NyG Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) Er ikke helt sikker på om dette spørsmålet er velplassert, i og med at det egentlig ikke har noe med skole i det hele tatt å gjøre, men jeg og en klassekammerat begynte å diskutere et par ting angående å reise i tid. Da kunne vi ikke unngå å komme inn på temaet om jordas tidssoner. Så vårt store spørsmål er følgende: Om en begynner i London (GMT) og reiser til Russland(+5-12), forbi Japan(+9) og videre gjennom USA, vil da datoen fullstendig endres? Hvordan? Og ikke minst hvorfor? Håper virkelig dere forstår tankegangen, og at dere kan komme med et oversiktlig svar! Takk på forhånd Endret 5. februar 2010 av NyG Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) Hvis jeg forstår hva du spør om, så er svaret ja, du kan komme frem datoen før du dro med visse tidssoner. Er og mulig at det motsatte skjer. Er ikke verre enn at solen står opp senere eller tidligere enn her avhengig av hvor på kloden du befinner deg. Endret 5. februar 2010 av Thomas_H Lenke til kommentar
NyG Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Men hva om du hadde i teorien reist 365 ganger rundt jorda, hadde du da blitt et år eldre/yngre? Da mener jeg selvfølgelig i forhold til datoen. Lenke til kommentar
Gumpen Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) Det er ganske prinsippielt at tiden er annerledes i forskjellige verdensdeler. Men i realismen så skjer alt på en og samme tid. Du kan ikke reise i tid. (enda) Edit: Men hva om du hadde i teorien reist 365 ganger rundt jorda, hadde du da blitt et år eldre/yngre? Da mener jeg selvfølgelig i forhold til datoen. For det første så ville datoen tilbakestilles når du hadde kommet helt i rundt. For det andre så tar det mer en 1 dag å reise rundt jorden. For det tredje så siterer jeg til det jeg skrev først. Du kan ikke reise i tid. Endret 5. februar 2010 av xitto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå