Gå til innhold

Bra med proteinpulver eller ikke?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en gutt på 16 år som driver med styrke trening 3 ganger i uka og ski 2-3 ganger i uka. Jeg har ikke lyst å gå ned mer i vekt, veier 70-72 kg, men har lyst å bli mer markert.

Jeg har ikke brukt proteinpulver så mye, men i det siste har jeg gjort det etter hver trening. Tar 1-2 scoops med whey 90%. Men har lest flere steder at man ikke skal bruke proteinpulver, men heller spise mer mat. Jeg prøver å spise kylling og fisk til middag, men synes ikke jeg får så bra framgang med bare dette.

Så, hva bør jeg gjøre? Hvis jeg skal få i meg like mye proteiner ved å spise mat blir det vel mange karbohydrater ekstra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Er en gutt på 16 år som driver med styrke trening 3 ganger i uka og ski 2-3 ganger i uka. Jeg har ikke lyst å gå ned mer i vekt, veier 70-72 kg, men har lyst å bli mer markert.

Jeg har ikke brukt proteinpulver så mye, men i det siste har jeg gjort det etter hver trening. Tar 1-2 scoops med whey 90%. Men har lest flere steder at man ikke skal bruke proteinpulver, men heller spise mer mat. Jeg prøver å spise kylling og fisk til middag, men synes ikke jeg får så bra framgang med bare dette.

Så, hva bør jeg gjøre? Hvis jeg skal få i meg like mye proteiner ved å spise mat blir det vel mange karbohydrater ekstra?

Om du klarer å få i deg antall protein som du skal ha i deg gjennom maten (vekten din x2 i gram) er det best. 1-2 scoops er for mye etter trening. Kroppen klarer å ta opp 30 gram protein i gangen, og 1 scoop er vel 60 gram?

Og nei, det blir ikke mye karbohydrater ekstra, det blir heller mindre karbohydrat. Erstatter du ett brødmåltid med en kyllingfilet for eksempel, har du spist ett helt måltid med bare protein og fett.

Så jeg vil anbefale deg å få all protein gjennom kosten, om det er mulig. Jeg også har en boks med proteinpulver liggende, men bruker den sjelden, siden jeg får nok ifra kosten :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei!

Om du klarer å få i deg antall protein som du skal ha i deg gjennom maten (vekten din x2 i gram) er det best. 1-2 scoops er for mye etter trening. Kroppen klarer å ta opp 30 gram protein i gangen, og 1 scoop er vel 60 gram?

Og nei, det blir ikke mye karbohydrater ekstra, det blir heller mindre karbohydrat. Erstatter du ett brødmåltid med en kyllingfilet for eksempel, har du spist ett helt måltid med bare protein og fett.

Så jeg vil anbefale deg å få all protein gjennom kosten, om det er mulig. Jeg også har en boks med proteinpulver liggende, men bruker den sjelden, siden jeg får nok ifra kosten :thumbup:

Protein fra maten er alltid best, der du får med mineraler og vitaminer. Det du sier om at kroppen kun klarer å ta opp 30g om gangen er nok en myte, ingenting viser på at kroppen kun tar opp 30g. Altså trenger bare musklene 20g for å bli helt oppfylt, men ekstra aminosyrer er bare bra.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke brukt proteinpulver så mye, men i det siste har jeg gjort det etter hver trening. Tar 1-2 scoops med whey 90%. Men har lest flere steder at man ikke skal bruke proteinpulver, men heller spise mer mat.

Protein fra maten er alltid best, der du får med mineraler og vitaminer. Det du sier om at kroppen kun klarer å ta opp 30g om gangen er nok en myte, ingenting viser på at kroppen kun tar opp 30g. Altså trenger bare musklene 20g for å bli helt oppfylt, men ekstra aminosyrer er bare bra.

Nå skal jeg ikke utvnevne meg som noen ekspert på emnet, men jeg trener mye, ofte 6-8 ganger i uka, og jeg leser masse om kosthold og trening. Så godt som alt dere sier her må være tatt ut av luften eller ut av kontekst for det lyder helt feil for meg.

F.eks hvor har du alle konstantene dine fra, TheFighter94? 60g per scoop, 30g om gangen, vekten din x2 i gram?

Jeg har hatt proteinpulver med medfølgende scoops som har variert fra 10g til 20g hvor de fleste er 10g.

Og det er innlysende at hvor mye protein man kan ta opp om gangen varierer basert på et utall faktorer og ikke er konstant. Jeg har faktisk ikke lest noe om akkurat dette siden jeg regner med at tallet er såpass høyt at man aldri vil nå grensen såfremt man ikke tyller ned 200g protein i en omgang, men det varierer uten tvil basert på kroppsvekt, hvor mye muskler du har, hvor tungt du trener m.m.

Hvor mye protein man trenger burde også vært innlysende at ikke er konstant. Dersom du tar deg tiden og googler litt så ser du at ingen er enige på dette emnet. Alt fra 0.8 til 4 gram protein per kilo kroppsvekt har jeg lest og som sagt så varierer dette på akkurat samme måte som hvor mye man kan ta opp om gangen.

Og hva er det du sier, Pijus? Du sier at 30g om gangen er en myte så tar du 20g ut fra luften? Hva er 20g da? Ikke en myte? Og å si at protein fra maten alltid er best fordi du med mineraler og vitaminer, hva har det med saken å gjøre? Så dersom jeg spiser proteinpulver og tar mineraler og vitaminer ved siden av og du spiser mat med protein, mineraler og vitaminer så når vi ikke samme mål?

Vis meg den universielt aksepterte artikkelen som sier at proteinpulver ikke er bra, eller direkte skadelig, så skal jeg slutte å bruke det med en gang, men frem til den tid så ser jeg ingen grunn til at alle som ikke klarer, eller orker, å oppfylle proteinbehovet sitt på andre måter kan ta så mye proteinpulver de orker. F.eks jeg synes ikke det en gang er et alternativ å stå og tilbrede og spise tonnevis med mat hver eneste dag for å ersatte proteinshakene mine, det er rett og slett for tidkrevende og jeg vet ikke om jeg engang hadde orket å spise så mye. Selvfølgelig spiser jeg masse skikkelig mat til frokost, lunsj og middag samt en del mellommåltid som alle andre, men jeg står ikke og presser inn 2 ekstra kjøttmåltid om dagen for å erstatte shakene (som faktisk er fantastisk gode og burde vært grunn nok i seg selv til å drikke :p).

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar
Og hva er det du sier, Pijus? Du sier at 30g om gangen er en myte så tar du 20g ut fra luften? Hva er 20g da? Ikke en myte? Og å si at protein fra maten alltid er best fordi du med mineraler og vitaminer, hva har det med saken å gjøre? Så dersom jeg spiser proteinpulver og tar mineraler og vitaminer ved siden av og du spiser mat med protein, mineraler og vitaminer så når vi ikke samme mål?

Han tar nok ingenting fra luften nei. Gjør du?

It has been clearly established that ingesting protein after a workout augments muscle protein synthesis. While there have been a number of studies comparing different types of protein on this response, no studies have focused on the amount of protein that would elicit optimal increases in protein synthesis. Prominent protein researchers addressed this void in the literature by conducting a dose response study in healthy active men. The protocol involved subjects performing a resistance exercise session on five separate occasions. After exercise, they randomly consumed a drink containing different doses of protein: 0, 5, 10, 20, or 40 grams. The source of protein was egg. Compared to consuming no protein, muscle protein synthesis was increased by 37% after the 5 g dose and 56% after the 10 g dose of protein. The 20 g dose condition increased protein synthesis even further by 97%. When 40 g of egg protein was ingested, there was no further increase in protein synthesis. These results indicate a dose response relationship between the amount of protein ingested and stimulation of protein synthesis after resistance exercise up to 20 grams of dietary protein. At the higher dose, there was a marked increase in protein oxidation suggesting that the extra protein was being used as fuel. This is a landmark study that shows 20 grams of high quality protein providing about 9 grams of essential amino acids is the ideal amount of protein to consume after resistance exercise to maximize protein synthesis.

Moore DR, Robinson MJ, Fry JL, Tang JE, Glover EI, Wilkinson SB, Prior T, Tarnopolsky MA, Phillips SM. Ingested protein dose response of muscle and albumin protein synthesis after resistance exercise in young men. Am J Clin Nutr. 2008 Dec 3. [Epub ahead of print]

Og her er hele studien, siden du er så glad i å lese: http://www.ajcn.org/cgi/content/full/89/1/161

Endret av different
Lenke til kommentar

Fin studie, men endrer ikke det faktum at Pijus konkluderte basert på ingenting. Greit nok at han har hentet tallet fra studien der, men det nevnte han ikke.

Og nå orker jeg ikke lese hele studien der nå, men skummet gjennom og ser ikke helt hva du prøver å overbevise meg om med den. Jeg vet jeg trenger i alle fall 3000 kalorier om dagen for å ikke gå ned i vekt og jeg foretrekker at en del kommer fra protein. 5x20g protein om dagen er 100g protein og 400 kalorier. Skal de resterende 87% av inntaket mitt komme fra fett og karbohydrat da? Dessuten er det andre fordeler med et økt proteininntak enn bare muskelvekst. Og om proteinet jeg inntar blir brukt direkte til muskelrestitusjon bryr jeg meg ikke så veldig om, det eneste er at jeg ikke vil gå ned i vekt.

Nå var det ikke spesielt store spriket i kroppsvekt på deltagerne i studien heller, men det jeg synes hadde vært interessant var om de viste de grafene deres per deltager i forhold til kroppsvekt og i tillegg fikk inn noen +/- 10-20kg i den gruppa deres. Ikke oppgis fettfri vekt heller. Jeg mener når noe skjer i musklene så må det jo opplagt variere avhengig av hvor mye muskler man har og kan ikke konkluderes med en konstant.

