Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan bli kjent med folk?

stasomfaen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lagd tråder om sjenanse, men har på en måte kommet meg litt over det verste og må framover! Nå snakker jeg med alle guttene i klassa og er litt med dem på skolen (før snakket jeg bare hvis jeg ble snakket til), men problemet er at jeg sliter med å få jentevenner og bli kjent med folk utenom!

Snakka med ei her... Hu har fått mange venner bare av å være i heisen! Snakke litt i heisen, vips, så er de venner rett etterpå! Men sånn er ikke jeg ENDA! Så vil liksom få et lite dytt i ræva! Få litt tips og "framgangsmåter" liksom... Mange kan sikkert holde samtaler, men jeg må ofte ha noe å snakke om/ha noe til felles med personen, ellers går det ikke! Men vil prøve å bli bedre til samtaler generelt! Finne på ting å prate om osv!

Hvis folk kunne snakket litt "om seg selv" så kunne det hjulpet! Hva dere gjør for å bli kjent med folk og få nye venner... For har alltid vært med samme folka, og vil ha større krets! Spesielt jentevenner! I klassa sitter jentene med hverandre og de man kjenner godt, derfor føler jeg det blir rart å PLUTSELIG midt i skoleåret bare å henge med enkelte jenter... Men vil klare det utenom skole også, som f.eks. i heisen!!

Jeg vet jeg må ta initiativ og jobbe litt med å snakke med folk selv og at dere ikke kan gjøre jobben, men jeg trenger hjelp til å komme igang!

Setter veldig stor pris på svar! Det kan gjerne bli en tråd med mye diskusjon! For hjelper ikke mye om bare et par folk skriver litt, og det er sikkert til hjelp for andre som føler det samme som meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, ut i fra det du skriver har helt rett innstilling! Godt å lese. :) Det virker som du har både grunnlaget og innsikten i situasjonen, så ta det derfra. Initiativet/pushet er det faktisk bare du selv som kan ta, og innerst inne tror jeg du vet hva du må gjøre for å lykkes. Du må bare søke litt i deg selv for å få det ut. Anywho, så har jeg noen tips som kanskje kan hjelpe deg med det.

Når det kommer til å snakke med jenter er du en av millioner andre gutter som krongler seg gjennom kommunikasjon med dem, om i hele tatt. Det er ikke gjort på et blunk det å bli flink på det feltet, det er en kontinuerlig utviklingsprosess (noe all sosialisering er) der du må legge av deg brillene som ser på jenter som noe annerledes og skummelt. De ser litt annerledes ut, men faktisk er de konstruert på ganske lik måte som gutter når det kommer til tankemønster og sosiale relasjoner. Så hopp i det. Du kan snakke med ei jente om Batman, trening, sport og skole på lik linje som med gutter. Bare begynn prat om noe random, og gi faen i hvordan samtalen går eller ender. Det man snakker om er ikke så viktig i følge studier, det er kontakten som opprettes mellom personer som er det folk husker på. Tale er bare et instrument for menneskelig kontakt. Jeg, mener, hvor mye husker du egentlig av diverse randomsamtaler med folk? Det du husker er personene og det intrykket de har gjort på deg.

En noe mer konkret greie vil være å snakke om personen du snakker med, gutt eller jente. Nesten alle liker (klarer) å snakke om seg selv, og dermed har du et samtaleemne rett foran deg. Hvor er du fra, hva gjør du, har du brødre, hvor skal du på ferie, hevm kjenner du osv. Også bygger du deg bare ut fra det personen sier. Prøv å unngå intervjusamtaler dog, det blir fort tørt.

Ellers er det en fin ting å snakke om det som skjer rundt deg. Se deg rundt og bare begynn og snakk om noe random. Om arbeidsfolkene som jobber med kloakken, om bussen som spøler, om fyren som går rart på andre siden av gata. I går begynte jeg en samtale med ei, der jeg begynte med å lure på hva som var bak veggen foran oss. Derfra gikk samtalen over i om det var skatter og pirater der. Kanskje spøkelser og hvor mange som hadde dødd i å prøve å finne skatten bak veggen. Deretter over i gjenferder og over til spøkelser vi er overbevist at vi har sett, over til barndomsmareritt. Sånn kan det gå i det uendelige.

Det er bare å snakke. Når du sitter med følelsen at du egentlig har noe å si, men velger å holde det inne, så husk å alltid snakk istedet. Om det går skeis noen ganger -det vil det- så si fuck it og gå videre. Det er sånn man lærer best.

Hadde det ikke vært befriende å kunne si hva man ville nærmest når som helst til hvem som helst? Det er innenfor din rekkevidde. Det kreves bare mengdetrening og innsatsvilje der du MÅ gå ut av komfortbobla di. Og selvfølgelig hjelper det med et smil og en solid holdning og selvfølelse.

Sånn tilslutt kan jeg jo nevne viktigheten til den kommunikasjonen som ikke foregår gjennom tale, men med kroppen. Ca 70% av alle signaler som blir sendt mellom to personer går gjennom kroppsspråk. Dvs at det du sier teller bare litt mer enn 1/4, så det kan være nyttig å ha i bakhodet. En åpen, og selvtillitsfull stil og et smil gjør halve jobben. Forsåvidt er kroppspråk i seg selv et veldig fint samtaleemne du kan ha i baklomma dersom det går trått i samtaler.

F.eks si: "Visste du at folk tygger på ting når de er nervøse fordi de søker samme trygghetsfølelse de hadde når de ble ammet?"

Jøss, ble langt dette.

Endret av Partlow
Lenke til kommentar

Tusen hjertlig! Fint du tok deg tid til å skrive så mye, for det hjelper med å få meg igang! Jeg trenger liksom "pushet".

Det med smil... Jeg er ikke så glad i å smile når jeg går blant ukjente, men har prøvd å holde et litt diskret smil. Men jeg får skjerpe meg og se mer glad ut! Og det er sant som du sier.. Smil, holdning og kroppsspråk hjelper, har erfart det i det siste!

Så må jeg slutte å gruble! Har mange ganger f.eks. hatt noe som alle hadde ledd godt av i klassa, men jeg dropper å rekke opp hånda fordi jeg ikke har vært sånn før og det blir rart liksom.. Men men, det må skjerpes på! Skal love deg at jeg har angret når jeg har holdt ting inne, for jeg vet godt selv at det er mye bedre å bare si det!

Takk igjen! Og folkens, det er bare å skrive her, del åpningsreplikker, tips osv.. Det trengs veldig! Sikkert andre som lurer også, men har bare sett tråder om "hvordan bli utadvendt" og føler dette er liksom steg 2 i den fasen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...