toth Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Ja, da var det tida for ny bil! Har suglet en stund på denne modellen, Smart Roadster BRABUS Coupé Xclusive for å være helt nøyaktig. Planen er å innen kort tid hente en i tyskland, en jeg allerede har blinket meg ut. Spørsmålet mitt er; Er det noen her som sitter på tips, råd, erfaringer, hva som helst angående bilen? Jeg har ingen erfaring med Smart, og er selvsagt ute etter å gjøre et best mulig kjøp med færrest mulig blemmer. Give me all you got! Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Var det ikke denne som ikke var vanntett? Tror et lass biler ble kalt inn, det kan jo være greit å sjekke om din kandidat er blant de som har vært fikset. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Vanntett bil er hvertfall et must i Norge Lenke til kommentar
Woods Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Har mye god info om denne. Har en selv, bare i svart. Skal gi detaljert info når jeg får bedre tid! :-) Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Har hørt om lekkasje-problemene, men jeg satser på det er fikset - om ikke får jeg med 12mnd europeisk garanti som gjelder alt utenom slitedeler Woods, venter i spenning! Er du godt fornøyd? Lite spørsmål jeg ikke finner helt ut av: Kan man låse giret til manuell sjalting med paddleshiften? Altså kan jeg sette den i andre eller tredje og sørge for at den blir der, og ikke girer opp/ned automatisk uten at jeg ber om det? Lenke til kommentar
toth Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 ..og forresten, er det i det hele tatt noe håp om å få plass til ekstra hjulsett inni bilen? Jeg henter jo i tyskland på vinterdekk, og hvis det er mulig å få med seg sommerhjula fremfor å sende dem med fraktselskap hadde det jo vært greit.. Men kan ikke helt se for meg det er plass? Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Bump! Signerte kjøpekontrakten idag, og planlegger henting neste uke, så kom med all nyttig info! Hvordan er den på snøen? Kan man slå helt av esp/tc? Lenke til kommentar
Woods Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Beklager sent svar. Hadde glemt av denne tråden. 1. Man kan slå av ESP 100%. Bilen er SVÆRT morsomt på glatta, men i og med svært lav bakkeklaring er det mye dritt som kommer borti..... 2. Ja, jeg har fått det til. Svært trangt, og ikke lovelig kanskje? Ville ikke anbefalt det. 3. Du kan "låse" bilen på "manuell". Dvs; den girer opp hvis turtallet blir for høyt, og den girer ned om du kjører for sent. - Svært mange Roadstere (da uten HARDTOP) sliter med vannlekasje. Ikke bare èn plass, men opp til 4 vanlige steder. Heldgigvis er dette ikke særlig vanskelig å utbrede, ei heller dyrt. Tar bare tid. Ta hånda under BEGGE setene og kjenn sikkelig til, om det er noe fukt under her. Er det det, har du vannlekasje... det holder jeg på å utbrede i dag. Tar tid ta alt i bilen må ut og "luftes". Jeg kjente ikke dette da jeg hentet bilen min, da den hadde stått i garasje. - Sjekk om bilen "hakker" mye ved kjøring i lav hastighet. Hakker er vel feil begrep å bruke, men noe alla; bilen holder på å daue, du merker den automatiske clutchen er veldig brå. - Sjekk om bilen holder en gjennomsnittstemperatur mellom 80/90grader. Hvilken bil kjøpte du? Ville ikke anbefalt å kjøpe en vanlig Roadster, BRABUS er nesten et must. Dette er pga STORE oppgraderinger på motor (LANGT mer enn remap, som mange tror). De har også satt bilen sammen for hånd, og da blir kvaliteten en helt annen historie enn hva Smart opprinnelig leverte. Lenke til kommentar
