ja, det er nok bare deg... Endret 6. februar 2010 av Nasciboy Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Dette var ikke rettet mot deg personlig, helt klart at enkelte har nyttverdi av å ha både vertikalgrep og samtidig ha mulighet til å skru av vertikalgrepet for å få et lettere mindre kamera. Jeg reflekterte bare over veldig mange som argumenterer for kjøpet sitt med at kamerahuset er lite og lett, mange (ikke alle) av de samme kjøper deretter vertikalgrep som de aldri skrur av igjen. Da virker det på meg som disse menneskene har kjøpt feil hus (ref mine tips i tidligere post). Så kanskje trådstarter egentlig har behov for et nytt annet hus, ikke vertikalgrep? Endret 6. februar 2010 av TGB Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Dette var ikke rettet mot deg personlig, helt klart at enkelte har nyttverdi av å ha både vertikalgrep og samtidig ha mulighet til å skru av vertikalgrepet for å få et lettere mindre kamera. Jeg reflekterte bare over veldig mange som argumenterer for kjøpet sitt med at kamerahuset er lite og lett, mange (ikke alle) av de samme kjøper deretter vertikalgrep som de aldri skrur av igjen. Da virker det på meg som disse menneskene har kjøpt feil hus (ref mine tips i tidligere post). Kan være mange grunner til det... ikke alle har samme mening som de hadde når de kjøpte huset. Maaaaange som kjøper speilrefleks i dag er førstegangskjøpere og går rett fra kompaktverdenen og da frister nok en av de mindre husene. Etter en del bruk er det kanskje en del som endrer mening eller enkelt å greit finner ut at de vil ha ett vertikalgrep. Du kan ikke tenke som en som kjenner til fotoprodukter når du prøver å finne grunnen til hvorfor enkelte gjølr de valgene de gjør. Av alle som kjøper speilrefleks vil jeg tippe at godt over halvparten er nybegynnere og de vet ikke hva ett batterigrep er en gang eller vet hvilke hus som finnes på bruktmarkedet. Derfor faller argumentasjonen din litt i grus... man kan ikke gå ut i fra at alle vet alt om alt. Personlig ville jeg aldri vurdert en D2(x)... Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Helt klart enig i mye det som blir nevnt her. Men endrer preferansene/behovene seg så skader det ikke å ta en vurdering om man kanskje skal selge det gamle kamerahuset i stedenfor å kjøpe et overpriset vertikalgrep. Produsentene støvsuger oss stakkars (for)brukere for penger. Ønsker bare at trådstarter vurderer behovet og handler ut fra det, uansett hva valget måtte bli. Produsentene flår oss uansett derfor ofte smart å ta den korteste veien til målet uten mellomstopp som i praksis bare mefører økte utgifter og mer cash til produsentene. Endret 6. februar 2010 av TGB Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Helt klart enig i mye det som blir nevnt her. Men endrer preferansene/behovene seg så skader det ikke å ta en vurdering om man kanskje skal selge det gamle kamerahuset i stedenfor å kjøpe et overpriset vertikalgrep. Produsentene støvsuger oss stakkars (for)brukere for penger. Ønsker bare at trådstarter vurderer behovet og handler ut fra det, uansett hva valget måtte bli. Produsentene flår oss uansett derfor ofte smart å ta den korteste veien til målet uten mellomstopp som i praksis bare mefører økte utgifter og mer cash til produsentene. Og da mener du ett kamerahus til 30 000 kr er en bedre løsning enn ett hus til 2500 kr + grep? Er heller ikke enig i at produsentene innen foto støvsuger oss for penger... synes faktisk at speilrefleks i dag er unaturlig billig. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Heisann, jeg lurer på om det er fornuftig å kjøpe et stk batterigrep på Ebay til 26$ når det originale koster 2195 uten frakt i Norge? Har du en link eller evt. bilde? Etter det jeg har sett, er det ikke alle batterigrep som byr på alle knappene orginalgrepet har, ofte kun av/på og utløser. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Heisann, jeg lurer på om det er fornuftig å kjøpe et stk batterigrep på Ebay til 26$ når det originale koster 2195 uten frakt i Norge? Har du en link eller evt. bilde? Etter det jeg har sett, er det ikke alle batterigrep som byr på alle knappene orginalgrepet har, ofte kun av/på og utløser. Nei det er ikke alle som har alle funksjonene, men denne feks har: http://global.ebay.com/Battery_Grip_for_Pe...0391592718/item Lenke til kommentar
HetrTiXc Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Jeg har et uorginalet(ebay) grep til mitt k10d med alle de samme knappene som det orginale. Jeg har kanskje vært litt uheldig, men begge rullehjulene mine oppfører seg rart.Det å bevege hjulet ett hakk kan bety mange hakk, litt fram og tilbake eller ikke i det heletatt i praksis. Ellers kjennes det at det er uorginalt og skuffen sitter litt løst, men ellers fungerer det 100% Stusser litt på kommentaren om at k10d er et lite og nett kamera. Mitt er i allefall både tung og "klumpete", og d90 ved siden av fortoner seg ganske lite. Endret 6. februar 2010 av HetrTiXc Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 På mitt grep fungerer alle knappene helt fin! Må si at jeg enda har til gode å se/lese at Pentax K10d/K20d er et lite nett kamera! Var en av grunnene til at jeg gikk over fra Nikon til Pentax,lå bedre i handa mi enn D80en som jeg hadde..... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Bare en liten sidekommentar som egentlig er fullstendig OT. Argumentet for Pentax er ofte liten og praktisk størrelse og lav vekt, da forundrer det meg at de samme menneskene ønsker å dytte på et batterigrep som gjør både kamera større og tyngre. Ønsker man større og tyngre kamera grunnet stabilitet, hvorfor ikke heller kjøpe en modell som fysisk er større og tyngre? Jeg bare undrer meg rundt dette temaet, da jeg ser det er en gjenganger. K10 og K20 er ikke spesielt kompakte sammenligna med andre i samme klasse. Snarere tvert i mot. På godt og vondt. De sitter svært godt i hendene, og har god ergonomi, men er ikke spesielt kompakte. Dette er en av grunnene til at K-7 frister. Jeg savner den lille nette *ist DS min som smatt lett ned i sekken, og K-7 huset er omtrent samme størrelse som den. Samtidig veit jeg at om jeg en gang i framtida kjøper K-7, da vil jeg savne grep og ergonomi fra K20 m grep. Så det vil kreve nytt batterigrep for at jeg skal bli tilfreds. Hus aleine, i de situasjonene hvor jeg savner DS'n, og hus med battererigrep når jeg prioriterer grep og ergonomi. Jeg for min del har problemer med å se at dette ikke er opplagt Endret 6. februar 2010 av fototim Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 Takker for alle svar, også de av de mer kranglevorne Nei, har ikke K10D pga at det er lite og lett... Det er som fototim sier et ganske lite kompakt kamera som sitter fantastisk godt i hendene og samtidig er såpass stort at kameraet ligger godt i mine irriterende store hender Trenger ikke batterigrep primært for å ha ekstra batterikapasitet heller, har også et ekstra batteri i lommene ute på tur. Nei grunnen er større fleksibilitet og siden Pentax ikke har kameraer med intergrert batterigrep; trenger batterigrep. Trenger derimot ikke Nikon/Canon 1D MKIII EOS9000 D3XX, da mitt systemvalg , Pentax ,har objektiver fra alle tidsepoker som jeg umiddelbart kan flenge på kameraet. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 Tusen takk for linken, Kjell75 Det blir nok noe slikt ja. Denne så bra ut! Var godt å høre at der var noen med positive erfaringer med slik kopivare. Det betyr at jeg ikke har lyst til å være SÅ merkebevisst og lojal til Pentax ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå