Terje Takras Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Hei! Emnetittelen er kanskje litt missvisende, men skal prøve å forklare problemet.... Jeg har ei samling med ca 50 datamaskiner som er delt opp slik: Switch 1 -> 10 datamaskiner tilkoblet Switch 2 -> 10 datamaskiner tilkoblet Switch 3 -> 10 datamaskiner tilkoblet Switch 4 -> 10 datamaskiner tilkoblet Switch 5 -> 10 datamaskiner tilkoblet - Switchene er så koblet i sammen - Alle datamaskinene bruker subnet mask 255.255.255.0 - Alle datamaskinene har manuelt skrevet inn sin ip adresse, ingen dhcp som administrerer ip adresser - Datamaskinene tilkoblet switch 1 har ip 10.0.10.100 til 10.0.10.110 - Datamaskinene tilkoblet switch 2 har ip 10.0.20.100 til 10.0.20.110 - Datamaskinene tilkoblet switch 3 har ip 10.0.30.100 til 10.0.30.110 - Datamaskinene tilkoblet switch 4 har ip 10.0.40.100 til 10.0.40.110 - Datamaskinene tilkoblet switch 5 har ip 10.0.50.100 til 10.0.50.110 Husker ikke akkurat nå 100% sikkert om adressene var akurat slik, men det kan sjekkes ved behov Nå kommer spm mitt.. Jeg klarer ikke å få kontakt mellom en pc tilkoblet switch 1 og en pc på feks switch 2. Har ip adressa en skyld her i at jeg ikke får kontakt mellom pc'ne? Noen måte jeg kan ordne dette problemet på? Å endre alle ip adresser til samme "range" eller hva det kalles er ikke aktuelt, da dette er implenmentert i ei maskin. Og maskinleverandør ikke har gjort det mulig å bruke andre ip adresser enn de som er satt. Vi har heller ikke mulighet til å bruke maskinleverandør til å ordne problemet for oss. Ei heller it avdelingen vår... Noen som kan hjelpe en litt frustert automatiker som har fått i oppdrag å ordne kommunikasjon mellom alle pc'ne? Kan også nevne at alle datamaskinene kjører windows xp, og at ved å kjøre ipconfig, så finnes det ingen gateway, men det er vel normalt når ingen router /dhcp er tilstede? Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Det er helt normalt. Det du har er flere små subnet som ikke klarer å snakke sammen fordi de har ingen vei å sende kommunikasjon ut av sitt subnet. Det du trenger er en ruter med en link ihvert subnet og den konfigurert inn på hver av maskinene. Lenke til kommentar
Terje Takras Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Kan du forklare det nermere? =) Er ikke så veldig dreven på å sette opp nettverk, enn å sette opp et simpelt hjemmenettverk der alle er på samme ip område.. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Bruk subnet mask 255.255.0.0 og alle maskinene får kontakt med hverandre. Lenke til kommentar
Terje Takras Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Ser nå at jeg har feil informert litt.. Glemte å nevne at noen av pc'ne kjører et selvkodet system av leverandør, som da kjører på subnet 255.255.255.0 Vil disse alikevell ha kontakt med resten selv om de flyttes over til 255.255.0.0?? Disse har jeg ikke mulighet til å endre noe som helst på ang nettverksinnstillinger. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) De vil ha kontakt med resten om du har mulighet til å flytte samtlige enheter med egen ip-adresse over på 255.255.0.0 Har du ikke mulighet til det, så må det til litt triks, og mye tilpassning til din spesifikke situasjon. Dette er sånt som leverandør av spesialutstyr skal være behjelpelig med - men når man må jobbe rundt en vrang leverandør så er det ikke lenger bare-bare. Edit: om det bare er maskiner du har anledning til å forandre innstillinger på du vil ha kommunikasjon mellom så kan det være en ide å kjøre to sett ip-adresser på disse. F.eks kjøre de på 10.0.100.x med subnet 255.255.0.0 i tilleg til de ip-adressene de har fra før. ( ( http://www.itsyourip.com/networking/how-to...ows-2000xp2003/ ) Men først, en liten advarsel: du er tydeligvis satt til noe du ikke er kvalifisert til å gjøre - og det kan hende du får til noe rot om du begynner å forandre innstillinger osv, så vær forsiktig, og om mulig planlegg det slik at det er rom for feil når du holder på. Nedetid er ille, men planlegg slik at det ikke er fatalt. Endret 5. februar 2010 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Terje Takras Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 En liten bump, men tenkte jeg skulle gi tilbakemelding på hvordan det gikk. Det ble inngått en lite kompromiss, så det ble til at alle pc'ene som jeg har anledning til å endre ip adressen på, kjører på 2 sett ip adresser. der det ene settet kjører på 255.255.0.0. Vi får nå kontakt mellom de pc'ene som det var viktigst med. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå