Kea Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Hvordan vet du at ingen gidder å følge det? Jeg tror det Camlon sier ikke er så dumt. Det er ingen hemmelighet at skolesystemet idag ikke fungerer så bra, og det må vi gjøre noe med. Ang. første post derrimot, er det... bare rart .... Folkeskikk FW! Skolesystemet funker slik det er ment. Folk blir tilpasset det samfunnet som er etablert. Den som tror at meningen med skole er at folk skal lære å tenke, tar feil. Man skal lære å repetere det man har blitt fortalt slik at man tror på alle samfunnsløgnene og går rett i alle fellene. Etablerer seg, tar opp gjeld på studier, bil og bolig slik at man blir bundet på hender og føtter resten av livet. Sløser pengene på luksus isteden for å investere de i nødvendigheter. Kjøper overføldige ting for pengene fremfor å betale ned gjeld. Lærer å kjenne fiktiv frykt i livet slik at vi ikke blir noe. Lære gruppementalitet og at vi må kjøpe overflødig bling bling bare fordi andre elever gjør det. Vi kan jo ikke være annereleds eller noe dårligere enn andre. Tenk om man faktisk hadde lært noe viktig på skolen som feks mekanikken bak pengesystem, banker osv. Da ville det vært revolusjon neste dag. Skolen er for at individene skal få indoktrinert den informasjon og propaganda som våre eiere vil at vi skal leve etter. Det komiske er at en del lærere er fullstendig klar over at det de "lærer" bort er fullstendig sprøyt. Først går de på jobben og lærer bort sprøyt halve dagen, så går de hjem til egne barn og lærer de det som er riktig. Med den samfunnsskaden som lærere frivillig medfører ved å videreføre status quo så fortjener de å bli spyttet på, riktignok av helt andre årsaker enn trådstarter nevnte. De fleste er enige om at verden i dag verken er rettferdig eller optimal, men svært få gjør noe for å komme videre. De fleste inkludert politikere, lærere osv gjør alt de kan for å tviholde på det som er. Det er jo jobben deres. Nå bør man ikke glemme at noen lærere gjør en god jobb, men det er sannelig ikke mange. Opplysninger er null verd om informasjonen er feil. Jeg fulgte flittig med på skolen halve livet. Nå som jeg har blitt voksen har jeg fått opp øynene. Det føles som jeg er født på ny og nå må lære meg alt på nytt slik ting virkelig er, ikke slik de ble fortalt på skolen. Takknemmelig for at jeg lærte å lese og skrive, og grunnleggende matematikk men ut over det så var det 12 år med sprøyt. Man kan pugge historie- og sammfunnsfagsboken til man kan det på rams, men dersom informasjonen ikke er overens med hva som er så blir man rett og slett forbarsket naiv og direkte dum i hodet. Man lærer ikke å tenke selv når spørsmål og svar står i samme bok. Hvis man definerer problemstilligen selv og så finner svaret ved å veie mange kilder opp i mot hverandre så har man kanskje lært noe. Gjennom skole får man høre om begrepet kildekritikk, men hva med kildekritikk til alt man har lært på skolen? Bøkene og pensum er eksplisitt valgt og de bak har verken god agenda eller rent mel i posen. Det kommer ikke plutselig velmente og ærlig elærebøker ut av tynn luft. "Den som vinner krigen, skriver historien." Det sier igrunnen alt. Hva om noen i tillegg manipulerte frem krigen. Da kan de i ettertid kontrollere hele livet ditt fordi du tror med hele ditt hjerte på noe som ikke er sant. Person1 har ikke noe imot person2 og de var i utgangspunktet gode venner. Person3 sier til person2 at person1 sa han er tykk. Person2 gir buksevann til person1. Person1 lærer nå å hate person2 og dette vedvarer ut i livet. På gjenforeningsfesten 25 år senere finner person1 og 2 ut at person3 satte de opp i et spill. Omtrent slik er verden. Vil man være med på spillet eller vil man tenke selv? Denne tankegangen er ren idioti. Lærerene blir straffet av elevene fordi de prøver å hjelpe dem til å forstå hvordan samfunnet fungerer i dag, slik at de kan gjøre seg opp egne meninger om det. De blir straffet for at de bidrar til at vi elevene får gratis undervisning, slik at de kan komme seg videre i livet. Det