Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye koster det å forsikre en Mazda RX8?

Dabben93

Anbefalte innlegg

Hei, neste år fyller jeg 18 og får bil av min far til maksimum 350.000.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en Mazda RX8 2006 mod til 315000, er det noen som vet hvor mye denne koster å forsikre i mitt navn eller min far sitt navn.

Har tenkt til å begynne å sette ting i mitt navn men det er så mye dyrere siden jeg er under 23 år.

Takker for svar=)

~ M.v.h. Lars Augustin ~

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, neste år fyller jeg 18 og får bil av min far til maksimum 350.000.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en Mazda RX8 2006 mod til 315000, er det noen som vet hvor mye denne koster å forsikre i mitt navn eller min far sitt navn.

Har tenkt til å begynne å sette ting i mitt navn men det er så mye dyrere siden jeg er under 23 år.

Takker for svar=)

~ M.v.h. Lars Augustin ~

Det beste er nok å ringe til ett par tre forskjellige selskaper og høre med dem.

Du binder deg ikke til noe ved å bare ringe dem og høre.

IF, Gjensidige, Vesta og Storebrand kanskje?

Lenke til kommentar

Vel, vet ikke på deg, men på meg ble det 11lapper i året, med full kasko (Kreves dersom det er lån på bilen) 20'000km i året, 4 lapper egenandel og ubegrenset leiebil. Er 27år, så kan regne litt høyere. men blir rundt der et sted.

Lenke til kommentar
Vel, vet ikke på deg, men på meg ble det 11lapper i året, med full kasko (Kreves dersom det er lån på bilen) 20'000km i året, 4 lapper egenandel og ubegrenset leiebil. Er 27år, så kan regne litt høyere. men blir rundt der et sted.

Har du Mazda RX8 da? Vet bare at siden det er en sportsbil så er det dyrere å forsikre enn en vanelig familiebil.

Jeg kjøpte Yamaha YZF R125 og den ble dyrere å forsikre enn min far sin shopper fordi Yamaha-en min er en Racing sykkel.

Lenke til kommentar

Eller fordi din far mest sannsynlig er godt voksen og derfor er mer "ansvarlig" ifølge forsikringselskapet. Hadde din far kjøpt samme sykkel som deg kan jeg garantere deg at han hadde kommet bedre ut av det. For å si det slik, chopperen hannes går nok mye fortere enn lettsykkelen din, så det har nok lite med at du kjøpte en "racing" lett-sykkel.

Det at din sykkel sikkert er kjøpt og forsikret av 90% ungdommer under 23/25 år har nok litt å si på ulykkesstatistikkene og dermed forsikringsprisen.

Jeg kjøpte meg en Mazda 626 2.5 V6. Billigste forsikring jeg fant på meg selv var 17.000,- i året for bare ansvar, 16.000km i året. Den bilen står nå på min far og jeg betaler 2.400,- i året!

Lenke til kommentar

Hei.

Heldig du som får deg bil! Mazda RX8 er ikke så vanlig her til lands så det er morro med noe spesielt. Er dog litt skeptisk til en slik førstebil, men det er ikke min sak. JEG ville kjøpt meg en "vanlig" bil som jeg kan bruke det første året eller to, til jeg får mer feeling på kjøringen.

Er selv 23 så jeg har friskt i minne hvordan 18-20 perioden var mtp bilkjøring;)

Men, til saken. I ditt navn blir det DYRT. MEN gjensidige har en pen avtale om at om du kjører skadefritt til du er 23, så betaler dem tilbake den ekstra "ungdoms" prisen. Så om du skal ha denne på deg selv så ville jeg valgt gjensidige.

Ellers så kan du jo ta turen innom www.mazda-ogn.org/phpBB3/ så kan vi snakkes der;)

Når jeg sjekker på gjensidige så kommer jeg på 20.000 i året med 8000km og 4000egenandel.

Det er med brukere under 23 år og tror jeg valgte highpower utgaven.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Har ikke RX8, men er fortsatt mulig å sjekke priser lille vennen.

Prisen jeg fikk da jeg sjekket var også på en High Power.

Man trenger ikke ha en bil for å få et tilbud, det sier jo seg selv.

Eller tror du ikke at det er mulig?

Må huske en ting, sykkler er MEGET ulykkesutsatt. Og unge førere har også en høy ulykkesatistikk. Så kombinasjonen er en MEGET farlig kominasjon i øyne til forsikringsseskapene.

Logikken er god. Statistikkene taler til akkurat det, så logiskt, høy premie for å minimere evt tap ved utbetalinger for ulykker og skader.

Som også ble sagt, det å sette forsikringen på foreldre er billigere.

Helt til den dagen du skal ha selv. For da har du ikke "laget" noen som helst bonus på degselv, så du begynner på 20% som er oppstarten.

Mange som glemmer det faktumet.

Som også skrevet her, gjensidige har en meget god avtale, hadde den selv, og den tilbake betalingen gjorde godt ;)

Det som vi også kan se på er RX8 som bil å eie.

Det jeg kan si fra erfaring, jobbet hos forhandler av mazda og Hyundai som mekaniker i 3 år, er at RX bilene er ikke noe gale. Hvis man bare husker å la motoern bli skikkelig driftsvarm før man kjører hardt på. Mens motoren er kald, kjør pent og forsiktig. Og la motoren gå litt på tomgang, minst 30sek før du stopper den, uansett hvordan du har kjørt.

Gjerlder egentlig alle motorer, men spes på Wankel pga tranger passninger.

Men Wankel er ikke akkurat en gjerrig motor på drivstoff, men du har en respons som ingen annen motor kan måle seg med.

Så har du penger og mulighet, kjøp den, kommer ikke til å angre ;)

Selv om jeg heller ville hatt en RX7 type RZ fra siste utgavene. Eller en Silver edition ;)

Lenke til kommentar

Gå f. eks. inn på Gjensidige.no eller If.no og sjekk kalkulatoren der. Dersom du skal ha skiltnr, bruk skiltnr fra en lignende bil som ligger ute på salg der.

Men vær OBS på at Gjensidige har en tendens til å plage folk med å ringe om tilbud bare fordi du testa ut kalkulatoren på deres side. Ihvertfall etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Gå f. eks. inn på Gjensidige.no eller If.no og sjekk kalkulatoren der. Dersom du skal ha skiltnr, bruk skiltnr fra en lignende bil som ligger ute på salg der.

Men vær OBS på at Gjensidige har en tendens til å plage folk med å ringe om tilbud bare fordi du testa ut kalkulatoren på deres side. Ihvertfall etter min erfaring.

Slår ikke IF! Jeg ringte for å forhøre meg om forsikring på 323fen på meg. Jeg fikk en pris, som var for høy, men ble enig om å få tilsendt tilbudet i posten, hvor det sto alt som var dekket og slikt. 2 uker senere fikk jeg tilbudet i posten hvor det sto: Gratulerer som kunde i If eller noe slikt. Sleipe j**ler.. Fikk så klart ordnet opp i dette, men utrolig at de bare kan sette opp en forsikring uten å si ifra.

Lenke til kommentar

If e jævelige med alle under 32.

Virker iallefall sånn.......

Fordelen med gjensidige er at hvis du har 3 eller flere forsikringer hos dem, så får du en ganske fin rabatt ;)

Selv har jeg der, sparer ca 2500kr pr år på å ha forsikringene der og ikke andre steder ;)

Lenke til kommentar

Gjensidige er en gjeng svindlere. Ansetter tidligere politimenn for å etterforske alt mulig og finne smutthull for å unngå å utbetale til uskyldige folk.

Betalte forsikring hos Gjensidige, den kostet oss 6 000 kr + 2900 kr for innbo og en bil registerert i Pappas navn (han er snart 50 og har aldri i hele sitt liv brukt forsikringen, så han har full bonus) og dette var billg og greit. Når vi fikk fakturaen for 2010 i november, hadde den økt såpass at det ble 16500 kroner for disse to. Byttet da til If som skulle ha 11000 kr for innbo og 2 biler i hans navn.

Gjensidige er billige første året, men når du først har blitt kunde hos dem lurer de deg trill rundt.

Lenke til kommentar

Mange forsikringsselskap (inkludert f.eks. If) gjør ofte det samme – sender ut en høy regning og satser på at du betaler. Bruk en halvtime i telefonen, så slipper du å betale fullt så høy premie. Sært at det må gjøres hvert år, men siden man typisk sparer ganske mange tusen på den telefonsamtalen er det ikke så dumt å ta seg tid til det.

Lenke til kommentar

Det skjedde med meg, men tok ikke tlf heldigvis :)

Var en mazda 323 gtr jeg sjekket, prisen ble så høy at den ikke kom opp på skjermen :p

Endret av tempozzz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...