Gå til innhold

Pentium 4


skarsk

Anbefalte innlegg

Quote:


On 2002-01-31 21:34, mortenj skrev:

extreme:
Tror ikke pgressum presenterte linken til deg som noe "bevis" mot den påståtte "AMD-buggen"...



 

Nei, men det var det jeg spurte om..

Uansett, har lest gjennom innleggene hans, stort sett bare ubegrunnet kritikk til alle, og lite konstruktivt å komme med...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen programmer som utnytter økt båndbredde?

 

Jeg driver musikkproduksjon på PC, og kunne fint ha utnyttet en 4000 prosessor og FSB på 2000. Med Cubase hardiskrecording program med:

40 hardiskspor

8 synther

20 romklanger

12 delayer

3 samplere

1 trommemaskin

 

Det er ikke alle som bruker datamaskinen til spill.

I eksempelet over, som er en vanlig moderne musikkproduksjon er det faktisk 85<<<<<<<<<<<<<<<<<<"! programmer som går samtidig.

I dag jukser vi dette til ved å la maskinen kalkulere en del filer på forhånd, så kjører vi bare det viktigste i realtime.

 

gunnar

Lenke til kommentar

extreme:

Quote:

Nei, men det var det jeg spurte om..


Det var det du spurte meg om.

 

For å oppsummere teksten i den første linken jeg ga deg:

 

1) Dette er en bug ved Athlon/Duron dersom du mener det å utføre "speculative writes" er en bug.

2) Dette er en bug ved hovedkort (evt chipset) dersom du mener at AGP kontrolleren bør forholde seg noenlunde til "cache-coherence" protokoller (det gjør de ikke i dag, rett og slett for å øke ytelsen)

3) Dette er en OS bug dersom du mener at et OS bør være oppegående nok til å ikke gjøre hukommelsen som er brukt av AGP cache-bar. (noe den *slett* ikke er ment å være)

 

Min stemme går for alternativ 3.

 

Quote:

Uansett, har lest gjennom innleggene hans, stort sett bare ubegrunnet kritikk til alle, og lite konstruktivt å komme med...


Hmmm? Tja, jeg finner ham både nyansert, seriøs og åpen. Se det, mye man kan mene forskjellig om!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-31 21:37, extreme skrev:

Quote:


On 2002-01-31 21:34, mortenj skrev:

extreme:
Tror ikke pgressum presenterte linken til deg som noe "bevis" mot den påståtte "AMD-buggen"...



 

Nei, men det var det jeg spurte om..

Uansett, har lest gjennom innleggene hans, stort sett bare ubegrunnet kritikk til alle, og lite konstruktivt å komme med...

 

Hva med å lese gjennom den forrige tråden hvor du bl.a. hardnakket påstod at Intel var like dyrt/billig som AMD ? Etter at jeg postet prisene på CPUene ble det stille hos deg... Intel var og er langt dyrere enn AMD for samme ytelsen. Det bare _er_ et faktum. Så kom argumentasjonen om at ytelse ikke var alt... lol Så var det den helt grunnløse kritikken din om at AMD ikke var stabil... Som viste seg at trolig var begrunnet med at VIA ikke lager like bra Chipset som Intel (dog hopper du elegant over at det er _mange_ som lager Chipset til AMD)... orker ikke gjenta hele den forrige tråden...

 

At du ikke skjønner det selv synes jeg er rart...

 

BTW: Jeg sitter selv på en Dual Intel PIII boks med Debian/KDE :smile:

Lenke til kommentar

Det med den buggen kan være akkurat det samme, det er egentlig ikke interresant om det er AMD sin feil eller Linux, buggen var der uansett, uansett hvem sin feil det var. Buggen med at enkelte Geforce3 kort ikke funket(!) med KT266A chipsettet var faktisk (for en gangs skyld) ikke VIA sin feil, men Nvidia, og et driverproblem. Uansett, feilen er/var der, og problemet kan være der uansett hvem sin feil det er/var. Nok et småproblem med AMD systemer...:sad:

 

Quote:


Hva med å lese gjennom den forrige tråden hvor du bl.a. hardnakket påstod at Intel var like dyrt/billig som AMD ? Etter at jeg postet prisene på CPUene ble det stille hos deg... Intel var og er langt dyrere enn AMD for samme ytelsen. Det bare _er_ et faktum.


 

Du overdriver når du sier at AMD er mye dyrere enn Intel, dette har vært oppe så utrolig mange ganger.

Skoda er også billigere enn Mercedes, og begge har faktisk 4 hjul og du kommer deg fram med begge. Men, kvalitetsforskjellen er derimot noe annet...

 

Quote:


Så kom argumentasjonen om at ytelse ikke var alt... lol


 

Ja, hva med momenter som stabilitet, kompabilitet, varmeutvikling, fremtidsutsikter og problemer...? Betyr det _ingenting_ for deg? Hva med chipsett ?

Ytelse ER ikke alt..:eek:

 

Quote:


Så var det den helt grunnløse kritikken din om at AMD ikke var stabil... Som viste seg at trolig var begrunnet med at VIA ikke lager like bra Chipset som Intel (dog hopper du elegant over at det er _mange_ som lager Chipset til AMD)... orker ikke gjenta hele den forrige tråden...At du ikke skjønner det selv synes jeg er rart...


 

Grunnløs kritikk om at AMD ikke er like stabilt som Intel ? :lol: :lol: Denne hopper jeg glatt over...

Ja, det er flere som lager chipsett for AMD ja, stemmer det, men VIA går for å være det beste (av de dårligste! :smile:) Har ingen erfaring fra andre enn VIA, som er ganske dårlig, men det er sikkert mulig at Sis og Ali har hatt mindre stabilitetsproblemer enn Via? Har forøvrig sett veldig lite om de på de aller fleste hardware sider. Det er KT266A det går i, hvis man velger et AMD system. NForce fra NVidia er altfor nytt, og Nvidia her ingen erfaring med chipsett før, så det er nesten opplagt at det ikke er helt bugfritt...

 

Hele poenget ditt går på at AMD er litt billigere enn Intel, og derav din argumentasjon om at AMD er bedre. Det billigste er ikke alltid best, og det gjelder i høyeste grad prosessorer. Man får det man betaler for. Akkurat nå er P4 Northwood kongen på haugen, vi får se når AMD's 0.13 micron cpu'er kommer, de kan jo bli bra, men hvis chipsettene ikke blir ordentelige gjennomtestet og feilrettet før de kommer på markedet, så er fortsatt AMD uinterresant for veldig mange.

 

Quote:


BTW: Jeg sitter selv på en Dual Intel PIII boks med Debian/KDE :smile:


 

Det hadde jeg aldri trodd :grin:

 

Extreme, som er lei kvervulering, og tar snart kvelden for idag, god natt :smile:

Lenke til kommentar

Vel vel Extreme... Du er tydeligvis litt for EXTREME!

 

Du har tydeligvis ikke bare meg å slåss mot når det gjelder P4`en din! Pgressum og Mortenj er noen som har forstått det. Jeg vil bare si at VIA har VERDENS STØRTSTE ANDEL AV CHIPSETTPRODUKSJONEN og INTEL HAR EN ANDEL SOM IKKE KAN SAMMENLIGNES ENGANG!!!! Når du motsier det da må du som sagt jobbe for INTEL! Det virker ihvertfall sånn.

 

Du er tydelig vis en sta mann/kvinne. Som ikke kan innrømme at du har driti deg ut! Du drar opp samme gammle ting hele tiden og du svarer ikke ordentlig til det jeg forteller deg om! Jeg skulle gjerne ha møtt deg til duel. Så kunne du ha kommet med den lusne P4`en din og klokk den med flytende nitrogen om du behøver. MP`ene knuser deg samme hva!! Ta gjerne med chipsettet ditt også!

 

Vi snakkes!

Lenke til kommentar

extreme:

Quote:

Buggen med at enkelte Geforce3 kort ikke funket(!) med KT266A chipsettet var faktisk (for en gangs skyld) ikke VIA sin feil, men Nvidia, og et driverproblem. Uansett, feilen er/var der, og problemet kan være der uansett hvem sin feil det er/var. Nok et småproblem med AMD systemer...


Igjen OVERFORENKLER du. Ta deg en runde rundt på diverse forskjellige hardware-forum (Sharky's, HardOCP, Tom's, Anand), du vil finne dette problemet igjen hos Intel-brukere, samt noen med Ati-kort.

 

Ingen er perfekte. Ikke AMD, ikke Intel. Er du ute etter småfeil, kan du jo for eksempel se på pdf-filen her.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-31 23:36, Vegard20 skrev:

Vel vel Extreme... Du er tydeligvis litt for EXTREME!


Du har tydeligvis ikke bare meg å slåss mot når det gjelder P4`en din! Pgressum og Mortenj er noen som har forstått det. Jeg vil bare si at VIA har VERDENS STØRTSTE ANDEL AV CHIPSETTPRODUKSJONEN og INTEL HAR EN ANDEL SOM IKKE KAN SAMMENLIGNES ENGANG!!!! Når du motsier det da må du som sagt jobbe for INTEL! Det virker ihvertfall sånn.


Du er tydelig vis en sta mann/kvinne. Som ikke kan innrømme at du har driti deg ut! Du drar opp samme gammle ting hele tiden og du svarer ikke ordentlig til det jeg forteller deg om! Jeg skulle gjerne ha møtt deg til duel. Så kunne du ha kommet med den lusne P4`en din og klokk den med flytende nitrogen om du behøver. MP`ene knuser deg samme hva!! Ta gjerne med chipsettet ditt også!


Vi snakkes!


 

I rest my case...når noen begynner med utsagn som "driti deg ut". Av innlegget ditt over fant jeg ikke et eneste saklig holdbart argument, som vanlig bare svada og ubegrunnet kritikk fra deg, som alle dine innlegg. Og hva i huleste mener du med å slåss mot noen? De som tyr til vold har som oftest ikke flere argumenter igjen.

 

Bare se på den siste setningen..

Hva med heller å faktisk lese innlegget mitt neste gang? Forsto du i det hele tatt noe av det jeg skrev? du har ikke tatt med en eneste bit av det..

 

Hvor gammel er du? Har du begynt på ungdomskolen?

 

Extreme - som ikke lenger gidder å diskutere med pubertetsfolk som totalt har mistet gangsynet og sunn fornuft.

 

 

 

-EOD-

Lenke til kommentar

Til Gunnar.

 

Jeg har ikke sagt at ingen behøver det (høy FSB).

Men det er andre ting man kan få fram i bildet før man kan ha FSB på 2000Mhz. Hadde sagt ja takk til det jeg. Men jeg hadde ikke utnyttet det, tror du f.k.s. at en datamaskin som simulerer atomer og lignende hadde klart seg med 133 QDR DDR you name it?... Nei. Jeg driver ikke avansert musikkproduksjon men vi snakker mere om allment databruk her. Ikke spesialdesignede maskiner.

Lenke til kommentar

Jge er ferdig med ungdomskolen for mange år siden det skal være sikkert. Jeg tyr ikke til vold!

 

Hvis du har Iq høyere enn tverrsnittet av talentet ditt. Så vet du godt at det du skrev i meldingen før den jeg svarer på nå, at det hadde jeg forklart i de første meldingene jeg skrev med deg, men du tar det opp igjen!! En ting bør du få klart og det er at VIA tjener mye mer enn Intel på chipsett. Fordi dem er bedre!

 

Jeg har innrømmet ting som overklokking båndbredde og SSE2. Så tar jeg råtta på deg når deg gjelder ytelse, så sakl vi diskutere stabilitet, så blir det priser du taper i alt men du kan ........ ikke innrømme det og det er skikkelig dårlig gjort av deg.

 

Det er mye du sier at er bare svada od du svarer ikke på halvparten engang. I det avsnittet så slo jo AMD P4`en så da tar vi opp best chipsett! Vet du hva hypertransport er? Det er jo bare svada, vi skal se når det blir realitet. Du oppfører deg egentlig som en dårlig taper og tror at Intel er helt feilfritt og overlegent best! Men det er dem dessverre ikke.

 

Hilser igjen jeg!

Lenke til kommentar

Etter å ha lest den posten her i femten min må jeg bare legge inn noen ord:

 

Til deg som sa at VIA har en marketsandel så mye større enn Intel at de ikke engang kan sammenlinges; skulle likt å se litt backup på den! Du må forstå at det ikke stemmer! Hverken Delle eller IBM leverer VIA chipsets eller AMD systemer, og de har ja halve markedet!

 

 

Dessuten støtter jeg Extreme, hverfall ang. stabilitet...

Hvis vi legger vekk alle tallene, artiklene og faktaene og ser på erfaringer, praktisk bruk blant mer eller mindre normale/avanserte hjemmebrukere kan jo jeg fortelle min historie:

I 1999 kjøpte jeg meg et Intel system (da var jo ikke AMD noe å tenke på en gang) med Pentium 3 500mhz og i440BX chipset. Denne PC-en brukte jeg glad og fornøyd i halvannet år, men når Tbirdene kom på banen med sine kraftige mhz tebkte jeg at det var på tide å bytte.

Jeg gikk til innkjøp av en Tbird 900 og HK med VIA KT133 chipsett. Det tok meg en måned å sette opp/konfigurere denne. Jeg måtte foreta et uttal BIOSflasher, driveroppdateringer, patcher+++ for å få ting som lydkortet og redigeringskortet til å funke. Dessuten fikk jeg voldsomt med feilmeldinger o.l etter som tiden gikk, og flere uforklarilige problemer oppstod.

Etter å ha brukt dete systemet i et halvt år innså jeg hvor lite jeg egentlig hadde brukt denne PC-en med full ytrelse. Det var ALLTID noe galt med den, ikke en dag hvor alt fungerte som det skulle. Jeg hadde ikke så voldsomt peiling på brikesett o.l, men fant etterhvert at dette var problemer som oppstod først å fremst pga kompatibilitetstrøbbel og feil ved brikkesettet. Jeg tenkte at en ny oppgradering ville løse mine problemer, og på denne tiden da Pentium 3 var så rådyrt kunne jeg ikke kjøpe annet enn AMD og gikk for en tbird 1000 med VIA KT133A chipsett, ikke altfor overraskende haglet problemene på.

 

Det er ikke det at problemene ikke lot seg løse, men at de oppstod i det hele tatt. Jeg måtte vente på alle mulige patcher og oppdateringer, og det er sjelden systemet mitt er top notch.

 

I dag har jeg ikke så mye problemer med det, flere måneder siden forrige format! Men jeg lengter så veldig tilbake til de problemfrie 440BX dagene, og derfor går jeg nå snart til innkjøp av et P4 northwood system med i845D chipsett, som er en videreutvikling av 440BX!! Altså det mest utprøvde og stabile på markedet...

 

 

Blir spennende å se om det er så stabiøt som jeg (og xtreme) skal ha det til. Men hvis det er det, så, ja, jeg er mer enn villig til å gi noen hundrelapper xtra og får noen 3dmarks mindre, så absolutt.

 

takk for meg

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

 

Må si at jeg favoriserer med Vegard her!

 

For meg er det ingen tvil om hva jeg skal kjøpe av CPU-systemer i fremtiden.

 

AMD har for meg vist seg å være det beste alternativet, fordi de kan stille godt med både ytelse og stabilitet! Sitter selv på et eldre VIA KX133 system, og har ikke hatt NOEN kompabilitetsproblmer.

 

Og når det kommer til pris, er det virkelig ikke noen tvil! Som FORBRUKER av PC-elektronikk vil det jo rett og slett være dumt å betale over 7500,- for en prosessor som stiller seg i klassen med prosessorer fra andre fabrikanter til ja, under havlvparten!

 

AMD viser jo tydelig at de har mere å komme med, når de med svært så gammel arkitektur, ja selv uten SSE2, klarer å gi bedre resultater en Intel, med både 0,13 microns produksjonsteknologi, 4*100MHz QDR og SSE2. Det skal bli morsomt å se hva gjengen med P4 entusiaster sier når AMD snart kommer med 0,13 microns CPU'er og DDR 333...

 

Denne debatten minner meg litt om en debatt som gikk på VG-Nett for en stund siden. "PC vs. Mac".

Der ble det etterhvert en svært så smålig drakamp om hvem som var best! Deltakere fra begge sider slang ut kommentarer som små barn som krangler om hvem sin far som er sterkest, totalt blendet for all objektivitet og realisme. Extreme... Du stiller deg helt klart i den klassen!

 

På tross av mitt standpunkt som AMD-tilhenger skal det sies at jeg selv har hatt et godt antall Intel-systemer, bærbare så vel som stasjonære! Det er nok derfor jeg slår et slag for AMD. For alt er ikke akkurat solskinn med Intel, både hva gjelder ytelse, stabilitet og pris.

 

Når det gjelder mitt eget system, så skal jeg ikke rope særlig høyt. Sitter på en Athlon (K7) 750MHz... BOXED...! =( Hørte jeg Dual MP...? *sikle, sikle*

 

Tenker på å kjøpe meg nytt system, og Dual MP høres bra ut! Hva er det helt konkret som skiller MP'en fra XP'en? Større L2 cache? Finnes det noen kompabilitetsproblemer med et Dual-system? Går alt knirkefritt i tunge OpenGL eller DirectX applikasjoner? Hvor lenge er det til vi kan vente oss HyperTransport på markedet?

 

Hører mere enn gjerne om dine erfaring med ditt system... evt andre XP/MP systemer...

Lenke til kommentar

Hei, har et par ting på hjertet.

 

1) XP/MP

Tror forskjellen på XP/MP er at MP er beregnet for dual-systemer (profesjonell bruk antar jeg) og er testet mer gjennomgående. MP har ikke låst multiplikator, det har XP.

 

2) CPU

De aller aller fleste av oss ønsker heftigere CPU for å kunne spille spill med høy fps + å kunne vise til at din er større enn naboens. Riktig?

 

Når det gjelder spill (de som kommer ut dette året f.eks), så er trenden at det ikke lenger er CPU som er flaskehalsen.. men grafikk-kortet. Og da snakker vi om kort i prisklasse 3000+(!)

 

Er grunnen til den heftige diskusjonen her at enkelte er misfornøyd med utstyret sitt ( og da snakker jeg ikke hardware :smile: ) og må kompensere på andre måter?

 

Bare lurer :smile:

Lenke til kommentar

Jeg synes det er ganske festlig at fremtidsutsikter blir dratt inn som et argument for Intel. Hva hjelper det om Intel kommer ut med en fet prosessor om tre år, hvis du trenger en nå? Jeg tror heller ikke K6-300 maskinen jeg har i skapet nå har blitt noe raskere etter at Athlon og XP prosessorene kom ut.

 

Bare en liten tanke.

 

Magnus

Lenke til kommentar

Til The Pirate.

 

Jeg skal ikke motsi deg angående din erfaring om stabilitet når det gjelder Intel. Og jeg kan innrømme at jeg har hatt over seks forskjellige HK med VIA Chipsett og ett av dem har jeg hatt små problemer med angående BIOS flashing. Jeg har ikke hatt så store problemer med noe som helst Intel oppsett som jeg tidligere har hatt.

 

Man må ha i bakhodet at ytelse koster stabilitet og omvendt?.. Kanskje derfor Intel ligger litt nedenfor AMD per. i dag? Det er ikke godt si! Per dagens øyeblikk så kjører jeg to Athlon MP 1900+ overklokket 1880Mhz stk. Og jeg bruker AMD 760MPX chipsett. Jeg har kun hatt en kræsj og det var Nvidia detonator 23.11 som skapte. Jeg avinstallere disse driverne til 21.83 og maskinen har ikke klikket en eneste gang. Derfor mener jeg at ingen skal si at AMD er ustabile! Og jeg har mange eksempler på det, med VIA også.

 

Det ble offentligjort at VIA hadde over 40% av verdensandelen over chipsett første halvdel 2001. Og salgsstatstikken tredje kvartal var langt over Intel, AMD og SIS you name it... Jeg har ikke lest noe for fjerde kvartal enda. Men hvem tror du egentlig solgte mest av VIA P4x266 og Intel i850? Hva tror du?

Hvorfor driver Intel og saksøker VIA? Tenk deg litt om.

Lenke til kommentar

Angående Atlon MP/XP.

 

MP og XP er egentlig helt like forskjellen ligger i at MP ha Smart MP teknologi som dem kaller det og har opplåst multiplier! (Smart MP = Smart multiprocessing) Skal du ha en prossesor kjøp XP skal du ha to kjøp MP. Det er mange som sier at man også kan bruke dobbel XP og det går så lenge du ikke har 1900+ eller 2000+ for disse er sperret for dual. Jeg hadde først dobbel XP 1900+ og benchmarket maskinen. Så tok jeg ut den ene prossesoren og fikk like bra benchmarks! Utrolig nok den ene prossesoren jobbet ikke.

 

Hypertransport er en busteknologi som gjør at du kan ha ett uendelig antall busser koblet til hverandre og hver sin prossesor med en starthastighet på 800Mhz DDR. Da får man full utnytelse av hver prossesor. Hypertransport har ikke noen bestemt lanseringstid. Men man skal regne med rundt ankomst av K8 prosseorene. Vil da være Clawhammer og Sledgehammer! Man kan sjekke ut mer på AMD.com og hypertransport.org. Noen lignende ihvertfall.

Lenke til kommentar

Et spørsmål til til Piraten.

 

Min kjære mor Kjøpte for tre måneder siden pc til å bruke hjemme. En IBM AMD T-BIRD 1300 MED AMD CHIPSETT. Merkelig? Kanskje det var pirat? Jeg vet ikke men det var AMD inne i den boksen ja og IBM utenpå.

 

Husk at ingen andre firmaer en Dell markedsfører så mye som dem gjør. IBM er ikke så gærne men dem har en god del markedsføring bak seg dem også.

Lenke til kommentar

Ja, dette er visst ikke helt lett....

 

Hvis VIA har 40% markedsandel, og Intel, ALI og SiS sitter igjen med resten vil jeg anta at Intel har mello 30 og 40% av den gjenværende markedsandelen på 60%. Og du mener at Intels 30-40% ikke er sammenlignbart med VIAs 40%?!!? Er det så vanskelig å fatte? Det er ikke så viktig hvem som har mest, men du framstiller det som om Intel har rundt 2%, noe som selvfølgelig er fullstendig galt, måtte bare ha det fram.

 

Dessuten er du en power user med dual CPU og vannkjøling, en skikkelig nerd, som kan tweake og tune systemet sitt i alle retninger. Det er derfor du ikke har noe særlig problemer med ditt AMD system. Men mer vanlige brukere vil ha mer trøbbel med å finne ut feilene og å unngå dem, og derfor oppleve systemet som mer ustabilt. I et Intel system er det ingen problemer å unngå, altså vil de oppleve systemet som stabilt.

 

Men det viser seg at det ikke er mulig å si hvilken CPU som er best. Det varierer fra person til person, økonomi til økonomi, bruksområde til bruksområde. Benchmarks er kun en del av grunnlaget.

 

En ting til: angående min påstand om at IBM ikke leverte AMD systemer var det på grunnlag av en artikkel jeg leste i PCworld for en god stund siden, der det stod at IBM ikke ville levere AMD systemer fordi det ville bli for dyrt å handle med to selskaper. Enten løy PCworld, eller så har det forandret seg siden det, beklager.....

 

 

Skal på fjellet i helgen å kjøre litt powder, så jeg kan ikke svare eventuelle tilbakeangrep fra deg før mandag.

 

God Helg!

Lenke til kommentar

Til Piraten.

 

Det var første halvår 2001! Ikke nå. Men du undervurderer VIA mer enn du noen gang burde ha gjort.

 

Jeg nevnte noen chipsett for deg og noe om saksøking?

Det sa deg tydeligvis ingenting? Hvis et ikke gjorde det så foreslår jeg at du kan glemme hele greia. For da har du tydeligvis ikke skjønt hva jeg snakker om her.

 

Kanskje PCWorld løy? Jeg vet ikke? Muttern fikk ihvertfall et tipp topp AMD system hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...