er helt feil. Det du sier er rett og slett at det å lære noe på skolen, slik at man kan utvikle interesser og finne ut hvilke områder man er sterk på, sånn at man kan få seg jobb senere og tjene penger til å betale for bolig, mat, klær, bil osv er å være bundet på hender og føtter. Så du ville heller levd i en trehytte i skogen uten jobb, for å unngå å være "fanget i systemet"? For å gjøre det helt klart så slås og stikkes lærere ned i dag og det fortjener de fullt og helt! Før var lærerne voldlige mot elevene og nå høster de bare fruktene av det selvom det er i langt mindre grad enn det de selv gjorde mot elevene. Ved å innføre gamle regler i skolene igjen ville man ha fått orden på barneskoleelevene som ville blitt redde og muligens sluttet å møte opp og lagret hat i seg som sikkert ville kommet til overflaten igjen med årene mens ungdomsskoleelevene ville slått igjen og folk ville plent ha nektet å ta videregående. Hvis lærere tror at de kan være autoritære og voldlige for så å få elevene til å høre på seg så har de misslykkes og kan bare finne en annen jobb. Liker de seg ikke med lærerjobben med de reglene de har i dag kan de bare slutte! Da jeg gikk på ungdomsskulen hadde vi en frenmragende rektor som kunne sakene sine. En veldig snill og vis mann med den rette innstillingen til utdanning. En dag da han var ute og gikk kveldstur ble han slått ned med balltre av en drittsekk som gikk på skolen der. Du mener altså at han fortjente det fordi en eller annen lærer for 50 år siden straffet en elev fysisk for å bryte skolereglene? Jeg syns det er helt forferdelig at lærerene skal måtte finne seg i slik behandling. Det er altså takken for at de prøver å lære ungdommer det de trenger for at de skal kunne klare seg på egenhånd senere en gang i livet. Man burde virkelig hatt mer respekt for lærerne, det fortjener de. Jeg syns man kunne innført et strengere - mye strengere - regime på skolene. Det er jo en grunn til at det norske skolesystemet fungerte så godt før i tiden. Dårlig oppførsel burde så absolutt få konsekvenser for elvene, mens god oppførsel burde bli belønnet. Å måtte ta en prat med læreren og/eller skolepsykolog er ikke det jeg kaller en konsekvens. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Morro å se deg i politikkdelen av forumet. En avveksling fra all banningen. Jeg aner ikke hvordan din rektor oppførte seg eller hvordan han var som privatperson. Hvis han ble overfallt av en elev kan det godt være at han var en sann plage for den eleven. De ansatte ved skoler behandler ikke alle elevene likt. Kansje denne eleven hadde et helt annet syn på rektoren enn hva du hadde. kansje han bare hadde opplevd ubehageligheter. Jeg har ikke noe imot at elevene tar igjen etter alle årene med lærervold, men de burde heller gjøre det på skolen der og da lærerne prøver seg istedefor å komme slik på kvelden. Men akkurat denne hendelsen vet jeg så lite om at det egentlig blir vansklig å svare deg. Hadde rektoren gjort eleven noe? Hvor store skader fikk han? Lenke til kommentar
Kea Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) Han havnet på sykehus med kraftige hodeskader og nei, han hadde ikke gjort noe som helst galt mot eleven. Men poenget er at slike ting skjer hele tiden og mesteparten av tiden uprovosert. Og du sier at lærerene fortjener det fordi helt andre elever ble straffet av helt andre lærere for mange år siden. Jeg tror heller grunnen til at du tenker dette er at du selv kanskje er blitt urettferdig behandlet av lærere på skolen. Selvfølgelig finnes det dårlige lærere også, som med vilje provoserer elever. De fortjener det de får, det er jo deres egen skyld. Men å si at hver lærer som er blitt banket opp eller stukket ned av elever fortjener det blir å gå litt langt. Derfor burde de innføre strengere metoder på skolen, slik at uforskammede elever fikk straff, da hadde nok størsteparten av elevene skjønt at dersom man oppfører seg dårlig og nekter å gjøre som man blir fortalt blir man straffet for det og tatt seg sammen. Da hadde det nok blitt mindre problemer med vold på skolene. Endret 27. mars 2010 av Therawyn Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) Denne tankegangen er ren idioti. Lærerene blir straffet av elevene fordi de prøver å hjelpe dem til å forstå hvordan samfunnet fungerer i dag, slik at de kan gjøre seg opp egne meninger om det. De blir straffet for at de bidrar til at vi elevene får gratis undervisning, slik at de kan komme seg videre i livet. Det er helt feil. Det du sier er rett og slett at det å lære noe på skolen, slik at man kan utvikle interesser og finne ut hvilke områder man er sterk på, sånn at man kan få seg jobb senere og tjene penger til å betale for bolig, mat, klær, bil osv er å være bundet på hender og føtter. Så du ville heller levd i en trehytte i skogen uten jobb, for å unngå å være "fanget i systemet"? Lærerne er leid inn av etabilisementet for at elevene skal få indoktrinering i status quo slik at de aldri forstår hvordan samfunnet fungerer og derfor blir stående på sidelinjen hele livet. De vil ikke kunne utnytte potensialet i livet sitt. Ikke noe er gratis, og selv om noe var gratis så hjelper det ikke om det er gratis så lenge det ikke er bra. Jeg sier ikke at utdanning i sin helhet er negativt. Jeg sier at det skolesystemet vi har i dag og først og fremst grunnskolen er forkastelig. Jeg synes ikke det er forsvarlig å basere livet på løgner og halvsannheter. Klart folk skal ta kurs, utdanning, utvikle seg og jobbe. Dersom ingen jobber så blir det heller ikke noe verdiskapning, men hvis vi baserer oss på et system bygget på løgner så blir livet deretter. Tenk om vi lærte noe fornuftig på skolen. Tenk om 70-regelen var pensum. Hvis en tar 70 og deler på rentesatsen så finner en hvor mange år det tar før startsummen dobles. Selv med 1.7% vekst så er det en dobling etter 41 år. De aller fleste tenker "lol, 1,7% er jo ingen ting". 7% rente så er det en dobling på 10 år. Folk flest skjønner ikke at det hvert år blir 7% av den nye totalen. Det jeg mener med at folk binder seg på hender og føtter er at de går med på å låne penger uten å skjønne helt hvor mye de faktisk må betale tilbake. Hvis jeg i utgangspunktet skal kjøpe noe til en million og må ta opp lån fordi jeg ikke har råd til å kjøpe det så vet jeg at jeg har iallefall ikke råd til å betale tilbake 3-4 millioner og absolutt ikke ønsker å slite med det gjennom hele livet. Når folk så begynner å tjene penger i 20-årene sine så vil de kanskje feste opp flere tusen i måneden fremfor å betale ned gjelden sin raskere, rett og slett fordi de ikke skjønner hva det innebærer. De vil kanskje kjøpe dyrere ting enn de egentlig har råd til fordi de ikke skjønner hva det innebærer. I tillegg så vil folk pga inndoktrinering ha feil oppfattelse av samfunnet og godta mye de ikke trenger å godta. De fleste betaler skatt, de færreste har sjekket om de er pliktig til å gjøre det, folk tror de er personer når de i sannheten er frie mennesker av landet. En person er bare en fiktiv forbindelese mellom deg som menneske og dine lovpålagte plikter som agent for bedriften norge. Hvis du ikke hadde vært hjernevasket og indoktrinert til å tro at du er en person men forstod at du var et fritt menneske så hadde heller ingen kunnet kreve noe av deg enn at du: 1. Ikke skadet andre. 2. Ikke skadet eiendom eller fororsaket tap for andre. 3. Ikke inngikk svindel i kontrakt. Isteden så går menneskene og tror at de er personer slik at de kan pålegges tusener av regler. Et menneske trenger ikke førerkort for å kjøre bil men burde ha samvittighet til å ikke gjøre det dersom det ikke kunne gjøres på en forsvarlig måte slik at andre kom i skade, en person må ha førerkort og får kjøre bil selv om han/hun kanskje ikke er istand til det. Da kan de krasje inn i andre og forårsake store skader med førerkortet i handa. Det er ikke forbudt å kjøre bil uten førekort dersom man ikke er en person og det er heller ikke lov å gi lisens på noe som i utgangspunktet ikke er lov. Penger skapes ut av tynn luft, backet i gjeld. Pengene som skal betale rentene på gjelden eksisterer ikke, men må finansieres av fremtidige lån. Staten låner penger av private banker for å finansiere samfunnet. Skattepengene går ikke til det vi tror men til å betale renten for hva staten skylder private banker. Staten har myndighet til å opprette egne inflasjonsfrie penger, men låner isteden penger av private banker slik at alle vi i bunnen må avgi goder og verdier til elitister oppover i systemet. Først betaler du skatt på arbeidet, så betaler du moms på det du kjøper. Kanskje er det også avgifter inne i bildet med moms på toppen. Dette godtar du uten å blunke. Det ville være logisk å betale 10% til byen eller stedet der man bodde, for at man får bo der og ta del i nærmiljøet, men jaggu. Hvis du skal kjøpe en 20-paktning så er denne egentlig verd under 10kr, men du godtar å betale 90. Tobakken koster ikke 90kr bare fordi "staten" har bestemt det, men fordi at alle godtar hva som helst uten å protestere. Nå har jeg sluttet å røyke for mange år siden, og det er jeg glad for. Du må gjerne fortsette å tro at skattepenger går til å bygge veier, skoler osv, men det gjør faktisk ikke det og har ikke gjort det heller. Sannsynligheten er stor for at du vil fortsette å tro det for selv om du ikke skjønner det jeg sier så vil du fortsatt mene at tankegangen min er idioti. Du tror sikkert til og med at du har frihet? Selv om du ikke ser lenkene dine, er du fortsatt en slave for de som har etablert samfunnet rundt deg. "None are so hopelessly enslaved as those who falsely believe they are free. - Johann Wolfgang Goete" De fleste slaver har gjort seg så avhengig av dette falske systemet at de kommer til å beskytte det til det siste. For meg kan du fortsette å leve i boblen din, men realiteten blir ikke annerledes fordet. Det etabilismentet ønsker er at du, jeg og alle andre skal tro på løgnene deres og komme inn i systemet med ubetalelig gjeld der vi må slave hele livet. Når pengene til å betale renten ikke eksisterer så kommer vi aldri ut av gjeld for det må refinansieres uendelig. Et enkelt menneske blir gjeldsfri, men ikke menneskeheten. Er det ikke rart at jo mer verdi vi skaper i samfunnet desto større blir gjelden? Da skal vi vel også bare tro at finanskrisen er en uheldig tilfeldighet som snart vil gå over og at det er bare å sette på skylappene, gå inn i boblen og fortsette å være slaver for etabilisementet. Hvorfor bruke penger vi ikke har, for å kjøpe ting vi ikke trenger, for grunner vi ikke vet? Endret 27. mars 2010 av BadCat Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Han havnet på sykehus med kraftige hodeskader og nei, han hadde ikke gjort noe som helst galt mot eleven. Men poenget er at slike ting skjer hele tiden og mesteparten av tiden uprovosert. Og du sier at lærerene fortjener det fordi helt andre elever ble straffet av helt andre lærere for mange år siden. Jeg tror heller grunnen til at du tenker dette er at du selv kanskje er blitt urettferdig behandlet av lærere på skolen. Selvfølgelig finnes det dårlige lærere også, som med vilje provoserer elever. De fortjener det de får, det er jo deres egen skyld. Men å si at hver lærer som er blitt banket opp eller stukket ned av elever fortjener det blir å gå litt langt. Derfor burde de innføre strengere metoder på skolen, slik at uforskammede elever fikk straff, da hadde nok størsteparten av elevene skjønt at dersom man oppfører seg dårlig og nekter å gjøre som man blir fortalt blir man straffet for det og tatt seg sammen. Da hadde det nok blitt mindre problemer med vold på skolene. Men så kommer spørsmålket om hvor godt du egentlig vet det. Har du hørt hvert bidige ord denne rektoren sa til eleven? Vet du om det ikke kan ha vært noen grunn til at eleven ble sint på rektoren. Ved mindre di kjente begge to godt og fikk hele versjonen av begge to er det vansklig å tro at du vet alt som har vært mellom de to. Svært mange lærere tar hardt i elevene. Jeg har sett en lærer rive meg seg en elev på ungdomsskolen så eleven smalt rett i dørkarmen. Jeg har hørt mange historier om lærervold. Når lærerne tar hardt i elevene fortjener de det samme selv! Hever de stemmen til elevene fortjener de det samme selv! Som man sår skal man høste... Hverken på barneskolen eller på ungdomsskolen er elevene der frivillige og innsattsen deres ligger derfor opp til seg selv. Lærerne kan ikke si at de er der frivillig og kan derfor heller ikke kreve noen innsatts fra dem! Det du skriver her om strengere straffer har ingen mening! Det som trengs er at lærerne blir langt mer ydmyke og gjør seg fortjent til respekt. Vil de ha det stille i timene får de selv oppføre seg. Vil de at elevene skal jobbe i timene får de oppføre seg på en måte så elevene sier ja. Strengere og tøffere holdning fra lærerne førerer bare til mer motstand fra mange av elevene. Fra overaskende mange av elevene faktisk hvis du begynne rå se etter! Lenke til kommentar
Kea Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Tror du virkelig at det gjør den minste forskjell om lærerene "oppfører seg" snilt mot rebelske elever? Nei! Om elevene hadde fåt friere spillerom og mer ydmyke lærere hadde de selvfølgelig benyttet seg av muligheten til å ta over makta i klasserommet. Hadde lærerene vært noe mer ydmyk i forhold til elvene, så hadde de jo bare gjort det de ville og ikke brydd seg i det hele tatt. Når en bølle merker at en person er svak og lett å ydmyke eller herske med, så utnytter han selvfølgelig muligheten ved å plukke seg ut den personen som mobbeoffer. "Survival of the fittest" ikke sant? Da hadde det rett og slett bare blitt lettere for elevene å ta kontroll og utnytte den kontrollen til å herse med og mishandle lærerene. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Ikke alle elever som gjennom skoletiden oppfattes som problemelever og bråkmakere kommer til skolen med den innstillingen. De er ikke nødvendigvis findelig innstilt til lærerne fra det øyeblikket de ser dem fra føste gang. Et forhold bygges opp over tid enten det er positivt eller negativt. Hvis lærerne er ekstra autoritære og sjefete vil de selvsagt sørge for at flere av elevene missliker dem. Noen viser ikke dettte, men mange gjør. Når elever begynner å hate lærerne kan det ofte skylles lærernes oppførsel mot elevene og at lærerne da får igjen når det kommet til å heve stemmen eller ta hardt i elevene er helr rett, riktig og rettferdig! Lenke til kommentar
Kea Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Det er en forskjell på å ha autoritet, og opptre bestemt og å utnytte den. Ikke alle lærere opptrer slik du sier bare fordi de er autoritetspersoner. Du snakker som om ALLE lærere misbruker autoriteten sin. Selvfølgelig må lærerene opptre autoritært, det er jo jobben deres. Hvordan skal de ellers får elevene til å gjøre noe som helst? Bare fordi en lærer er autoritær, betyr ikke det at han behandler elevene urettferdig. En av de beste lærerene jeg noen gang har hatt var også den mest autoritære. Han hadde virkelig elvenes respekt og visste hvordan han skulle få klassen til å tie stille og gjøre som de fikk beskjed om. De fleste negative forhold mellom lærer og elev skyldes rett og slett latskap. Elevene er for late til å gjøre noe på skolen og gidder rett og slett ikke å høre etter når lærerne snakker. Da må de jo gjøre noe for at elevene skal begynne å følge med. Og så snart en lærer opptrer bestemt, noe som han har full rett til, så er han med en gang i elevens øyne en fiende som skal brytes ned. Dette er ikke riktig imo. Det er elevens egen skyld at han driter i skolen og tror han står over lover og regler og bør derfor bli straffet for det. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Hvorfor må lærerne gjøre noe dersom elevene ikke følger med? Som sagt så er ikke elevener der frivlllig hverken i barne eller ungdomsskolen og lærerne kan ikke bestemme at de skal gjøre noe som helst! Prøver lærerne seg med straffer så er det bare å overse dette. Hvis eleven plent nekter så er det ingen ting lærerne kan gjøre! Har selv flere ganger opplevd lærere som ikke engang har klart å sende elever ut av klasserommet. Og hvis lærerne da prøver å ta i elevene eller heve stemmen så har elevene full rett til å ta igjen! Som sagt: Om lærerne missliker jobben og synes de får for liten respekt kan de bare slutte! Lenke til kommentar
Kea Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) Hadde resten av verden tenkt slik, så hadde famfunnet gått rett i grøfta. Bare fordi man er så til de grader lat betyr ikke det at man kan gjøre som man vil. Det er visse ting man er nødt til å gjøre. enten man vil det eller ikke. Det kalles plikter. Skolen er et av disse tingene. Som ungdom er man pent nødt til å gå på skolen, selv om man ikke har lyst. Det har faktisk ingenting med saken å gjøre. Og jeg mener at om man ikke gjør det man blir bedt om, burde man straffes for det. Vi betaler faktisk skatt for at ungdommer skal kunne få gratis skolegang til et visst tidspunkt, og da får de jammen ta og gjøre det, enten de vil eller ikke. Vil man betale skatt? Nei. Gjør man det? Ja. Fordi det er vår plikt som en del av samfunnet. Slik er det med skolen også. Derfor har lærerene all rett til å straffe latsekker som ikke gidder å gjøre en dritt på skolen. ikke omvendt. Endret 27. mars 2010 av Therawyn Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Det har ingen ting med latskap å gjøre. Folk velger frivillig om de vil bli lærere. Elevene på barne og ungdomsskolen velger derimotmikke om de vil gå på skolen eller ikke. De blir tvunget til det. Elever jobber vel så mye som lærere på skolen dersom de gjør alt det de får beslkjed om og i tillegg har de lekser som det må jobbes med hjemme. Men de får ikke betalt for noe som helst av det mens lærerne som er der frivillig får betalt. Systemer er altså bullshit! Når det kommer til plikter så er det ingen som ber om å bli født, men når man først blir det så blir man født rett inn i et samfunn med en masse regler og bestemmelser. At man bare skal følge disse reglene uten videre er faktisk latterlig. Og at man skal bøye seg fr maktsyke autoriteter er faktisk også latterlig. Selvsagt trenger man ikke gjøre opprør mot lærerne dersom de oppfører seg på en grei måte, men for mye hevet stemming og innbilskhet, et forsøk på å virke tøff, et forsøk på å virke truende, da fortjener lærerne å bli svart på akkurat den samme måten! Eksemplet ditt blir vorøvrig ikke så solid ettersom folk her i landet mener staten fordeler pengene godt og dermed betaler skatt med glede som det kalles. (Sto i avisen for en stund tilbake. men husker ikke hvilken). Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Det har ingen ting med latskap å gjøre. Folk velger frivillig om de vil bli lærere. Elevene på barne og ungdomsskolen velger derimotmikke om de vil gå på skolen eller ikke. De blir tvunget til det. Elever jobber vel så mye som lærere på skolen dersom de gjør alt det de får beslkjed om og i tillegg har de lekser som det må jobbes med hjemme. Men de får ikke betalt for noe som helst av det mens lærerne som er der frivillig får betalt. Systemer er altså bullshit! Det er et lite problem. Hvis du velger å gjør forholdene så dårlige som mulige for lærerene, må du enten sette opp lønnen betraktlig, eller få alvorlig lærermangel som fører til at skolen blir fylt opp med ukvalifiserte lærere og dumme elever. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Og om du velger å gjøre forholdene så dårlige som mulig for elevene møter de ikke opp eller tar kraftigere igjen mot lærerne... Endret 6. april 2010 av Glimti Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Og om du velger å gjøre forholdene så dårlige som mulig for elevene møter de ikke opp eller tar kraftigere igjen mot lærerne... Hvis de ikke møter opp stryker de, og ta igjen på lærerene fungerer dårlig fordi det vil føre til masse problemer for deres del. Det er faktisk mange skolesystemer i verden som har mer disiplin og mer fokus på læring. Det er faktisk heller sånn at elevene er mer lydige der enn i Norge, fordi de vet at de komme til å få problemer om de skaper trøbbel, mens de blir belønnet hvis de gjør noe bra. Derimot, lærere kan velge en annen jobb. SÅ hvordan skal du løse lærerproblemet som ble skapt av at du gjør forholdene jævlige for lærerene. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Og om de stryker og aldri kommer ut i jobben, men havner på sosialen eller blir uteliggere eller kriminelle slår det tilbake på samfunnet så da har vi en ond sirkel... I tillegg vil garantert noen bli tøffere mot lærerne så det gjør ikke situasjonen bedre for lærerne heller. Og det er først ved videregående at elevene er frivillige mens det er tvang gjennom både barne og ungdomsskolen så hvis de først skal gidde å møte opp og gjøre en innsatts får de hvertfall få noe igjen for det og mer autoritærere og jævlige lærere er ikke veien å gå! Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Og om de stryker og aldri kommer ut i jobben, men havner på sosialen eller blir uteliggere eller kriminelle slår det tilbake på samfunnet så da har vi en ond sirkel... I tillegg vil garantert noen bli tøffere mot lærerne så det gjør ikke situasjonen bedre for lærerne heller. Og det er først ved videregående at elevene er frivillige mens det er tvang gjennom både barne og ungdomsskolen så hvis de først skal gidde å møte opp og gjøre en innsatts får de hvertfall få noe igjen for det og mer autoritærere og jævlige lærere er ikke veien å gå! Du vet at de har foreldre som kommer til å kjeft på dem om de hopper ut av skolen. De feste elever ønsker ikke å ende opp som kriminelle eller som uteliggere og bli sett ned på av familien. Dermed vil de jobbe. Hvis det du sier er korrekt, hvorfor skjer ikke det i land som har et tøffere skolesystem? Faktisk er det færre som dropper ut i de landene, fordi de er vant til å jobbe hardt fra barneskolen. Derimot, du har forsatt ikke svart på hvordan du skal løse lærerkrisen du får av å gjøre forholdene ille for dem. De er ikke tvunget til å være lærer og kan bytte jobb. BTW: Det er ingen her som ønsker jævlige lærere. Jeg ønsker lærere som både belønner og straffer. I tilegg skal de ha kontrol ogver klasserommet og slå hardt ned på uroligheter. Endret 7. april 2010 av Camlon Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Lærerne skal ikke bare være autoritære og slå hardt ned på uroligheter! De skal ikke ha goder framfor elevene i det hele tatt slik de har nå! Og dersom de tøffere seg for mye ovenfor elevene eer det bare rett og rimelig at de får igjen! Og det du sier om at lærerne har mye mer respekt hvis systemet er strengere er helt feil og da kan vi ta et vestlig eksempel: USA. I USA er det i flere delstater fortsatt tillat for lærerne å slå elevene (du kan forøvrig finne mange videoer om det på YouTube) og det er langt strengere generelt sett enn det er her i Norge. Elevene trenger skriftlige tillatelser til å gå i gangene i timene eller til å forlate skolen ol. Men det skjer skoleskytinger og knivstikkinger i USA i et helt annet omfang enn her i Norge. Hvordan vil du forklare dette hvis et strengere system gjør gjør lærerne mer autoritære og gjør at elevene respekterer dem mye mer? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Lærerne skal ikke bare være autoritære og slå hardt ned på uroligheter! De skal ikke ha goder framfor elevene i det hele tatt slik de har nå! Og dersom de tøffere seg for mye ovenfor elevene eer det bare rett og rimelig at de får igjen! Og det du sier om at lærerne har mye mer respekt hvis systemet er strengere er helt feil og da kan vi ta et vestlig eksempel: USA. I USA er det i flere delstater fortsatt tillat for lærerne å slå elevene (du kan forøvrig finne mange videoer om det på YouTube) og det er langt strengere generelt sett enn det er her i Norge. Elevene trenger skriftlige tillatelser til å gå i gangene i timene eller til å forlate skolen ol. Men det skjer skoleskytinger og knivstikkinger i USA i et helt annet omfang enn her i Norge. Hvordan vil du forklare dette hvis et strengere system gjør gjør lærerne mer autoritære og gjør at