Woods Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Forresten; Er svært fornøyd med bilen. Smiler hver gang jeg skal ut. Det er få biler i dene prisklassen som får frem gliset.. og det er SVÆRT SVÆRT få biler nærme denne prisklassen som kan matche kjøreegenskaper, bremser og "feeling". Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2010 Hjertelig for omstendig svar i grevens tid, woods! Imorgen kl 11 sitter jeg i gliset med 15 timer kjøring foran meg(de 10 første riktignok på kjedelig autobahn), gleder meg som en unge. Lekkasje får jeg desverre ikke sjekket tenker jeg, da bilen har stått tørt i butikk en veldig god stund. Men jeg får med 12mnd garanti, så blir det clutch- eller vannproblemer skal det fikses pronto og gratis, jeg skal såvisst følge med under setene Jeg undersøkte godt og fant og ut det du sier, at det er store forskjeller til BRABUS-varianten, så jeg vurderte ikke standard(også av litt prinsipp mot mindre enn 100hk:P). Etter en måneds leting fikk jeg kloa i en Brabus Xclusive som har gått 44tusen, jeg innbiller meg det er et godt kjøp. Og antar vel egentlig den - om ønskelig - kan selges uten tap om et år. Finner jo ikke gunstigere biler å importere; ingen vekt, ingen hk og ingen co2. Jeg gleder meg, det blir en fryd å stå opp kl 5 imorra tidlig! Lenke til kommentar
Woods Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Hehe, det høres flott ut. Velkommen til Smart Brabus klubben Toth! Du vil bli overrasket hvor stort community det finnes rundt disse bilene. I Norge har du blant annet www.smartforum.no, og i England har vi bla. www.theroadster.net. Sistenevnte har jeg mange bilder av min bil. Det er en fryd å kjøre Smart, men det kan også være dyrt. Nesten hver eneste reperasjon av et-eller-annet i motoren koster min. 2000K hos Bertel O'Steen, da motoren må senkes ved bytting av slitedeler(til og med tennplugger) osv. Jeg anbefaler deg å aldri bestille deler via Bertel O'Steen - da jeg har spart opp til 80% flere ganger ved å bestille fra England. England har de beste prisene på deler og annet til Smarter. Med moms og alt, er det fortsatt billig. Britene ELSKER Roadster - til og med Jeremy Clarkson la denne på "The Cool Wall" - og da på Sub Zero. Det ER verdt å merke seg at girkassa er litt treig. Den er MYE bedre på Brabus modellene, men fortsatt litt treig. Noe tilvenning kreves, og når dette er gjort går bilen som olja lyn. Ikke den kjappeste til 100KM/T, men en av de kjappere på svingete veier. Kan fint sammenlignes med Lotus Elise. Har forøvrig kjørt fra en Covertte Z6(?-eller hva de greiene heter) i fjellet en gang.. den var nok litt for tung og stor til å holde følge i svingene. Liten sjekkliste hentet fra Smartforum av brukeren Tengs79: Noen ting man bør sjekke ekstra godt, ved kjøpt av Smart Roadster/Cupe Fritt oversatt og sitert fra utenlandsk bilblad: * Ac - Aircondition En stor svakhet på disse bilene, da rørene har en lei tendens til å sprekke, pga vibrasjoner fra motoren. (Reperasjon av eventuell kompressor er en kostbar affære) * Batteri Batteriet sitter under matten i fronten av bilen (bagasje rom framme), kontroller batteriet og boksen hvor det sitter. (Om ikke hornet fungerer, så er det nok pga korrosjon her) * Bremsene En litt "svampaktig" følelse med bremsene, er ikke unormalt. Så det trenger ikke være et varsel om større problemer. Sjekk at bremse skivene ser greie ut og at bilen ikke drar til noen sider ved kraftig nedbremsing. * Dører En vanlig feil er at en del av mekanismen triller bort og gjør det umulig og åpne døren. (?) Sjekk at begge dører åpnes fint fra innsiden og utsiden. * Felger Felgene er skjøre, og se til at de har fått godt stell. Heis gjerne opp bilen og snurr hjulene rundt, for å sjekke at de ikke er skjeve eller skadet på noe sett.. * Lakk Lakken kan lett flasse av plastikkpanelene. Sjekk spessielt ved bakre hjulkanter. En vanlig feil er at lakken blekner, så sjekk at bilen har samme farge overalt. * Lekasje Lekasje er et vanlig problem med disse bilene, sjekk nøye under alle matter. Om du har mulighet, så spyl gjerne taket med vann, så avslører du garantert hvor mye/lite det lekker. I verste fall kommer det vann på innsiden av siderutene, i så tilfelle trengs det nye pakningslister. Størst problem er det om det kommer vann inn på frontruta, siden under her ligger den elektriske styreboksen.. (husker ikke navnet på den nuh..) * Lykter Frontlykter: Sjekk disse for sprekker, Xenenon lamper bør bare være der om det fulgte bilen originalt. Baklykter: Sjekk at de er tørre og fine, da de har en lei tendens til å lekke vann. * Kalesjen En godt tatt vare på bil, har en kalesje uten flekker eller annet, svart skal den være også.. Ikke nesten grå.. (Vann skal ligge som perler her, om den er godt behandlet og tatt vare på) * Styringen/ratt Skal ikke ha noe slark av noe slag, skal være lett og presis. * Vinduene Skal være feilfrie, sjekk spessielt bakre sidevinduer i Coupè versjonen, da de er laget av plexi. Sjekk også elektriske vindusheiser, som skal jobbe jevnt og fint. Jeg har både hatt feil på startmotor, AC og vindusviskermotor.. sistenevnte skjedde på motorvei, og det regner en god del her i Stavanger. Spennende? Yep. AC rør er ganske enkelt å sjekke. 1. Start opp bilen - og sett AC på KALDT. Det skal være KALDT. 2. Sjekk motor. Helt fremme under luka, ser du AC rørene. Du ser lett om det er noe galt her.. Det er ikke meningen å skremme deg fra kjøpet. Bilen er som sagt en fryd å kjøre, og det er generelt sett lite feil - bortsett fra vannlekasje. Vær obs på at hvis du får vann inn ved førersetet kan det fort bli veldig dyrt. SAM enheten er under rattstammen, ødelegges den - blir du fattig. Ellers kan jeg linke opp til en side jeg bruker hvis noe går galt; http://fq101.co.uk/ Gode guider med delenummer og hele greia. Genialt hvis du ønsker å spare litt penger. MYE kan gjøres på denne selv. Ellers ville jeg anbefalt deg å kjøpe CRUISE controll kit og BRABUS sitt sportsratt. Sistenevnte koster omlag 10 K, men er absolutt verdt hver eneste krone. Lykke til med kjøpet i morgen. Hvilken type ble det forresten? 2005 Xclusive? Hvis ja - så har du i hvert fall kjøpt korrekt model! Avslutter med å laste opp bilde av bilen min; Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Dette er en veldig spennende bil. Er det mulig å få høre hvor mye en slik Brabus-utgave havner på, ferdig registrert i Norge? Endret 17. februar 2010 av OML Lenke til kommentar
Woods Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Ga omlag 220 K for min i fjor. Da hadde den kjørt omlag 20K. Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Herlig flom av info, woods! theroadster.net har jeg trålet i noen dager nå, og ja - jeg har siklet på brabusrattet og cruisen. Hvordan gjorde du med cruise, kjøpte og monterte du stalk selv, og gikk til BoS for en TAN? Hvor mye havna du på alt i alt? 05 Xclusive ja, dog ikke førstegangsreg. før des/06. Nydelig eksemplar du har der, er det gjort noe eksteriørt? Har du spacer på hjulene eller senk? Skal ærlig innrømme jeg hadde mest lyst på sort selv, men utvalget er ganske snevert når man som meg absolutt skal ha coupén, cab'en er jo mye mer tilgjengelig. Så da ble det sølvgrå på meg. OML: Som sagt er det endel å hente på import. Går du for notchbacken, kan du ha en ferdig registrert brabus(non-Xclusive) på veien i norge for 110-120.000. Avgiftene beløper seg veldig rundt regnet til ca 30~50.000, så kan du bare tråle autoscout24.de Et eksempel: Smart Roadster Cabrio (all.nto BRABUS) € 7.500,- 77.000 km 06/2004 Denne ferdig på skilter iflg dinsides importkalkulator: Bilens nettopris: 60 383 + MVA (25%): 15 096 + Vrakpant: 1 300 + Engangsavgift (se tabell under for detaljer) 41 999 - Bruksfradrag (50%): 20 999 = Total kostnad inkl. kjøp av bil: 97 777 Edit: Akkurat hvor mye jeg ga for min vet jeg ikke helt om jeg vil si(sånn i det usannsynlige tilfelle den skal selges igjen), men kan vel røpe at den kommer på under 180 Edit: Det beste kjøpet jeg har sett til nå, som jeg personlig droppet kun fordi den står i Italia og ikke tyskland, er denne: http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=v1gosc4mpnrg Endret 17. februar 2010 av toth Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Gratulerer 180k er ikke så alt for værst for en Exclusive som har gått 77.000km, men det er ikke unikt billig. Bare spør om det er noe mer du lurer på, jeg er litt over snittet interessert i Smart forresten, listen til Tengs79 stemmer ikke mtp. batteriet i en roadster, den er forran, under bagasjerommet. det er så vidt jeg vet ingen problem med batteriet der. og fyll 0,5 bar mer enn det du skal ha i dekket, så blir ikke felgen så lett ødelagt. Brabus-felgene er DYRE om du skal ha nye. ikke bry deg om den ekstra dekk-slitasjen som kommer i midten av dekket når du har for mye trykk, Smart sliter minimalt på dekkene. når dekkene starter å bli slitt har det vært på høy tid å bytte dekk lenge pga gummi-kvaliteten. ellers går vel ikke ESP av 100%, men så godt som ingen problem å leke seg om vinteren med ESP på funker den kjempebra på vinteren, men det er litt under 10cm bakkeklaring på den, så det blir fort en effektiv snø-plog om det er mer enn 10cm snø. Intercooleren er det laveste punktet under bilen, heldigvis er den litt forran bakdekkene, så den ikke skraper oppunder fartsdumper og slikt, men greit å tenke på at den er der. Intercooleren er forresten på fører-siden, prøv å få unger, syklister og grevlinger under bilen på venstre side, da sparer du intercooleren. de 2 største problemene med bilen er lekasje og AC. AC er godt beskrevet, men fuktighet sjekker du på en ganske enkel måte. du drar frem ett sete og kjenner under isolasjonen ved skinnene setet står på, der skal det ikke være fuktig. sjekk gjerne på begge sider da lekasje kan være på kun den ene siden Endret 17. februar 2010 av aklla Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Den har gått 44k, og jeg sa strengt tatt under 180.. Kan vel likegjerne være ærlig, det forringer jo ikke verdien - den kommer på ca 155 ferdig på skilter Fukten får jeg som sagt ikke sjekka før avhenting, men er det en god ide å rett og slett gå i vaskehallen og spyle cab'en godt, og se hvordan det går? Endret 17. februar 2010 av toth Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 oki, da er det ganske billig funker å spyle den, du vil se på innsiden av vinduet om det lekker der ganske fort. den kan lekke ved speilene også, det er værre å finne ut av ved å vaske den, men det kan bli fuktig da også. pass litt på taket, helst ikke få avfettning, såpe og annen dritt på det, for det kan ødelegge impregneringen. mange som anbefaller at man ikke vasker med høytrykk-spyler, men kjør på sier jeg. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 155.000 for en slik en er jo absolutt levelig. Det eksisterer knapt bedre ego-bil, og er virkelig noe å vurdere mens jeg ennå er "ung og dum", evnt. som kosebil ved siden av en mer praktisk en! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 155.000 for en slik en er jo absolutt levelig. Det eksisterer knapt bedre ego-bil, og er virkelig noe å vurdere mens jeg ennå er "ung og dum", evnt. som kosebil ved siden av en mer praktisk en! absolutt. personlig sikler jeg på Lotus Elise til sommeren, det er tilsvarende ego-bil, men litt flere ponnier Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Ja, det virker jo som en naturlig oppgradering. Men det vil da si at du skal selge Brabusen, antar jeg? *host host* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå