Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Smart Roadster BRABUS Coupé - bruktkjøp

toth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare av nysgjerrighet: klarer dere ha disse som eneste biler? Hva gjør dere i tilfelle den dagen man skal ha med et par ski? (Leier bil eller tar buss? Fungerer jo for så vidt greit, og langt billigere enn å kjøpe en morsom bil som også har plass til tursekk og ski ...)

Lenke til kommentar

Jeg kommer antagelig til å legge ut min for salg i mai tipper jeg. jeg klarer ikke forsvare at jeg har 2 ganske like biler, så jeg kommer nok til å selge den.

Vi finner sikkert en god løsning om du er interessert.

men, jeg er spent på toth sin erfaringer, men han er kanskje ikke tilbake i landet enda...

håper oppdatering fra han kommer i løpet av dagen :)

Lenke til kommentar

Puh, herrejesus så trøtt jeg er nå! fløy ned kl 05 igår morges, på ferja i natt var det ingen soveplass, så jeg har enda ikke blundet. Levd på kaffe og redbull.

I tillegg var det jo tidenes møkkavær og møkkaføre både i danmark og norge, så jeg rakk ikke utførselsstempling(ankom hirtshals 8 min før ferjeavgang).

Men, 3 turer på biltilsynet, 2 på tollbua og litt annet kav, og nå er skiltene på plass! :D

En ting jeg skal si med en gang, er at "manuelt" gir, såpeføre og gode vinterdekk på denne bilen er grisegøy i svingene. Breier villigere enn villige vera når turboen kicker inn, og lett som en gokart å kontrollere!

Jeg har antagelig den berømte lekkasjen, dog selgeren mente det var rester fra nylig vask med dampapparat. Det går uansett på garantien, så om noen kan linke meg til fremgangsmåten for å fikse det, kan jeg levere den til BoS og få det i orden.

Kommer tilbake med mer erfaringer, nå er det pokker meg på høytid med en høneblund!

Endret av toth
Lenke til kommentar

kjapt spørsmål; Alle snøklumper jeg kjører over større enn en ert går jo i noe under bilen. Jeg regner med det sitter et deksel, en form for beskyttelse under der? At ikke snø og isklumper dunker rett i f.eks intercooler?

er ikke værre enn å ta en titt under bilen.

men, nei, ingen beskyttelse av intercooleren. det er litt beskyttelse under intercooleren, men ikke forran.

hold deg unna erter i veien...

Lenke til kommentar

Hehe, skal så absolutt få kikket under aklla, men slik føret og forhold er her nå, er det vanskelig uten bukk :!:

Jeg får kjøre forsiktig og svinge unna det jeg kan av klumper da!

et par nye spørsmål:

-Av og til når jeg skal starte bilen, kommer det opp en nøkkel i displayet, og den starter ikke. Jeg fikler litt, inn og ut med nøkkel og trykker på lås-opp-knappen, så kommer den. Men hva betyr den, og hva er det jeg må trykke på?

-Jeg føler ESP overkorrigerer. Hvis jeg får hint av spinn reagerer den, men sender meg ikke alltid rett frem, den korrigerer meg til en annen retning enn jeg har ved å f.eks nappe i venstre bakbrems. Nå kjører jeg bare uten ESP fordi jeg syns den er for ivrig.

-Uttak av originalstereo: Må jeg få fatt i de konkrete pinnene(fulgte ikke med), eller kan jeg bruke 4 binders eller lignende? Ser ikke veldig avansert ut..

Lenke til kommentar

- nøkkelen betyr at det er lenge siden du låste opp bilen, trykk på "lås opp" på nøkkelen en gang til så får du startet.

det er en sikkerhets-funksjon som gjør at om du glemmer å låse bilen så får ikke noen startet den(start-sperre). Jeg er usikker på om du kan deaktivere dette.

- aldri hatt noe problemer med ESP, men du kan prøve å resette bilen, koble fra batteriet i 10 minutter, så blir alle feil-koder og dritt som er liggende i ECU resatt, det kan hjelpe på ESP`n også.

- noen passende spiker gjorde jobben for min del ihvertfall, de originale trenger du ikke.

binders tror jeg blir for mykt og tynt.

skal du bytte spiller må du ha slik: http://www.smarttune.co.uk/product.php/94

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Takker aklla, gode svar!

Hvor lange spiker trengte du, og er det bare dytte dem inn til det sier "pop"?

Ramma/adapteren har jeg bestilt(dog til litt høyere pris enn det der, men ikke verre enn 175NOK fritt frakta).

Jeg har forøvrig "Brabus sound paket" iflg utstyrslista. ..men jeg ser ikke annet enn de to dørhøyttalerne? Er det noe mer en plass? Og gjør spillerbytte noen drastisk forskjell, eller må jeg bytte høyttalerne og for å få nogenlunde ok lyd?

Lenke til kommentar

2 standars spiker, har ikke dimensjonene i hodet, men det var ikke noe spesiellt med dem.

det er 2 dørhøytalere og 2 tweetere under luft-ventilen ved helt fremme ved front-ruta.

jeg byttet hele settet i en omgang, men du får vist en grei forskjell bare med å bytte spiller.

det er mulig du finner en subber under gulv-matta og isolasjon i passasjer-siden(den vertikale delen, ikke på gulvet), men det tviler jeg på.

edit: ja, du bare dytter inn og drar ut spilleren.

mener å huske at det stopper når du har dyttet langt nok, da er spilleren helt løs.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

I see :)

Lurer på om de diskantene er deaktivert da, kan ikke si jeg hører dem? Mener på jeg leste på smartforum en gang at de kunne aktiveres på et vis, men det er vel unødvendig når jeg skal bytte spiller likevel. Regner med tweeterne går i den vanlige DIN-kabelen, at jeg ikke trenger noen ekstra adaptere/filtere e.l. for å få dem i bruk? Sub kan jeg garantere det ikke er, ihvertfall ikke som er i bruk. Alt for plastikklyd til det. :p

Lenke til kommentar

det er mulig å deaktivere de ja, men hvordan husker jeg ikke.

kan sikkert finne det ut om du vil.

men, skal du bytte så overlever du sikkert dårlig lyd en liten stund :)

ellers er det koblet via DIN-kabelen så det er bare å bruke den, evt. overgang som stort sett er med spilleren.

du får kjøpt Brabus-sett med subber der jeg nevnte. blir veldig bra lyd med slikt sett, men koster så vidt jeg vet rundt 10 000.

er nesten ren "plug and play" å bytte spiller, å bytte høytalere er litt mer jobb, men det er jo halve morroa :p

Lenke til kommentar

Å bytte spillere, kable mikrofoner for bluetooth osv har jeg lang erfaring med, men akkurat høyttalerbytte har jeg ikke drevet mye med. Kan dog ikke se for meg det er annet enn logisk, bare litt arbeid. Så jeg får høre hva slags forskjell spilleren gjør, og vurdere derfra :)

Var det slik at jeg må bytte om et par strømforsyningskabler(tenning/permanent) for å få noe minne i spilleren? Originalspilleren som står i nå har null minne på radiostasjon og lydinnstillinger. hver gang jeg stiller bass og treble er det på null igjen etter tenninga er avslått og startet igjen. meget tungvindt.

Lenke til kommentar

neida, er ikke så ulogisk, du må bare velge høytalere som er grunne nok, det er ikke så alt for mye plass til høytalere i døra.

ellers må de moddes litt, det er 3 hull til høytalerene som sitter i nå, 2 av disse passer mot vanlige høytalere.

kreativitet gjelder på ett/to fester til :)

om du ikke har minne må du bytte om på kabler ja. antagelig noen som har vært bak der før å gjort noe. regner med at det står hvilke i bruks-anvisningen.

Lenke til kommentar

Spørsmål, kanskje mest rettet mot eierne av andre tyskimporter: Jeg har kjørelys, og på grøftelysknappen er det på øvre del bilde an en hovedlykt, en "A" og en "off". Dette skulle etter alt skjønn bety "av med auto-kjørelys". Men det funker ikke. Uansett hva spaken står i, og uansett hvor mange ganger jeg trykker på "A off", går ikke lysene av.

Tips, triks?

Lenke til kommentar

Du vil skru av autimagiske kjørelys?

Gjør dette:

- Skru av tenningen

- Aktiver lyshornet

- Trykk samtidig på lås opp-knappen på nøkkelen

Mener å huske at bilen gir fra seg ett pip eller to som bekreftelse.

Dette må være kodet inn i ECU, ingen garanti for at det er det.

Hva bryteren og tegnet på grøftelysene dine aner jeg ikke hva er, jeg har bare grøftelys av/på der.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...