Gå til innhold

Hvilket parti passer for meg?

Anbefalte innlegg

Herregud, kan vi lage en "Skriv alt negativt om sosialisme her"-tråd så sånne som deg kan få det ut av systemet? Kan vi ha èn konstruktiv diskusjon på det forumet her uten at du blander deg inn med sosialismehatet ditt? Vi kan fortsette den diskusjonen der på sosialisme-tråden, men denne personen lurte på hvilket parti som passet for ham/henne. Ikke hva som er negativt med sosialisme.

Du har svart DLF, noe som kan være mer eller mindre riktig, det vet jeg ikke. La det bli med det. Ikke bland sosialisme og hvorfor det er teit inn i det nå igjen.

OP: Venstre støtter mye av det her (jeg er ikke venstrestemmer selv, så jeg er ikke partisk i dette forslaget i motsetning til visse andre som begynner på m og slutter på arxisten), jeg anbefaler deg å lese på hjemmesidene deres, www.venstre.no.

Takk, for støtten. :thumbup:

Har sett litt på venstre før, og tror det må være det partiet på stortinget som passer meg best.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S_J: Er nok Venstre som er det nermeste du kommer der ja. De stemmer ikke perfekt med alt, men mesteparten absolutt og en del av de mer radikale tingene støtter ungdomspartiet og kommer da forhåpentligvis til å bli partiets offisielle politikk i framtiden :)

Er heller ikke noe problem å ha delte politiske meninger. I motsetning til hva mange i politikken liker å fortelle oss så er det ikke bare sosialister og kapitalister i verden. Venstre er en tilhenger av sosialliberalismen. Da innser man at hverken Sosialismen eller Liberalismen fungerer for alle, og prøver da og ta de beste delene av begge ideologiene. Man ville med andre ord ha en god og sterk velferdsstat, men samtidig sørge for høyere sosial frihet. Mottoet til Venstre er frihet under ansvar. Venstre mener at total liberalisme er ansvarsløst. Vi bor i et samfunn med andre mennesker og må ta ansvar for hverandre.

Partier som DLF vil ha frihet fra alt. Frihet fra skatt, frihet fra velferd, frihet fra offentlige områder, etc. Venstre vil ha frihet til utdanning, frihet til arbeid, frihet til å leve verdig, frihet til å ha god helse, osv.

Lenke til kommentar

I følge deg er alle partiene på stortinget facistpartier så det sier jo mer enn nok om ditt virkerlighetssyn i forhold til resten her. Er jo helt klart at ingen hører på dine politiske meninger når du bruker politiske begreper på heeeelt andre måter enn nesten alle andre.

Lenke til kommentar

For all del, flertallet har ikke nødvendigvis rett. Men nå er det ikke snakk om rett og galt. Det er snakk om orddefinisjoner. Og om nesten hele befolkningen bruker et ord på en viss måte så betyr det det. Ordbøkerne forandrer seg etter hvordan vi prater og skriver, ikke omvendt. Er masse eksempler på ord som har skiftet mening over tid. Det samme gjelder begreper.

Når noen da bruker begreper på måter som nesten ingen andre gjør så er det ofte vanskelig å ta dem seriøst og det fører også til misforståelser.

Du kaller sosialdemokratiet for facistisk, mens de fleste personer i norge, de fleste politikere, de fleste historikere, osv ser på land som Italia under andre verdenskrig som facistisk. Og Italia da var langt mer innskrenkende på sosial frihet og langt mer kontrollerende økonomisk enn det Norge er i dag.

Andre ord du bruker på heller spesielle måter sammenlignet med så og si alle andre er for eksempel "sosialist", "ond", "vold", etc.

Lenke til kommentar

Tja, både og. Skatt er forsåvidt tvang i seg selv, men det er samtidig ingen som tvinger deg til å betale skatt. Man kan fint leve i Norge uten å betale skatt. Om du vil tjene over så så mye penger må man dog skatte. Dog er ingen som tvinger deg til å tjene så mye penger.

Og er ingen som holder deg i landet her heller. Om man virkerlig synes at skatt er et slikt forferdelig overgrep er det ikke mye logisk å bo her. Om staten gjorde noe jeg opplevde som vold hver dag så hadde jeg flyttet herifra.

2: Jeg mener at det ikke er snakk om noe bevis fordi det er ikke en svart-hvitt verden. Det er mange variasjoner og grader av tvang. Jeg synes generelt sett at man helst burde kunne forklare sine politiske standpunkter moralsk, men gjerne også begrunne dem objektivt. Er mange ting jeg instinktivt reagerer på som f.eks sterke straffer mot kriminelle. Men om jeg tenker meg litt om og lar det rasjonelle styre så ser jeg jo at det hjelper samfunnet lite.

Lenke til kommentar

Og liberalismen har altså ikke negative sider?

Jeg er riktig nok ikke noen stor tilhenger av sosialismen, men måten du fremmer dine synspunkter på er det som gjør at ingen tar liberalister seriøst.

Jeg tror de fleste inne på dette forumet ikke ønsker seg et storebrorsamfund, eller "kommunist økonomi".

Lenke til kommentar

Fred har ingen negative sider som ikke krig har.

Så klart lever ikke folk evig i et fredelig samfunn. Så klart vil folk bli fyllesjuke og det vil være drittvær ganske ofte, men dette vil også skje i et tvangssamfunn.

Verden skriker etter liberalisme

100_Indian-Muslims-girls-ho.jpg

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar
Verden skriker etter liberalisme

100_Indian-Muslims-girls-ho.jpg

Ja, denne jenten protesterer mot skatt og for privatisering :roll:

Nå er det forresten nok snakk om liberalisme, den har mange positive sider, men også negative, men det var ikke det denne tråden skulle handle om. Marxisten ser ut til å bruke alle anledninger til å spre så mye DLF-propaganda som mulig.

Kan vi få denne tråden tilbake til det den var ment for? Folk som er godt kjent med ett eller flere partier kan si hva partiene synes om punktene jeg listet opp.

Hadde vært fint om også brukere på forumet skrev hva de syntes om punktene.

Endret av S_J
Lenke til kommentar
Skatte- og avgiftspolitikk omtrent som nå

Bedrifter ilegges i dag høye skatter og avgifter, og det regelverk som skatter og avgifter beregnes etter er svært komplisert. Dette betyr at kostnaden for bedriftene ikke bare er det som må betales, regelverket medfører også store administrasjonskostnader. Regelverket blir også mer og mer komplisert over tid; delingsmodellen og moms«reformen» er skrekkeksempler på hvordan skattesystemet blir en stadig større byrde på bedriftene.

Skattevesenet er også en stor belastning på grunn av dets rigide adferd og regelverk. Bedriftsledere risikerer straffeansvar på grunn av bagatellmessige forsinkelser og feil, og det er ikke rom for betalingsutsettelser ved svak likviditet.

Vi bør ikke bare senke skattesatser og fiskale avgifter, vi bør også avvikle dagens praksis med hardhendt skatteinnkreving og strenge kontrollrutiner.

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...