Lenke til kommentar
Og nå orker jeg ikke lese hele studien der nå, men skummet gjennom og ser ikke helt hva du prøver å overbevise meg om med den. Jeg vet jeg trenger i alle fall 3000 kalorier om dagen for å ikke gå ned i vekt og jeg foretrekker at en del kommer fra protein. 5x20g protein om dagen er 100g protein og 400 kalorier. Skal de resterende 87% av inntaket mitt komme fra fett og karbohydrat da? Dessuten er det andre fordeler med et økt proteininntak enn bare muskelvekst. Og om proteinet jeg inntar blir brukt direkte til muskelrestitusjon bryr jeg meg ikke så veldig om, det eneste er at jeg ikke vil gå ned i vekt.

Nå var det ikke spesielt store spriket i kroppsvekt på deltagerne i studien heller, men det jeg synes hadde vært interessant var om de viste de grafene deres per deltager i forhold til kroppsvekt og i tillegg fikk inn noen +/- 10-20kg i den gruppa deres. Ikke oppgis fettfri vekt heller. Jeg mener når noe skjer i musklene så må det jo opplagt variere avhengig av hvor mye muskler man har og kan ikke konkluderes med en konstant.

Jeg prøver ikke å overbevise deg om noe, jeg påpeker bare at Pijus ikke hentet tallet sitt fra tynn luft. Og siden det virket som du var interessert linket jeg like greit hele studien. Forskjellig kroppsvekt eller ikke, man kan hvertfall gå ut i fra at man trenger minst 20g for optimal effekt, og det skader ikke med mer. Hvordan du deler opp karb/protein/fett er opp til deg.

Lenke til kommentar

Det virker veldig ulogisk at kroppen ikke skal klare å ta opp mer enn 30g protein av gangen. Tenk hvordan det var før i tiden, da man ikke bare kunne gå i butikken å kjøpe seg en kylling. Maten måtte jaktes, og da ble det naturlig nok ikke 5x20 protein om dagen. Men kanskje 1x100 når man hadde mulighet. Lurer på hvor bra kroppene våre hadde klart seg da, om vi bare klarte å ta opp 30g protein hver gang vi fikk oss et kjøttmåltid.

Lenke til kommentar
Det virker veldig ulogisk at kroppen ikke skal klare å ta opp mer enn 30g protein av gangen. Tenk hvordan det var før i tiden, da man ikke bare kunne gå i butikken å kjøpe seg en kylling. Maten måtte jaktes, og da ble det naturlig nok ikke 5x20 protein om dagen. Men kanskje 1x100 når man hadde mulighet. Lurer på hvor bra kroppene våre hadde klart seg da, om vi bare klarte å ta opp 30g protein hver gang vi fikk oss et kjøttmåltid.

Ulogisk eller logisk, det er 20gram denne forskningen sier, og om du velger å tro på noe annet, versegod ;)

Jeg har to forskjellige bokser med proteinpulver, og begge har en scoop som er på 60g, beklager om du tok det nært til deg. Og det med 2.2 gram x vekten din i muskler stemmer.

Endret av TheFighter94
Lenke til kommentar
Det var det War sa, basert på Fagerli forskningsrapporter.

20-25g pr måltid ja, ikke hele dagen.

Men man spiser somregel 30-40g uansett da man trenger aminosyrer for andre ting også.

Bulk 2,2g pr kg kroppsvekt

Deff 3.0g pr kg kroppsvekt

Det er standarden, mer en det lønner seg ikke da protein oksiderer/omdannes til glukose = karbohydrat.

Lenke til kommentar

Blanding 50/50.

Men hva som er best og hva man foretrekker er ikke det samme.

Kommer jo også an på hva man spiser ellers.

Normen er uansett å ikke kjøpe 100% myse/wheyprotein.

Proteinfabrikken osv selger mest av det pga to ting, råvaren koster mindre og folk vet ikke bedre.

Lenke til kommentar

Merk at mer man kjøper billigere er det for eks 750g,3kg,12kg,16kg osv.

Myoprotein

Denne har 50/50

Erteproteinet er billigere og har ca det samme i forhold, alt ligger et sted mellom M og K.

Prozyme denne er overpriset men har 50/50.

Basic har 80K/20M og er 1kg mer (Billig og grei)

http://www.norkost.no/

Osv.

Nøkkelen er å lete etter et protein som ikke inneholder konsentrat men isolat.

Så velger du noe som ikke er 100% whey, da har man kommet ganske langt.

Eriteprotein smaker ikke så godt, men halv pris veier opp, fikk et dusin bøtter av det i dag.

post-64596-1265910207_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Takker for svar War! Ser ut som du har nok av protein ihvertfall :p Synes alle der så greie ut, kommer nok til å kjøpe meg snart. Men når tar du det? Så det sto når man skulle ta det på sia, men greit å høre hva folk gjør. Protein drikken jeg bruker nå tar jeg kun rett etter trening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...