elevene respekterer dem mye mer? USA er langt ifra et eksempel på strenge lærere. USA har ikke like store problemer med uroligheter som Norge, og de har noe strengere disiplin, men ikke speisielt mye. Hadde ikke systemet deres sugd så mye (det fokuserer ikke på læring, men på å gjøre lekser så fort som mulig) ville de ha gjort det ganske mye bedre enn Norge istedenfor på samme nivå. Skoleskytinger og knivstikkinger er ikke veldig vanlig i USA, men urolighetene kommer av at noen skoler har bare elendige elever fra veldig fattige områder som er tvunget til å gå på skolen og de dumper ofte. Det skaper selvfølgelig problemer. Du burde forresten ta en titt på alle problemene på f.eks. Sogn og du vil se at det ikke akkuratt er et amerikansk fenomen. Det er variasjoner mellom land, så hvis du sammenligner to ganske like systemer (USA og Norge) vil de forskjellene være ganske signifikante. Hvis du ønsker å titte på skoler med mer disiplin. Se på f.eks. på asiatiske land som Japan, Singapore, Taiwan, Sør Korea, Hong Kong, østeuroperiske gode skoler. Det er ikke akkuratt som om alle elevene dropper ut i de skolene, er det vel? Altså, konklusjonen din om at et strengere system ville ha ført til at alle dropper ut er helt klart feil. Men hvorfor svarer du ikke. Dette er kanskje 5 gangen jeg nevnte det og det var åpningspørsmålet mitt. Du prøver å lure deg unna, jeg kommer ikke til å la deg komme unna. Jeg kan godt skrive det i bold eller med stor skrift, eller skal du bare svare. Her er spørsmålet i bold, svar dene gangen! Derimot, du har forsatt ikke svart på hvordan du skal løse lærerkrisen du får av å gjøre forholdene ille for dem. De er ikke tvunget til å være lærer og kan bytte jobb. Endret 7. april 2010 av Camlon Lenke til kommentar
celebra Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Kjære Glimti Jeg skal ikke dra i gang alle tankene jeg får omkring bakgrunnen for argumentasjonen din, for da kommer noen til å skrike "hersketeknikk". Nok om det. Du har en liten feil i premissene for det du sier, og det er at Lærere og Elever er jevnbyrdige i en klassesammenheng. Det er grunnleggende feil. Lærerne er ansatte, voksne klasseledere. Elevene er barn/ungdom, de er der stor sett ufrivillig og er under ledelse av læreren. En flokkleders oppgave er å holde ro i flokken, og opprøreren har på ingen måte rett til å "gjøre igjen" når deres forsøk på opprør blir slått ned på. De har bare med å innordne seg spilleglene.!! Voksen barn relasjonen er ganske enkelt ikke symetrisk!! Elevenes rettigheter står ganske klart nedfelt i skoleloven, hvis du finner noe der som kan underbygge det du mener så kom med det. Lærernes rett til en voldsfri hverdag er ganske greit lovfestet den og. Men ja, jeg er nok faglig enig med han kompisen som mener at vi nok bør jobbe med forståelsen av voldelig / utaggerende atferd ( det er det staten betaler meg for), men ikke uten å samtidig slå beinhardt ned og andre former for uakseptabel / normbrytende atferd. Det går an å ha to tanker i hodet på en gang. ( Og med beinhardt mener jeg for guds skyld ikke vold ) Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Camlon USAs skoler er strengere enn Norges jo og å påstå noe annet er feil enten det er bevist eller ubevist. I USA har lærerne mer makt enn de har i Norge akkurat slik det etterlyses i denne tråden, men episoder som skoleskyting og knivstikking samt andre voldsepisoder på skolene der forekommer langt oftere enn det gjør i Norge. (Om du vil kalle det i USA som "langt ofte" i seg selv er en annen diskusjon). Hvordan forholdene er i slike land som du nevner vet jeg ikke så da får du komme med litt innhold om det. Tross alt lever vi i Norge og dette er et norsk forum så det er ikke slike land jeg først sikter til i denne diskusjonen. Men kommer du med noe innhold om skolesystemet i de landene kan vi jo se på om det er verd å kopiere her i landet. Hvilken lærerkrise er det egentlig du sikter til? Hva er det egentlig du vil ha svar på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg