Gå til innhold

trojan i mandrake 9.1 viktig

Anbefalte innlegg

hei har et stort problem , bruker mandrake 9.1 og det har virket bra de siste måndene fram til nå . igår så logget jeg meg på og så at en "cosak" var blitt lagt til login menyen min der hvor jeg kan velge mellom kde og gnome etc. jeg fjernet seff brukeren , men etter å ha vært på irc så ble jeg fortalt at jeg skulle bruke chkrootkit og der fant den infected files in ifconfig , login etc . den fant også en trojan som heter tr0n, det jeg ikke skjønner er hvordan dette kan ha skjedd.

jeg mener jeg valgte standard sikkerhet under installering av mandrake og når jeg la inn pppoe driverene valgte jeg 1 , så det skal ikke være noe problem. Jeg trodde man ikke trengte noen annen firewall enn den som var lagt inn som man confer under install . det som kan være problemet er at jeg for ca 1 uke siden logget meg inn som root i startx og da fikk jeg beskjed om at det ble opprettet et eller annet. kan det være det som gjorde at maskinen min ble åpen sånn at noen fikk lagt inn trojanen ? . :oops:

takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en ting til , har nå lagt inn mandrake på nytt og det kan hende at problemet var at jeg ikke hadde stilt inn firewallen. for helt på slutten av installen av mandrake så kommer det opp en lang liste med ting som kan konfigureres , bla lydkort , mus , tastatur , nettverk etc. på firewall så gikk jeg inn og der sto det : Hvilke tjenester vil du tilatte at andre på internett kobler seg til og den sto på alt (ingen brannmur) , så jeg krysset vekk ikonet og krysset av ved de tingene jeg ville at internett skulle få tilgang til og da sto det etter at jeg trykket ok : brannmur aktivert. så da skal brannmur og alt funke som det skal ? så da var ikke brannmuren aktivert første gangen jeg la det inn . :oops:

Lenke til kommentar
Hvilke tjenester vil du tilatte at andre på internett kobler seg til og den sto på alt (ingen brannmur) , så jeg krysset vekk ikonet og krysset av ved de tingene jeg ville at internett skulle få tilgang til og da sto det etter at jeg trykket ok : brannmur aktivert. så da skal brannmur og alt funke som det skal ? så da var ikke brannmuren aktivert første gangen jeg la det inn .  :oops:

Kjenner ikke til denne trojanen, men vær alltid oppmerksom på å ikke legge inn en haug med servere du kanskje ikke trenger. Servere trenger "pleie", de må konfigureres riktig og oppdateres hvis det oppdages sikkerhetshull. Steng alle tjenester i firewallen som ikke trenger å aksesseres fra andre maskiner på internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...