Gå til innhold

Pentium 4

skarsk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den er grei! Men jeg mener at et er ikke noe vits med en båndbredde som ingen programmer klarer å utnytte. Høyere FSB er bedre ytelse ingen skal si noe imot det men det er noe som ikke blir utnyttet i realiteten. Får å teste sånt lager man syntetiske programmer som vil utnytte den for dele med 533 Mhz FSB. Fordelen er at prossesoren kan kjøres med lavere multiplier, men det er ikke noe problem for Intel samme hva. Prøv å kjør et spill på en masin med 133Mhz QDR så vil dette aldri bli utnyttet i ett eneste program som lanseres i løpet 2002. Athlon XP knuser stor sett intel i det meste, intel har sine fordeler de også . Med lavere klokkehastighet og FSB 133DDR dreper Athlon XP hvem som helst Pentium 4 FSB 100QDR eller 133QDR.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-30 00:26, Vegard20 skrev:

Den er grei! Men jeg mener at et er ikke noe vits med en båndbredde som ingen programmer klarer å utnytte. Høyere FSB er bedre ytelse ingen skal si noe imot det men det er noe som ikke blir utnyttet i realiteten. Får å teste sånt lager man syntetiske programmer som vil utnytte den for dele med 533 Mhz FSB. Fordelen er at prossesoren kan kjøres med lavere multiplier, men det er ikke noe problem for Intel samme hva. Prøv å kjør et spill på en masin med 133Mhz QDR så vil dette aldri bli utnyttet i ett eneste program som lanseres i løpet 2002. Athlon XP knuser stor sett intel i det meste, intel har sine fordeler de også . Med lavere klokkehastighet og FSB 133DDR dreper Athlon XP hvem som helst Pentium 4 FSB 100QDR eller 133QDR.

Joda, men så er P4 og XP ganske forskjellige prosessorer. P4 har en ganske avansert oppbygning i forhold til AMD XP, som ikke akkurat er nytenkende, men som fortsatt holder koken i dagens programvare. Det å si det over med at en Athlon dreper en P4 på samme klokkehastighet, kan stemme i de fleste situasjoner, men det er sånn det skal være. Nemlig fordi AMD XP gjør litt mer pr MHz enn det en P4 gjør, det er derfor AMD bruker PR-Ratingen XP1900 f.eks, fordi den yter like mye som en P4 1.9GHz (selv om AMD'en kjører på 1600Mhz). Uansett, så koster de ca like mye. Sånn som du tenker så er jo AMD rådyre, fordi 1600Mhz'en (1900xp) koster mye mer enn 1600MHz'en til Intel. Selv jeg, som er en Die Hard Intel Fan, erkjenner jo selvfølgelig at en CPU burde bli priset etter hvor mye den yter. AMD blir jo nødt til å gå bort i fra denne arkitekturen snart, fordi det ser ut til at den ikke kommer langt over 2GHz. Uansett, så er det godt mulig at P4 faktisk blir raskere pr MHz hvis programvaren er optimert for SSE2. Men det er slik P4 er lagd, og det virkelige potensialet vil vi først se når den kommer et stykke over 2GHz, dette har med arkitekturen og gjøre. AMD blir jo nødt til å gjøre det samme snart, slik Intel gjorde for 1 år siden, hvis de skal greie og følge med (Lage en ny arkitektur altså). Alle P4 Northwooder kan jo klokkes ekstremt, og samtlige kjører fletta av AMD's raskeste cpu, nemlig 2000XP (NW 1.8GHz går lett til 2.3GHz), NW 2GHz går lett til 2.5GHz, 2.2GHz'en går lett til 2.8GHz, og alt dette med standard kjøler.

Lenke til kommentar

Svar til vegard

At ingen programmer pr i dag ikke utnytter 533 mhz bus er jeg uening i!! I alle benchmark jeg har sett hittil gir faktisk piv overclocket til 533 bus en god del høyere ytelse enn en tilsvarende piv med 400 mhz bus. 533 kommer ganske snart og kommer ganske sikkert til å bli standard på lik linje med 266 hos athlon nå

Lenke til kommentar

Skal ikke motsi deres meninger men jeg er uenig. Hva fremtiden byr på er ikke opp til meg. Vil bare si til Extreme at Pentium 4 Northwood er produsert med 0,13 micron. Dette er en utrolig fordel i forhold til Athlon som er produsert ved 0,18 micron. Dette er en utrolig stor sterkhet når det gjelder varmeutvikling, som da kan føre til bedre overklokking. Du kan vente til Throughbered-prossesorene kommer fra AMD da er ikke Northwood`en noen sjef lenger. Det er heller ikke lenge til AMD kommer med 166Mhz DDR tilsvarer 333Mhz FSB som også er en fordel i forhold til Intel. Jeg sa også at benchmark programmene er syntetiske, dem er lagd for å utnytte vær ytelsesfordel. Det er ikke Photoshop og Ghost Recon osv.. SSE2 skal jeg ikke uttale meg om fordi jeg vet ikke mye om det. Men AMD kommer med en K8 om ett års tid, lukter SSE2 her.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-30 11:38, Vegard20 skrev:

Skal ikke motsi deres meninger men jeg er uenig. Hva fremtiden byr på er ikke opp til meg. Vil bare si til Extreme at Pentium 4 Northwood er produsert med 0,13 micron. Dette er en utrolig fordel i forhold til Athlon som er produsert ved 0,18 micron. Dette er en utrolig stor sterkhet når det gjelder varmeutvikling, som da kan føre til bedre overklokking. Du kan vente til Throughbered-prossesorene kommer fra AMD da er ikke Northwood`en noen sjef lenger. Det er heller ikke lenge til AMD kommer med 166Mhz DDR tilsvarer 333Mhz FSB som også er en fordel i forhold til Intel. Jeg sa også at benchmark programmene er syntetiske, dem er lagd for å utnytte vær ytelsesfordel. Det er ikke Photoshop og Ghost Recon osv.. SSE2 skal jeg ikke uttale meg om fordi jeg vet ikke mye om det. Men AMD kommer med en K8 om ett års tid, lukter SSE2 her.

Ja, NW er på 0.13 micron ja, AMD kommer ikke med det samme før om nesten 1/2 år. Ser ut som om de går _mørke_ tider i møte. Uansett, arkiktekturen til AMD vil være den samme som dagens, bare at die sizen blir mindre, så jeg tror nok fortsatt de vil slite med å få den opp i høye klokkehastigheter. Dessuten har noen hardware siter påpekt (inkl. hardware.no), at den blir dårlig til å overklokke med, på lik linje med dagens AMD XP pga at arkitekturen møter veggen snart. Du sa også at AMD kommer med 166MHz ddr snart, du mener vel VIA? Intel kommer nok først med dette også ser det ut til...

Lenke til kommentar

Et godt eksempel på hvor mye SSE2 har og si kan finnes her. Tenk når de fleste spill og programmer blir optimert for SSE2.............

http://www6.tomshardware.com/cpu/02q1/0201...ctitans-15.html

"In the Lightwave benchmark, the Intel optimization (SSE2) is evident. The result: for rendering, the Athlon XP 2300+ takes almost double the amount of time the Pentium 4/3000 requires"

Hvis man leser hele artikkelen også, så skjønner dere som stilte spørsmål ved 533MHz frontsidebus, at det er utrolig viktig.

[ Denne Melding var redigert av: extreme på 2002-01-30 20:20 ]

Lenke til kommentar

Ah...ganske varm med andre ord...jeg sliter kun med å få temp i kassen lavere (jobber med saken). Så min cpu ca 15grader over kabinett temp på full load (selv om den går på 2,1ghz). Er vel rundt 28grader idle (internett mp3 osv).

Men nå er den tilbake på 1,9, siden asus hk ikke har agp fix. Litt kjedelig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...